УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
МІНІСТЕРСТВО РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ, БУДІВНИЦТВА ТА
ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
НАКАЗ
17.07.2013 № 319
Зареєстровано в Міністерстві 
юстиції України 
9 серпня 2013 р. 
за № 1371/23903
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства розвитку громад та територій № 297 від 07.12.2020 (z0151-21) )

Про затвердження Методики підготовки вулично-дорожньої мережі населених пунктів до зимового періоду

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 7, статей 15, 28-1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" (2807-15) , пункту 4 Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (633/2011) , затвердженого Указом Президента України від 31 травня 2011 року № 633, та з метою встановлення єдиних підходів до розрахунків планових витрат протиожеледних матеріалів, страхового запасу паливно-мастильних матеріалів, необхідної кількості загальної та спеціальної техніки під час підготовки до утримання вулично-дорожньої мережі у зимовий період НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методику підготовки вулично-дорожньої мережі населених пунктів до зимового періоду, що додається.
2. Управлінню благоустрою територій та комунального обслуговування (Ігнатенко О. П.) разом з Департаментом нормативно-правового регулювання (Губіна О. О.) забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра - керівника апарату Білоусова А. Л.
Міністр
Г.П. Темник
ПОГОДЖЕНО:
В. о. виконавчого директора
Асоціації міст України
Перший заступник Голови
Спільного представницького органу
сторони роботодавців на національному рівні
Заступник
Міністра внутрішніх справ України
Голова Державної служби України
з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва
Виконуючий обов’язки Голови
Державної служби України
з надзвичайних ситуацій
Заступник Голови
Спільного представницького органу
репрезентативних всеукраїнських
об’єднань профспілок
В.В. Сидоренко
Д. Олійник
В.І. Ратушняк
М.Ю. Бродський
С.Л. Данилюк
С.М. Кондрюк
ЗАТВЕРДЖЕНО 
Наказ Міністерства 
регіонального розвитку, 
будівництва 
та житлово-комунального 
господарства України 
17.07.2013 № 319
Зареєстровано в Міністерстві 
юстиції України 
9 серпня 2013 р. 
за № 1371/23903

МЕТОДИКА

підготовки вулично-дорожньої мережі населених пунктів до зимового періоду

( Див. текст (z1371-13d) )
Начальник Управління
благоустрою територій
та комунального
обслуговування
О.П. Ігнатенко
Додаток 1 
до Методики підготовки 
вулично-дорожньої мережі 
населених пунктів до зимового періоду 
(пункт 1.10)

ДОВІДКА

про хід підготовки вулично-дорожньої мережі до роботи у зимовий період на 20__ - 20__ рр.

станом на ____________ 20__ р.

Адміністративно- територіальна одиниця
Ремонт вулично-дорожньої мережі
Заготівля протиожеледних матеріалів та інгібіторів
ТОіР спеціалізованої техніки
Загальний обсяг фінансування, тис. грн
поточний ремонт
капітальний ремонт
план, тис. кв. м
факт, тис. кв. м
виконання плану, %
обсяг фінансування, тис. грн
план, тис. кв. м
факт, тис. кв. м
виконання плану, %
обсяг фінансування, тис. грн
план, тис. т
факт, тис. т
виконання плану, %
обсяг фінансування, тис. грн
план, тис. шт.
факт, тис. шт.
виконання плану, %
обсяг фінансування, тис. грн
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
АР Крим
Вінницька
Волинська
Дніпропетровська
Донецька
Житомирська
Закарпатська
Запорізька
Івано-Франківська
Київська
Кіровоградська
Луганська
Львівська
Миколаївська
Одеська
Полтавська
Рівненська
Сумська
Тернопільська
Харківська
Херсонська
Хмельницька
Черкаська
Чернівецька
Чернігівська
м. Київ
м. Севастополь
РАЗОМ
Склав _______________________________________________________________
                     (посада, підпис (ім'я, прізвище))
Додаток 2 
до Методики підготовки 
вулично-дорожньої мережі 
населених пунктів до зимового періоду 
(пункт 2.5)

УСЕРЕДНЕНІ ДАНІ

Українського гідрометеорологічного центру щодо кліматичних умов у зимовий період за адміністративно-територіальним поділом України

Адміністративно- територіальний поділ України
Кількість випадків ожеледі, дні
Снігопади при температурі, °C
Максимальна кількість опадів у вигляді снігу за добу-1, мм
Максимальна кількість днів зі снігопадом поспіль,шт.
від 0 до мінус 6
нижче ніж мінус 6 до мінус 18
всього
тривалістю, год
всього
у тому числі кількість з інтенсивністю, шт.
всього
у тому числі кількість з інтенсивністю, шт.
до 3
понад 3
кількість, шт. / тривалість, год.
від 5 мм/год до 10 мм/год
від 10 мм/год до 30 мм/год
понад 30 мм/год
кількість, шт. / тривалість, год.
від 5 мм/год до 10 мм/год
від 10 мм/год до 30 мм/год
понад 30 мм/год
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
АР Крим
13,1
2
11,1
11,9/85,4
7,7
3
1,2
3/21,3
2
0,7
0,3
24,6
2
Вінницька
12,1
1,8
10,3
8,5/54,8
5,5
2,1
0,9
2,1/13,7
1,4
0,5
0,2
35,2
2
Волинська
8,6
1,3
7,3
11/68,8
7,2
2,8
1
2,7/17,2
1,7
0,7
0,3
26,2
2
Дніпропетровська
11,6
1,7
9,9
10,2/68,6
6,6
2,6
1
2,6/17,2
1,7
0,6
0,3
30,4
2
Донецька
8,6
1,3
7,3
14,6/89,8
9,5
3,7
1,4
3,6/22,4
2,3
0,9
0,4
25,2
2
Житомирська
14,8
2,2
12,6
15,9/110,5
10,3
4
1,6
4/27,6
2,6
1
0,4
31
2
Закарпатська
8,2
1,2
7
11,7/90,5
7,6
2,9
1,2
2,9/22,6
1,9
0,7
0,3
26,2
2
Запорізька
12,1
1,8
10,3
8,2/58
5,3
2
0,9
2/14,5
1,3
0,5
0,2
29,4
2
Івано-Франківська
19,5
2,9
16,6
11,5/90,2
7,5
2,9
1,1
2,9/22,6
1,9
0,7
0,3
23,2
2
Київська
16,3
2,4
13,9
16,1/88,9
10,5
4
1,6
4/22,2
2,6
1
0,4
27,2
2
Кіровоградська
14,2
2,1
12,1
14,2/98
9,2
3,6
1,4
3,6/24,5
2,3
0,9
0,4
25,4
2
Луганська
16,9
2,5
14,4
13,5/96,2
8,8
3,4
1,3
3,4/24
2,2
0,9
0,3
27,2
2
Львівська
15,4
2,3
13,1
10,2/73,5
6,6
2,6
1
2,6/18,4
1,7
0,6
0,3
29,4
2
Миколаївська
14,6
2,2
12,4
11,3/83,1
7,3
2,8
1,2
2,8/20,8
1,8
0,7
0,3
31,8
2
Одеська
16,7
2,5
14,2
6,4/38,7
5,4
0,6
0,4
1,6/9,7
1,3
0,2
0,1
28,8
2
Полтавська
13,6
2
11,6
12,4/80,7
8,1
3,1
1,2
3,1/20,2
2
0,8
0,3
31,4
2
Рівненська
24,2
3,6
20,6
15,8/113,2
10,3
4
1,5
4/28,3
2,6
1
0,4
29,6
2
Сумська
4,3
0,6
3,7
3,7/17,4
2,4
0,9
0,4
0,9/4,3
0,6
0,2
0,1
34
2
Тернопільська
12,2
1,8
10,4
6,6/37,4
4,3
1,7
0,6
1,6/9,3
1
0,4
0,2
29,4
2
Харківська
9,8
1,5
8,3
7,2/43,9
4,7
1,8
0,7
1,8/11
1,2
0,4
0,2
29,4
2
Херсонська
11,5
1,7
9,8
4,8/27,8
4,1
0,5
0,2
1,2/6,9
1
0,1
0,1
30,4
2
Хмельницька
10
1,5
8,5
3,7/26,8
3
0,4
0,3
0,9/6,7
0,7
0,1
0,1
38,8
2
Черкаська
13
2
11
5,7/36
4,8
0,6
0,3
1,4/9
1,2
0,1
0,1
28,6
2
Чернівецька
10,6
1,6
9
10,2/72,9
6,6
2,6
1
2,5/18,2
1,6
0,6
0,3
30,2
2
Чернігівська
7,63
1,14
6,49
1,7/7,9
1,4
0,2
0,1
0,4/2
0,3
0,05
0,05
35,2
2
м. Київ
м. Севастополь
РАЗОМ
__________
-1Максимальна кількість опадів у вигляді снігу наведена у перерахунку на товщину шару води, що утворився в результаті танення снігу. Для перерахунку у товщину шару снігу (мм) використовують коефіцієнт 10.
Додаток 3 
до Методики підготовки 
вулично-дорожньої мережі 
населених пунктів до зимового періоду 
(пункт 2.6)

НОРМИ

розподілу технологічних матеріалів під час снігоочищення вулиць та доріг

Температура снігу, град. C
Кількість матеріалів, г/кв. м
кристалічні реагенти
ПСС
розчин хлоридно-натрієвої суміші
лід
сніжно-льодовий накат
пухкий сніг
1
2
3
4
5
6
Вище мінус 6
15
200
170
140
100
Від мінус 6 до мінус 18
18
300
240
170
120
Нижче мінус 18
35
400
-
-
-
Додаток 4 
до Методики підготовки 
вулично-дорожньої мережі 
населених пунктів до зимового періоду 
(пункт 3.3)

ЗНАЧЕННЯ ПОКАЗНИКІВ,

необхідних для розрахунку необхідності в спеціалізованій техніці для утримання вулично-дорожньої мережі населених пунктів у зимовий період

Директивний час виконання окремих видів прибиральних робіт

Таблиця 1
Інтенсивність снігопаду, мм/год (за висотою неущільненого снігу)
Директивний час виконання окремих видів прибиральних робіт, год
обробка ПОМ
згрібання та підмітання снігу
5-10
1,0/2,0
3,0/2,0
10-30
1,0/2,0
3,0/2,0
понад 30
1,0/1,0
1,5/1,5
__________
Примітка.
У чисельнику зазначено директивний час у разі використання хімічних реагентів, у знаменнику - у разі використання піскосоляної суміші.

Значення експлуатаційних коефіцієнтів прибиральних машин

Таблиця 2
Види прибиральних машин
Коефіцієнт використання машин на лінії (Kвик)
Коефіцієнт змінності (KЗМ)
Коефіцієнт випуску прибиральних машин на лінію (Kв.п.)
Плужно-щіткові снігоочищувачі
0,85
1,5
0,83
Розподілювачі ПОМ
0,85
1,5
0,8
Снігонавантажувачі
0,8
1,5
0,7
Самоскиди
-
1,5
-
__________
Примітка.
Для конкретних комунальних організацій, що займаються прибиранням міста, значення експлуатаційних коефіцієнтів можуть бути розраховані на основі річних показників роботи служб, що обслуговують і ремонтують прибиральні машини, забезпечення їх водіями, пальним та іншими матеріалами, необхідними для роботи, а також втрат робочого часу протягом робочої зміни з причин технічного та організаційного характеру.

Середня транспортна швидкість прибиральних машин

Таблиця 3
Тип прибиральної техніки
Середня транспортна швидкість прибиральних машин, км/год, при середній відстані між перехрестями, км
0,4
0,6
0,8
1,0
1,2
Магістральні машини
31
35
38
40
42
Тротуарні машини
10
13
16
19
21
__________
Примітка.
Для міст з чисельністю населення мільйон і більше за погодженням з органами місцевого самоврядування допускається середня транспортна швидкість для магістральних прибиральних машин 10-20 км/год.

Коефіцієнти зниження продуктивності снігонавантажувача

Таблиця 4
Середня висота сніжного валу, м
Коефіцієнт зниження продуктивності снігонавантажувача (KЗП) при ширині сніжного валу, м
1
1,5
2
2,5
0,5
0,17
0,3
0,42
0,55
0,6
0,21
0,36
0,51
0,66
0,7
0,24
0,42
0,6
0,77
0,8
0,28
0,48
0,68
0,88
0,9
0,31
0,54
0,77
1
1
0,35
0,6
0,85
1
Додаток 5 
до Методики підготовки 
вулично-дорожньої мережі 
населених пунктів до зимового періоду 
(пункт 3.7)

ПРИКЛАД

розрахунку необхідної кількості плужно-щіткових снігоочисників на зимовий період 2012-2013 рр. по місту N, що розташоване у Сумській області за адміністративно-територіальним поділом України

1. На виконанні робіт з очищення від снігу вулично-дорожньої мережі міста N будуть задіяні плужно-щіткові снігоочисники КО-105 на базі автомобіля ЗИЛ-130 (далі - КО-105).
2. Визначаємо окремо кількість снігоочисників КО-105, що будуть задіяні на згрібанні снігу з проїзної частини вулиць, та кількість снігоочисників КО-105, що будуть задіяні на згрібанні снігу в зонах з обмеженою робочою швидкістю снігоочисників (тротуари та місцеві (внутрішньоквартальні) проїзди). Зупинки громадського транспорту прибирають вручну.
3. Для розрахунку необхідної кількості плужно-щіткових снігоочисників використовуємо формули 3.6 - 3.10, наведені у розділі III цієї Методики.
4. Визначення необхідної кількості плужно-щіткових снігоочисників КО-105:
1) розрахунок ширини смуги, що очищується, плужно-щіткового снігоочисника КО-105 (BО) за формулою 3.9:
BО = 2,5 x sin60° = 2,5 x 0,866 = 2,17 (м), 
де
2,5 - ширина відвалу плужно-щіткового снігоочисника КО-105 згідно з технічними характеристиками, м;
60 - кут між відвалом та повздовжньою віссю смуги, що очищується, згідно з технічними характеристиками, град.;
2) розрахунок коефіцієнта перекриття смуги, що очищується, для плужно-щіткового снігоочисника КО-105 (KВ) за формулою 3.10:
      2,17 - 0,5
К = -------------- = 0,77 ,
 В       2,17
де
2,17 - ширина смуги, що очищується, плужно-щіткового снігоочисника КО-105, м;
0,5 - ширина перекриття, м;
3) розрахунок експлуатаційної продуктивності плужно-щіткового снігоочисника КО-105 (ПО).
Розрахунок експлуатаційної продуктивності плужно-щіткового снігоочисника КО-105 при очищенні проїзної частини за формулою 3.8:
ПО = 15 x 2,17 x 0,77 x 0,72 = 18,05 (тис.кв.м год.), 
де
15 - робоча швидкість руху снігоочисника згідно з технічними характеристиками, км/год;
2,17 - ширина смуги, що очищується, плужно-щіткового снігоочисника КО-105, м;
0,77 - коефіцієнт перекриття смуги, що очищується, для плужно-щіткового снігоочисника КО-105;
0,72 - коефіцієнт використання плужно-щіткових снігоочисників на лінії, розрахований для конкретного комунального підприємства згідно з приміткою до таблиці 2 додатка 4 до цієї Методики.
Розрахунок експлуатаційної продуктивності плужно-щіткового снігоочисника КО-105 (ПО) при очищенні зон, де робоча швидкість руху снігоочисника обмежена, за формулою 3.8:
ПО = 10 x 2,17 x 0,77 x 0,72 = 12,03 (тис.кв.м год.), 
де
10 - робоча швидкість руху снігоочисника згідно з технічними характеристиками, км/год;
2,17 - ширина смуги, що очищується, плужно-щіткового снігоочисника КО-105, м;
0,77 - коефіцієнт перекриття смуги, що очищується, для плужно-щіткового снігоочисника КО-105;
0,72 - коефіцієнт використання плужно-щіткових снігоочисників на лінії, розрахований для конкретного комунального підприємства згідно з приміткою до таблиці 2 додатка 4 до цієї Методики;
4) розрахунок необхідної кількості плужно-щіткових снігоочисників КО-105 (Mр).
Розрахунок необхідної кількості плужно-щіткових снігоочисників КО-105 для очищення проїзної частини за формулою 3.7:
            154,35
М  = -------------------- = 6,87 ,
 О    18,05 х 1,5 х 0,83 
де
154,35 - площа проїзної частини, що підлягає очищенню плужно-щітковими снігоочисниками КО-105, тис.кв.м;
18,05 - експлуатаційна продуктивність плужно-щіткового снігоочисника КО-105 при очищенні проїзної частини, тис.кв.м год;
1,5 - директивний час очищення поверхні від снігу за даними додатка 4 (рядок 3 колонки 3 таблиці 1) до цієї Методики, год;
0,83 - коефіцієнт випуску плужно-щіткових снігоочисників на лінію за даними додатка 4 (рядок 1 колонки 4 таблиці 2) до цієї Методики.
Розрахунок необхідної кількості плужно-щіткових снігоочисників КО-105 для очищення зон, де робоча швидкість руху снігоочисника обмежена, за формулою 3.7:
            14,308
М  = -------------------- = 0,96 ,
 О    12,03 х 1,5 х 0,83
де
14,308 - площа зон з обмеженою робочою швидкістю снігоочисника, що підлягають очищенню плужно-щітковими снігоочисниками КО-105, тис.кв.м;
12,03 - експлуатаційна продуктивність плужно-щіткового снігоочисника КО-105 при очищенні зон, де робоча швидкість руху снігоочисника обмежена, тис.кв.м год;
1,5 - директивний час очищення поверхні від снігу за даними додатка 4 (рядок 3 колонки 3 таблиці 1) до цієї Методики, год;
0,83 - коефіцієнт випуску плужно-щіткових снігоочисників на лінію за даними додатка 4 (рядок 1 колонки 4 таблиці 2) до цієї Методики.
Необхідну кількість плужно-щіткових снігоочисників КО-105 для очищення від снігу вулично-дорожньої мережі міста N визначаємо як суму необхідної кількості плужно-щіткових снігоочисників КО-105 для очищення проїзної частини та необхідної кількості плужно-щіткових снігоочисників КО-105 для очищення зон, де робоча швидкість руху снігоочисника обмежена.
Загальна необхідна кількість плужно-щіткових снігоочисників КО-105 для очищення від снігу вулично-дорожньої мережі міста N дорівнює 6,87+0,96=7,83 (од.).
Отримане значення округлюємо до цілого у бік збільшення. Таким чином, загальна необхідна кількість плужно-щіткових снігоочисників КО-105 для очищення від снігу вулично-дорожньої мережі міста N дорівнює 8 шт.
Додаток 6 
до Методики підготовки 
вулично-дорожньої мережі 
населених пунктів до зимового періоду 
(пункт 4.4)

НОРМИ

витрат палива

Норми витрат палива для розподілювачів ПОМ та снігоочисників

Таблиця 1
Шасі
Тип палива
Базова лінійна норма витрати палива на пробіг без виконання роботи, л/100 км
Норма витрати палива на пробіг при виконанні роботи, л/100 км
Розподілювачі ПОМ
ЗИЛ
бензин
34,3
73,8
дизельне паливо
25,2
47,2
ГАЗ
бензин
27,1
56,9
МАЗ
дизельне паливо
31,1
62,7
КамАЗ
дизельне паливо
29,7
68,7
Урал
бензин
36,8
89
дизельне паливо
30
69
Снігоочисники
ЗИЛ
бензин
35,2
80,6
дизельне паливо
24,7
51,4
ГАЗ
бензин
27,8
71,5
МАЗ
дизельне паливо
31,5
61
КамАЗ
дизельне паливо
29,6
67,9
Урал
бензин
36,6
75
дизельне паливо
30
64,3

Норми витрат палива для снігонавантажувачів

Таблиця 2
Марка снігонавантажувача
Шасі
Норма витрати палива на транспортний рух, л/год
Норма витрати палива на виконання роботи, л/год
Д-566А
спецшасі
4,8
4,8
КО-203
спецшасі
6,6
6,6
КО-206
спецшасі
7,8
7,8
КО-205
трактор МТЗ-82
8,2
8,2
ТМ-3А
спецшасі
5,8
5,8
МПУ-1
спецшасі
5,4
5,4

Норми витрат палива для самоскидів

Таблиця 3
Шасі
Тип палива
Базова лінійна норма витрати палива на пробіг з урахуванням транспортної роботи, л/100 км
ЗИЛ
бензин
38,3
дизельне паливо
25,4
ГАЗ
бензин
29,1
дизельне паливо
20,6
МАЗ
дизельне паливо
38,2
КамАЗ
дизельне паливо
37,2
Урал
дизельне паливо
41,8
IFA
дизельне паливо
21,5
Magirus
дизельне паливо
37
MAN
дизельне паливо
35,7
Tatra
дизельне паливо
43,8
КАЗ
бензин
36
дизельне паливо
28
КрАЗ
дизельне паливо
49,5
Додаток 7 
до Методики підготовки 
вулично-дорожньої мережі 
населених пунктів до зимового періоду 
(пункт 4.10)

НОРМАТИВИ

витрат мастильних матеріалів

Шасі
Моторні оливи, л/100 л палива
Трансмісійні оливи, л/100 л палива
Спеціальні оливи, л/100 л палива
Пластичні мастила, кг/100 л палива
Розподілювачі ПОМ та снігоочисники
ЗИЛ
2,23
0,31
0,11
0,23
ГАЗ
2,09
0,27
0,09
0,23
МАЗ
3,47
0,43
0,12
0,33
КамАЗ
2,8
0,4
0,15
0,35
Урал
2,27
0,33
0,12
0,27
Самоскиди
ЗИЛ
2,1
0,28
0,1
0,2
ГАЗ
2,13
0,28
0,1
0,25
МАЗ
2,95
0,4
0,13
0,35
КамАЗ
2,8
0,4
0,15
0,35
Урал
2,8
0,4
0,15
0,35
КАЗ
2,5
0,33
0,13
0,28
КрАЗ
2,95
0,4
0,1
0,33
IFA
2,9
0,4
0,1
0,3
Magirus
2,5
0,4
0,1
0,3
Tatra
2,8
0,4
0,1
0,3