ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 12 березня 2021 року № 112

Про звернення до Національної поліції України

Відповідно до частини першої статті 1 Закону (1932-15) України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції (254к/96-ВР) та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.
Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України (частина друга статті 3 указаного Закону (1932-15) ).
Частиною третьою статті 77, пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України (254к/96-ВР) визначено, що організація і порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюються законом.
Згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу XXXXII "Прикінцеві та перехідні положення" Виборчого кодексу України положення Закону України (4061-17) "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) щодо організації підготовки та проведення проміжних виборів народних депутатів України є чинними до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України.
Відповідно до частини п’ятої статті 15 Закону (4061-17) проміжні вибори народного депутата України призначаються Центральною виборчою комісією в порядку, встановленому Законом, у разі дострокового припинення повноважень народного депутата України, обраного в одномандатному окрузі.
Так, постановами Центральної виборчої комісії від 27 листопада 2020 року № 522 (v0522359-20) та від 22 грудня 2020 року № 569 (v0569359-20) призначено проміжні вибори народних депутатів України в одномандатних виборчих округах № 87 (Івано-Франківська область) та № 50 (Донецька область) відповідно, на неділю, 28 березня 2021 року.
За змістом частини другої статті 106 Закону (4061-17) висування і реєстрація кандидатів у народні депутати України та інші виборчі процедури на проміжних виборах народного депутата України проводяться в порядку, встановленому Законом, з особливостями, передбаченими у статті 107 Закону (4061-17) .
Порядок висування і реєстрації кандидатів у народні депутати України врегульовано розділом VII Закону (4061-17) . Так, згідно з частиною третьою статті 52 Закону (4061-17) право висування кандидатів у народні депутати України в одномандатних виборчих округах реалізується виборцями через політичні партії або шляхом самовисування у порядку, передбаченому Законом.
Відповідними положеннями Закону (4061-17) визначено вичерпний перелік документів, що подаються суб’єктами виборчого процесу до Центральної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у народні депутати України в одномандатних виборчих округах, та відомостей, що мають міститися у таких документах.
Кандидати в народні депутати України в одномандатних виборчих округах реєструються Центральною виборчою комісією за умови подання їй документів, передбачених статтею 55 Закону (4061-17) (частина перша статті 59 Закону (4061-17) ).
За змістом частини десятої статті 107 Закону (4061-17) під час підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України подання документів до Центральної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати розпочинається на наступний день після опублікування рішення Центральної виборчої комісії про призначення виборів і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Реєстрація кандидатів у депутати закінчується за двадцять п’ять днів до дня голосування.
Відповідно до Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року (v0018359-21) , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 22 січня 2021 року № 18, подання документів до Центральної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у народні депутати України здійснювалося з 27 січня до 25 лютого 2021 року включно.
Під час виборчого процесу проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року в одномандатних виборчих округах № 87 та № 50, на етапах висування та реєстрації кандидатів, до Центральної виборчої комісії надходили заяви разом з іншими документами щодо реєстрації кандидатів у народні депутати України в порядку висування кандидата політичною партією, зокрема:
1) 29 січня 2021 року надійшли документи щодо реєстрації кандидата в народні депутати України, у яких зазначалося, що Бобровицьку Ірину Григорівну, висунуто кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на великому зборі політичної партії "Організація Українських Націоналістів" того самого дня;
2) 22 лютого 2021 року - документи щодо реєстрації кандидата в народні депутати України, у яких зазначалося, що Нечепорука Тараса Івановича висунуто кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на позачерговому з’їзді політичної партії "Олімп" 20 лютого 2021 року;
3) 24 та 25 лютого 2021 року - документи щодо реєстрації кандидатів у народні депутати України, у яких зазначалося, що Новицького Володимира Владиславовича, висунуто кандидатом у народні депутати України політичною партією "Шанс" (код ЄДРПОУ 25256143), Березовського Володимира Івановича - політичною партією "Столиця" (код ЄДРПОУ 37689064), Волянюка Сергія Романовича - політичною партією "Зірка" (код ЄДРПОУ 36192344), Кірсанова Артема Олександровича - політичною партією "Оберіг" (код ЄДРПОУ 33695729), Козоріза Володимира Володимировича - політичною партією "Ідея" (код ЄДРПОУ 37133583), Куп’янського Владислава Юрійовича - політичною партією "Центр" (код ЄДРПОУ 25886045), Сінчука Миколу Леонідовича - політичною партією "Консервативна партія України" (код ЄДРПОУ 36515377), Ткаченка Олександра Артуровича - політичною партією "Український трудовий блок" (код ЄДРПОУ 33306555), Усова Андрія Володимировича - політичною партією "Соціальна партія" (код ЄДРПОУ 36252151) в одномандатному виборчому окрузі № 87 на позачергових з’їздах цих партій 15 лютого 2021 року;
4) 18 та 25 лютого 2021 року - документи щодо реєстрації кандидатів у народні депутати України, у яких зазначалося, що Кірсанова Артема Олександровича висунуто кандидатом у народні депутати України політичною партією "Оберіг" (код ЄДРПОУ 33695729), Пазюрича Олега Анатолійовича - політичною партією "Динамо" (код ЄДРПОУ 34624528), Сахна Михайла Михайловича - політичною партією "Альтруїсти" (код ЄДРПОУ 33400434), Шаповалова Сергія Сергійовича - політичною партією "Успіх" (код ЄДРПОУ 36764590) в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових з’їздах цих партій 15 та 18 лютого 2021 року.
Частиною шостою статті 59 Закону (4061-17) на Центральну виборчу комісію покладено обов’язок не пізніш як на п’ятий день з дня прийняття документів, передбачених частинами першою або другою статті 55 Закону (4061-17) , прийняти рішення про реєстрацію кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі або про відмову в його реєстрації.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 60 Закону (4061-17) Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в народні депутати України в разі відсутності документів, зазначених у частині першій статті 55 Закону (4061-17) .
Так, за результатами розгляду вказаних документів щодо реєстрації кандидатів у народні депутати України Центральна виборча комісія встановила відсутність визначених Законом документів, зокрема, документів щодо внесення грошової застави (невнесення грошової застави відповідно до статті 56 Закону (4061-17) ), декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування тощо, а тому відмовила в реєстрації таких кандидатів у народні депутати України, висунутих в одномандатних виборчих округах № 87 та № 50 на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року (постанови Центральної виборчої комісії від 3 лютого 2021 року № 35 (v0035359-21) , від 23 лютого 2021 року № 73 (v0073359-21) , від 25 лютого 2021 року № 76 (v0076359-21) , від 1 березня 2021 року № 82 (v0082359-21) та № 84 (v0084359-21) ).
Разом з тим за результатами розгляду отриманих документів для реєстрації кандидатів у народні депутати України Центральна виборча комісія вбачає наявність підстав для звернення до Національної поліції України з метою перевірки фактів можливого підроблення документів, що подавалися на розгляд Комісії, з огляду на таке.
1. На підтвердження статусу суб’єктів висування кандидатів у народні депутати України до документів, необхідних для реєстрації кандидатів у народні депутати України, політичними партіями "Організація Українських Націоналістів" та "Олімп" Комісії було подано копії рішень з’їздів цих політичних партій щодо "включення відомостей про партію до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (як про юридичну особу), а до документів, поданих політичними партіями "Консервативна партія України", "Шанс", "Соціальна партія", "Центр", "Ідея", "Оберіг", "Зірка", "Столиця", "Динамо" - копії рішень з’їздів цих політичних партій щодо внесення змін до найменувань, мети, місцезнаходжень та керівного складу таких партій. Як вбачалося з наданих копій рішень з’їздів політичних партій "Організація Українських Націоналістів", "Консервативна партія України", "Шанс", "Соціальна партія", "Ідея", "Оберіг", "Зірка", "Динамо", підписи голови та секретаря з’їздів цих політичних партій засвідчувалися одним і тим самим приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Бондар К.Ю.
За змістом Закону України (2365-14) "Про політичні партії в Україні":
діяльність політичної партії може здійснюватися лише після її реєстрації; не допускається діяльність незареєстрованих політичних партій (частина тринадцята статті 10);
реєстрація політичних партій здійснюється в порядку, визначеному Законом України (755-15) "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", після перевірки поданих матеріалів (частина перша статті 11);
політична партія забезпечує внесення змін до відомостей про політичну партію, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у порядку, визначеному Законом України (755-15) "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", у 10-денний строк після прийняття рішень з цих питань (частина дев’ята статті 11).
Згідно із Законом України (755-15) "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" суб’єктом державної реєстрації політичних партій є Міністерство юстиції України (пункт 14 частини першої статті 1).
Ураховуючи наведене, з метою здійснення належної підготовки та проведення проміжних виборів народних депутатів України в одномандатних виборчих округах № 50 та № 87, призначених на 28 березня 2021 року, зокрема забезпечення реєстрації кандидатів у народні депутати України у строки та в порядку, передбачені Законом (4061-17) , Комісія листом від 28 січня 2021 року звернулася до Міністерства юстиції України з проханням надати Комісії відомості щодо зареєстрованих у встановленому законом порядку політичних партій та їх керівників, а також у разі державної реєстрації змін до таких відомостей невідкладно інформувати Центральну виборчу комісію. У відповідь на вказаний лист до Комісії Міністерством юстиції України надіслано інформацію станом на 2 лютого 2021 року щодо зареєстрованих у встановленому порядку політичних партій. Крім того, надану інформацію Мін’юст періодично оновлював.
На момент ухвалення постанов Центральної виборчої комісії від 3 лютого 2021 року № 35 (v0035359-21) , від 23 лютого 2021 року № 73 (v0073359-21) , від 25 лютого 2021 року № 76 (v0076359-21) , від 1 березня 2021 року № 82 (v0082359-21) та № 84 (v0084359-21) змін до відомостей про політичні партії, від імені яких надійшли документи для реєстрації кандидатів у народні депутати України, не було внесено. При цьому Центральною виборчою комісією враховувалися відомості про політичні партії, офіційно надіслані до Комісії Міністерством юстиції України, та інформація Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Разом з тим оцінка достовірності наданих зазначеними політичними партіями підтвердних документів щодо зміни попередніх їх найменувань та керівників, а також правомірності таких змін виходить за межі компетенції Комісії.
Водночас 10 лютого 2021 року до Центральної виборчої комісії надійшло звернення виконувача обов’язків голови політичної партії "Організація Українських Націоналістів", голови Івано-Франківської політичної партії "Організація Українських Націоналістів" В. Цаповича від 5 лютого 2021 року № 147, у якому повідомлялося, що вказана політична партія "не висувала Ірину Бобровицьку кандидатом у народні депутати України на проміжних виборах по 87 окрузі"; "взагалі не проводила Великого Збору (З’їзду) стосовно участі партії у проміжних виборах до ВР", а також що документи, подані від цієї політичної партії до Комісії, "є сфальсифіковані".
Крім того, 27 лютого 2021 року на електронну адресу Центральної виборчої комісії надійшло повідомлення від голови політичної партії "Кияни передусім!" (код ЄДРПОУ 36192344), у якому зазначалося, що "станом на 26.02.2021 року політична партія з’їздів щодо перейменування, зміни адреси, зміни складу керівних органів партії, тощо не проводила, кандидатів на позачергові (повторні) вибори народних депутатів України не висувала". При цьому подання документів до Комісії для реєстрації кандидата в народні депутати України Волянюка С.Р. здійснювалося політичною партією "Зірка" із зазначенням на заяві та печатці партії коду ЄДРПОУ 36192344, який за відомостями зазначеного Єдиного державного реєстру фактично належить політичній партії "Кияни передусім!".
2. Пунктом 5 частини першої статті 55 Закону (4061-17) визначено, що для реєстрації кандидата в народні депутати України, висунутого політичною партією у відповідному одномандатному виборчому окрузі, до Центральної виборчої комісії подається декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, кандидата в народні депутати України відповідно до статті 57 Закону (4061-17) .
Частиною першою статті 57 Закону (4061-17) встановлено, що декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за рік, що передує року початку виборчого процесу, подається кандидатом у народні депутати України за формою, визначеною відповідно до Закону України (1700-18) "Про запобігання корупції".
За змістом частини першої статті 45 Закону (1700-18) України "Про запобігання корупції" подання декларації здійснюється шляхом її заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства з питань запобігання корупції за встановленою ним формою.
Водночас до Комісії для реєстрації кандидатів у народні депутати України подано на паперових носіях однакові за змістом і формою (що не відповідає законодавчим вимогам) декларації Бобровицької І.Г., Волянюка С.Р., Новицького В.В., Сінчука М.Л., Усова А.В., Березовського В.І., Кірсанова А.О., Козоріза В.В., Куп’янського В.Ю., Пазюрича О.А., Ткаченка О.А., Шаповалова С.С., Сахно М.М. При цьому декларації вказаних осіб не розміщено в Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а їх подання здійснювалося не шляхом їх заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства з питань запобігання корупції. Характерною ознакою всіх таких декларацій є їх заповнення, імовірно, одним і тим самим почерком.
3. Пунктом 6 частини першої статті 55 Закону (4061-17) передбачено, що для реєстрації кандидата в народні депутати України, висунутого політичною партією у відповідному одномандатному виборчому окрузі, необхідно подати до Центральної виборчої комісії документ про внесення грошової застави відповідно до статті 56 Закону (4061-17) .
Згідно з частиною другою статті 56 Закону (4061-17) політична партія, яка висунула кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі, після початку виборчого процесу та до подання документів Центральній виборчій комісії для реєстрації вносить на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії грошову заставу в розмірі десяти розмірів мінімальної заробітної плати. При цьому Центральна виборча комісія зауважує, що на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року розмір грошової застави кандидата в народні депутати України становить 60 000 (шістдесят тисяч) гривень.
Однак до документів для реєстрації кандидата в народні депутати України Бобровицької І.Г. додано квитанцію, в якій указано, зокрема: "Операцію проведено через: Мобільний банкінг; Призначення платежу грошова застава кандидата в народні депутати України від ПП ОУН Грищенко І.Г.; Сума операції: 1,00 грн". Разом з тим згідно з випискою зі спеціального рахунку Центральної виборчої комісії, відкритого для зарахування грошової застави кандидатів у народні депутати України, на цей рахунок від Нечепорука Дениса Івановича 29 січня 2021 року надійшли кошти в сумі 1 грн із зазначенням призначення платежу: "Грошова застава кандидата в народні депутати України від ПП ОУН Грищенко І.Г." (постанова Центральної виборчої комісії від 3 лютого 2021 року № 35 (v0035359-21) ).
До документів для реєстрації кандидата в народні депутати України Нечепорука Т.І. додано квитанцію, в якій указано, зокрема: "Відправник: Нечепорук Т.І.; Призначення платежу: грошова застава кандидата в народні депутати України Нечепорука Тараса Івановича; Сума літерами: одна грн. 00 коп." (постанова Центральної виборчої комісії від 25 лютого 2021 року № 76 (v0076359-21) ).
До документів для реєстрації кандидатів у народні депутати України Березовського В.І., Волянюка С.Р., Кірсанова А.О. (одномандатний виборчий округ № 87), Козоріза В.В., Куп’янського В.Ю., Сінчука М.Л., Ткаченка О.А., Усова А.В. додано квитанції, у кожній з яких зазначено про сплату коштів у розмірі 1 грн як грошової застави кандидата в народні депутати України. Натомість згідно з виписками за 23, 24 та 25 лютого 2021 року зі спеціального рахунку Центральної виборчої комісії, відкритого для зарахування грошової застави кандидатів у народні депутати України, кошти за Березовського В.І., Кірсанова А.О., Куп’янського В.Ю., Ткаченка О.А., Усова А.В. надійшли від Нечепорука Тараса Івановича; за Козоріза В.В. - від ТОВ "ФК "КОНТРАКТОВИЙ ДІМ"; за Волянюка С.Р., Новицького В.В. та Сінчука М.Л. - від самих кандидатів у народні депутати України (постанова Центральної виборчої комісії від 1 березня 2021 року № 84 (v0084359-21) ).
До документів для реєстрації кандидатів у народні депутати України Пазюрича О.А., Сахна М.М., Шаповалова С.С. додано квитанції, у кожній з яких зазначено про сплату коштів у розмірі 1 грн як грошової застави кандидата в народні депутати України. Разом з тим згідно з випискою за 26 лютого 2021 року зі спеціального рахунку Центральної виборчої комісії, відкритого для зарахування грошової застави кандидатів у народні депутати України, усі зазначені кошти надійшли від Нечепорука Тараса Івановича (постанова Центральної виборчої комісії від 1 березня 2021 року № 82 (v0082359-21) ).
При цьому подання документів для реєстрації кандидатів у народні депутати України, висунутих політичними партіями "Столиця", "Оберіг", "Центр", "Соціальна партія", "Динамо", "Український трудовий блок", "Успіх" в одномандатних виборчих округах № 87 та № 50 на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року, здійснювалося Нечепоруком Денисом Івановичем як представником цих партій.
Таким чином, Комісія вбачає наявність можливих ознак вчинення кримінальних правопорушень, відповідальність за які встановлено статтями 158-3 (фальсифікація, підроблення виборчої документації), 170 (перешкоджання законній діяльності політичних партій), 205-1(підроблення документів, які подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи та фізичних осіб - підприємців), 358 (підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів) Кримінального кодексу України.
Водночас Конституцією (254к/96-ВР) та законами України Комісія не уповноважена надавати правову оцінку діянням, які можуть містити ознаки адміністративного, кримінального правопорушення, проводити перевірку обставин, що можуть свідчити про вчинення таких правопорушень, приймати відповідні рішення за результатами проведеної перевірки, вирішувати питання про притягнення винних осіб до адміністративної, кримінальної відповідальності.
Частиною четвертою статті 13 Закону (1932-15) України "Про Центральну виборчу комісію" передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.
Згідно з частиною першою статті 23 Закону (580-19) України "Про Національну поліцію" поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.
Отже, Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки наведених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.
Враховуючи викладене, відповідно до статей 6, 10, 13, 52, 53, 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України", підпункту 2 пункту 2 розділу XXXXII "Прикінцеві та перехідні положення" Виборчого кодексу України (396-20) , пункту 14 частини першої статті 1, частини тринадцятої статті 10, частин першої, дев’ятої статті 11, статті 22 Закону України "Про політичні партії в Україні" (2365-14) , статей 1, 2, 23 Закону України "Про Національну поліцію", керуючись частиною першою статті 1, статтею 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 17, 19 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого надіслати їй копії цієї постанови та відповідних документів і матеріалів.
2. Копію цієї постанови надіслати Міністерству юстиції України.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО