від 12 травня 2021 р. № 435-р
Київ
|
Прем'єр-міністр України
|
Д.ШМИГАЛЬ
|
Інд. 67
|
|
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 12 травня 2021 р. № 435-р
ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 12 травня 2021 р. № 435-р
Найменування заходу
|
Ризик, визначений національною оцінкою ризиків
|
Відповідальні за виконання
|
Строк виконання
|
|
Удосконалення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та адаптація його до міжнародних стандартів
|
||||
1.
|
Розроблення законодавства з питань регулювання обігу віртуальних активів в Україні з урахуванням стандартів Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) та його супроводження у Верховній Раді України
|
відмивання коштів та фінансування тероризму через надання дистанційних послуг або з використанням віртуальних активів
неприведення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення у відповідність з вимогами міжнародних рекомендацій
|
Мінцифри
Національний банк (за згодою)
Мінфін
Держфінмоніторинг
Мін’юст
інші заінтересовані державні органи
|
IV квартал 2021 року
|
2.
|
Підготовка пропозицій щодо внесення змін до законодавства в частині створення Єдиного реєстру рахунків фізичних і юридичних осіб та індивідуальних банківських сейфів як єдиної державної інформаційної системи
|
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою відмивання коштів
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою фінансування тероризму
тінізація та офшоризація національної економіки
відмивання коштів та фінансування тероризму через дистанційні послуги або з використанням віртуальних активів
неналежне виявлення та санкціонування підозрілих фінансових операцій публічних діячів
неефективна боротьба з корупцією
неприведення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення у відповідність з вимогами міжнародних рекомендацій
|
Мінфін
ДПС
Національний банк (за згодою)
Мін’юст
Мінцифри
Держфінмоніторинг
Національне агентство з питань запобігання корупції
|
IV квартал 2022 року
|
3.
|
Підготовка пропозицій щодо нормативно-правового регулювання для запровадження уніфікованого формату обміну інформацією (зокрема структури файлів інформаційного обміну) та механізму електронної взаємодії між Національним антикорупційним бюро та банками щодо пошуку та встановлення доходів, одержаних злочинним шляхом, наявності необґрунтованих активів
|
неефективне розслідування предикатних до відмивання коштів злочинів
|
Національне антикорупційне бюро (за згодою)
Національний банк (за згодою)
|
2023 рік
|
4.
|
Запровадження автоматизованого обміну інформацією в електронному вигляді між правоохоронними, розвідувальними органами та Держфінмоніторингом, зокрема шляхом надання їм доступу до електронних кабінетів системи фінансового моніторингу на веб-сайті Держфінмоніторингу
|
неефективна боротьба з корупцією
|
Держфінмоніторинг
Національне антикорупційне бюро (за згодою)
Національна поліція
Державне бюро розслідувань (за згодою)
СБУ (за згодою)
Офіс Генерального прокурора (за згодою)
ДФС
Бюро економічної безпеки
|
2023 рік
|
5.
|
Удосконалення відповідної законодавчої бази для регулювання діяльності казино та азартних ігор, зокрема в Інтернеті, щодо заходів запобігання, виявлення та звітування про легалізацію (відмивання) коштів, одержаних злочинним шляхом, відповідно до міжнародних стандартів
|
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою відмивання коштів
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою фінансування тероризму
відмивання коштів та фінансування тероризму через дистанційні послуги або з використанням віртуальних активів
неналежне виявлення та санкціонування підозрілих фінансових операцій публічних діячів
|
Мінфін
КРАІЛ
Держфінмоніторинг
Мінцифри
Національний банк (за згодою)
Мін’юст
інші заінтересовані державні органи
|
IV квартал 2022 року
|
6.
|
Супроводження у Верховній Раді України законопроектів щодо брокерської діяльності у сфері нерухомості
|
відсутність правового регулювання діяльності деяких представників визначених нефінансових установ та професій
|
Мінфін
Фонд державного майна
Мінекономіки
Держфінмоніторинг
|
до прийняття відповідного Закону
|
7.
|
Підготовка пропозицій щодо внесення змін до законодавства стосовно анулювання особам із місцезнаходженням на непідконтрольних Уряду територіях України ліцензій та/або інших документів, що надають право на провадження діяльності, під час якої у особи виникає статус суб’єкта первинного фінансового моніторингу
|
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою відмивання коштів
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою фінансування тероризму
неефективні санкції за порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення
|
НКЦПФР (за згодою)
Мінфін
Держфінмоніторинг
Національний банк (за згодою)
Мін’юст
Мінцифри
|
IV квартал 2021 року
|
8.
|
Підготовка пропозицій щодо удосконалення та уточнення окремих норм законодавства з питань запобігання і протидії, а також забезпечення реалізації положень нових міжнародних стандартів у сфері протидії відмиванню коштів та боротьби з фінансуванням тероризму
|
неприведення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення до вимог міжнародних рекомендацій
|
Мінфін
Держфінмоніторинг
Національний банк (за згодою)
Мін’юст
Мінцифри
НКЦПФР (за згодою)
СБУ (за згодою)
ДПС
ДФС
Бюро економічної безпеки
|
IV квартал 2022 року
|
Удосконалення діяльності суб’єктів державного фінансового моніторингу та інших органів
|
||||
9.
|
Приведення підзаконних нормативно-правових актів у відповідність із Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (361-20)
|
неприведення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення у відповідність з вимогами міжнародних рекомендацій
неефективні санкції за порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення
|
Мінфін
Держфінмоніторинг
Мін’юст
Національний банк (за згодою)
НКЦПФР (за згодою)
Мінцифри
|
II квартал 2021 року
|
10.
|
Удосконалення здійснення наглядової діяльності з урахуванням ризик-орієнтованого підходу під час перевірок суб’єктів первинного фінансового моніторингу
|
неефективні санкції за порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення
відсутність правового регулювання деяких представників визначених нефінансових установ та професій
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою відмивання коштів
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою фінансування тероризму
|
Мін’юст
Мінфін
Мінцифри
Національний банк (за згодою)
НКЦПФР (за згодою)
|
постійно
|
11.
|
Підготовка методичних рекомендацій для суб’єктів первинного фінансового моніторингу щодо:
застосування ризик-орієнтованого підходу під час аналізу та виявлення підозрілих фінансових операцій з урахуванням результатів Національної оцінки ризиків та секторальних оцінок ризиків;
автоматизації процесів фінансового моніторингу, зокрема запровадження IT-рішень для дата-центричної моделі виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, дистанційної ідентифікації та верифікації клієнтів, виявлення підозрілих фінансових операцій, у зв’язку із запровадженням нових технологій
|
відмивання коштів та фінансування тероризму через надання дистанційних послуг або з використанням віртуальних активів
недостатній рівень підготовки учасників системи запобігання та протидії
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою відмивання коштів
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою фінансування тероризму
|
Держфінмоніторинг
Мінцифри
Мінфін
Мін’юст
Національний банк (за згодою)
НКЦПФР (за згодою)
|
IV квартал 2021 року
|
12.
|
Підготовка оглядів судової практики Верховного Суду у справах з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення
|
злочини з відмивання коштів не підлягають ефективним, пропорційним та переконливим санкціям
|
Верховний Суд (за згодою)
|
IV квартал 2022 року
|
13.
|
Встановлення форми та змісту структури власності, оприлюднення зразків складення схематичного зображення структури власності та запровадження ефективного механізму подання юридичними особами інформації про структуру власності та кінцевого бенефіціарного власника, зокрема в електронній формі, верифікації такої інформації. Визначення органу з питань санкціонування засновників і власників юридичних осіб, які не подають або подають недостовірну інформацію про кінцевого бенефіціарного власника
|
неефективні заходи із встановлення кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) і контролю над ними
|
Мінфін
Мін’юст
Держфінмоніторинг
Національний банк (за згодою)
Мінцифри
Бюро економічної безпеки
|
IV квартал 2023 року
|
14.
|
Оновлення українського переліку офшорних зон з урахуванням правових норм ЄС та даних Глобального форуму з прозорості та обміну інформацією для податкових цілей та Організації економічного співробітництва та розвитку
|
тінізація та офшоризація національної економіки
|
Мінекономіки
ДПС
МЗС
Держфінмоніторинг
Мінфін
Мін’юст
|
постійно
|
15.
|
Виявлення фінансових операцій, пов’язаних з відмиванням доходів, одержаних внаслідок вчинення податкових злочинів, та подання до правоохоронних органів відповідних узагальнених матеріалів
|
тінізація та офшоризація національної економіки
|
Держфінмоніторинг
|
постійно
|
16.
|
Впровадження електронного кабінету системи фінансового моніторингу
|
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою відмивання коштів
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою фінансування тероризму
|
Держфінмоніторинг
|
I квартал 2021 року
|
17.
|
Розроблення та впровадження комплексної адміністративної звітності у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення
|
неприведення законодавства у сфері запобігання та протидії у відповідність з вимогами міжнародних рекомендацій
|
Держфінмоніторинг
Мінфін
Мін’юст
Національна поліція
Держмитслужба
Національний банк (за згодою)
СБУ (за згодою)
Офіс Генерального прокурора (за згодою)
НКЦПФР (за згодою)
Національне антикорупційне бюро (за згодою)
Мінцифри
ДФС
Бюро економічної безпеки
|
III квартал 2021 року
|
18.
|
Здійснення фінансових розслідувань транзакцій, пов’язаних з обігом віртуальних активів, зокрема на базі платформ для відслідковування руху джерел походження віртуальних активів
|
відмивання коштів та фінансування тероризму через надання дистанційних послуг або з використанням віртуальних активів
|
Держфінмоніторинг
|
постійно
|
19.
|
Забезпечення організації і проведення підвищення кваліфікації спеціалістів органів державної влади, правоохоронних, розвідувальних та судових органів, а також працівників суб’єктів первинного фінансового моніторингу у сфері протидії відмиванню коштів та боротьби з фінансуванням тероризму
|
недостатній рівень підготовки учасників системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення
|
Держфінмоніторинг
Мінфін
Мін’юст
Національний банк (за згодою)
СБУ (за згодою)
НКЦПФР (за згодою)
Національна поліція
Державне бюро розслідувань (за згодою)
Служба зовнішньої розвідки (за згодою)
Національне антикорупційне бюро (за згодою)
ДСА (за згодою)
Мінцифри
ДФС
Бюро економічної безпеки
|
постійно
|
20.
|
Забезпечення узагальнення інформації про виявлені схеми легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, з урахуванням набутого у 2019 -2023 роках досвіду компетентних органів іноземних держав, фінансових, контролюючих і правоохоронних органів України для використання з метою запобігання вчиненню зазначених злочинів та доведення її до відома суб’єктів первинного фінансового моніторингу шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Держфінмоніторингу
|
недостатній рівень підготовки учасників системи запобігання та протидії
неефективне розслідування злочинів з відмивання коштів
|
Держфінмоніторинг
Національний банк (за згодою)
Мін’юст
Мінфін
МЗС
Національна поліція
Національне антикорупційне бюро (за згодою)
Державне бюро розслідувань (за згодою)
СБУ (за згодою)
НКЦПФР (за згодою)
Мінцифри
Офіс Генерального прокурора (за згодою)
ДПС
ДФС
Бюро економічної безпеки
|
щороку
|
21.
|
Проведення заходів, спрямованих на підвищення рівня фінансової інклюзії, та вжиття заходів щодо розвитку безготівкових розрахунків
|
високий обіг готівки
низький рівень довіри до фінансової системи
|
Національний банк (за згодою)
|
постійно
|
22.
|
Проведення аналізу інформації про фінансові операції політично значущих осіб, що підлягають фінансовому моніторингу, з метою виявлення фактів, що можуть свідчити про вчинення ними корупційних правопорушень та/або їх незаконне збагачення, наявність необґрунтованих активів, та надсилання узагальнених матеріалів до правоохоронних органів згідно з компетенцією
|
неналежне виявлення та санкціонування підозрілих фінансових операцій публічних діячів
|
Держфінмоніторинг
|
постійно
|
23.
|
Забезпечення функціонування та розвитку єдиної інформаційної системи у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення
|
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою відмивання коштів
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою фінансування тероризму
|
Держфінмоніторинг
Мінфін
|
постійно
|
24.
|
Висвітлювання в засобах масової інформації результатів заходів, вжитих державними органами у сфері протидії відмиванню коштів та боротьби з фінансуванням тероризму
|
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою відмивання коштів
ризик використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою фінансування тероризму
|
Держфінмоніторинг
Мінфін
Мін’юст
Національний банк (за згодою)
СБУ (за згодою)
НКЦПФР (за згодою)
Мінцифри
|
постійно
|
Підвищення ефективності діяльності правоохоронних та інших державних органів
|
||||
25.
|
Виявлення фактів надання представниками міжнародних терористичних організацій фінансової підтримки їх прихильникам на території України, зокрема за рахунок легалізованих доходів, одержаних злочинним шляхом
|
прояви тероризму, дії спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади
посягання на територіальну цілісність і недоторканність України
|
СБУ (за згодою)
Служба зовнішньої розвідки (за згодою)
Державне бюро розслідувань (за згодою)
Національна поліція
Офіс Генерального прокурора (за згодою)
|
постійно
|
26.
|
Виявлення представників незаконних збройних формувань, які діють на території іноземних держав, та припинення їх фінансової діяльності в Україні, спрямованої на протиправне одержання доходів та їх легалізацію
|
прояви тероризму, дії спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади
посягання на територіальну цілісність і недоторканність України
|
СБУ (за згодою)
Служба зовнішньої розвідки (за згодою)
Державне бюро розслідувань (за згодою)
Національна поліція
Офіс Генерального прокурора (за згодою)
|
постійно
|
27.
|
Виявлення та припинення протиправної діяльності "конвертаційних центрів" і підприємств, діяльність яких має ознаки фіктивності (зокрема з використанням механізмів "транзиту", "скруток" та "зустрічних потоків"), задіяних у легалізації (відмиванні) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванні тероризму, а також здійснення заходів з припинення їх діяльності
|
неефективне розслідування предикатних до відмивання коштів злочинів
|
Національна поліція
Держфінмоніторинг
СБУ (за згодою)
Офіс Генерального прокурора (за згодою)
ДПС
ДФС
Бюро економічної безпеки
|
постійно
|
28.
|
Виявлення фактів переміщення через державний кордон товарів, наркотичних засобів, зброї та боєприпасів, лісоматеріалів або пиломатеріалів цінних та рідкісних порід дерев, лісоматеріалів необроблених, а також інших лісоматеріалів, заборонених до вивозу за межі митної території України, готівкових та безготівкових коштів, розрахункових документів, культурних цінностей, дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та виробів з них, які можуть використовуватися з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму
|
неефективне розслідування предикатних до відмивання коштів злочинів
|
Держмитслужба
Адміністрація Держприкордонслужби
|
постійно
|
29.
|
Виявлення злочинів, пов’язаних з комп’ютерними системами і даними (кіберзлочинів), віртуальними активами, та запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних внаслідок вчинення таких злочинів
|
відмивання коштів та фінансування тероризму через надання дистанційних послуг або з використанням віртуальних активів
|
Національна поліція
СБУ (за згодою)
Державне бюро розслідувань (за згодою)
Держфінмоніторинг
Мінцифри
ДПС
ДФС
Бюро економічної безпеки
|
постійно
|
30.
|
Запровадження практики здійснення досудових розслідувань кримінальних проваджень щодо легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, без засудження за злочин, що передував легалізації (відмиванню) майна, одержаного злочинним шляхом
|
неефективне розслідування злочинів
зростання організованої злочинності
|
ДФС
Бюро економічної безпеки
Національна поліція
СБУ (за згодою)
Національне антикорупційне бюро (за згодою)
Державне бюро розслідувань (за згодою)
Офіс Генерального прокурора (за згодою)
|
постійно
|
31.
|
Удосконалення міжвідомчої координації та обміну інформацією з питань, пов’язаних з протидією використанню неприбуткового сектору для відмивання коштів та фінансування тероризму
|
використання неприбуткових організацій з метою відмивання коштів та фінансування тероризму
|
Держфінмоніторинг
СБУ (за згодою)
Національна поліція
Національний банк (за згодою)
Офіс Генерального прокурора (за згодою)
Державне бюро розслідувань (за згодою)
ДПС
ДФС
Бюро економічної безпеки
|
2022 рік
|
Міжнародне співробітництво
|
||||
32.
|
Забезпечення реалізації Плану дій щодо вдосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами п’ятого раунду взаємної оцінки України Комітетом експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL)
|
неприведення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення у відповідність з вимогами міжнародних рекомендацій
|
Держфінмоніторинг
Мінфін
МЗС
Мін’юст
Національний банк (за згодою)
НКЦПФР (за згодою)
СБУ (за згодою)
Офіс Генерального прокурора (за згодою)
Національне антикорупційне бюро (за згодою)
Національна поліція
Державне бюро розслідувань (за згодою)
Верховний Суд (за згодою),
Служба зовнішньої розвідки (за згодою)
Адміністрація Держприкордонслужби
Держекспортконтроль
АРМА
ДСА (за згодою)
Мінекономіки
ДПС
ДФС
Бюро економічної безпеки
|
постійно
|
33.
|
Підготовка та представлення на пленарному засіданні Комітету експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL) третього звіту про прогрес за результатами п’ятого раунду взаємної оцінки України
|
неприведення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення у відповідність з вимогами міжнародних рекомендацій
|
Держфінмоніторинг
Мінфін
Національний банк (за згодою)
СБУ (за згодою)
Національне антикорупційне бюро (за згодою)
Офіс Генерального прокурора (за згодою)
|
III квартал 2021 року
|
34.
|
Забезпечення організації взаємодії та інформаційного обміну з відповідними органами іноземних держав і міжнародними організаціями, діяльність яких спрямована на запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення
|
неефективне розслідування злочинів
зростання організованої злочинності
відмивання коштів та фінансування тероризму через надання дистанційних послуг або з використанням віртуальних активів
|
Держфінмоніторинг
МЗС
Мін’юст
Мінфін
Національне антикорупційне бюро (за згодою)
МВС
Національна поліція
Національний банк (за згодою)
СБУ (за згодою)
Офіс Генерального прокурора (за згодою)
НКЦПФР (за згодою)
ДПС
ДФС
Бюро економічної безпеки
|
постійно
|