ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 19 березня 2021 року № 132

Про окремі питання діяльності Яришівської сільської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району Вінницької області

До Центральної виборчої комісії 4 березня 2021 року надійшла скарга Яришівського сільського голови Могилів-Подільського району Вінницької області О. Кухарчука з проханням скасувати постанову Яришівської сільської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району Вінницької області (далі - Яришівська сільська територіальна виборча комісія) від 3 листопада 2020 року № 20 "Про реєстрацію обраних депутатів Яришівської сільської ради".
Враховуючи оформлення вказаної скарги без дотримання вимог, передбачених статтею 67 Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс) та розділом 6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (v0192359-20) , її повернуто суб’єкту звернення із скаргою без розгляду відповідно до статті 68 Кодексу (396-20) та пунктів 6.10 - 6.12 зазначеного Порядку.
Також до Центральної виборчої комісії надійшло звернення голови Яришівської сільської територіальної виборчої комісії Н. Лудан щодо допущення вказаною виборчою комісією помилки у зв’язку з прийняттям зазначеної постанови від 3 листопада 2020 року № 20. До звернення додано копії постанов цієї виборчої комісії від 30 жовтня 2020 року № 19 "Про визнання обраними депутатів Яришівської сільської ради" та від 3 листопада 2020 року № 20 "Про реєстрацію обраних депутатів Яришівської сільської ради".
У вказаному зверненні йдеться про те, що Раку Альона Вікторівна, висунута Вінницькою обласною організацією політичної партії "За Майбутнє" кандидатом у депутати Яришівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області (далі - Яришівська сільська рада) в багатомандатному виборчому окрузі № 1, та Клебан Тетяна Григорівна, висунута Вінницькою обласною організацією політичної партії "Європейська Солідарність" кандидатом у депутати вказаної ради в багатомандатному виборчому окрузі № 7, були обрані депутатами Яришівської сільської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та відмовились від депутатських мандатів. Водночас Яришівська сільська територіальна виборча комісія не призначила повторні вибори депутатів у багатомандатних виборчих округах № 1 та № 7, а "провела заміщення депутатів на підставі статті 284 Виборчого кодексу України (396-20) " та прийняла постанову від 3 листопада 2020 року № 20 "Про реєстрацію обраних депутатів Яришівської сільської ради", якою зареєструвала депутатами Яришівської сільської ради, зокрема, Залізного Анатолія Едуардовича, висунутого кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі № 1 Вінницькою обласною організацією політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана", та Семенюка Василя Васильовича", висунутого кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі № 7 Вінницькою обласною організацією політичної партії "За Майбутнє", як наступних за черговістю кандидатів у депутати, що отримали найбільшу кількість голосів виборців після Раку А.В. та Клебан Т.Г.
Крім того, до Центральної виборчої комісії 16 березня 2021 року від Яришівської сільської територіальної виборчої комісії надійшли копії заяв Раку А.В. та Клебан Т.Г. про відмову від депутатського мандата, постанов Яришівської сільської територіальної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 18 "Про встановлення та офіційне оприлюднення результатів виборів депутатів Яришівської сільської ради 25 жовтня 2020 року", від 30 жовтня 2020 року № 19 "Про визнання обраними депутатів Яришівської сільської ради" та від 3 листопада 2020 року № 20 "Про реєстрацію обраних депутатів Яришівської сільської ради".
За змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) (далі - Закон) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону (1932-15) , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи, зокрема, розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду скасувати рішення виборчої комісії; зобов’язати виборчу комісію здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів (частина третя статті 16 Закону (1932-15) ).
На виконання передбачених указаними нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, вивчивши вказані вище та інші наявні в неї документи, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Яришівської сільської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу (396-20) територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема встановлюють результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом; реєструють обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову; організовують проведення повторних місцевих виборів у випадках, передбачених Кодексом.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу (396-20) ).
Частиною першою статті 38, статтею 64 Основного Закону України (254к/96-ВР) встановлено, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) .
Згідно з частиною першою статті 141 Конституції України (254к/96-ВР) до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України (254к/96-ВР) встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, є Кодекс (396-20) .
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується (частина друга статті 19 Кодексу (396-20) ).
Відповідно до частини першої статті 192 Кодексу (396-20) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади.
Сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, приймає одне з таких рішень: про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі; про призначення повторного голосування у відповідному багатомандатному окрузі; про визнання виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та призначення у зв’язку з цим повторних виборів; про призначення повторних виборів у багатомандатному виборчому окрузі щодо тієї кількості депутатських мандатів, які залишилися вакантними (частина перша статті 269 Кодексу (396-20) ).
Порядок реєстрації обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови визначено статтею 283 Кодексу (396-20) . Також з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу (396-20) щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (v0433359-20) затверджено Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (v0433359-20) (далі - Роз’яснення).
Частиною третьою статті 283 Кодексу (396-20) та пунктом 5.3 Роз’яснення (v0433359-20) встановлено, що у п’ятиденний строк з дня отримання документів, визначених статтею 283 Кодексу (396-20) (розділом 2 - 4 Роз’яснення (v0433359-20) ), територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови.
За змістом частини четвертої статті 283 Кодексу (396-20) , пункту 5.5 Роз’яснення (v0433359-20) у разі невиконання особою, обраною депутатом у багатомандатному виборчому окрузі, без поважних причин та у строки, передбачені частинами першою та другою статті 283 Кодексу (396-20) , вимог частини першої названої статті (неподання протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів або у строк, установлений територіальною виборчою комісією за зверненням особи, необхідних для реєстрації документів) або подання до територіальної виборчої комісії цією особою заяви про відмову від депутатського мандата, територіальна виборча комісія у п’ятиденний строк приймає рішення про визнання особи такою, що відмовилася від депутатського мандата, та не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття такого рішення призначає повторні вибори депутата в багатомандатному виборчому окрузі.
Повторні місцеві вибори проводяться у тих самих виборчих округах, виборчих дільницях у порядку та строки, визначені Кодексом (частина друга статті 286 Кодексу (396-20) ).
Частиною першою статті 4 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) визначено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до закону про місцеві вибори.
Таким чином, у разі відмови особи від депутатського мандата сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) відповідно до виборчого законодавства призначаються повторні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, за результатами яких обрана в установленому порядку на таких виборах особа може набути депутатських повноважень.
При цьому виборчим законодавством у разі відмови особи від депутатського мандата сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) не передбачено можливості визнання обраною та реєстрації сільською виборчою комісією депутатом сільської ради, особи, яка набрала найбільшу кількість голосів виборців у багатомандатному виборчому окрузі після особи, що відмовилась від депутатського мандата. Кандидати в депутати, які не були обрані за результатами виборів за мажоритарною системою відносної більшості депутатами сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), втрачають статус відповідних кандидатів після оголошення результатів виборів, у яких вони брали участь.
Так, для підготовки та проведення перших виборів депутатів Яришівської сільської ради 25 жовтня 2020 року Яришівською сільською територіальною виборчою комісією було утворено 8 багатомандатних виборчих округів та встановлено, що кількість мандатів у багатомандатному виборчому окрузі № 1 становить 2 мандати, № 2 - 3, № 3 - 2, № 4 - 2, № 5 - 4, № 6 - 3, № 7 - 2, № 8 - 4.
Відповідно до постанови Яришівської сільської територіальної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 18 "Про встановлення та офіційне оприлюднення результатів виборів депутатів Яришівської сільської ради 25 жовтня 2020 року" обрано 22 депутати, зокрема, в багатомандатному виборчому окрузі № 1 - Раку Альону Вікторівну та Костенюка Андрія Андрійовича, а в багатомандатному виборчому окрузі № 7 - Григоришину Віту Григорівну та Клебан Тетяну Григорівну.
Також Яришівською сільською територіальною виборчою комісією прийнято постанову від 30 жовтня 2020 року № 19 "Про визнання обраними депутатів Яришівської сільської ради", якою, зокрема, визнано обраними депутатами Яришівської сільської ради Раку А.В. та Клебан Т.Г.
Разом з тим у зв’язку з отриманням від Раку А.В. та Клебан Т.Г. заяв про відмову від депутатського мандата Яришівською сільською територіальною виборчою комісією на порушення частини четвертої статті 283 Кодексу (396-20) , пункту 5.5 Роз’яснення (v0433359-20) не було прийнято рішення про призначення повторних виборів депутатів Яришівської сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 та № 7.
Натомість Яришівською сільською територіальною виборчою комісією прийнято постанову від 3 листопада 2020 року № 20 "Про реєстрацію обраних депутатів Яришівської сільської ради", якою зареєстровано 22 депутати Яришівської сільської ради, у тому числі Залізного А.Е. та Семенюка В.В., які обиралися в багатомандатних виборчих округах № 1 та № 7 відповідно та були наступними за черговістю кандидатами в депутати, що отримали найбільшу кількість голосів виборців після Раку А.В. та Клебан Т.Г.
За таких обставин Яришівська сільська територіальна виборча комісія, приймаючи зазначену постанову від 3 листопада 2020 року № 20 в частині реєстрації депутатами Яришівської сільської ради Залізного А.Е. та Семенюка В.В., діяла не на підставі та не у спосіб, установлені Конституцією України (254к/96-ВР) , Кодексом (396-20) та законами України.
За наявною в Комісії інформацією про результати перших виборів депутатів Яришівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, Залізний А.Е. та Семенюк В.В. не були обрані депутатами цієї ради, а тому Яришівська сільська територіальна виборча комісія не мала права приймати рішення про їх реєстрацію. Отже, немає правових підстав вважати Залізного А.Е. та Семенюка В.В. депутатами вказаної ради, обраними відповідно до закону про місцеві вибори, як того вимагає частина перша статті 4 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) .
Згідно з частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу (396-20) Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 205 Кодексу (396-20) Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення. Рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом (частина п’ятнадцята статті 36 Кодексу (396-20) ).
З огляду на викладене, з метою забезпечення дотримання передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізації виборчих прав громадян України Центральна виборча комісія вважає за необхідне скасувати постанову Яришівської сільської територіальної виборчої комісії від 3 листопада 2020 року № 20 "Про реєстрацію обраних депутатів Яришівської сільської ради" в частині реєстрації депутатами Яришівської сільської ради Залізного А.Е. та Семенюка В.В. як таку, що не відповідає вимогам законодавства про вибори, порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єктів виборчого процесу.
Крім того, Комісія вважає за необхідне зобов’язати Яришівську сільську територіальну виборчу комісію прийняти рішення про призначення повторних виборів депутатів Яришівської сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 та № 7 та оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів депутатів Яришівської сільської ради в зазначених багатомандатних виборчих округах одночасно з прийняттям рішення про їх призначення.
При цьому Комісія наголошує, що непризначення Яришівською сільською територіальною виборчою комісією повторних виборів депутатів Яришівської сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 та № 7 перешкоджає реалізації встановленого статтею 38 Конституції України (254к/96-ВР) права громадян України обирати і бути обраними до органів місцевого самоврядування та свідчить про порушення нею Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України.
У зв’язку з цим Центральна виборча комісія звертає увагу Яришівської сільської територіальної виборчої комісії та її членів на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки та проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
Враховуючи викладене, відповідно до статей 38, 64, 92, 141 Конституції України (254к/96-ВР) , статті 32, частин першої, другої, четвертої, восьмої статті 33, частини п’ятнадцятої статті 36, частини першої статті 192, частини другої статті 195, статей 205, 206, частини четвертої статті 283, статті 286 Виборчого кодексу України (396-20) , керуючись статтею 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Визнати протиправною та скасувати постанову Яришівської сільської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району Вінницької області від 3 листопада 2020 року № 20 "Про реєстрацію обраних депутатів Яришівської сільської ради" в частині реєстрації депутатами Яришівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області Залізного Анатолія Едуардовича та Семенюка Василя Васильовича як таку, що не відповідає вимогам законодавства про вибори, порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єктів виборчого процесу.
2. Зобов’язати Яришівську сільську територіальну виборчу комісію Могилів-Подільського району Вінницької області прийняти рішення про:
призначення повторних виборів депутата Яришівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області в багатомандатному виборчому окрузі № 1 та повторних виборів депутата Яришівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області в багатомандатному виборчому окрузі № 7;
оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів депутата Яришівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області в багатомандатному виборчому окрузі № 1 та повторних виборів депутата Яришівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області в багатомандатному виборчому окрузі № 7 одночасно з прийняттям рішення про їх призначення.
3. Звернути увагу територіальних виборчих комісій, що за положеннями статті 269 Виборчого кодексу України (396-20) кандидати в депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) визнаються обраними депутатами у відповідному багатомандатному виборчому окрузі лише за результатами голосування з виборів депутатів відповідної ради у цьому виборчому окрузі, після чого можуть бути зареєстровані в установленому порядку депутатами ради.
4. Копію цієї постанови надіслати Яришівській сільській територіальній виборчій комісії Могилів-Подільського району Вінницької області та Яришівській сільській раді Могилів-Подільського району Вінницької області.
5. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО