ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 9 лютого 2021 року № 51

Про скаргу Чередниченка Ю.А., Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 6 лютого 2021 року за № 21-36/1-2005

До Центральної виборчої комісії 6 лютого 2021 року надійшла скарга Чередниченка Юрія Анатолійовича, Кісенка В’ячеслава Петровича, Бачурського Вячеслава Борисовича, Бєлграда Сергія Миколайовича, Задир Алли Володимирівни, Громика Олександра Олександровича, Сирбула Андрія Миколайовича, Кучера Ігоря Юрійовича, Діденко Наталі Дмитріївни, Печеніна Анатолія Андрійовича (далі - суб’єкти звернення зі скаргою), суб’єктом оскарження в якій визначено Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкти звернення просять визнати протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, яка полягає в неприйнятті рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська рада) в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазький сільський голова) та про оголошення про початок виборчого процесу вказаних виборів; прийняти рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу відповідних виборів.
Також суб’єкти звернення у скарзі просять установити факт одноразового грубого порушення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією вимог Конституції України (254к/96-ВР) , Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс) та законів України, невиконання рішення виборчої комісії вищого рівня, а саме постанови Центральної виборчої комісії від 15 січня 2021 року № 12 (v0012359-21) та у зв’язку з цим достроково припинити повноваження всього складу зазначеної виборчої комісії.
Свої вимоги суб’єкти звернення зі скаргою обґрунтовують, зокрема, тим, що пунктом 7 постанови Центральної виборчої комісії від 15 січня 2021 року № 12 (v0012359-21) Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію зобов’язано не пізніше ніж на п’ятий день після сформування нового складу прийняти рішення про визнання повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року такими, що не відбулися, а пунктом 8 цієї постанови Комісії - не пізніше ніж на десятий день з дня прийняття рішень, передбачених пунктом 7 цієї постанови, прийняти рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови, а також про оголошення про початок виборчого процесу таких повторних виборів.
Постановою Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 25 січня 2021 року № 276 "Щодо розгляду Постанови Центральної виборчої комісії № 12 (v0012359-21) від 15 січня 2021 року" визнано такими, що не відбулися, повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 7 лютого 2021 року в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, а також повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року.
Проте, як стверджують суб’єкти звернення зі скаргою, рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу цих повторних виборів Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією не прийнято, а отже, на їх думку, вказаною виборчою комісією допущено протиправну бездіяльність, яка дає підстави для прийняття Центральною виборчою комісією рішення про призначення відповідних повторних виборів та про оголошення про початок виборчого процесу цих повторних виборів, що забезпечить можливість відновлення порушених виборчих прав суб’єктів звернення зі скаргою на виконання постанови Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20.
Крім того, суб’єкти звернення зі скаргою вважають, що така бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії свідчить про наявність правових підстав для дострокового припинення повноважень усього складу зазначеної виборчої комісії.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу (396-20) та пункту 8.6 Порядку (v0192359-20) розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (v0192359-20) (далі - Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмових пояснень по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії надійшла копія постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 4 лютого 2021 року № 277 "Щодо виконання Постанови Центральної виборчої комісії № 12 від 15 січня 2021 року", якою ця комісія встановила неможливість призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови на виконання пункту 8 цієї постанови Комісії.
На обґрунтування такого рішення в постанові Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 4 лютого 2021 року № 277 міститься посилання на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у справі № 420/14069/20 та постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2021 року в цій самій справі, якими встановлено факт неможливості призначення повторних виборів без припинення повноважень депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, які набули своїх повноважень за результатами місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.
Також до Комісії надійшли пояснення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, аналогічні за змістом мотивувальній частині вказаної постанови від 4 лютого 2021 року № 277.
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) (далі - Закон) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу (396-20) та Порядком (v0192359-20) .
При цьому, беручи до уваги предмет оскарження, визначений у скарзі, Центральна виборча комісія зауважує, що відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу (396-20) , підпункту 3 пункту 8.8 Порядку (v0192359-20) скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Проаналізувавши скаргу та наявні в Комісії матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Частиною другою статті 72 Кодексу (396-20) , пунктом 10.3 Порядку (v0192359-20) передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5 Порядку (v0192359-20) ).
Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія звертає увагу, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу (396-20) та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку (v0192359-20) до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Водночас, як вбачається з постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 4 лютого 2021 року № 277 "Щодо виконання Постанови Центральної виборчої комісії № 12 від 15 січня 2021 року", питання призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови на виконання пункту 8 зазначеної постанови Комісії було предметом розгляду Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, за результатами якого вказана комісія встановила неможливість призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови.
З огляду на викладене Комісія зауважує, що суб’єкти звернення зі скаргою по суті оскаржують ухвалене Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією рішення (постанову від 4 лютого 2021 року № 277) про неможливість призначення повторних виборів.
Відповідно до пункту 1-1 частини другої статті 64 Кодексу (396-20) , підпункту 5 пункту 3.4 Порядку (v0192359-20) рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім установлених Кодексом випадків, оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України (2747-15) , шляхом подання позовної заяви.
Отже, Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги в указаній частині.
Виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона, зокрема, подана до неналежного суб’єкта розгляду скарги (частина третя статті 72 Кодексу (396-20) та пункт 10.6 Порядку (v0192359-20) ).
Разом з тим вимоги скарги щодо прийняття рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу відповідних виборів, встановлення факту одноразового грубого порушення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією вимог Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України, невиконання рішення виборчої комісії вищого рівня та дострокового припинення повноважень усього її складу ґрунтуються на доводах щодо наявності протиправної бездіяльності суб’єкта оскарження, а отже, є похідними від указаної, що також обумовлює залишення їх без розгляду.
При цьому стосовно вимог установити факт одноразового грубого порушення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України та у зв’язку з цим достроково припинити повноваження її складу Комісія наголошує, що частиною третьою статті 208 Кодексу (396-20) Центральній виборчій комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції України та законів України. Указане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності викладених підстав. Право Центральної виборчої комісії на дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є дискреційним. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Центральною виборчою комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.
Зважаючи на викладене, а також визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті 67 Кодексу (396-20) ), та рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті 72 Кодексу (396-20) ), і загалом на зміст поняття "скарга" (пункт 2 частини третьої статті 14 Закону (1932-15) ), прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії не може становити змісту вимоги у скарзі.
Таким чином, скарга кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Чередниченка Ю.А., Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А. підлягає залишенню без розгляду по суті.
Водночас частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, пунктами 1 - 3 частини першої статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону (1932-15) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, дотримання передбачених Конституцією (254к/96-ВР) та законами України принципів і засад виборчого процесу, а також контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, та за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі (частина четверта статті 72 Кодексу (396-20) , пункт 10.7 Порядку (v0192359-20) ).
За змістом частини другої статті 16 Закону (1932-15) Комісія за результатами узагальнення практики застосування законодавства України про вибори і референдуми та практики проведення виборів і референдумів в Україні, а також у разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно підготовки пропозицій щодо вдосконалення законодавства України про вибори і референдуми, інших питань, які належать до повноважень Комісії.
З огляду на викладене Комісія зазначає.
Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією на виконання постанов Центральної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 495 (v0495359-20) та від 1 грудня 2020 року № 535 (v0535359-20) ухвалено постанову від 9 грудня 2020 року № 273 "Щодо призначення повторних виборів", якою визнано вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 такими, що не відбулись, та призначено на 7 лютого 2021 року повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, а також визнано вибори Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулись, та призначено на 7 лютого 2021 року повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови. Початок виборчого процесу цих виборів оголошено з 19 грудня 2020 року.
Центральна виборча комісія неодноразово визнавала протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення зазначених повторних виборів.
Так, постановою Комісії від 3 січня 2021 року № 1 (v0001359-21) було визнано протиправною бездіяльність цієї виборчої комісії щодо невідкриття спеціального (депозитного) рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради і кандидатами на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови, нерозміщення його реквізитів у визначений Кодексом (396-20) спосіб, а також неорганізації приймання документів для реєстрації кандидатів у депутати зазначеної сільської ради та кандидатів на посаду відповідного сільського голови, у зв’язку з чим зобов’язано вчинити відповідні дії.
Проте вказаної постанови Центральної виборчої комісії Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія не виконала, відповідних дій не вчинила.
Також Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією не було виконано попередніх постанов Комісії: від 24 грудня 2020 року № 577 (v0577359-20) та від 30 грудня 2020 року № 588 (v0588359-20) , якими її було зобов’язано передати до Центральної виборчої комісії з метою розміщення на її офіційному вебсайті відомостей про реквізити рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради та на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови.
Зазначені обставини дали підстави для висновку Комісії щодо систематичного вчинення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією протиправної бездіяльності, порушення нею вимог Кодексу (396-20) щодо організації підготовки та проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року, зокрема щодо відкриття рахунку для внесення грошової застави, організації приймання документів для реєстрації кандидатів на цих виборах, невиконання постанов Комісії, що призвело до неможливості реалізації виборчих прав громадян, у зв’язку з чим Комісія постановою від 15 січня 2021 року № 12 (v0012359-21) зобов’язала Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію в установлений строк прийняти рішення про визнання цих виборів такими, що не відбулись, а також не пізніше ніж на десятий день з дня прийняття цих рішень прийняти рішення про призначення нових повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу цих повторних виборів.
На виконання вказаної постанови Комісії Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія 25 січня 2021 року прийняла постанову № 276, якою визнала такими, що не відбулись, повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 7 лютого 2021 року в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року.
Відповідно до частини четвертої статті 194 Кодексу (396-20) повторні місцеві вибори призначаються територіальною виборчою комісією в разі визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися, в порядку, встановленому Кодексом.
Повторні місцеві вибори призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за п’ятдесят днів до дня повторних місцевих виборів. Рішення про призначення повторних місцевих виборів приймається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня настання обставин, передбачених Кодексом, для призначення таких виборів або з дня припинення обставин, що стали підставою для припинення виборчого процесу відповідних місцевих виборів (частина друга статті 195 Кодексу (396-20) ).
Таким чином, рішення про призначення нових повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу цих повторних виборів Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія повинна була прийняти не пізніше 4 лютого 2021 року.
Водночас Верховний Суд ухвалою від 19 січня 2021 року у справі № 855/111/20 задовільнив заяву Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Чередниченка Ю.А. від 24 грудня 2020 року про встановлення нового строку подання звіту про виконання Постанови Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20.
При цьому в постанові від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20 Верховний Суд зазначив, що "обрання органу місцевого самоврядування, його посадової особи з порушеннями демократичних принципів ставить під сумнів легітимність новообраних органів та посадових осіб", однак не зробив висновків щодо законності та дійсності повноважень осіб, обраних Кароліно-Бугазьким сільським головою та депутатами Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 4, 7.
Разом з тим Комісія постановою від 26 січня 2021 року № 27 (v0027359-21) "Про заходи щодо виконання постанови Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20" скасувала постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої від 27 жовтня 2020 року № 221 "Про визнання Апанасенка Андрія Володимировича обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазької сільської об’єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області", № 246 "Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 1", № 247 "Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 2", № 248 "Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 3", № 249 "Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 4", № 252 "Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 7".
29 січня 2021 року набрало законної сили рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у справі № 420/14069/20, яким було визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 9 грудня 2020 року № 273 "Щодо призначення повторних виборів". Зазначене судове рішення набрало законної сили у зв’язку з прийняттям П’ятим апеляційним адміністративним судом постанови від 29 січня 2021 року у цій справі, якою виключено з мотивувальної частини вказаного рішення Одеського окружного адміністративного суду висновки щодо застосування до спірних правовідносин положеньстатті 255 Кодексу (396-20) , а в іншій частині його залишено без змін.
Переглядаючи рішення суду першої інстанції у справі № 420/14069/20 в апеляційному порядку, П’ятий апеляційний адміністративний суд дослідив обставини та підстави прийняття Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією постанови від 9 грудня 2020 року № 273 "Щодо призначення повторних виборів".
Зокрема, в указаній постанові П’ятого апеляційного адміністративного суду зазначено, що наслідком прийняття Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією постанов від 27 жовтня 2020 року № 221, 246 - 250, 252 про визнання обраними на виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазького сільського голови та депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 стало набуття ними на підставі рішень Кароліно-Бугазької сільської ради від 27 жовтня 2020 року № 1-VIII та № 2-VIII відповідних повноважень згідно із Законами України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) та "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) .
Також П’ятий апеляційний адміністративний суд під час розгляду справи приділив увагу судовим рішенням, ухваленим Верховним Судом у справі № 855/111/20, а також постановам Центральної виборчої комісії, які вона ухвалювала з питань організації виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та відповідного сільського голови, зокрема постанові Комісії від 26 січня 2021 року № 27 (v0027359-21) , якою скасовано постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року № 221, 246 - 249, 252 про визнання обраними Кароліно-Бугазького сільського голови та депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 4, 7. Однак, на думку П’ятого апеляційного адміністративного суду, "скасування цих постанов не обумовлює дострокового припинення депутатських повноважень цих осіб та повноважень сільського голови".
При цьому зазначений суд зауважив, що перелік підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради міститься у статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) , а дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови - у статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , а також "визначені вказаними законами підстави припинення повноважень депутатів місцевих рад та сільського, селищного, міського голови є вичерпними і серед них відсутня така підстава, як скасування рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною депутатом місцевої ради, відповідним головою.
Враховуючи положення законів України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) та "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) постанова Комісії від 26 січня 2021 року № 27 (v0027359-21) не створює підстав для дострокового припинення повноважень зазначених вище депутатів та сільського голови, а отже ці особи на сьогодні є діючими депутатами Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазьким сільським головою".
За таких обставин, на думку вказаного суду, "проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради у відповідних багатомандатних виборчих округах та Кароліно-Бугазького сільського голови за наявності діючих депутатів і відповідного голови, чиї повноваження не припинено в законом визначеному порядку, створить умови для формування подвійного складу вказаного органу місцевого самоврядування та з’явлення ще однієї головної посадової особи цієї територіальної громади, що є неприпустимим".
Таким чином, з огляду на системний аналіз указаних законів та положень статті 280 Кодексу (396-20) П’ятий апеляційний адміністративний суд зазначив, що "не вбачається можливості призначення повторних виборів депутатів місцевої ради та сільського, селищного, міського голови, у разі наявності відповідних депутатів та голови, що набули своїх повноважень в передбачений Законом (1932-15) спосіб, і ці повноваження не припинено на підставах і в порядку, передбачених законодавством".
Разом з тим зазначений суд звернув увагу, що відповідно до частини третьої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом, однак на час розгляду цієї справи в судовому порядку не оскаржено повноважень новообраних депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, і вказав, що "не вирішення питання щодо припинення повноважень новообраних депутатів та сільського голови, на думку судової колегії, є перешкодою для призначення повторних виборів".
Згідно зі статтею 129-1 Конституції України (254к/96-ВР) суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу (396-20) ).
Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія, враховуючи рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у справі № 420/14069/20 та постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2021 року в цій справі, 4 лютого 2021 року прийняла постанову № 277 "Щодо виконання Постанови Центральної виборчої комісії № 12 від 15 січня 2021 року", якою встановила неможливість призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови на виконання пункту 8 цієї постанови Комісії.
Водночас Комісія зауважує, що Конституцією України (254к/96-ВР) гарантовано право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (стаття 38 Конституції України (254к/96-ВР) ).
Відповідно до статей 22, 64 Основного Закону України (254к/96-ВР) конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані; конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
За змістом частини першої статті 2, статті 17 Закону (1932-15) Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію і захист виборчих прав громадян України, здійснення контролю за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Згідно з частиною другою статті 19 Кодексу (396-20) гарантується забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів.
За таких обставин Центральна виборча комісія, враховуючи судові рішення Верховного Суду в справі № 855/111/20, повинна вжити в межах компетенції всіх можливих заходів для забезпечення ефективного відновлення порушених виборчих прав Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Чередниченка Ю.А.
При цьому варто звернути увагу, що обсяг законодавчо визначених повноважень Комісії є обмеженим, що з урахуванням частини другої статті 19 Конституції України (254к/96-ВР) та частини другої статті 3 Закону (1932-15) унеможливлює вихід Комісії за межі своєї компетенції та перебирання на себе функцій законодавчої чи судової влади.
Крім того, Комісія не може вчиняти дії та приймати свої акти всупереч рішенням судів, які набрали законної сили, зокрема з власної ініціативи скасовувати рішення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії чи зобов’язувати її вчиняти певні дії, що стосуються цього самого предмета спору, враховуючи рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у справі № 420/14069/20 та постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2021 року у цій самій справі.
Разом з тим Комісія неодноразово в своїх постановах (від 1 грудня 2020 року № 535 (v0535359-20) , від 3 січня 2021 року № 1, від 15 січня 2021 року № 10 (v0010359-21) , від 26 січня 2021 року № 27 (v0027359-21) ) висловлювала позицію, що рішення територіальної виборчої комісії про визнання обраними, реєстрацію депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови є актами одноразового застосування, які вичерпують свою дію після їх реалізації, а їх скасування після набуття вказаними особами своїх повноважень відповідно до законів України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) , "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) не призведе до правових наслідків у вигляді дострокового припинення таких повноважень, оскільки законодавчо визначений перелік підстав для їх дострокового припинення є вичерпним, і скасування вказаних рішень територіальних виборчих комісій до нього не належить.
Враховуючи викладене, Комісія констатує, що на сьогодні законодавством України не передбачено ефективного механізму поновлення порушених виборчих прав у разі скасування судом або Центральною виборчою комісією під час виконання нею контрольних функцій за діяльністю територіальних виборчих комісій їх протиправних рішень про визнання обраними, реєстрацію депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови після набуття вказаними особами своїх повноважень.
Згідно зі статтями 15, 16 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" (116/95-ВР) під час здійснення законопроєктної функції комітети Верховної Ради України мають право розробляти з власної ініціативи проєкти законів та інших актів Верховної Ради України з питань, що віднесені до предметів відання комітетів, а також зобов’язані вивчати громадську думку, розглядати звернення громадян, громадських об’єднань, будь-які пропозиції, що свідчать про потребу в прийнятті нових законодавчих актів або у внесенні змін до законодавчих актів, і в разі необхідності готувати відповідні проєкти актів та вносити їх на розгляд Верховної Ради України.
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 29 серпня 2019 року № 19-IX (19-20) "Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України дев’ятого скликання" питання законодавчого забезпечення організації та порядку проведення виборів і референдумів; засади місцевого самоврядування та органів самоорганізації населення належать до предмета відання Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
Таким чином, Комісія вважає за необхідне з власної ініціативи звернутися до вказаного Комітету з метою сприяння законодавчому врегулюванню питання дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, передбачивши як додаткову підставу припинення таких повноважень скасування Центральною виборчою комісією або судом незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною та її реєстрацію депутатом місцевої ради, сільським, селищним, міським головою.
Крім того, слід звернути увагу, що перші вибори Кароліно-Бугазького сільського голови та депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 25 жовтня 2020 року було визнано такими, що не відбулися, згідно з постановою Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 9 грудня 2020 року № 273.
При цьому наявність правової підстави для визнання зазначених виборів такими, що не відбулися, - пункту 6 частини першої статті 280 Кодексу (396-20) та можливість її застосування в даному випадку (оскільки організація голосування в день голосування відбулася з порушенням частини восьмої статті 248 Кодексу (396-20) ) було встановлено у постанові Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20, тобто вже після набуття повноважень депутатами Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазьким сільським головою.
Отже, для забезпечення належного захисту та поновлення порушених виборчих прав громадян в умовах швидкоплинності виборчого процесу, унеможливлення настання незворотних наслідків після набуття повноважень обраними депутатами місцевих рад та сільських, селищних, міських голів вбачається доцільним на законодавчому рівні узгодити момент набуття повноважень обраними депутатами, сільськими, селищними, міськими головами із строками оскарження результатів виборів у суді або до набрання відповідними рішеннями судів законної сили.
Враховуючи викладене, з огляду на висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20 та в його ухвалах від 2 грудня 2020 року та від 19 січня 2021 року в цій справі, беручи до уваги рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у справі № 420/14069/20 та постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2021 року в цій справі, відповідно до статей 22, 38, 64, 129-1 Конституції України (254к/96-ВР) , статті 19, частини третьої статті 32, частини четвертої статті 38, статей 64 - 72 Виборчого кодексу України (396-20) , статей 15, 16 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" (116/95-ВР) , Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (v0192359-20) , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Скаргу Чередниченка Юрія Анатолійовича, Кісенка В’ячеслава Петровича, Бачурського Вячеслава Борисовича, Бєлграда Сергія Миколайовича, Задир Алли Володимирівни, Громика Олександра Олександровича, Сирбула Андрія Миколайовича, Кучера Ігоря Юрійовича, Діденко Наталі Дмитріївни, Печеніна Анатолія Андрійовича, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 6 лютого 2021 року за № 21-36/1-2005, залишити без розгляду по суті.
2. Звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування з проханням вжити заходів щодо законодавчого врегулювання таких питань:
узгодження моменту набуття повноважень обраними депутатами, сільськими, селищними, міськими головами із строками оскарження результатів виборів у суді або до набрання відповідними рішеннями судів законної сили;
додаткової підстави дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, сільського, селищного, міського голови в разі скасування Центральною виборчою комісією або судом незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною та її реєстрацію депутатом місцевої ради, сільським, селищним міським головою.
3. Копію цієї постанови надіслати Чередниченку Ю.А., Кісенку В.П., Бачурському В.Б., Бєлграду С.М., Задир А.В., Громику О.О., Сирбулу А.М., Кучеру І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніну А.А., Кароліно-Бугазькій сільській територіальній виборчій комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО