ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 серпня 2017 року
Справа № 917/1773/16
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого
Бакуліної С.В. (доповідач),
суддів :
Ходаківської І.П., Корсака В.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скарги
Комунального підприємства "Кременчукводоканал"
на постанову
Харківського апеляційного господарського суду від 05.04.2017
у справі № 917/1773/16
Господарського суду Полтавської області
за позовом
Виробничо-будівельного колективного підприємства "Рассвет"
до Комунального підприємства "Кременчукводоканал"
про відшкодування збитків
в судовому засіданні взяли участь представники :
від позивача: від відповідача:
Самойленко М.О. (договір № 57 г/п від 26.07.2017) не з 'явились
В С Т А Н О В И В :
Рішенням Господарського суду Полтавської області (суддя Сірош Д.М.) від 20.01.2017, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду (головуючий суддя - Плахов О.В., судді: Бородіна Л.І., Здоровко Л.М.) від 05.04.2017, у справі № 917/1773/16 позов задоволено частково; стягнуто з Комунального підприємства "Кременчукводоканал" Кременчуцької міської ради (далі КП "Кременчукводоканал") на користь Виробничо-будівельного колективного підприємства "Рассвет" (далі ВБКП "Рассвет") збитки у розмірі 573522,20 грн та судовий збір у розмірі 8602,83 грн; відмовлено в позові в частині стягнення збитків у розмірі 13000,00 грн.
В касаційній скарзі КП "Кременчукводоканал" просить скасувати ухвалені по справі судові акти та прийняти нове рішення про відмову в позові повністю, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст. 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 1166 Цивільного кодексу України (далі ЦК України (435-15) ), ст. - 4-3, 33, 43 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України (1798-12) ).
У відзиві на касаційну скаргу ВБКП "Рассвет" заперечує викладені в ній доводи.
Відповідач не скористався правом на участь в засіданні суду касаційної інстанції.
Заслухавши у відкритому судовому засіданні пояснення представника позивача, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного господарського суду, Вищий господарський суд України дійшов до висновку, що касаційна скарга не належить до задоволення з огляду на таке.
ВБКП "Рассвет" звернулось до господарського суду з позовом до КП "Кременчукводоканал" про відшкодування збитків, завданих забрудненням землі позивача внаслідок залиття каналізаційними (стічними) водами, в сумі 573522,20 грн. Також, позивач просив суд стягнути з відповідача 13000,00 грн збитків понесених позивачем за договором на виконання науково-дослідної роботи № 05/15 від 19.01.2015.
Судами встановлено таке.
ВБКП "Рассвет" є власником земельної ділянки, яка розташована за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Занасипський Шлях, 4, що підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку від 07.05.2009 Серія ЯЖ № 792213 (т.1 а.с.18), планом меж земельної ділянки кадастровий № 5322486300:06:000:0003 (т.1 а.с.18 на звороті) та Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку загальною площею 7,5004 га, яка віднесена до категорії земель "Землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення" (т.1 а.с.19-21).
15.04.2014 на території ВБКП "Рассвет", розташованого за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Занасипський Шлях, 4 на відстані близько 100 метрів від адміністративної будівлі стався прорив на напірному каналізаційному колекторі КП "Кременчукводоканал", внаслідок якого було затоплено стічними (фекальними) водами територію підприємства, всі природні низини в радіусі сотень метрів були заповнені та підтоплені брудною (стічною) водою.
В той же день, 15.04.2014 актом огляду території земель ВБКП "Рассвет" № 3 у складі комісії працівників позивача, а саме: директора Капліна В.В., головного бухгалтера Ткаченко І.І., головного енергетика, який відповідно до внутрішнього наказу відповідає за охорону праці на підприємстві - Пилипенко Г.М., слюсарем-сантехніком Красноштан Ю.О. та юристом Самойленко М.О., було встановлено, що площа забрудненої території стічними (фекальними) водами та господарськими відходами складає 6400м-2 (вимірювання проводилось членами комісії за допомогою 50-ти метровою рулетки РС-50), КП "Кременчукводоканал", після зупинення течії в місці прориву завданої шкоди усунуто не було та не було проведено необхідних робіт по очищенню забрудненої стічними водами території земель (т.1 а.с.23-24).
Під час огляду забрудненої території комісією було зроблено фотознімки на цифровий фотоапарат "Саnоn РowerShot SX510 HS Black", які додані до акту огляду земель у вигляді фототаблиці в кількості 8-х знімків (т.1 а.с.25-27).
У зв'язку з зазначеним проривом на напірному каналізаційному колекторі 15.04.2014 на адресу Кременчуцького міського управління Головного управління Держсанепідслужби в Полтавській області було направлено скаргу на дії працівників КП "Кременчукводоканал" щодо необхідності проведення обстеження вказаної території для вирішення питання щодо наявності в діях вказаних працівників порушень законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Листом від 17.04.2014 № 610 Головним управлінням Держсанепідслужби в Полтавській області було повідомлено директора ВБКП "Рассвет" про те, що на підставі статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності" позапланова перевірка суб'єктів господарювання за зверненням фізичних або юридичних осіб здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення; для отримання відповідної згоди на проведення позапланової перевірки земельної ділянки в районі вул. Занасипський Шлях, 4, через яку проходить напірний каналізаційний колектор КП "Кременчукводоканал" пров. Г.Бресту, 35-а, було направлено відповідний запит до Головного управління Держсанепідслужби у Полтавській області. Також, було повідомлено про те, що після отримання згоди та проведення обстеження підприємство буде проінформовано додатково (т.1 а.с.41)
Листом від 13.06.2014 № 2362/01-14/06-17 Державною екологічною інспекцією у Полтавській області було повідомлено директора ВБКП "Рассвет" щодо розгляду відповідного звернення стосовно прориву каналізаційного колектору КП "Кременчукводоканал", який стався 15.04.2014 та зазначено, що КП "Кременчукводоканал" листом від 28.05.2014 № 14/3854 було повідомлено Держекоінспекцію про те, що аварія, яка виникла 15.04.2014 на напірному колекторі 0,500мм від КНС № 12 на території ВБКП "Рассвет" ліквідована, після ліквідації аварії на напірному колекторі з метою недопущення виникнення погіршення санітарно-епідеміологічної та екологічної ситуації 16.04.2014 було виконано роботи по благоустрою. Також було зазначено, що відповідно до листа КП "Кременчукводоканал" від 06.06.2014 № 14/4053, при ліквідації аварії на напірному колекторі від КНС № 12, яка виконувалась 15.04.2014, забруднення навколишнього природного середовища каналізаційними стоками не допущено.
Державною екологічною інспекцією у Полтавській області також було повідомлено, що у зв'язку з тим, що з моменту виявлення пориву на напірному каналізаційному колекторі КП "Кременчукводоканал" Кременчуцької міської ради минув значний час, відбір проб не дасть достовірної характеристики показників складу ґрунту і води (т.1 а.с.39).
Відповідно до листа Кременчуцького міського управління Головного управління Держсанепідслужби в Полтавській області від 28.08.2014 №1311 позивача було повідомлено, зокрема, що до компетенції закладів Держсанепідслужби не входить проведення заходів по встановленню шкоди, завданої навколишньому середовищу внаслідок виникнення надзвичайних ситуацій, в тому числі забруднення стічними водами (т.1 а.с.42).
У зв'язку з отриманням вищевказаної відповіді від Державної екологічної інспекції у Полтавській області щодо усунення відповідачем наслідків аварії на напірному колекторі від КНС № 12, 08.10.2014 позивачем було направлено на адресу КП "Кременчукводоканал" запит, в якому просив повідомити, які саме заходи по благоустрою забрудненої території вчинялись відповідачем внаслідок прориву на напірному каналізаційному колекторі (т.1 а.с.46-47). Проте, матеріали справи не містять відповіді на зазначений лист.
31.10.2014 Державною екологічною інспекцією у Полтавській області листом за № 4335/01-14/06-17 було повідомлено директора ВБКП "Рассвет" про розгляд звернення щодо проведення перевірки по факту аварії на напірному каналізаційному колекторі (навпроти АГНКС 1 по вул. Шишкіна, 31, м. Кременчук) КП "Кременчукводоканал" та зазначено, що перевірки підприємств, установ та організацій контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби) здійснюються протягом серпня - грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання, направлено до Державної екологічної інспекції України звернення для отримання згоди на проведення позапланових заходів (перевірок) додержання вимог природоохоронного законодавства та дозволу Кабінету Міністрів України та в разі отримання Держекоінспекцією вищезазначених згоди та дозволу, буде проведено позаплановий захід контролю (перевірка) дотримання вимог природоохоронного законодавства КП "Кременчукводоканал" Кременчуцької міської ради (т.1 а.с.40).
У зв'язку з неодноразовими зверненнями позивача до відповідних державних органів з метою проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства КП "Кременчукводоканал" та отримання відмов, позивач звернувся з заявою про вчинення кримінального правопорушення до правоохоронних органів, та за фактом забруднення земельної ділянки ВБКП "Рассвет", яке відбулось 15.04.2014. Крюківським відділом міліції Кременчуцького МВ УМВС України в Полтавській області було порушено кримінальне провадження за № 12014170110001418 від 29.10.2014 на підставі частини 1 статті 239 Кримінального кодексу України (забруднення або псування земель речовинами, відходами чи іншими матеріалами, шкідливими для життя, здоров'я людей або довкілля, внаслідок порушення спеціальних правил, якщо це створило небезпеку для життя, здоров'я людей чи довкілля) (т.1 а.с.57).
Під час проведення досудового розслідування в межах кримінального провадження № 12014170110001418, 29.10.2014 слідчим СВ Крюківського відділу міліції Кременчуцького МВ УМВС України в Полтавській області було проведено огляд місця події (забрудненої ділянки землі), про що було складено відповідний протокол огляду місця події (яким встановлено, що площа забрудненої території стічними (фекальними) водами та господарськими відходами складає 6400м2 (вимірювання проводилось за допомогою 50-ти метрової рулетки РС-50), зроблено фотознімки при денному освітленні на цифровий фотоапарат "Саnоn", які додані до протоколу огляду земель у вигляді фототаблиці (т.1 а.с.30,31-36), схему до протоколу огляду місця події з позначенням периметру забрудненої ділянки (т.1 а.с.37-38.). Також, під час огляду було відібрано зразки ґрунту по периметру забрудненої земельної ділянки (8 банок зі зразками ґрунту, які опечатані біркою Крюківського ВМ), а також відібрано експериментальний зразок ґрунту на ділянці, яка не має ознак забруднення та знаходиться на відстані 20 метрів від місця прориву в протилежному від місця стоку стічних каналізаційних вод напрямку (1 банка з експериментальним зразком, опечатана біркою Крюківського ВМ).
Вказані зразки ґрунту відібрані під час огляду місця події, а саме дев'ять скляних банок із зразками землі забрудненої території ВБКП "Рассвет", яке розташовано за адресою: м. Кременчук, вул. Занасипський шлях, 4 було визнано та приєднано до кримінального провадження № 12014170110001418 від 29.10.2014, як речові докази, відповідно до постанови Крюківського відділу міліції Кременчуцького МВ УМВС України в Полтавській області про визнання і приєднання до кримінального провадження речових доказів від 29.10.2014 (т.1 а.с.58).
В подальшому, Крюківським відділом міліції Кременчуцького МВ УМВС України в Полтавській області було направлено вищезазначені зразки ґрунту до Національного наукового центру "Інститут ґрунтознавства та агрохімії імені О.Н. Соколовського" (т.1 а.с.55-56).
19.01.2015 за результатами проведеного аналізу та оцінки рівня забруднення ґрунтового покриву території ВБКП "Рассвет" внаслідок підтоплення стічними водами Національним науковим центром "Інститут ґрунтознавства та агрохімії імені О.Н. Соколовського" було складено звіт про науково-дослідну роботу за договором № 05/15 від 19.01.2015 на виконання науково-дослідної роботи (т.1 а.с.108-110), в якому встановлено, що:
- В результаті проведених лабораторно-аналітичних досліджень у наданих зразках ґрунту визначено наявність ознак забруднення. З урахуванням похибки вимірювань, передбаченої чинними нормативними документами на методи аналізування (ДСТУ), підвищення вмісту нітратів, рухомих форм фосфору та калію у ґрунті забрудненої ділянки є суттєвим порівняно з аналогічними показниками у фоновому (експериментальному) зразку та ГДК;
- Джерелом забруднення ґрунтового покриву території ВКПБ "Рассвет" нітратами, рухомими формами фосфору та калію можна вважати стічні (фекальні) води комунально-побутового походження, що в переважній більшості містять азотовмісні речовини (нітрити, нітрати, аміак) адже саме вони є продуктом розпаду білкових сполук, та фосфати (які містяться у детергентах), що надходять у стічні води з побутовими стоками;
- Дослідженнями встановлено, що максимальний рівень забруднення на території, яка піддалась впливу аварійної ситуації на напірному каналізаційному колекторі "Кременчукводоканал" переважно приходиться на ділянки, де відібрано ґрунтові зразки за № 6-№ 8;
- Визначено перевищення показників фонового (експериментального) зразка: за вмістом нітратного азоту в усіх відібраних та визначених зразках ґрунту у 1,4-5,2 рази; за рухомим фосфором у 1,2 рази у зразках №№ 3, 4 та у 1,5 рази у зразку № 8; за рухомими калієм у 1,2-3,9 рази у зразках № 2-№ 8. Перевищення гранично-допустимих концентрацій хімічних речовин виявлено у зразку № 8 за нітратним азотом (на 67%) та за вмістом рухомого фосфору (на 43%); у зразках № 3 і № 4 за вмістом рухомого фосфору (відповідно на 8% і 16%). Істотне перевищення у ґрунті значень ГДК нітратів та рухомих форм фосфору є небезпечним і дія їх на суміжні компоненти навколишнього природного середовища (вода, повітря) на організм людини носить лише негативний характер;
- В результаті проведеної оцінки ступеню забруднення ґрунтів нітратами та фосфатами на ділянці з їх максимальною концентрацією визначено, що коефіцієнт забруднення ґрунту складає 1,55, тобто середовище розцінюється як забруднене, а ризик виникнення захворювань населення, викликаний підтопленням ґрунтів комунально-побутовими стоками КП "Кременчукводоканал", істотний (т.1 а.с.74-99).
Постановою Відділення поліції № 1 Кременчуцького ВП ГУПН в Полтавській області про закриття кримінального провадження від 10.03.2016, було закрито кримінальне провадження, внесене до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань за № 12014170110001418 від 29.10.2014, у зв'язку з відсутністю складу кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 249 Кримінального кодексу України (т.1 а.с.143-146).
Разом з тим, як зазначено у вказаній постанові, відшкодування завданої матеріальної шкоди земельній ділянці ВКПБ "Рассвет" внаслідок її забруднення каналізаційними водами може бути відшкодована у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України та статтею 157 Земельного кодексу України, шляхом звернення до господарського суду.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі заяви ВКПБ "Рассвет" від 24.03.2015 № 559/01-31, поданої в порядку статті 40 Конституції України та Закону України "Про звернення громадян" від 02.10.1996 (393/96-ВР) (т.2 а.с.41-45), Розпорядженням голови Кременчуцької районної державної адміністрації від 18.06.2015 № 149 було затверджено акт з визначення та відшкодування збитків, спричинених КП "Кременчукводокал" внаслідок забруднення земельних ділянок, що належать на праві власності ВКПБ "Рассвет", та на підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997, було розраховано збитки у розмірі 573522,20 грн (т.1 а.с.105-107) (вказаний акт було складено за участю, зокрема уповноваженого представника відповідача КП "Кременчукводокал").
В пункті другому резолютивної частини акта наявне технічне виправлення дати, а саме "Розмір шкоди від забруднення земельної площею 210кв.м, які завдав КП "Кременчукводокал" ВБКП "Рассвет" від 26.05.2015", цифра 5 закреслена та зазначено цифру 3 (т.1 а.с.107 на звороті).
З наданого позивачем до апеляційного господарського суду листа - відповіді Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області за № 611/01-55 від 21.03.2017 щодо невідповідності дати в резолютивній частині акта Комісії від 18.06.2015 за № 149 апеляційним судом встановлено, що дата в резолютивній частині акта Комісії (а саме 15.04.2015) є технічною помилкою, а комісією визначався розмір завданих збитків внаслідок забруднення земельної ділянки з кадастровим номером: 5322486300:06:000:003, що мали місце 26.05.2013, 15.04.2014, 23.10.2014. (т.2 а.с.28).
Оскільки, відповідачем не було добровільно відшкодовано ВКПБ "Рассвет" збитки, спричинені внаслідок забруднення земельної ділянки, позивач звернувся до Господарського суду Полтавської області з позовом, в якому просив суд стягнути з КП "Кременчукводокал" 573522,20 грн збитків завданих внаслідок забруднення земельної ділянки на території підприємства стічними (фекальними) водами по вул. Занасипський шлях, 4 м. Кременчука, яке відбулось 15.04.2014; витрат на проведення науково-дослідної роботи за договором № 05/15 від 19.01.2015, в ході якої було здійснено аналіз та оцінка рівня забруднення ґрунтового покриву території ВБКП "Рассвет", м. Кременчук у розмірі 13000,00грн та судові витрати.
Вирішуючи спір у справі, попередні судові інстанції оцінивши фактичні обставини справи та пославшись на положення ст.ст. 11, 22, 1166 ЦК України, ст.ст. 1, 17 Закону України "Про відходи", ст.ст. 152, 157 Земельного кодексу України, Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 (284-93-п) , Правил технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05.07.1995 № 30 (z0231-95) , зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 21.07.1995 за № 231/767 (z0231-95) , встановили наявність всіх елементів складу правопорушення в діях відповідача, у зв'язку з чим, дійшли висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині стягнення з останнього збитків у розмірі 573522,20 грн, завданих внаслідок забруднення земельних ділянок, що належать на праві власності ВБКП "Рассвет". Разом з тим, зазначивши, що позивачем не було надано доказів на підтвердження оплати виконаних робіт (платіжних доручень, чеків, тощо) за договором № 05/15 від 19.01.2015 на проведення науково-дослідної роботи, попередніми судовими інстанціями було відмовлено в задоволенні позовних вимог у частині стягнення 13000,00грн.
Суд касаційної інстанції враховує, що за доводами касаційної скарги судові акти попередніх інстанцій оскаржуються виключно в частині задоволених вимог, та вважає, що вирішуючи спір в цій частині заявленого позову, місцевий та апеляційний господарські суди дійшли обґрунтованих висновків, з огляду на таке.
Відповідно до частин 1 та 4 статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність; підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Частина перша статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачає, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Згідно статті 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні та фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
В силу приписів статті 43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.
Відповідно до підпункту "а" частини 1 статті 42 Закону України "Про відходи", за правопорушення у сфері поводження з відходами, особи несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто є деліктною відповідальністю.
Відповідно до статті 22 ЦК України особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначено у статті 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоду завдано не з її вини.
Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи; вина завдавача шкоди; наявність шкоди; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.
Наявність всіх вказаних умов є обов'язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
В деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов'язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв'язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу відповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.
Важливим елементом доказування наявності шкоди є встановлення причинного зв'язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою, спричиненою потерпілій стороні. Слід довести, що протиправна дія чи бездіяльність заподіювача є причиною, а шкода, яка завдана особі, - наслідком такої протиправної поведінки.
Статтею 13 Закону України "Про відходи" встановлено, що суб'єктами у сфері поводження з відходами є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також підприємства, установи та організації усіх форм власності, діяльність яких пов'язана із поводженням з відходами.
Відповідно до пункту 1 статті 17 Закону України "Про відходи" (в редакції, яка була чинною на момент забруднення земельної ділянки стічними водами) суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані, зокрема, відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України; виконувати інші обов'язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.
Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05.07.1995 № 30 (z0231-95) , зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 21.07.1995 за № 231/767 (z0231-95) (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) (надалі - Правила) встановлено, що ці правила є обов'язковими для всіх виробничих підприємств водопровідно-каналізаційного господарства (надалі - виробник), комбінатів комунальних підприємств або інших організацій, що експлуатують системи водопостачання та каналізації населених пунктів України, незалежно від їх відомчої належності та форми власності. Виробники та інші організації, що експлуатують системи водопостачання та каналізації населених пунктів України, несуть відповідальність за невиконання вимог цих Правил і чинного законодавства України (пункти 1.2., 1.3. Правил).
Пунктом 2.1.6. Правил встановлено, що технічна експлуатація систем водопостачання та каналізації повинна забезпечувати безперебійну і надійну роботу всіх споруд при високих техніко-економічних і якісних показниках з врахуванням вимог охорони водойм від забруднення стічними водами і раціонального використання водних ресурсів.
Розділом 11.4. Правил "Системи внутрішньої каналізації" визначено, що у процесі технічного обслуговування систем внутрішньої каналізації необхідно виконувати огляд і профілактичне обслуговування один раз на квартал.
При цьому, виконуються такі роботи: прочищення сифонів та внутрішньої каналізаційної мережі з перевіркою їх дії, укріплення санітарно-технічних приладів, усунення витоків стічних вод через нещільності з'єднань, усунення витоків із змивного бачка та його регулювання. У разі необхідності проводять також заміну пошкоджених фасонних частин, ділянок трубопроводів, сифонів, огляд, ремонт і герметизацію випусків, укріплення і прочищення вентиляційної частини стояків та каналізаційних випусків (пункт 11.4.2.).
Відповідно до пункту 12.1.2. Правил завданням технічної експлуатації каналізаційних мереж є нагляд за станом і збереженням мережі, пристроїв та обладнання на ній; технічне утримання мережі, ліквідація засмічень, затоплень.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань КОД ЄДРПОУ 03361655 КП "Кременчукводокал" є самостійною юридичною особою, до видів діяльності якої відноситься зокрема Код КВЕД 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; Код КВЕД 36.00 Забір, очищення та постачання води (основний); Код КВЕД 37.00 Каналізація, відведення й очищення стічних вод.
Отже, з аналізу вказаних правових норм можна дійти висновку, що відповідач, як виробниче підприємство водопровідно-каналізаційного господарства (організація, діяльність якої пов'язана із поводженням з відходами) має нести відповідальність за порушення вимог Правил технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України та приписів чинного законодавства.
Як було зазначено вище, ВБКП "Рассвет" (позивач у справі) є власником земельної ділянки за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Занасипський Шлях, 4, що підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку від 07.05.2009 Серія ЯЖ № 792213 (т.1 а.с.18), планом меж земельної ділянки кадастровий № 5322486300:06:000:0003 (т.1 а.с.18 на звороті) та Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку загальною площею 7,5004 га (т.1 а.с.19-21).
Матеріалами справи підтверджується та відповідачем не спростовувалось, що каналізаційний колектор від СП-1 (вул. Леонова-1В) до каналізаційних очисних споруд (с. Мала Кохнівка), який належить КП "Кременчукводоканал", проходить через земельну ділянку, власником якої є ВБКП "Рассвет" (позивач у справі), та між сторонами у справі відсутні договірні правовідносини з приводу надання послуг з водопостачання та водовідведення.
Відповідно до статей 152, 156 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок:
а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом;
б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання;
в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок;
г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників;
ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан;
д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Вказаний перелік підстав для відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
Статтею 157 Земельного кодексу України встановлено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії (бездіяльність) щодо відповідних земельних ділянок за процедурою, визначеною Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (надалі - Порядок відшкодування збитків), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 (284-93-п) .
Відповідно до пункту 1 Порядку відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії (пункт 2 Порядку відшкодування збитків).
У пункті 3 Порядку відшкодування збитків зазначено, що відшкодуванню підлягають, зокрема, інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Збитки відшкодовуються власниками землі і землекористувачами, у тому числі орендарями, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісії, а при вилученні (викупі) земельних ділянок - після прийняття відповідною радою рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок у період до видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку підприємства, установи, організації або громадянина (пункт 5 Порядку відшкодування збитків).
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 39 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" голови місцевих державних адміністрацій утворюють для сприяння здійсненню повноважень місцевих державних адміністрацій консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи, служби та комісії, члени яких виконують свої функції на громадських засадах, а також визначають їх завдання, функції та персональний склад.
На виконання вимог статей 152, 157 Земельного кодексу України та вказаного Порядку відшкодування збитків, 24.03.2015 ВБКП "Рассвет" звернулось з заявою до Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області для створення комісії та складання акта з визначення та відшкодування збитків спричинених КП "Кременчукводоканал" внаслідок забруднення земельної ділянки.
Розпорядженням голови Кременчуцької районної державної адміністрації від 18.06.2015 № 149 було затверджено акт з визначення та відшкодування збитків, спричинених КП "Кременчукводокал" внаслідок забруднення земельних ділянок, що належать на праві власності ВКПБ "Рассвет" було розраховано збитки у розмірі 573522,20 грн (т.1 а.с.105-107).
При затвердженні вказаного вище розпорядження Кременчуцька районна державна адміністрація Полтавської області діяла в межах повноважень та у спосіб, який передбачені Конституцією України (254к/96-ВР) , що встановлено постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.12.2015 у справі № 816/3994/15.
Отже, розпорядження голови Кременчуцької районної державної адміністрації від 18.06.2015 р № 149, яким було затверджено акт з визначення та відшкодування збитків, спричинених КП "Кременчукводокал" внаслідок забруднення земельних ділянок, що належать на праві власності ВКПБ "Рассвет", у розмірі 573522,20 грн, є дійсним та обов'язковим для виконання відповідачем.
З огляду на те, що вказаний акт підтверджує розмір збитків, завданих позивачу та особу, яка їх завдала - відповідача, враховуючи також, що на підставі листів Кременчуцького міськрайонного Управління Головного управління Держсанепідслужби у Полтавській області за № 32 від 17.01.2015 (т.1 а.с.49), Відділу Держземагенства у Кременчуцькому районі Полтавської області від 12.01.2015 за вих. № 0-1617-01-4/2-15 (т.1 а.с.51), Червонознам'янської сільської ради від 14.01.2015 за вих. № 48 (т.1 а.с.52) апеляційним господарським судом встановлено, що під час користування земельною ділянкою ВБКП "Рассвет" не було жодних випадків забруднення земельних ділянок сторонніми речовинами, зокрема стічними (фекальними) водами каналізації, що підтверджує той факт, що лише внаслідок прориву каналізаційного колектору, який належить відповідачу на праві власності, та проходить по земельній ділянці позивача, сталося забруднення земельної ділянки ВБКП "Рассвет" стічними (фекальними) водами, колегія суддів погоджується з висновками попередніх судових інстанцій про наявність підстав для стягнення з відповідача збитків у сумі 573522,20 грн.
Доводи скаржника про те, що зазначений акт містить дати, які не відповідають дійсним датам виникнення прориву каналізаційного колектору, судом касаційної інстанції не приймаються до уваги, оскільки, апеляційним господарським судом, на підставі листа - відповіді Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області за № 611/01-55 від 21.03.2017, встановлено, що невірно зазначена дата прориву є технічною помилкою, яка не спростовує достовірність викладених в акті обставин по їх суті.
Доводи скаржника про те, що виключно акт дотримання вимог природоохоронного законодавства, а також матеріали щодо притягнення до адміністративно відповідальності службових осіб відповідача за порушення вимог природоохоронного законодавства можуть підтверджувати факт забруднення земель, відхиляють з огляду на таке.
Порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами регламентовано Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 № 171 (z0285-98) (далі Методика).
Пунктом 1.3. Методики (z0285-98) встановлено, що дана методика застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів.
Згідно пункту 3.2. Методики (z0285-98) землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх граничнодопустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення).
Отже, обов'язковою ознакою забруднення в розумінні даної Методики (z0285-98) є забруднення навколишнього природного середовища або ймовірність такого забруднення.
Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель (пункт 3.3. Методики (z0285-98) ).
Відповідно до пункту 4.1. Методики (z0285-98) , розміри шкоди обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення.
Вказана Методика (z0285-98) не містить вичерпного переліку матеріалів на підставі яких може здійснюватись розрахунок шкоди та не надає якомусь з вказаних матеріалів перевагу над іншими, а отже, зазначені скаржником доводи є безпідставними.
Крім того, встановлений пунктом 4.1. Методики (z0285-98) строк для складення акта перевірки не є присічним, а судами встановлено, що позивачем на протязі тривалого часу вчинялись необхідні дії для встановлення та визначення розміру шкоди, заподіяної земельній ділянці, зокрема шляхом звернення до правоохоронних органів та органів контролю за додержанням природоохоронного законодавства.
Таким чином, протокол огляду місця події від 29.10.2014, складений слідчим СВ Крюківського відділу міліції Кременчуцького МВ УМВС України в Полтавській області та додатки до нього, а саме фотознімки при денному освітленні на цифровий фотоапарат "Саnоn", які додані до протоколу огляду земель у вигляді фототаблиці (т.1 а.с.30,31-36), схема до протоколу огляду місця події з позначенням периметру забрудненої ділянки (т.1 а.с.37-38), звіт про науково-дослідну роботу за договором № 05/15 від 19.01.2015, складений Національним науковим центром "Інституту ґрунтознавства та агрохімії імені О.Н. Соколовського" за результатами проведеного аналізу та оцінки рівня забруднення ґрунтового покриву території ВБКП "Рассвет", м. Кременчук внаслідок підтоплення стічними водами (т.1 а.с.74-99), акт огляду території земель ВБКП "Рассвет" 15.04.2014 № 3 та додані до нього фотознімки на цифровий фотоапарат "Саnоn РowerShot SX510 HS Black", які додані до акта огляду земель у вигляді фототаблиці в кількості 8-х знімків (т.1 а.с.23-27) та лист-відповідь Державної екологічної інспекції у Полтавській області від 13.06.2014, в якій було вказано, що КП "Кременчукводоканал" Кременчуцької міської ради листом від 28.05.2014 № 14/3854 було повідомлено Держекоінспекцію, що аварія, яка виникла 15.04.2014 на напірному колекторі 0,500 мм від КНС № 12 на території ВБКП "Рассвет" була ліквідована (проте, матеріали справи не містять доказів ліквідації вказаної аварії) (т.1 а.с.39), є матеріалами, які обґрунтовано визнано судами належними та допустимими доказами на підтвердження порушення вищезазначених приписів чинного законодавства відповідачем, що мало наслідком забруднення земельної ділянки, та є достатніми для здійснення розрахунку збитків.
Крім того, наведені вище докази, за оцінкою суду, свідчать, що ґрунтові зразки відбирались саме із забрудненої земельної ділянки позивача, тоді як доводи скаржника про протилежне, не були підтверджені в попередніх судових інстанціях жодним доказом, а відтак, не приймаються колегією суддів касаційної інстанції.
З огляду на викладене, касаційний суд вважає, що висновки судів попередніх інстанцій про часткове задоволення позову ґрунтуються на встановлених обставинах і оцінених ними доказах та повністю узгоджуються з приписами чинного законодавства, а доводи касаційної скарги фактично зводяться до необхідності переоцінки цих доказів та обставин, що відповідно до приписів ст.ст.- 111-5, - 111-7 ГПК України не відноситься до повноважень суду касаційної інстанції.
Наведене свідчить, що під час прийняття рішення та постанови у справі суди першої та апеляційної інстанцій не припустились порушень або неправильного застосування норм чинного матеріального та процесуального законодавства, а, отже, підстави для їх скасування або зміни та задоволення вимог касаційної скарги відсутні.
Керуючись ст.ст.- 111-5, - 111-7, - 111-8, п.1 ч.1 ст.- 111-9, ст.- 111-11 ГПК України, Вищий господарський суд України,-
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Комунального підприємства "Кременчукводоканал" залишити без задоволення.
Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 05.04.2017 у справі № 917/1773/16 залишити без змін.
Головуючий-суддя
Судді
С. Бакуліна
І. Ходаківська
В. Корсака