ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2017 року Справа № 917/750/16
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Дроботової Т.Б. - головуючого Алєєвої І.В. Кравчука Г.А. за участю представників: позивача Веснянко О.М. - довіреність від 15.02.2017 р. відповідача не з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного підприємства "Нафтопром" на постанову від 17.01.2017 Харківського апеляційного господарського суду у справі № 917/750/16 господарського суду Полтавської області за позовом Приватного підприємства "Нафтопром" до Кременчуцької міської ради Полтавської області про визнання укладеним договору купівлі - продажу земельної ділянки
В С Т А Н О В И В :
У травні 2016 р. ПП "Нафтопром" звернулось до господарського суду Полтавської області з позовом до Кременчуцької міської ради про визнання укладеним договору купівлі - продажу земельної ділянки, розташованої за адресою: вул. Флотська, 3 в м. Кременчуці, Полтавської області (кадастровий номер 5310436500:10:002:0058), посилаючись на приписи статей 82, 128 Земельного кодексу України та статті 181 Господарського кодексу України, вказуючи на бездіяльність та відмову відповідача від укладення вказаного договору.
Позивач зазначав, що 29.10.2013 р. Кременчуцькою міською радою було прийнято рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення для продажу із земель комунальної власності і пунктом 4 вказаного рішення надано ПП "Нафтопром" дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 55999 кв.м. для будівництва і обслуговування об'єктів фізичної культури і спорту за умови винесення газопроводу за межі земельної ділянки згідно технічних умов.
ПП "Нафтопром" на виконання вказаного рішення ради від 29.10.2013 р. було здійснено оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки у розмірі 100 000 грн. відповідно до договору № 2 від 27.11.2013 р., а 05.08.2015 р. здійснено винесення газопроводу за межі земельної ділянки.
Тобто, позивач зазначав, що умови рішення міської ради від 29.10.2013 р. позивачем було виконано, однак договір купівлі - продажу земельної ділянки не укладено, натомість 08.12.2015 р. надіслано позивачеві відповідь, якою відмовлено в укладенні договору купівлі - продажу з огляду на те, що рішення про затвердження звіту експертної грошової оцінки земельної ділянки не прийнято, а 02.02.2016 р. Кременчуцькою міською радою було прийнято рішення про відмову у затвердженні звіту експертної грошової оцінки земельної ділянки.
Кременчуцька міська рада у відзиві на позовну заяву просила відмовити у її задоволенні вказуючи, зокрема на те, що виключно після прийняття відповідного рішення міської ради про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення у м. Кременчуці можливо буде укласти договір купівлі - продажу земельної ділянки. Крім того, відповідач посилаючись на постанову Вищого адміністративного суду України від 14.01.2016 р. у справі № К/800/34056/15, вказував на те, що судом встановлено відсутність протиправної бездіяльності Кременчуцької міської ради.
Рішенням господарського суду Полтавської області від 18.07.2016 р. (суддя Кульбако М.М.) відмовлено у задоволенні позову.
Мотивуючи рішення суд першої інстанції дійшов висновку щодо неможливості укладення договору купівлі - продажу земельної ділянки за відсутності рішення ради про затвердження звіту про оцінку землі, оскільки зважаючи на відсутність такого рішення відсутня ціна договору.
За апеляційною скаргою ПП "Нафтопром" Харківський апеляційний господарський суд (судді: Барбашова С.В., Істоміна О.А., Могилєвкін Ю.О.), переглянувши рішення господарського суду Полтавської області від 18.07.2016 р. в апеляційному порядку, постановою від 17.01.2017 р. залишив його без змін з тих же підстав.
ПП "Нафтопром" подало до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить судові рішення у справі скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов в повному обсязі, обґрунтовуючи доводи касаційної скарги залишенням поза увагою судів те, що наявність рішення міської ради від 29.10.2013 р. "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення для продажу із земель комунальної власності в м. Кременчуці", виходячи з приписів частини 2 статті 128 Земельного кодексу України, свідчить про зобов'язання міської ради укласти з позивачем договір купівлі - продажу земельної ділянки, адже рішення про відмову у продажу міською радою не приймалось і рішення від 29.10.2013 р. є саме рішенням міської ради про продаж земельної ділянки.
Кременчуцька міська рада у відзиві на касаційну скаргу заперечуючи проти її задоволення наголошує про можливість укладення договору купівлі - продажу земельної ділянки виключно після прийняття міською радою рішення про затвердження звіту про експертну грошову оцінку такої земельної ділянки.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутнього у судовому засіданні представника позивача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Здійснюючи судовий розгляд справи судами першої та апеляційної інстанції були встановлені наступні обставини:
- 30.03.2011 р. між ПП "Транспортний союз" та ПП "Нафтопром" було укладено договір купівлі-продажу спортивно-оздоровчого комплексу на території парку "Комсомольський" (перша черга), розташованого по вулиці Флотській, будинок №3 в місті Кременчуці Полтавської області, загальною площею 2782,8 кв.м.;
- 31.03.2011 між ПП "Транспортний союз" та ПП "Нафтопром" укладено договір купівлі-продажу об'єкту незавершеного будівництва, спортивно-оздоровчий комплекс на території парку "Комсомольський" (перша черга), розташованого по вулиці Флотській, будинок № 3 в місті Кременчуці Полтавської області, кадастровий номер 5310436500:10:002:0049;
- 29.10.2013 р. Кременчуцькою міською радою, за результатами розгляду звернення ПП "Нафтопром", прийнято рішення "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення для продажу із земель комунальної власності в м. Кременчуці", згідно з яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП "Нафтопром" (пункт 1 рішення); визначено земельну ділянку по вул. Флотській, 3 землями комунальної власності та землями рекреаційного призначення, а також визначено певні обмеження з цього приводу (пункт 2 рішення); запропоновано територіальному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів внести відповідні зміни до земельно-кадастрової документації (пункт 3 рішення); надано дозвіл ПП "Нафтопром" на проведення експертної грошової оцінки (пункт 4 рішення); визначено виконкому міської ради протягом року з дня прийняття рішення замовити проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 5 рішення);
- на виконання рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 29.10.2013 між ПП Нафтопром" та міською радою укладено договір від 27.11.2013 р. № 2 про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки, відповідно до умов якого ПП "Нафтопром" зобов'язується перерахувати Кременчуцькій міській раді авансовий внесок в рахунок оплати ціни земельної ділянки площею 55999 кв.м. для будівництва та обслуговування об'єктів фізичної культури і спорту - спортивно-оздоровчого комплексу за адресою: м. Кременчук, вул. Флотська, 3, а Кременчуцька міська рада зобов'язується за рахунок коштів авансового внеску здійснити оплату робіт з проведення експертної грошової оцінки цієї земельної ділянки та провести зарахування залишку коштів авансового внеску в рахунок оплати ПП "Нафтопром" ціни договору купівлі-продажу земельної ділянки, що буде укладений між сторонами. Авансовий внесок, що підлягає перерахуванню стороною 2 становить 100 000,00 грн.;
- згідно платіжного доручення № 552 від 26.11.2013 р. ПП "Нафтопром" перерахувало Кременчуцькій міській раді Полтавської області 100 000,00 грн.;
- 06.03.2014 р., після отримання коштів для фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Флотській, 3 в м. Кременчук та процедури визначення суб'єкта оціночної діяльності у сфері оцінки землі, виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради (замовник), укладено договір № 40 на проведення експертної грошової оцінки з ТОВ "Біном-Груп" (виконавець), за умовами якого виконавець зобов'язаний провести експертну грошову оцінку земельної ділянки станом на 13.12.2013 р.;
- 16.04.2014 р. замовником за актом приймання-передачі робіт по договору № 40 від 06.03.2014 отримано від виконавця Звіт з експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 55999 кв.м. по вул. Флотській, 3 в м. Кременчук;
- виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради ініційовано проведення державної експертизи Звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 5310436500:10:002:0058) та 08.10.2014 р. Головним управлінням Держземагенства у Полтавській області складено Висновок державної експертизи землевпорядної документації № 854, у відповідності до пункту 11 якого звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а тому був повернутий на доопрацювання, згідно зауважень, вказаних у пункті 10.
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що проект рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення у м. Кременчуці можливо підготувати після надання копії висновку державної експертизи з відповідним позначенням про виправлення зауважень, згідно з пунктом 3.5.9. Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації. При цьому, судом першої інстанції встановлено, що докази виправлення чи усунення вказаних недоліків у справі не містяться.
02.02.2016 р. Кременчуцькою міською радою Полтавської області було прийнято рішення "Про відмову у затвердженні звіту про експертну оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення у м. Кременчуці", згідно з яким відмовлено ПП "Нафтопром" у затвердженні звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий № 5310436500:10:002:0058) площею 55999 кв.м. для будівництва та обслуговування об'єктів фізичної культури і спорту - спортивно-оздоровчого комплексу (код КВЦПЗ Е 07.02) по вул. Флотській, 3 із земель комунальної власності, у зв'язку із закінченням терміну дії зазначеного звіту, який складено станом на грудень 2013 року. Зобов'язано виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області вжити заходи щодо актуалізації звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки.
Станом на момент розгляду справи, як встановлено судами ані до виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області, ані до відповідача не надходила інформація щодо усунення недоліків, вказаних у висновку експертизи, що унеможливило підготовку проекту рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення у м. Кременчуці.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору у даній справі є вимога ПП "Нафтопром" про визнання укладеним договору купівлі - продажу земельної ділянки, розташованої за адресою: вул. Флотська, 3 в м. Кременчуці, Полтавської області (кадастровий номер 5310436500:10:002:0058), з посиланням на приписи статей 82, 128 Земельного кодексу України та статті 181 Господарського кодексу України, з підстав бездіяльності та відмови відповідача від укладення вказаного договору, оскільки умови рішення Кременчуцької міської ради від 29.10.2013 р. про продаж земельної ділянки, на думку позивача, були виконані, а відповідний договір купівлі-продажу не укладено, тому право позивача на викуп спірної земельної ділянки порушене і підлягає захисту в судовому порядку.
За приписами статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом (частина 1 статті 127 Земельного кодексу України).
Статтею 128 Земельного кодексу України встановлений порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам та передбачено (в редакції, чинній на момент прийняття міською радою рішення від 29.10.2013 р.), що продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справ, рішенням від 29.10.2013 р., на яке в обґрунтування своїх вимог посилається позивач, міською радою, зокрема, затверджено ПП "Нафтопром" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування першої черги та будівництва другої черги спортивно - оздоровчого комплексу на території парку "Комсомольський" по вул. Флотській, 3; визнано вказану земельну ділянку площею 55999 кв.м. землями комунальної власності, рекреаційного призначення, для будівництва та обслуговування об'єктів фізичної культури і спорту - черги спортивно - оздоровчого комплексу та надано ПП "Нафтопром" дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення для продажу з розстроченням платежу із земель комунальної власності, при умові винесення газопроводу за межі земельної ділянки згідно технічних умов.
За приписами пункту в) частини 1 статті 20 Закону України "Про землеустрій" землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.
За змістом статті 1 вказаного Закону землеустрій - сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб'єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил. Заходи із землеустрою - передбачені документацією із землеустрою роботи щодо раціонального використання та охорони земель, формування та організації території об'єкта землеустрою з урахуванням їх цільового призначення, обмежень у використанні та обмежень (обтяжень) правами інших осіб (земельних сервітутів), збереження і підвищення родючості ґрунтів. Документація із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо.
Відповідно до частини 8 статті 128 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття міською радою рішення від 29.10.213 р.) ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться організаціями, які мають відповідну ліцензію на виконання цього виду робіт, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Ціна земельної ділянки площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд визначається за нормативною грошовою оцінкою, вказаною в технічній документації. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки. Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.
За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" експертна грошова оцінка земельних ділянок - результат визначення вартості земельної ділянки та пов'язаних з нею прав оцінювачем (експертом з питань оцінки земельної ділянки) із застосуванням сукупності підходів, методів та оціночних процедур, що забезпечують збір та аналіз даних, проведення розрахунків і оформлення результатів у вигляді звіту.
Експертна грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об'єкта оцінки. Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами (стаття 5 Закону).
Згідно з частиною 2 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" експертна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, відчуження земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності.
За змістом статей 20 та 22 цього Закону, за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт, який підлягає рецензуванню.
Проте, як встановлено судами, доказів затвердження Кременчуцькою міською радою Полтавської області відповідного звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 55999 кв.м., яка розташована за адресою: вул. Флотська, 3, м. Кременчук, матеріали справи не містять і сторонами не надані.
Крім того, здійснюючи судовий розгляд справи судами першої та апеляційної інстанції було встановлено, що необхідною передумовою укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки є рішення органу, уповноваженого розпоряджатися відповідною земельною ділянкою про проведення експертної грошової оцінки для визначення ціни земельної ділянки, угода про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки, а також відповідне рішення органу, уповноваженого розпоряджатися земельною ділянкою, про продаж земельної ділянки.
Проте, як встановлено судами, відповідне рішення про продаж земельної ділянки площею 55999 кв.м., розташованої за адресою: вул. Флотська, 3, м. Кременчук (кадастровий № 5310436500:10:002:0058), Кременчуцькою міською радою на відповідній сесії не приймалося.
Разом з цим, судами встановлено, що 02.02.2016 Кременчуцькою міською радою прийнято рішення "Про відмову у затвердженні звіту про експертну оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення у м. Кременчуці", яким було відмовлено у затвердженні звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий № 5310436500:10:002:0058) площею 55999 кв. м. для будівництва та обслуговування об'єктів фізичної культури і спорту - спортивно-оздоровчого комплексу (код КВЦПЗ Е 07.02) по вул. Флотській, 3 із земель комунальної власності, у зв'язку з закінченням терміну дії зазначеного звіту, який складено станом на грудень 2013 року.
Враховуючи встановлені судами обставини справи, зокрема стосовно того, що така необхідна умова для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, як наявність прийнятого на відповідній сесії рішення міської ради про продаж земельної ділянки, відсутня; істотна умова договору купівлі-продажу земельної ділянки, як ціна, між сторонами не погоджена; термін чинності звіту грошової оцінки, що був складений станом на грудень 2013 року закінчився; відповідний звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки відповідачем у встановленому порядку не затверджено, колегія суддів погоджується з висновком судів першої т апеляційної інстанції про відсутність правових підстав для укладення договору купівлі - продажу спірної земельної ділянки у судовому порядку.
Відповідно до статті 111-7 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази. У касаційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Беручи до уваги викладене та межі перегляду судових рішень судом касаційної інстанції, судова колегія вважає правомірними висновки судів першої та апеляційної інстанції, а судові рішення у даній справі вважає такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстав для їх зміни чи скасування не вбачається, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника судова колегія вважає непереконливими та такими, що не відповідають приписам чинного законодавства, спростовуються матеріалами справи та встановленими судами обставинами, а також такими, що зводяться до переоцінки доказів у справі та непогодження із судовими рішеннями.
Керуючись пунктом 1 статті 111-9, статтями 111-5, 111-10, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В :
Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 17.01.2017 р. у справі № 917/750/16 та рішення господарського суду Полтавської області від 18.07.2016 р. залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.
Головуючий суддя
Судді:
Т. Дроботова
І. Алєєва
Г. Кравчук