ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 жовтня 2017 року
Справа № 904/278/17
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого - судді Малетича М.М.,
суддів: Плюшка І.А.,
Сибіги О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" структурний підрозділ "Криворізька дирекція залізничних перевезень" на постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 29.06.2017 року у справі № 904/278/17 господарського суду Дніпропетровської області за позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" до Публічного акціонерного товариства "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" про стягнення 16922,40 грн.,
за участю представників:
Позивача: Шуба Я.С., дов. № 673 від 17.05.2017 року,
Відповідача: Опанасенко І.Ю., адв., ордер ДП № 1278 від 24.10.2017 року.
В с т а н о в и в :
Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - ПАТ "Українська залізниця", Позивач) звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат", Відповідач) про стягнення плати за користування вагонами в сумі 16922,40 грн.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 03.04.2017 року, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 29.06.2017 року, у позові ПАТ "Українська залізниця" відмовлено.
У поданій касаційній скарзі, ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" структурний підрозділ "Криворізька дирекція залізничних перевезень", посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, зокрема, ст. 908 Цивільного кодексу України, ст. 307 Господарського кодексу України, п.п. 3, 4 Правил користування вагонами та контейнерами, затв. Наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року № 113 (z0165-99) , зареєстр. Міністерством юстиції України 15.03.1999 року № 165/3458, ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції у даній справі та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги ПАТ "Українська залізниця" в повному обсязі.
ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат", у письмовому відзиві, посилаючись на безпідставність доводів та вимог ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" структурний підрозділ "Криворізька дирекція залізничних перевезень", викладених у касаційній скарзі, просив відмовити в задоволенні такої скарги, а постанову суду апеляційної інстанції у даній справі залишити без змін.
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, вивчивши матеріали справи та обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Як було встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 14.09.2010 року між ДП "Придніпровська залізниця" (Залізниця) і Відкритим акціонерним товариством "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" (Власник колії) було укладено договір № ПР/М-10-2/13-1595НЮдч "Про експлуатацію залізничної під'їзної колії Відкритого акціонерного товариства "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - Договір № ПР/М-10-2/13-1595НЮдч), умовами якого (п. 1.) встановлювалось, зокрема: згідно із Статутом залізниць України (457-98-п) , Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під'їзна колія, яка належить Власнику, що примикає до станції Грекувата Придніпровської залізниці" у парній горловині стрілкою № 6.
Відповідно до п. 5. Договору № ПР/М-10-2/13-1595НЮдч передача вагонів на під'їзду колію здійснюється за повідомленнями з реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції Грекувата Придніпровської залізниці по телефону начальнику зміни цеху зовнішнього транспорту УЗТ ВАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" не пізніше, як за 2,0 години до фактичного здавання вагонів.
Згідно умов Договору № ПР/М-10-2/13-1595НЮдч (п. 17), з усіх питань, що не передбачені цим договором, сторони керуються Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів та чинним законодавством.
Цей договір укладається терміном на 5 років і діє з 01.11.2010 року по 31.10.2015 року (п. 18 Договору № ПР/М-10-2/13-1595НЮдч).
Додатковою угодою № 7 від 15.12.2015 року до Договору № ПР/М-10-2/13-1595НЮдч було внесено зміни, відповідно до яких сторону за цим договором замінено її правонаступником, і, відповідно, сторонами договору визначено ПАТ "Українська залізниця" та ВАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат".
В подальшому, 24.06.2016 року між ПАТ "Українська залізниця" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" (Залізниця) і ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" (Власник колії) було укладено договір № ПР/М-16-2/13-425/НЮдч "Про експлуатацію залізничної під'їзної колії Приватного акціонерного товариства "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Грекувата регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі - договір № ПР/М-16-2/13-425/НЮдч), умовами якого передбачалось (п. 5.), що передача вагонів на під'їзну колію здійснюється за повідомленнями, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції Грекувата Залізниці по телефону начальнику зміни цеху зовнішнього транспорту УЗТ ПРАТ "ЦГЗК" не пізніше, як за 2,0 години до пред'явлення вагонів до здавання, з реєстрацією у "Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження" форми ГУ-2.
При цьому, згідно п. 8. Договору № ПР/М-16-2/13-425/НЮдч, партії вагонів, що повертаються з під'їзної колії, формуються згідно з ПТЕ і доставляються локомотивом Власника колії на одну із станції Грекувата залізниці, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюється приймання вагонів залізницею у технічному та комерційному відношенні. З під'їзної колії вагони здаються Залізниці за повідомленнями, які передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту УЗТ ПРАТ "ЦГЗК" по телефону прийомоздавальнику вантажу та багажу станції Грекувата залізниці не пізніше, ніж за 2,0 години до пред'явлення вагонів до здавання Залізниці, з наступним наданням повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затв. Наказом Мінтрансу України від 25.02.1999 року № 113 (z0165-99) .
Також, як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами, повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" було передано начальнику ст. Грекувата Придніпровської залізниці 26.07.2016 року о 14 год. 00 хв.
Відповідно, згідно Пам'ятки № 1261 (форма ГУ-45) вагони мали були подані регіональній філії "Придніпровська залізниця" під забирання 26.07.2016 року о 16 год. 00 хв.
Проте, фактично вагони не було подано до передавання о 16 год. 00 хв., про що 26.01.2017 року було складено Акт загальної форми ГУ-23 № 2756, в якому зазначалось, що час затримки вагонів розпочався 26.07.2016 року о 16 год. 00 хв.
В наступному, сторонами 27.07.2016 року було складено Акт загальної форми ГУ-23 № 2760, відповідно до якого, час закінчення затримки вагонів - 27.07.2016 року 08 год. 55 хв.
Разом з тим, як вбачається з витягу "Журналу повідомлень ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат", 26.07.2016 року о 20 год. 30 хв. мало місце повторне повідомлення про готовність подавання вагонів до забирання, яке було здійснено представником ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" та передано черговій по ст. Грекувата.
Водночас, як встановлено судами, ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" 26.07.2016 року о 22 год. 40 хв. виставив завантажені вагони на під'їзну колію для забирання вагонів Залізницею, тоді як останньою, у свою чергу, не було забрано вказані вагони до 08 год. 55 хв. 27.07.2016 року та нараховано ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" плату за користування вагонами за весь час перебування їх на під'їзній колії на загальну суму 25811,88 грн.
В подальшому, у зв'язку з тим, що з 22 год. 40 хв. до 08 год. 55 хв. вагони з під'їзної колії ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" фактично не забирались самою Залізницею, відомість плати за користування вагонами форми ГУ-46 № 27079019 від 27.07.2016 року зі сторони ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" його представником було підписано із зауваженням про те, що з нарахованою сумою за користування вагонами він не погоджується, оскільки маршрут в завантаженому стані перебував на ПАТ "ЦГЗК" через не приймання його Залізницею з 22 год. 40 хв. 26.07. до 08 год. 55 хв. 27.07. Водночас, з оплатою в сумі 7407,90 грн. вказаний представник погодився.
Вимогами ПАТ "Українська залізниця" у даній справі, з посиланням на ст.ст. 46, 119, 125 Статуту залізниць України (457-98-п) , п.п. 3, 4, 9,10, 12, 15 Правил користування вагонами та контейнерами, є стягнення з ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" стягнення плати за користування вагонами в сумі 16922,40 грн. за період затримки вагонів з 22 год. 40 хв. 26.07.2016 року до 08 год. 55 хв. 27.07.2016 року.
Суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, з посиланням на ст. 908 Цивільного кодексу України, ст. 307 Господарського кодексу України, ст.ст. 46, 119 Статуту залізниць України (457-98-п) , п.п. 3, 4 Правил користування вагонами та контейнерами, затв. Наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року № 113 (z0165-99) , зареєстр. Міністерством юстиції України 15.03.1999 року № 165/3458, та представлені докази у справі, дійшов висновку про те, що Позивачем не було доведено в суді про те, що затримка вагонів на під'їзній колії, яка мала місце у період з 22 год. 40 хв. 26.07.2016 року до 08 год. 55 хв. 27.07.2016 року, сталася саме з вини Відповідача, дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення даного позову, відмовивши у його задоволенні.
На думку колегії суддів касаційної інстанції, висновки судів попередніх інстанцій, відповідають фактичним обставинам справи та наявним матеріалам і ґрунтуються на правильному застосуванні норм матеріального права, з дотриманням процесуальних норм.
Доводи касаційної скарги не спростовують висновків суду апеляційної інстанції про залишення без змін рішення суду першої інстанції, а тому підстав для зміни чи скасування його постанови, не вбачається.
Керуючись ст.ст. - 111-5, - 111-7 - 111-9, - 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" структурний підрозділ "Криворізька дирекція залізничних перевезень" залишити без задоволення, а постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 29.06.2017 року у справі № 904/278/17 - без змін.
Головуючий - суддя
Судді
Малетич М.М.
Плюшко І.А.
Сибіга О.М.