ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 жовтня 2017 року
Справа № 910/20738/16
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Головуючий, суддя
Яценко О.В.,
суддів
Бакуліної С.В., Ходаківської І.П.
розглянувши матеріали касаційної скарги
Приватного підприємства "ЛТК Альянс"
на постанову
Київського апеляційного господарського суду від 13.04.2017
у справі
№ 910/20738/16
Господарського суду
Міста Києва
за позовом
Приватного підприємства "ЛТК Альянс"
до
Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"
про
відшкодування збитків, пов 'язаних із нестачею вантажу 81 328,50 грн.
в засіданні взяли участь представники:
- позивача:
не з 'явився
- відповідача:
не з 'явився
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "ЛТК Альянс" (позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (відповідач) збитків, пов'язаних із нестачею вантажу в сумі 81328,50 грн.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 16.01.2017 (суддя Сташків Р.Б.) у задоволенні позову відмовлено повністю.
Рішення обґрунтовано тим, що Позивачем не надано доказів, передбачених законодавством України, які можуть бути підставою для звернення до Відповідача з вимогами про відшкодування збитків, пов'язаних із нестачею вантажу в сумі 81328,50 грн.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 13.04.2017 (судді: Власов Ю.Л., Буравльов С.І., Пономаренко Є.Ю.) рішення Господарського суду міста Києва від 16.01.2017 залишено без змін.
Позивач в касаційній скарзі в якій просить постанову апеляційного господарського суду та рішення місцевого господарського суду скасувати з підстав неправильного застосування норм матеріального та процесуального права, прийняти нове рішення про задоволення позову.
Скаржник доводить, що судами неправомірно не враховано надані належні та достатні докази, що підтверджують недостачу вантажу.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 09.10.2017 у складі колегії: головуючий, суддя - Яценко О.В., судді - Бакуліна С.В., Ходаківська І.П. касаційна скарга приватного підприємства "ЛТК Альянс" прийнята до провадження, справа призначена до розгляду у судовому засіданні на 26.10.2017.
Учасників судового процесу відповідно до статті - 111-4 ГПК України належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.
Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку судові акти, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 01.07.2015 р. між ТОВ "Кернел-Трейд" та Позивачем укладено договір № ТЕО-ЖД-28 на транспортно-експедиційне обслуговування вантажів, відповідно до п.1.1 якого ТОВ "Кернел-Трейд" доручає, Позивач зобов'язується за рахунок ТОВ "Кернел-Трейд" надати транспортно-екпедиторські послуги, пов'язані із здійсненням перевезень зернових та олійних вантажів ТОВ "Кернел-Трейд", а також продуктів їх переробки залізничним транспортом при здійсненні перевезень всередині України та/або на експорт.
20.11.2015 р. між ДП "Одеська залізниця" (залізниця призначення) та Позивачем укладено договір № 1164206 про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення вантажів та надані залізницею додаткові послуги.
02.12.2015 р. між регіональною філією "Південна залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" (залізниця відправлення) та Позивачем укладено договір № 0338/06 про організацію екпортно-імпортних і внутрішніх перевезень вантажів.
30.11.2015 р. Позивачем зі станції Сагайдак Південної залізниці вагонами № 95666863, 95353876, 95532347, 95346854, 95751731 відправлено вантаж - насіння сої у кількості 328550 кг, який прибув на станцію Іллічівськ Одеської залізниці 10.12.2015р. та був виданий 10.12.2015 р., одержувач - ТОВ СП "Трансбалктермінал", що підтверджується накладною № 43495290.
01.12.2015 р. Позивачем зі станції Сагайдак Південної залізниці вагонами № 95537866, 95661736, 95383667, 95523817, 96554018 відправлено вантаж - насіння сої у кількості 330000 кг, який прибув на станцію Іллічівськ Одеської залізниці 10.12.2015р. та був виданий 10.12.2015 р., одержувач - ТОВ СП "Трансбалктермінал", що підтверджується накладною № 43510379.
02.12.2015 р. Позивачем зі станції Сагайдак Південної залізниці вагонами № 65650602, 95359741, 95388856, 95351508, 95318879 відправлено вантаж - насіння сої у кількості 331300 кг, який прибув на станцію Іллічівськ Одеської залізниці 10.12.2015р. та був виданий 10.12.2015 р., одержувач - ТОВ СП "Трансбалктермінал", що підтверджується накладною № 43528488.
11.12.2015 р. Одеською регіональною торгово-промисловою палатою складено акт № УТЕ-2057, відповідно до якого здійснювалася експертиза вагонів № 95383667, 95523817, 96554018 (накладна № 43510379), 95532347 (накладна № 43495290), 65650602 (накладна № 43528488). Вказані вагони були опломбовані непорушеними запірно пломбувальними пристроями Позивача, кількість і контрольні знаки яких відповідають даним, наданих накладних.
При зовнішньому огляді було встановлено, що в кожному з пред'явлених вагонів № 95383667, 65650602 між кришкою і горловиною бункера середнього розвантажувального люка, з боку штурвалів, затиснуті фрагменти ветоші, а при відкритті завантажувальних люків було встановлено, що в кожному з пред'явлених вагонів є воронкоподібне поглиблення насіння сої в сторону середнього розвантажувального люка, з боку штурвалів. Також при зовнішньому огляді вагонів № 95532347, 96554018, 95523817 між кришкою і горловиною бункера правого розвантажувального люка, з боку штурвалів, затиснуте насіння сої, а при відкритті завантажувальних люків було встановлено, що в кожному з пред'явлених вагонів є воронкоподібне поглиблення насіння сої в сторону середнього розвантажувального люка, з боку штурвалів.
16.01.2016 р. Позивачем зі станції Сагайдак Південної залізниці вагонами № 95331732, 95328118, 95526307, 95756565 відправлено вантаж - насіння сої у кількості 264100 кг, який прибув на станцію Іллічівськ Одеської залізниці 20.01.2016 р. та був виданий 20.01.2016 р., одержувач - ТОВ СП "Трансбалктермінал", що підтверджується накладною № 43874817.
22.01.2016 р. Одеською регіональною торгово-промисловою палатою складено акт № УТЕ-114, відповідно до якого здійснювалася експертиза вагонів № 95331732, 95526307 (накладна № 43874817). Вказані вагони були опломбовані непорушеними запірно пломбувальними пристроями Позивача, кількість і контрольні знаки яких відповідають даним, наданих накладних. При зовнішньому огляді було встановлено, що в кожному з пред'явлених вагонів між кришкою і горловиною бункера середнього розвантажувального люка, з боку штурвалів, ущільнюючий матеріал деформований, затиснуті фрагменти ветоші і насіння сої, а при відкритті завантажувальних люків було встановлено, що в кожному з пред'явлених вагонів є воронкоподібне поглиблення насіння сої в сторону середнього розвантажувального люка, з боку штурвалів.
Претензією № 0803 від 30.03.2016 р. ТОВ "Кернел Трейд" повідомило Позивача про недостачу вантажу в розмірі 8,745 т вартістю 81328,50 грн.
25.04.2016 р. між ТОВ "Кернел Трейд" та Позивачем підписано угоду про залік зустрічних однорідних вимог № 0899, відповідно до якої ТОВ "Кернел Трейд" має заборгованість перед Позивачем у сумі 96228,30 грн, а Позивач має заборгованість перед ТОВ "Кернел Трейд" у сумі 81328,50 грн на підставі претензії № 0803 від 30.03.2016 р. Таким чином, заборгованість ТОВ "Кернел Трейд" перед Позивачем вважається погашеною на суму 81328,50 грн.
Претензією від 14.04.2016 р. Позивач повідомив Регіональну філію "Південна залізниця" про недостачу вантажу у вагонах № 95331732, 95328118, 95526307, 95756565, 95331732, 95526307 на суму 81328,50 грн та просив відшкодувати завдані збитки.
Листом № НЗ-1-08/342 від 29.04.2016 р. Регіональна філія "Південна залізниця" повідомила Позивача, що претензія останнього відхиляється на підставі ст.130, 131, 133, 115 Статуту залізниць України (457-98-п) .
Претензією від 17.06.2016 р. Позивач повідомив Одеську дирекцію Регіональної філії "Одеська залізниця" про недостачу вантажу у вагонах № 95331732, 95328118, 95526307, 95756565, 95331732, 95526307 на суму 81328,50 грн та просив відшкодувати завдані збитки.
Листом № 1131-01/506 від 08.07.2016р. Регіональна філія "Одеська залізниця" повідомила Позивача, що претензія останнього не прийнята до розгляду на підставі ст.130 Статуту залізниць України (457-98-п) .
В контексті наведених обставин скаржник доводить, що суди безпідставно не надали їм всебічної оцінки, тому вважає, що наявні підстави для відповідальності залізниці за нестачу вантажу.
Разом з тим, касаційна інстанція погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність підстав для покладення на залізницю відповідальності за нестачу вантажу в спірному випадку, з огляду на наступні мотиви.
Відповідно до ч.1, 2 ст. 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу перевізник зобов'язується доставити ввірений йому вантажовідправником вантаж до пункту призначення в установлений строк та видати його вантажоодержувачу, а вантажовідправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов'язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.
Відповідно до ст. 23 Закону України "Про залізничний транспорт" перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу в межах, визначених Статутом залізниць України. За незбереження (втрату, нестачу) прийнятого до перевезень вантажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача виникли з незалежних від них причин.
Згідно з ст.22, 23 Статуту залізниць України (457-98-п) за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов'язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов'язується сплатити за перевезення встановлену плату. Відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем.
Відповідно до ст.31 Статуту залізниць України (457-98-п) придатність рухомого складу для перевезення вантажу в комерційному відношенні визначається: вагонів - відправником, якщо завантаження здійснюється його засобами, або залізницею, якщо завантаження здійснюється засобами залізниці.
Відповідно до п.52 Статуту залізниць України (457-98-п) на станціях призначення залізниця зобов'язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу у разі: прибуття вантажу у пошкодженому вагоні (контейнері), а також у вагоні (контейнері) з пошкодженими пломбами відправника або пломбами попутних станцій; прибуття вантажу з ознаками недостачі, псування або пошкодження під час перевезення на відкритому рухомому складі або у критих вагонах без пломб, якщо таке перевезення передбачене Правилами; прибуття вантажів у вагонах навалом і насипом за вимогою одержувача у розмірах, передбачених Правилами.
Згідно з абз.1 п.114 Статуту залізниць України (457-98-п) залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме: а) за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі.
Відповідно до ст.129 Статуту залізниць України (457-98-п) обставини, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності зокрема, залізниці, під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення, зокрема, обставини невідповідності маси вантажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах. Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу. В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.
Згідно з п.15 Правил видачі вантажів видача на станціях призначення імпортних вантажів, що перевозяться не в прямому міжнародному сполученні через порти й прикордонні станції, а також експортних вантажів у портах, на прикордонних станціях, якщо вантажі прибули в справних вагонах, контейнерах з непошкодженими пломбами (ЗПП) відправників, портів, експедиторських організацій, митних органів, провадиться без участі залізниці, за винятком випадків, передбачених статтею 52 Статуту.
Відповідно до п.31 Правил видачі вантажів про видачу вантажу станція на вимогу одержувача зобов'язана зробити в накладній відмітку такого змісту у разі виявлення недостачі чи надлишку маси, які не перевищують норми, - зазначається фактично виявлена маса вантажу в кг.
Відповідно до ст.130 Статуту залізниць України (457-98-п) право на пред'явлення до залізниці претензій та позовів мають, зокрема, у разі недостачі вантажу одержувач - за умови пред'явлення накладної, комерційного акта і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу. Якщо у складанні комерційного акта відмовлено, замість нього подається документ, що підтверджує скаргу про цю відмову (накладна та комерційний акт подаються лише в оригіналі).
Відповідно до ч.3 ст.133 Статуту залізниць України (457-98-п) до претензії або позову додаються документи, які підтверджують вимоги заявника. До претензії або позову щодо втрати, нестачі, псування або пошкодження крім документів, які обґрунтовують їх пред'явлення (подання), додається документ, який засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу.
Враховуючи наведені норми суди попередніх інстанцій дійшли правомірних висновків, що одержувач вантажу у разі виявлення недостачі мав право вимагати у станції призначення зробити в накладній відмітку про фактично виявлену масу вантажу з подальшим складенням комерційного акту про зазначені обставини; відсутні докази, що мало місце звернення до Відповідача з приводу нестачі вантажу чи несправності вагонів № 95334173, 95526307, 95383667, 95523817, 95654018, 95532347, 95650602, відправка яких була здійснена за накладними № 43874817, 43510379, 43495290, 43528488, або що на цих вагонах були пошкоджені пломби (ЗПП) відправників, портів, експедиторських організацій, митних органів тощо.
Судами надано оцінку інших доказів, які за висновком скаржника засвідчують втрату вантажу з вини Відповідача, зокрема комерційним реєстрам № 13 та 23 до акту виконаних робіт № 13 до договору № ТЄО-ЖД-28 від 01.07.2015 р. та актам експертизи Одеської регіональної торгово-промислової палати № УТЄ-114 від 22.01.2016 р. та № УТЕ-2057 від 11.12.2015 р., та визнано їх неналежними доказами для підтвердження обставин, що можуть бути підставою для відповідальності залізниці.
Касаційна інстанція визнає такі висновки правомірними, оскільки з огляду на наведені вище норми Статуту залізниць України належними доказами обставин невідповідності маси вантажу натурою даним, зазначеним у транспортних документах є комерційні акти залізниці; відсутні докази, що вказують на обставини відмови залізниці у складанні комерційного акта.
З огляду на викладене суди дійшли обґрунтованих висновків щодо відсутності підстав покладати на Відповідача відповідальність за заявлену Позивачем недостачу вантажу при його отриманні вантажоодержувачем, а тому в задоволенні позовних вимог відмовили правомірно.
Доводи касаційної скарги правильності правових висновків судів не спростовують, зводяться до доведення обставин справи на підставі інших доказів та вимог їх оцінки, що виходить за межі перевірки судового рішення в касаційному порядку, тому відхиляються.
Відповідно до п. 1 ст. - 111-9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.
Керуючись ст.ст. 108, - 111-5, - 111-7, - 111-9, - 111-10, - 111-11 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Приватного підприємства "ЛТК Альянс" на постанову Київського апеляційного господарського суду від 13.04.2017 залишити без задоволення.
2. Постанову Київського апеляційного господарського суду від 13.04.2017 у справі № 910/20738/16 Господарського суду міста Києва залишити без зміни.
Головуючий, суддя
Судді
О.В. Яценко
С.В. Бакуліної
І.П. Ходаківська