ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 серпня 2017 року
Справа № 905/681/15
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого
Стратієнко Л.В. (доповідач)
суддів Карабаня В.Я., Нєсвєтової Н.М.
за участі представників: позивача: відповідачів: 3-тіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:
не з 'явився не з 'явилися не з 'явилися
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу
товариства з обмеженою відповідальністю "Євразтранс Україна"
на ухвалу та постанову
Господарського суду Донецької області від 06 березня 2017 року Донецького апеляційного господарського суду від 25 квітня 2017 року
за заявою
товариства з обмеженою відповідальністю "Євразтранс Україна"
про заміну сторони правонаступником
у справі № 905/681/15
за позовом
товариства з обмеженою відповідальністю "Євразтранс Україна"
до державного підприємства "Донецька залізниця", Державної адміністрації залізничного транспорту України
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача
товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпропетровська операторська компанія", товариство з обмеженою відповідальністю "Південно-східна транспортна компанія"
про витребування майна, здійснення дій та стягнення 263,16 грн
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Донецької області від 18.11.2015 позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Євразтранс Україна" до державного підприємства "Донецька залізниця", Державної адміністрації залізничного транспорту України, за участі третіх осіб, про витребування майна, здійснення дій та стягнення 263,16 грн задоволено.
Зобов'язано ДП "Донецька залізниця" передати позивачу у володіння вагон, аналогічний вагону № 59607697 (модель 12-783, 4-вісний цільнометалевий напіввагон, тип 5600, рік випуску - 2011) разом з усією технічною документацією на цей вагон.
Стягнуто з ДП "Донецька залізниця" на користь ТОВ "Євразтранс Україна" 263,16 грн списаного тарифу за доставку вагону і 6 700,95 грн судового збору.
На виконання рішення Господарського суду Донецької області від 18.11.2015 видано накази.
03.08.2016 ТОВ "Євразтранс Україна" звернулося до суду з заявою про заміну боржника ДП "Донецька залізниця" на ПАТ "Українська залізниця" у судових наказах на підставі ст. 25 ГПК України.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 06.03.2017, з урахуванням ухвали місцевого суду від 21.03.2017 (суддя - Матюхін В.І.), залишену без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 25.04.2017 (головуючий - Зубченко І.В., судді - Скакун О.А., Стойка О.В.), у задоволенні заяви ТОВ "Євразтранс Україна" про заміну сторони відмовлено.
В касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення норм процесуального права, просить скасувати ухвалу Господарського суду Донецької області від 06.03.2017 та постановою Донецького апеляційного господарського суду від 25.04.2017, а заяву ТОВ "Євразтранс" про заміну боржника задовольнити.
Обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи, суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 25 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення діяльності суб'єкта господарювання шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов'язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, господарський суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу.
03.08.2016 ТОВ "Євразтранс Україна" посилаючись на Закон України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" (4442-17) та постанову Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 (200-2014-п) звернулося до суду з заявою про заміну боржника ДП "Донецька залізниця" на ПАТ "Українська залізниця" на підставі ст. 25 ГПК України у зв'язку із реорганізацією ДП "Донецька залізниця". Законом України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" (4442-17) визначено правові, економічні та організаційні особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, 100 % акцій якого належать державі.
Утворення товариства здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Товариство утворюється як публічне акціонерне товариство, 100 % акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України (далі - Укрзалізниця), а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття (далі - підприємства залізничного транспорту).
Статут товариства затверджується Кабінетом Міністрів України. Засновником товариства є держава в особі КМУ.
Вищим органом товариства є загальні збори. Функції загальних зборів виконує КМУ
Товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту.
Комісія з утворення товариства у чотиримісячний строк з дня затвердження її складу подає центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, для затвердження у місячний строк зведений передавальний акт, зведений акт оцінки майна залізничного транспорту загального користування, а також проект статуту товариства для подання КМУ. Зведені передавальний акт та акт оцінки складаються на основі узагальнених даних передавальних актів та актів оцінки, складених стосовно цілісного майнового комплексу кожного підприємства залізничного транспорту.
Розмір статутного капіталу товариства визначається під час його утворення згідно із зведеним актом оцінки майна залізничного транспорту загального користування.
Відповідно до Закону № 4442-VI (4442-17) та на виконання його вимог постановою № 200 (200-2014-п) утворено ПАТ "Українська залізниця" на базі Укрзалізниці, підприємств залізничного транспорту, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1.
До переліку, наведеного у зазначеному додатку, включено й ДП "Донецька залізниця".
Пунктом 2 постанови № 200 (200-2014-п) встановлено, що статутний капітал ПАТ "Українська залізниця" формується шляхом внесення до нього майна Укрзалізниці, підприємств, зазначених у додатку 1, крім майна, яке закріплюється за ПАТ "Українська залізниця" на праві господарського відання згідно із Законом № 4442-VI (4442-17) , та іншого майна, яке відповідно до законодавства не може бути включене до статутного капіталу.
За змістом п. 5 постанови № 200 (200-2014-п) Міністерству інфраструктури доручено вжити заходів для припинення Укрзалізниці та підприємств, зазначених у додатку 1.
У межах своїх повноважень та на часткову зміну п. 5 постанови № 200 (200-2014-п) КМУ 12.11.2014 прийняв постанову № 604 (604-2014-п) , згідно з якою майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції (далі - майно), не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до п. 5 зазначеної постанови, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за ПАТ "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до п. 2 цієї постанови.
Згідно з п. 2 постанови № 604 (604-2014-п) комісії з утворення ПАТ "Українська залізниця" разом із Міністерством інфраструктури після завершення тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та завершення проведення антитерористичної операції доручено провести інвентаризацію та оцінку майна і за результатами подати пропозиції щодо зміни статутного капіталу ПАТ "Українська залізниця" згідно із законодавством.
У подальшому постановою Кабінету Міністрів України № 735 від 02.09.2015 (735-2015-п) "Питання публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" затверджено Статут ПАТ "Українська залізниця".
Відповідно до п. п. 1, 2 Статуту ПАТ "Українська залізниця" є юридичною особою, утвореною відповідно до Закону № 4442-VI (4442-17) , постанови № 200 (200-2014-п) ; товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту. Товариство є юридичною особою з дня державної реєстрації (п. 12 Статуту).
За ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" № 755-IV від 15.05.2003 (у редакції, чинній на час здійснення державної реєстрації ПАТ "Українська залізниця") державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Реєстру. Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема, внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Реєстру.
Згідно з ч. 1 ст. 18 Закону № 755-IV якщо відомості, які підлягають внесенню до Реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Аналогічна норма закріплена у ч. 1 ст. 10 Закону № 755-IV в чинній редакції.
Базовою нормою припинення діяльності юридичних осіб, незалежно від порядку створення їх, є ст. 104 ЦК України, якої визначено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Частиною 1 ст. 56 ГК України передбачено, що суб'єкт господарювання (господарська організація) може бути утворена за рішенням власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу, а у випадках, спеціально передбачених законодавством, також за рішенням інших органів, організацій і фізичних осіб шляхом заснування нової господарської організації, злиття, приєднання, виділу, перетворення діючої (діючих) господарської організації (господарських організацій) з додержанням вимог законодавства.
Як випливає із зазначених норм, правовий інститут реорганізації регулює відносини, одночасно пов'язані із припиненням тих юридичних осіб, що існують, та створенням нових господарських організацій - правонаступників.
Господарським судом встановлено, що в Реєстрі міститься інформація про те, що ДП "Донецька залізниця" перебуває у стані припинення, проте запису про припинення у Реєстрі немає.
Крім того, в Реєстрі наведено дані про юридичних осіб, правонаступником яких є ПАТ "Українська залізниця", серед яких зазначено ДП "Донецька залізниця". Водночас, питання правонаступництва ПАТ "Українська залізниця" щодо ДП "Донецька залізниця" визначається спеціальним законом та прийнятими на його виконання постановами № 200 (200-2014-п) та № 604 (604-2014-п) , які пов'язують перехід прав і обов'язків ДП "Донецька залізниця" до ПАТ "Українська залізниця" з інвентаризацією, складанням передавального акта та внесенням майна до статутного капіталу правонаступника.
Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду України, зокрема: від 08.02.2017 у справах № 3-1586гс16, № 3-1417гс16, від 15.03.2017 у справах № 3-1500гс16, № 3-1589гс16, № 3-32гс17, № 3-1587гс16.
Отже, оскільки реорганізація відповідача не завершена (юридична особа ДП "Донецька залізниця" на момент розгляду справи не припинилась), передавальний акт між вказаними підприємствами не складався, майно не було внесено до статутного капіталу правонаступника, то місцевий господарський суд, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, прийшов до правильного висновку, що ПАТ "Українська залізниця" не стало правонаступником ДП "Донецька залізниця" та, що підстав для заміни боржника (ДП "Донецька залізниця") у справі у даному випадку немає.
Посилання позивача в касаційній скарзі на практику ЄСПЛ у справі "Іванов проти України" також є безпідставними, адже позивачем не було доведено в чому полягатиме невиконання рішення господарського суду у зв'язку з нездійсненням заміни боржника у справі, який на момент її розгляду не був припинений та може виступати учасником судового процесу.
Таким чином, підстав для скасування ухвали Господарського суду Донецької області від 06.03.2017 і постанови Донецького апеляційного господарського суду від 25.04.2017 не вбачається.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати, пов'язані з поданням касаційної скарги, покладаються на позивача.
На підставі викладеного, керуючись статтями - 111-5, - 111-7, - 111-9- - 111-11 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Євразтранс Україна" залишити без задоволення, а ухвалу Господарського суду Донецької області від 06 березня 2017 року та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 25 квітня 2017 року у справі за № 905/681/15 - без змін.
Головуючий, суддя
Суддя
Суддя
Л. Стратієнко
В. Карабань
Н. Нєсвєтова