МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
30.12.2020 № 820
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 березня 2021 р.
за № 305/35927

Про затвердження Порядку розгляду заяви (справи) за процедурою взаємного узгодження та вимог до заяви

Відповідно до підпункту 108-1.1.4 пункту 108-1.1 статті 108-1 розділу II Податкового кодексу України (2755-17) , підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України (375-2014-п) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок розгляду заяви (справи) за процедурою взаємного узгодження та вимоги до заяви, що додаються.
2. Департаменту міжнародного оподаткування Міністерства фінансів України у встановленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра фінансів України Воробей С.І. та Голову Державної податкової служби України Любченка О.М.
Міністр
С. Марченко
ПОГОДЖЕНО:
Міністр розвитку економіки, торгівлі та сільського
господарства України
Голова Державної податкової служби України
Т.в.о. Голови Державної регуляторної
служби України
І. Петрашко
О. Любченко
О. Мірошніченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
30 грудня 2020 року № 820
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 березня 2021 р.
за № 305/35927

ПОРЯДОК

розгляду заяви (справи) за процедурою взаємного узгодження та вимоги до заяви

I. Загальні положення

1. Цей Порядок, розроблений відповідно до підпункту 108-1.1.4 пункту 108-1.1 статті 108-1 розділу II Податкового кодексу України (2755-17) (далі - Кодекс), визначає вимоги до заяви про розгляд справи за процедурою взаємного узгодження (далі - Заява) компетентним органом України, порядок розгляду Заяви та розгляду справи за процедурою взаємного узгодження, передбаченої міжнародними договорами України про уникнення подвійного оподаткування (далі - міжнародні договори).
2. Процедура взаємного узгодження може проводитися з ініціативи:
особи (резидента або нерезидента), якщо така особа вважає, що в результаті дії або рішення контролюючого органу України або відповідного органу влади іншої країни вона піддається чи піддаватиметься оподаткуванню, яке не відповідає положенням міжнародного договору;
контролюючого органу з метою забезпечення однозначності або усунення розбіжностей у тлумаченні та/або застосуванні положень міжнародного договору;
компетентного органу іноземної держави, з якою укладено міжнародний договір.
Також контролюючим органом може бути ініційована процедура взаємного узгодження з метою проведення консультацій щодо уникнення подвійного оподаткування у випадках, не охоплених безпосередньо положеннями міжнародного договору.
Пені та штрафи не є предметом розгляду за процедурою взаємного узгодження.
3. Компетентним органом України відповідно до підпункту 108-1.1.3 пункту 108-1.1 статті 108-1 розділу II Кодексу (2755-17) є Мінфін, якщо інше не передбачено чинним міжнародним договором, або уповноважений ним інший орган.
4. Рішення щодо делегування повноваження стосовно проведення процедури взаємного узгодження затверджується наказом Мінфіну.
5. Право на подання Заяви виникає за умови, що таке право передбачене чинним міжнародним договором.

II. Вимоги до заяви про розгляд справи за процедурою взаємного узгодження

1. Заява подається платником податків до Мінфіну державною мовою.
Якщо міжнародним договором передбачено, що компетентним органом України є ДПС, Заява подається платником податків до ДПС. Заява має містити таку інформацію:
найменування платника податків (у випадку фізичної особи - прізвище, ім’я, по батькові (за наявності));
податковий номер (код за ЄДРПОУ платника податку або реєстраційний (обліковий) номер платника податків, який присвоюється контролюючими органами, або реєстраційний номер облікової картки платника податків - для фізичної особи), або серія (за наявності) та номер паспорта фізичної особи (серія (за наявності) та номер паспорта - для фізичних осіб які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
якщо платником є резидент або нерезидент, що перебуває на податковому обліку - найменування контролюючого органу, в якому платник податків перебуває на обліку;
місцезнаходження (у випадку фізичної особи - зареєстроване місце проживання), адреса для листування (поштова, електронна);
податковий період (періоди), якого стосується Заява;
опис обставин, які свідчать про можливість порушення прав платника податків, що випливають з міжнародного договору з викладенням фактів, розрахунків, причин виникнення відповідних підстав та суті питань, які мають бути вирішені під час проведення процедури взаємного узгодження;
посилання на конкретне положення чинного міжнародного договору, тлумачення та/або застосування якого має утворювати предмет процедури взаємного узгодження;
про факт оскарження в адміністративному або судовому порядку рішень контролюючих органів або уповноважених органів іншої договірної юрисдикції на момент звернення, в тому числі стадія, на якій знаходиться таке оскарження;
інша важлива інформація, що стосується питань, які мають бути вирішені під час проведення процедури взаємного узгодження.
ДПС повідомляє Мінфін про отримання Заяви протягом 10 робочих днів з дня її реєстрації з описом обставин справи.
2. Разом із Заявою платником податків до компетентного органу подаються:
копії документів, які підтверджують факти та обставини платника податків, викладені у Заяві, в тому числі копії податкових декларацій та податкових повідомлень-рішень;
позиція контролюючого органу щодо порушеного питання з наданням копій підтверджуючих документів (у разі наявності витяг з акта податкової перевірки, індивідуальна податкова консультація тощо);
копії документів, які були надані компетентному органу іншої договірної юрисдикції або отримані від нього та які пов’язані з питаннями, що розглядаються за процедурою взаємного узгодження (у разі наявності);
дані про представника платника податків, який братиме участь у процедурі взаємного узгодження у випадку її проведення (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), контактна інформація) та копії документів, які підтверджують повноваження такої особи, якщо платник податків уповноважив іншу особу брати участь у консультації з компетентним органом іноземної держави під час розгляду справи за процедурою взаємного узгодження;
дані про платника податків, який є резидентом іншої договірної юрисдикції та є стороною в господарських відносинах за участі платника податків, який звертається з Заявою, достатні для його ідентифікації із обов’язковим додаванням копії сертифікату податкової резиденції відповідної країни;
копії документів, що стосуються факту оскарження в адміністративному або судовому порядку рішень контролюючих органів або уповноважених органів іншої договірної юрисдикції на момент звернення (у разі наявності);
копії інших документів, що стосуються питань, які мають бути вирішені під час проведення процедури взаємного узгодження (за рішенням платника податків).
3. Під час звернення платника податків із Заявою з питань дотримання принципу "витягнутої руки" платник податків додатково надає:
копію звітів про контрольовані операції згідно з підпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України (2755-17) за звітні періоди, на які має поширюватись процедура взаємного узгодження (у разі наявності);
копію документації з трансфертного ціноутворення згідно з підпунктами 39.4.6-39.4.11 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України (2755-17) щодо операцій, що є предметом розгляду Заяви, за звітні періоди, на які має поширюватись процедура взаємного узгодження (у разі наявності);
суми проведених коригувань податкової бази та сум податку в Україні та/або в іншій договірній юрисдикції з розрахунками та розподілом за звітними періодами в гривні (у разі наявності);
копію запиту на проведення процедури взаємного узгодження в іншій договірній юрисдикції стосовно того ж предмета, що і в Заяві про проведення процедури взаємного узгодження (у разі наявності);
інформацію про договори про попереднє узгодження ціноутворення стосовно контрольованих операцій, на які поширюється процедура взаємного узгодження (у разі наявності).
4. Копії документів та матеріали, що подаються платником податків до компетентного органу України разом із Заявою, надаються державною мовою. Під час подання разом із Заявою копій документів та матеріалів, підготовлених іноземною мовою, платник податків одночасно подає їх нотаріально завірений переклад державною мовою.
5. Заява подається платником податків до компетентного органу до початку або після проведення податкової перевірки, у тому числі перевірки з питань дотримання платником податків принципу "витягнутої руки".
6. За результатами проведення податкової перевірки платник податків може подати Заяву після отримання рішення щодо оскарження результатів такої податкової перевірки в адміністративному порядку. Одночасно з такою Заявою платник податків письмово повідомляє контролюючий орган про подання Заяви до компетентного органу щодо обставин, викладених в акті перевірки, на підставі якого було видано податкове повідомлення-рішення. Таке повідомлення подається якщо компетентним органом України є Мінфін.
Якщо платник податків подав Заяву протягом 10 робочих днів після отримання рішення за результатами оскарження результатів податкової перевірки в адміністративному порядку та у разі отримання контролюючим органом повідомлення про подану Заяву, рішення контролюючого органу про визначення грошових зобов’язань з питань, які порушуються у Заяві, вважається неузгодженими до дня завершення розгляду Заяви (справи) за процедурою взаємного узгодження, або, якщо у прийнятті Заяви відмовлено, до дати направлення повідомлення про відмову.
Право подати Заяву платник податків має не пізніше 1095 календарних днів з дати узгодження грошового зобов’язання, визначеного за результатами податкової перевірки, у тому числі перевірки з питань дотримання платником податків принципу "витягнутої руки".
7. Особа, яка є резидентом України та вважає, що в результаті дії або рішення органу державної влади іноземної держави вона піддається чи піддаватиметься оподаткуванню, яке не відповідає положенням міжнародного договору, має право подати Заяву до компетентного органу протягом 1095 календарних днів з дати отримання повідомлення про вчинення дії або прийняття рішення відповідним органом іноземної держави.
8. У разі якщо процедура взаємного узгодження ініційована контролюючим органом, контролюючий орган подає до компетентного органу лист, у якому зазначає детальний опис проблемних питань, щодо яких ініціюється процедура взаємного узгодження.

III. Розгляд заяви у справі за процедурою взаємного узгодження

1. Після отримання Заяви від платника податків компетентний орган здійснює її розгляд, проводить перевірку документів, наданих платником податків, на відповідність вимогам, встановленим відповідно до Розділу II цього Порядку, а також перевіряє наявність підстав для розгляду або відмови у розгляді справи за процедурою взаємного узгодження.
2. Під час розгляду Заяви компетентний орган визначає:
дотримання строку подання Заяви;
наявність чинного міжнародного договору з відповідною іноземною державою та належність викладеного у Заяві питання до сфери застосування такого договору;
обґрунтованість наведених у Заяві підстав;
повноту та достовірність наданих платником податків інформації та документів до Заяви;
наявність порушення прав платника податків, передбачених міжнародним договором.
3. Під час розгляду Заяви компетентний орган має право:
запитувати додаткові документи та пояснення, що стосуються обставин, викладених у Заяві;
вимагати усунення порушень та виявлених недоліків у Заяві або документах, поданих платником податків із Заявою.
Компетентний орган надсилає відповідний запит платнику податків із зазначенням строку, у який необхідно надати додаткові документи та пояснення або усунути виявлені недоліки та порушення.
4. За результатами розгляду Заяви компетентний орган не пізніше 60 робочих днів з дати отримання Заяви, повідомляє платника податків у письмовій формі про початок розгляду або відмову в розгляді справи за процедурою взаємного узгодження із зазначенням причин відмови.
5. Підставами для відмови в розгляді справи за процедурою взаємного узгодження є:
невідповідність поданої Заяви вимогам, встановленим Розділом II цього Порядку;
неусунення платником податків порушень та виявлених недоліків у Заяві або документах, поданих платником податків із Заявою, на письмовий запит компетентного органу у строки, визначені у запиті;
ненадання платником податків документів або обґрунтованих пояснень на письмовий запит компетентного органу;
відсутність порушення прав платника податків, передбачених міжнародним договором;
наявність розпочатого але не закінченого оскарження в адміністративному або судовому порядку з тих самих питань, щодо яких подана Заява;
судове рішення стосовно тих самих питань, щодо яких подана Заява;
звернення платника податків щодо припинення розгляду Заяви.
Відмова платника податків від участі у консультаціях з компетентним органом іноземної держави під час розгляду справи не є підставою для відмови у задоволенні його Заяви.

IV. Розгляд справи за процедурою взаємного узгодження

1. Датою початку розгляду справи за процедурою взаємного узгодження вважається дата повідомлення, направленого платнику податків, відповідно до пункту 4 Розділу III цього Порядку, якщо інше не встановлено положеннями чинного міжнародного договору.
2. У разі делегування повноваження стосовно проведення процедури взаємного узгодження іншому органу Мінфін інформує платника податків у повідомленні, направленому відповідно до пункту 4 Розділу III цього Порядку.
Рішення щодо делегування повноваження стосовно проведення процедури взаємного узгодження іншому органу затверджується наказом Мінфіну не пізніше дати повідомлення, направленого платнику податків. Усі матеріали справи надсилаються органу, якому делеговано повноваження, окремим листом.
3. Компетентний орган України протягом 30 робочих днів з дати початку розгляду справи звертається до компетентного органу держави, з якою укладено міжнародний договір.
У зверненні уповноважений компетентний орган також повідомляє компетентний орган іншої країни про отримання відповідних повноважень щодо проведення процедури взаємного узгодження.
4. Процедура взаємного узгодження проводиться компетентними органами на основі чинних міжнародних договорів і не передбачає обов’язкової на етапі розгляду справи безпосередньої участі платника податків та/або його представників.
У разі необхідності компетентний орган України має право залучати платника податків або його представників до консультацій з компетентним органом іншої країни.
5. Під час розгляду справи за процедурою взаємного узгодження платник податків має право:
надавати додаткові документи та пояснення щодо фактів та обставин, які зумовили виникнення підстав для проведення процедури взаємного узгодження;
отримувати інформацію про хід проведення процедури взаємного узгодження;
у будь-який момент на підставі Заяви припинити процедуру взаємного узгодження.
6. Під час проведення процедури взаємного узгодження платник податків зобов’язаний:
підтримувати актуальність інформації, матеріалів та документів, наданих компетентним органам для проведення процедури взаємного узгодження;
інформувати про будь-які зміни у фактах чи обставинах, які зумовили виникнення підстав для проведення процедури взаємного узгодження.
7. Процедура взаємного узгодження може бути припинена до досягнення результату у будь-який момент у таких випадках:
на підставі Заяви платника податків про її припинення;
невиконання платником податків вимог, визначених пунктом 6 цього Розділу;
виявлення факту надання платником податків недостовірної або неповної інформації.
8. За результатами проведення консультацій з компетентним органом іншої країни за процедурою взаємного узгодження компетентний орган України повідомляє платника податків та контролюючий орган у письмовій формі про результати розгляду справи.

V. Особливості проведення процедури взаємного узгодження

1. За результатами розгляду справи за процедурою взаємного узгодження Мінфін повідомляє контролюючий орган про результати розгляду справи не пізніше 5 робочих днів, що настають за днем прийняття відповідного рішення.
Якщо компетентним органом України у справі є ДПС, за результатами розгляду справи за процедурою взаємного узгодження ДПС повідомляє Мінфін про результати розгляду справи не пізніше 5 робочих днів, що настають за днем прийняття відповідного рішення.
Контролюючі органи не мають права приймати будь-які рішення, які протирічать домовленостям, досягнутим у рамках процедури взаємного узгодження, та мають забезпечити реалізацію таких досягнутих домовленостей, у тому числі шляхом перегляду узгоджених податкових зобов’язань в адміністративному порядку.
2. Процедура взаємного узгодження не може проводитися одночасно з оскарженням в адміністративному або судовому порядку щодо того самого рішення контролюючого органу.
Рішення контролюючого органу не може бути оскаржене в адміністративному порядку після досягнення домовленостей за результатами його розгляду за процедурою взаємного узгодження.
Якщо платник податку не згоден з результатами домовленостей, досягнутих між компетентними органами за процедурою взаємного узгодження, він має право оскаржити рішення контролюючого органу в судовому порядку відповідно до чинного законодавства.
Якщо компетентні органи досягли домовленостей, якими визнано повністю або частково, що платник податку піддавався або піддається оподаткуванню, яке не відповідає умовам міжнародного договору, контролюючий орган у разі, якщо податкові повідомлення-рішення за результатами перевірки були прийняті, скасовує ці податкові повідомлення-рішення і направляє платнику податків нові податкові повідомлення-рішення в межах суми, обґрунтованість нарахування якої визнано в межах домовленостей між компетентними органами.
3. Результати процедури взаємного узгодження між компетентними органами не можуть бути використані для вирішення аналогічних питань та у ситуаціях з іншими платниками податків.
Результати процедури взаємного узгодження між компетентними органами не діють щодо інших звітних періодів, окрім тих, на які вони безпосередньо поширюються.
4. Компетентні органи та платники податків самостійно несуть витрати, що виникають у зв’язку з проведенням процедури взаємного узгодження.
В.о. директора Департаменту
міжнародного оподаткування
Н. Суркова