ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 10 грудня 2020 року № 557

Про скаргу Донецької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 8 грудня 2020 року за № 21-34-30177

До Центральної виборчої комісії 8 грудня 2020 року надійшла скарга Донецької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя", суб’єктом оскарження в якій визначено Волноваську районну територіальну виборчу комісію Донецької області (далі - Волноваська районна територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить встановити факт одноразового грубого порушення Волноваською районною територіальною виборчою комісією вимог Конституції України (254к/96-ВР) , Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс) та законів України; достроково припинити повноваження всього складу зазначеної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Кодексу (396-20) та законів України; сформувати новий склад указаної виборчої комісії; зобов’язати Волноваську районну територіальну виборчу комісію після сформування нового складу невідкладно привести діяльність та рішення у відповідність з вимогами виборчого законодавства України.
Свої вимоги Донецька регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" обґрунтовує тим, що "відповідно до частини третьої статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) першу сесію новообраної районної ради скликає відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради у кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. До цього часу Волноваська територіальна виборча комісія не виконала вказану імперативну правову норму та не ухвалила рішення про скликання першої сесії Волноваської районної ради Донецької області. Натомість 2 грудня 2020 року Волноваська територіальна виборча комісія ухвалила постанову "Про подовження строку подання документів обраних депутатів та відтермінування проведення першої сесії Волноваської районної ради Донецької області", якою відклала проведення першої сесії Волноваської районної ради Донецької області на невизначений строк у зв’язку з хворобою одного із 42 депутатів, обраних до Волноваської районної ради Донецької області". Нескликання першої сесії районної ради грубо порушує норми Конституції України (254к/96-ВР) , Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Крім того, у скарзі зазначено, що "продовжуючи свою протиправну бездіяльність, з метою приховати таку бездіяльність та створити штучні підстави для нескликання першої сесії Волноваська районна територіальна виборча комісія 7 грудня 2020 року скасувала постанову про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області від 29 листопада 2020 року". При цьому суб’єкт звернення зі скаргою зауважив, що Кодексом (396-20) , Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) та іншими законодавчими актами не передбачено повноважень територіальних виборчих комісій скасовувати реєстрацію зареєстрованих депутатів місцевих рад.
Таким чином суб’єкт звернення зі скаргою вважає, що ухвалення Волноваською районною територіальною виборчою комісією постанов від 2 та 7 грудня 2020 року, нескликання першої сесії Волноваської районної ради Донецької області (далі - Волноваська районна рада) свідчать про одноразове грубе порушення нею вимог Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) , законів України та відповідно є підставою для дострокового припинення повноважень усього складу виборчої комісії згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу (396-20) .
На підтвердження своїх вимог суб’єктом звернення зі скаргою до скарги додано копії постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 2 грудня 2020 року № 66 "Про продовження строку подання документів обраних депутатів та відтермінування проведення першої сесії Волноваської районної ради Донецької області", протоколу засідання зазначеної виборчої комісії від 2 грудня 2020 року № 28, акта про порушення законодавства, що відбулося під час засідання Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області, складеного та підписаного окремими її членами 2 грудня 2020 року, та окремих думок членів цієї виборчої комісії щодо зазначеної постанови.
Також Донецькою регіональною організацією політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" 8 грудня 2020 року до Комісії подано доповнення до скарги, згідно з яким для повного і всебічного розгляду скарги Комісії надано копії, зокрема, протоколу засідання Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року та постанови цієї виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 68 "Про скасування постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області № 65 від 29 листопада 2020 року "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року".
До Центральної виборчої комісії 9 грудня 2020 року надійшло доповнення до скарги, у якій, окрім вимог, викладених у скарзі, Донецька регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" просить Комісію скасувати постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 2 грудня 2020 року № 66 "Про продовження строку подання документів обраних депутатів та відтермінування проведення першої сесії Волноваської районної ради Донецької області", від 7 грудня 2020 року № 68 "Про скасування постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області № 65 від 29 листопада 2020 року "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", від 7 грудня 2020 року № 69 "Про відмову в реєстрації депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року".
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу (396-20) та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмового пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 9 грудня 2020 року на електронну пошту надійшли письмові пояснення Волноваської районної територіальної виборчої комісії за підписом її голови Башкірової Ю.Г., у яких вона заперечувала проти вимог скарги, посилаючись на лист Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (м. Харків) від 7 грудня 2020 року № 34273/83728/14/20/05.4Д, у якому зазначено, що відповідно до відомостей, які містяться у Єдиному реєстрі громадських формувань, станом на 2 грудня 2020 року Кирилов Сергій Дмитрович є членом Ради ВЕЛИКОНОВОСІЛКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "НАШ КРАЙ", Демченко Сергій Володимирович є Головою ВОЛНОВАСЬКОЇ РАЙОННОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "НАШ КРАЙ", Тахтаров Сергій Володимирович є членом Ради ВЕЛИКОНОВОСІЛКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "НАШ КРАЙ". Оскільки вказані особи, висунуті кандидатами в депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Донецькою обласною організацією політичної партії "Опозиційна платформа - За життя", не припинили членства в районних організаціях політичної партії "Наш Край", зазначеною виборчою комісією 7 грудня 2020 року було прийнято постанови № 68 "Про скасування постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області № 65 від 29 листопада 2020 року "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" та № 69 "Про відмову в реєстрації депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року". При цьому постановою Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 69 "Про відмову в реєстрації депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" Кирилову С.Д., Демченку С.В., Тахтарову С.В. відмовлено в реєстрації депутатами Волноваської районної ради, визнано обраними депутатами Волноваської районної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку кандидатів Донецької обласної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" Левченка Сергія Олександровича, Анциферова Артура Адольфовича, Ростема Олександра Івановича. Крім того, постановою Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 70 "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" зареєстровано депутатів Волноваської районної ради, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, яких було зареєстровано постановою цієї територіальної виборчої комісії від 29 листопада 2020 року № 65 (крім Кирилова С.Д., Демченка С.В., Тахтарова С.В), а також ще трьох депутатів указаної ради - Чернова Ю.М., Конюшок О.А., Бережанську М.М.
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) (далі - Закон) Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України.
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону (1932-15) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу (396-20) та Порядком (v0192359-20) .
Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу (396-20) , пунктом 10.3 Порядку (v0192359-20) перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.
Так, суб’єкт звернення зі скаргою просить, зокрема, скасувати постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 2 грудня 2020 року № 66 "Про продовження строку подання документів обраних депутатів та відтермінування проведення першої сесії Волноваської районної ради Донецької області", від 7 грудня 2020 року № 68 "Про скасування постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області № 65 від 29 листопада 2020 року "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" та № 69 "Про відмову в реєстрації депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року".
При цьому Комісія звертає увагу, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу (396-20) та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку (v0192359-20) до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Натомість дії чи рішення відповідної територіальної виборчої комісії оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України (2747-15) , шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини другої статті 64 Кодексу (396-20) , підпункт 5 пункту 3.4 Порядку (v0192359-20) ).
У зв’язку з цим Центральна виборча комісія зазначає, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги Донецької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" у частині вимог про скасування вказаних постанов Волноваської районної територіальної виборчої комісії.
Частиною третьою статті 72 Кодексу (396-20) та пунктом 10.6 Порядку (v0192359-20) передбачено, що виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.
З огляду на викладене Центральна виборча комісія констатує, що скарга Донецької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" у частині зазначених вимог підлягає залишенню без розгляду по суті.
Стосовно вимог Донецької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" встановити факт одноразового грубого порушення Волноваською районною територіальною виборчою комісією вимог Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України; достроково припинити повноваження всього складу Волноваської районної територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Кодексу (396-20) та законів України, сформувати новий склад Волноваської районної територіальної виборчої комісії; зобов’язати вказану виборчу комісію після сформування нового складу невідкладно привести свою діяльність та рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства України Центральна виборча комісія зазначає, що такі вимоги ґрунтуються на прийнятті Волноваською районною територіальною виборчою комісією зазначених постанов від 2 та 7 грудня 2020 року, нескликанні нею першої сесії Волноваської районної ради та неоголошенні постанови від 29 листопада 2020 року № 65 "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" та є похідними від попередніх вимог.
Окремо Комісія наголошує, що частиною третьою статті 208 Кодексу (396-20) Центральній виборчій комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції України (254к/96-ВР) та законів України. Указане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності викладених підстав. Право Центральної виборчої комісії на дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є дискреційним. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Центральною виборчою комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.
Зважаючи на викладене, а також визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті 67 Кодексу (396-20) ), та рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті 72 Кодексу (396-20) ), і загалом на суть скарги, прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії не може становити змісту вимоги у скарзі.
Також Комісія зазначає, що питання скликання відповідною територіальною виборчою комісією першої сесії новообраної місцевої ради унормовується Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , який відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а не організацію і порядок проведення виборів та референдумів.
Зокрема, згідно з частиною третьою статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) першу сесію новообраної районної у місті, районної, обласної ради скликає відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради у кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону.
Разом з тим Комісія наголошує, що обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено питаннями забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю та надання роз’яснень саме у цих сферах. Положеннями Кодексу (396-20) та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка здійснює контроль за дотриманням зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.
Отже, Комісія не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних з організацією роботи органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Надання правової оцінки здійсненню територіальними виборчими комісіями своїх повноважень відповідно до положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.
Указані обставини також обумовлюють відсутність підстав для розгляду по суті скарги Донецької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" у відповідній частині.
За таких обставин Центральна виборча комісія констатує, що скарга Донецької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" підлягає залишенню без розгляду по суті.
При цьому Комісія зауважує, що згідно з частиною четвертою статті 72 Кодексу (396-20) Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.
За змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону (1932-15) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Крім того, відповідно до частини першої статті 16 Закону (1932-15) , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду скасувати рішення виборчої комісії або комісії з референдуму (пункт 2 частини третьої статті 16 Закону).
На виконання передбачених указаними нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, зважаючи на виявлені у ході розгляду скарги обставини, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Волноваської районної територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу (396-20) територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема реєструють обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу (396-20) ).
Частиною першою статті 38, статтею 64 Основного Закону України (254к/96-ВР) встановлено, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується частиною другою статті 19 Кодексу (396-20) .
Порядок реєстрації обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови визначено статтею 283 Кодексу (396-20) . Також з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу (396-20) щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 затверджено Роз’ясненням щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (v0433359-20) (далі - Роз’яснення).
Частиною третьою статті 283 Кодексу (396-20) та пунктом 5.3 Роз’яснення встановлено, що у п’ятиденний строк з дня отримання документів, визначених статтею 283 Кодексу (396-20) (розділом 2 - 4 Роз’яснення), територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови.
Постановою Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 29 листопада 2020 року № 65 зареєстровано 12 депутатів Волноваської районної ради, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а саме: Вервейко В.В., Сидоренко О.Л (їх суб’єктами висування є відповідно місцеві організації політичних партій "За майбутнє" і "СЛУГА НАРОДУ"), а також 10 обраних від Донецької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" - Міщенка В.О., Рогаченка Б.С., Демченка С.В., Овчиннікова С.І., Руденка В.М., Куренну Т.Ю., Зеркаля В.Я., Тахтарова С.В., Головка С.В. та Кирилова С.Д.
Водночас Волноваською районною територіальною виборчою комісією прийнято постанову від 7 грудня 2020 року № 68 "Про скасування постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області № 65 від 29 листопада 2020 року "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року". Підставою для її прийняття була інформація, зазначена в листі Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (м. Харків) від 7 грудня 2020 року № 34273/83728/14/20/05.4Д, про те, що Демченко С.В., Тахтаров С.В. і Кирилов С.Д. є членами районних організацій політичної партії "Наш Край", у зв’язку з чим, як указано в протоколі засідання цієї територіальної виборчої комісії, постанову Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 29 листопада 2020 року № 65 прийнято з істотним порушенням вимог законодавства.
Постановою вказаної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 69 "Про відмову в реєстрації депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" Кирилову С.Д., Демченку С.В., Тахтарову С.В. відмовлено в реєстрації депутатами Волноваської районної ради, визнано обраними депутатами цієї ради наступних за черговістю кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку кандидатів Донецької обласної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" Левченка С.О., Анциферова А.А., Ростема О.І.
Крім того, постановою Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 70 "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" зареєстровано депутатів Волноваської районної ради, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, яких було зареєстровано постановою цієї територіальної виборчої комісії від 29 листопада 2020 року № 65 (крім Кирилова С.Д., Демченка С.В., Тахтарова С.В), а також ще трьох депутатів цієї ради - Чернова Ю.М., Конюшок О.А. та Бережанську М.М.
При цьому Комісія зазначає, що частиною п’ятою статті 283 Кодексу (396-20) та пунктом 5.4, 5.7 Роз’яснення передбачено, що в разі невиконання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації політичної партії, у строки, визначені у частинах першій і другій статті 283 Кодексу (396-20) , вимог частини першої вказаної статті (неподання протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів або у строк, установлений територіальною виборчою комісією за зверненням особи, необхідних для реєстрації документів) або подання до територіальної виборчої комісії цією особою заяви про відмову від депутатського мандата територіальна виборча комісія у п’ятиденний строк приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному (у разі обрання за територіальним виборчим списком) або єдиному (у разі обрання за єдиним виборчим списком) виборчому списку кандидатів від відповідної місцевої організації політичної партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата, та реєструє його в установленому Кодексом порядку з урахуванням Роз’яснення.
Також територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання особи, обраної депутатом, такою, що не набула депутатського мандата, в разі виникнення (виявлення) до реєстрації цієї особи депутатом обставин, зазначених у пунктах 3 - 6 частини першої та частині четвертій статті 231 Кодексу (396-20) , а саме: отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення особою громадянства України; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи за межі України для постійного проживання; отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу визнано недієздатною; набрання щодо особи законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності в кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку; смерті особи.
Разом з тим законодавством України про вибори не передбачено можливості скасування територіальною виборчою комісією прийнятого нею рішення про реєстрацію обраного на місцевих виборах депутата, у тому числі з підстави неприпинення ним членства в політичній партії, та вирішення у зв’язку з цим питання про повторну реєстрацію депутатів чи визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку кандидатів від відповідної місцевої організації політичної партії, за яким було обрано особу.
При цьому рішення про реєстрацію депутатів ради не може бути скасоване територіальною виборчою комісією, оскільки є актом одноразової дії, який вичерпує свою дію після його реалізації.
Водночас Комісія наголошує, що порушення порядку висування окремого кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216 - 221 Кодексу (396-20) , в тому числі щодо заборони одночасного висування, є підставою для відмови в реєстрації окремого кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, а отже, питання наявності в особи партійності іншої місцевої організації політичної партії повинно досліджуватись територіальною виборчою комісією на етапі висування та реєстрації кандидатів, а не під час реєстрації обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови.
За таких обставин Волноваська районна територіальна виборча комісія, приймаючи постанови від 7 грудня 2020 року № 68 "Про скасування постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області № 65 від 29 листопада 2020 року "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" та № 69 "Про відмову в реєстрації депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" діяла не на підставі та не у спосіб, установлені Конституцією України (254к/96-ВР) , Кодексом (396-20) та законами України.
Крім того, не ґрунтується на положеннях законодавства постанова Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 70 "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" в частині повторної реєстрації депутатів Волноваської районної ради, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, - Вервейко В.В., Сидоренко О.Л., Міщенка В.О., Рогаченка Б.С., Овчиннікова С.І., Руденка В.М., Куренної Т.Ю., Зеркаля В.Я., Головка С.В.
Згідно з частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу (396-20) Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 205 Кодексу (396-20) Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення. Рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом (частина п’ятнадцята статті 36 Кодексу (396-20) ).
З огляду на викладене, з метою забезпечення дотримання передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізації виборчих прав громадян України Центральна виборча комісія вважає за необхідне скасувати постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 68 "Про скасування постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області № 65 від 29 листопада 2020 року "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", № 69 "Про відмову в реєстрації депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", № 70 "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" в частині повторної реєстрації депутатів Волноваської районної ради, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, - Вервейко В.В., Сидоренко О.Л., Міщенка В.О., Рогаченка Б.С., Овчиннікова С.І., Руденка В.М., Куренної Т.Ю., Зеркаля В.Я., Головка С.В. як такі, що не відповідають вимогам законодавства про вибори, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єктів виборчого процесу.
При цьому Комісія зауважує, що у зв’язку із скасуванням нею постанов Волноваської районної територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 68 "Про скасування постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області № 65 від 29 листопада 2020 року "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" та № 69 "Про відмову в реєстрації депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" Вервейко В.В., Сидоренко О.Л., Міщенко В.О., Рогаченко Б.С., Демченко С.В., Овчинніков С.І., Руденок В.М., Куренна Т.Ю., Зеркаль В.Я., Тахтаров С.В., Головко С.В., Кирилов С.Д. є особами, які вважаються зареєстрованими депутатами Волноваської районної ради згідно з постановою вказаної районної виборчої комісії від 29 листопада 2020 року № 65 "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року".
Крім того, Комісія наголошує, що прийняття Волноваською районною територіальною виборчою комісією постанов такого змісту перешкоджає реалізації встановленого статтею 38 Конституції України права громадян України обирати і бути обраними до органів місцевого самоврядування та свідчить про порушення нею Конституції України, Кодексу (396-20) та законів України.
У зв’язку з цим Центральна виборча комісія звертає увагу Волноваської районної територіальної виборчої комісії та її членів на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки та проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
Окремо Комісія наголошує Волноваській районній територіальній виборчій комісії та її членам на тому, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу (396-20) ). Статтею 157 Кримінального кодексу України передбачено кримінальну відповідальність за перешкоджання здійсненню виборчого права.
Частиною четвертою статті 13 Закону (1932-15) передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.
Згідно з частиною першою статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" (580-19) поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.
Зважаючи, що викладені в цій постанові обставини діяльності Волноваської районної територіальної виборчої комісії щодо перешкоджання реалізації особами виборчого права потребують перевірки правоохоронними органами, Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення їх перевірки та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування.
Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 36, частин першої, третьої статті 65, статті 69, статей 72, 205, 208 Виборчого кодексу України (396-20) , Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (v0192359-20) , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Скаргу Донецької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 8 грудня 2020 року за № 21-34-30177, залишити без розгляду по суті.
2. Визнати протиправними та скасувати постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області від 7 грудня 2020 року № 68 "Про скасування постанови Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області № 65 від 29 листопада 2020 року "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", № 69 "Про відмову в реєстрації депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" та № 70 "Про реєстрацію депутатів Волноваської районної ради Донецької області обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" в частині повторної реєстрації депутатів Волноваської районної ради Донецької області, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, - Вервейко В.В., Сидоренко О.Л., Міщенка В.О., Рогаченка Б.С., Овчиннікова С.І., Руденка В.М., Куренної Т.Ю., Зеркаля В.Я., Головка С.В. як такі, що не відповідають вимогам законодавства про вибори, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єктів виборчого процесу.
3. Звернути увагу Волноваської районної територіальної виборчої комісії Донецької області та її членів на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки та проведення місцевих виборів та організації своєї роботи, а також встановлену Кримінальним кодексом України (2341-14) відповідальність за перешкоджання здійсненню виборчого права.
4. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.
5. Копію цієї постанови надіслати Донецькій регіональній організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" та Волноваській районній територіальній виборчій комісії Донецької області.
6. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО