КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 26 травня 2021 р. № 524-р
Київ

Про схвалення Концепції Державної соціальної програми оздоровлення та відпочинку дітей на період до 2025 року

1. Схвалити Концепцію Державної соціальної програми оздоровлення та відпочинку дітей на період до 2025 року, що додається.
Визначити Міністерство соціальної політики державним замовником Програми.
2. Міністерству соціальної політики разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади у шестимісячний строк розробити та подати Кабінетові Міністрів України проект Державної соціальної програми оздоровлення та відпочинку дітей на період до 2025 року.
Прем'єр-міністр України
Д.ШМИГАЛЬ
Інд. 73
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 26 травня 2021 р. № 524-р

КОНЦЕПЦІЯ

Державної соціальної програми оздоровлення та відпочинку дітей на період до 2025 року

Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямовано Програму

Здоров’я людини є невід’ємною складовою системи цінностей кожної цивілізованої нації. Рівень здоров’я дітей у такій системі є одним із показників загального благополуччя суспільства.
Протягом останніх років зберігається тенденція до погіршення стану здоров’я дітей, зумовлена впливом негативних соціально-економічних, екологічних та психоемоційних факторів. Вплив факторів ризику, перенавантаження, насамперед навчальне, призводять до істотного зниження імунітету та розвитку у дітей хронічних захворювань, що загострює проблему дитячої інвалідності.
За даними Держстату, щороку зменшується кількість дітей віком до 17 років, при цьому рівень їх захворюваності підвищується. Національна академія медичних наук констатує, що 80 відсотків випускників шкіл мають хронічні захворювання. Так, у 2019 році в Україні було зареєстровано 163886 дітей з інвалідністю, у 2018 році - 161594, у 2016 році - 156099, що становить близько 2 відсотків усього дитячого населення країни. У 2017 році кількість дітей, яким вперше було встановлено групу інвалідності, становила 16424, у 2016 році - 16311.
Права дитини на відпочинок і дозвілля, користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я та засобами лікування і відновлення здоров’я визначено Конвенцією ООН про права дитини (995_021) , ратифікованою Україною в 1991 році, Законами України "Про оздоровлення та відпочинок дітей" (375-17) , "Про охорону дитинства" (2402-14) , "Про позашкільну освіту" (1841-14) , "Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю" (2558-14) та іншими нормативно-правовими актами.
З метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, було прийнято рішення про недоцільність відкриття дитячих закладів оздоровлення та відпочинку. Проте держава має сприяти поліпшенню стану здоров’я дітей, відновленню їх життєвих сил, створювати можливості для продовження виховного процесу та розвитку творчих здібностей дітей. З огляду на це найважливішими стратегічними завданнями держави залишаються забезпечення реалізації права дітей на оздоровлення та відпочинок, створення безпечних умов перебування дітей у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (далі - заклади).
Водночас актуальними є проблеми забезпечення надання послуг з оздоровлення та відпочинку дітей. Внаслідок тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим, частини територій Донецької та Луганської областей, проведення антитерористичної операції та операції Об’єднаних сил недоступними для отримання послуг є 200 закладів (122 - в Автономній Республіці Крим, 78 - у Донецькій та Луганській областях).
На сьогодні в Державному реєстрі майнових об’єктів оздоровлення та відпочинку дітей обліковується 734 заклади. При цьому щороку кількість закладів, що функціонують, зменшується. Так, за даними місцевих органів виконавчої влади, у 2016 році функціонував 521 заклад, у 2017 році - 507, у 2018 році - 453, у 2019 році - 404.
Потужність системи закладів становить близько 480 тис. місць, що задовольняє потребу в оздоровленні лише 12,1 відсотка дітей шкільного віку. Будівництво нових закладів і відновлення функціонування закладів, що тривалий час не працюють, фактично припинено, а заклади, що функціонують, потребують модернізації насамперед у частині матеріально-технічного стану.
Майнові комплекси державних підприємств "Український дитячий центр "Молода гвардія" та "Міжнародний дитячий центр "Артек" потребують реконструкції, оптимізації ресурсоспоживання та модернізації відповідно до освітніх, виховних, культурних програм і проектів, що реалізуються.
Нерозв’язаними залишаються питання надання послуг з оздоровлення та відпочинку дітям, які потребують особливих умов для оздоровлення. З огляду на це важливим є впровадження у сферу оздоровлення та відпочинку дітей принципу інклюзивності з метою забезпечення рівних можливостей та недискримінації в отриманні дітьми послуг з оздоровлення та відпочинку. Незадовільний матеріально-технічний стан закладів є основною причиною недоступності послуг для дітей зазначеної категорії.
Також потребують врегулювання питання, пов’язані з оздоровленням та відпочинком дітей за рахунок коштів державного бюджету.
У 2016 році оздоровленням та відпочинком за кошти державного бюджету було охоплено 14971 дитину, у 2017 році - 20033, у 2018 році - 23007, у 2019 році - 22700 дітей.
Відповідно до законодавства оздоровлення та відпочинок дітей за рахунок державного бюджету можливі лише на державних підприємствах "Український дитячий центр "Молода гвардія" та "Міжнародний дитячий центр "Артек", розташованих на території мм. Києва та Одеси, та в закладах, розташованих в гірських районах (районах, в яких розташовані населені пункти, віднесені до категорії гірських).
З метою охоплення більшої кількості дітей послугами з оздоровлення та відпочинку необхідним є надання таких послуг на всій території України за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів у закладах всіх форм власності.
На сьогодні не використовуються інноваційні методи стимулювання розвитку закладів, зокрема державно-приватне партнерство, система грантів на розвиток закладів приватної форми власності.
У зв’язку з високою вартістю путівок до закладів та низький рівень життя населення переважна більшість українських сімей неспроможна придбати путівку за повну вартість.
На сьогодні оздоровлення та відпочинок дітей забезпечується насамперед завдяки збільшенню обсягу наданих послуг у закладах з денним перебуванням, а також у таборах, де відпочинок поєднується із вивченням іноземних мов тощо. Отже, висока собівартість послуг з оздоровлення та відпочинку і неналежний матеріально-технічний стан закладів обмежують доступ дітей до позашкільної освіти, задоволення їх культурних інтересів та спортивно-оздоровчих потреб.
Комплексне розв’язання зазначених проблем можливе шляхом затвердження Державної соціальної програми оздоровлення та відпочинку дітей на період до 2025 року (далі - Програма), спрямованої на реалізацію одного з найважливіших стратегічних завдань держави в забезпеченні соціального захисту дитини, - реалізацію її права на оздоровлення та відпочинок.

Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв’язання програмним методом

Причинами низького рівня організації оздоровлення та відпочинку дітей є:
недосконалість організаційно-правового механізму надання послуг з оздоровлення та відпочинку, зокрема дітям, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, а також дітям, які потребують особливих умов для оздоровлення;
недостатня кількість закладів, їх перепрофілювання, використання майна не за призначенням та невідповідність сучасним вимогам;
недоступність послуг з оздоровлення та відпочинку для дітей, які потребують особливих умов для оздоровлення;
низький рівень матеріально-технічного та рекламно-інформаційного забезпечення діяльності закладів;
недостатній обсяг бюджетного фінансування заходів з оздоровлення та відпочинку дітей;
відсутність механізму використання потенціалу громадських об’єднань;
недосконалість системи добору, підготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері надання послуг з оздоровлення та відпочинку дітей;
недосконалість суспільно-державної системи контролю якості діяльності закладів у сфері надання послуг з оздоровлення та відпочинку дітей, відсутність об’єктивних критеріїв оцінювання якості надання таких послуг.
Зазначені проблеми потребують комплексного розв’язання із застосуванням усіх організаційно-правових механізмів і фінансових ресурсів.

Мета Програми

Метою Програми є забезпечення належної якості та доступності послуг з оздоровлення та відпочинку дітей, організація реабілітації дітей з інвалідністю, запобігання інвалідизації дітей, збереження, удосконалення та розвиток мережі дитячих оздоровчих закладів, наметових містечок, створення в них безпечних умов перебування та збільшення кількості дітей, охоплених послугами з оздоровлення та відпочинку. Також Програма передбачає використання потенціалу громадських об’єднань в організації відпочинку дітей.

Визначення оптимального варіанта розв’язання проблеми на основі порівняльного аналізу можливих варіантів

Можливими є три варіанти розв’язання проблеми.
Перший варіант передбачає збереження системи організації оздоровлення та відпочинку дітей.
Ця модель є застарілою і не задовольняє сучасних потреб суспільства, сім’ї та дитини в отриманні високоякісних, доступних послуг із оздоровлення та відпочинку дітей і потребує удосконалення.
Другий варіант передбачає надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на реконструкцію та ремонт закладів, забезпечення функціонування позаміських закладів, здійснення заходів з організації оздоровлення та відпочинку дітей (оплата харчування, проїзду груп дітей до місць оздоровлення та відпочинку тощо).
Недоліком зазначеного варіанта є відсутність системного підходу до забезпечення розвитку сфери надання послуг з оздоровлення та відпочинку дітей. Крім того, його реалізація потребуватиме значних фінансових витрат.
Третій варіант передбачає запровадження механізму фінансування послуг з оздоровлення та відпочинку дітей за принципом "гроші ходять за дитиною" для придбання путівок за рахунок бюджетів різних рівнів шляхом надання щорічної грошової допомоги для компенсації вартості путівок до закладів, які мають право на провадження відповідної діяльності, в межах коштів, передбачених у державному бюджеті та місцевих бюджетах.
Такий варіант є оптимальним, оскільки передбачає поєднання зусиль центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування і приватних структур у сфері організації оздоровлення та відпочинку дітей, створює конкуренцію на ринку надання таких послуг, що дасть змогу забезпечити модернізацію та розширення мережі закладів і збільшити кількість дітей, охоплених такими послугами.

Шляхи і способи розв’язання проблеми, строк виконання Програми

Основними шляхами і способами розв’язання проблеми є:
реалізація інноваційних проектів у сфері оздоровлення та відпочинку дітей, зокрема дітей, які потребують особливих умов для оздоровлення, та дітей, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки;
запровадження механізму фінансування послуг з оздоровлення та відпочинку дітей за принципом "гроші ходять за дитиною";
створення конкуренції на ринку послуг з оздоровлення та відпочинку, зокрема шляхом залучення представників приватного сектору;
запровадження системи контролю та оцінювання якості діяльності закладів, які надають послуги з оздоровлення та відпочинку дітей;
забезпечення власниками (засновниками) функціонування та розвитку мережі закладів, зміцнення та раціональне використання їх матеріально-технічної бази;
удосконалення механізму та підвищення якості кадрового забезпечення закладів;
залучення інвестицій у сферу оздоровлення та відпочинку дітей;
запровадження механізмів підтримки закладів шляхом податкового, економічного стимулювання власників (засновників) закладів з метою розвитку і збереження мережі закладів, що функціонують, та відновлення роботи закладів, які тимчасово припинили свою роботу;
забезпечення надання безпечних, високоякісних і доступних послуг у сфері оздоровлення та відпочинку дітей;
вжиття заходів власниками (засновниками) щодо приведення закладів у відповідність із Правилами пожежної безпеки;
врахування особливих потреб дітей під час направлення їх до закладів;
підтримка та організація відпочинку і оздоровлення дітей із батьками або іншими законними представниками;
створення умов для відпочинку дітей шкільного віку з метою профілактики бездоглядності дітей та підлітків під час літніх канікул шляхом організації профільних, спортивних, наметових містечок тощо.
Строк виконання Програми - 2021-2025 роки.

Очікувані результати виконання Програми, визначення її ефективності

Виконання Програми дасть змогу:
створити в закладах оптимальні, доступні умови для отримання послуг з оздоровлення та відпочинку, зокрема, дітьми, які потребують особливих умов для оздоровлення, відповідно до їх потреб;
забезпечити оздоровленням та відпочинком в закладах не менше ніж 70 відсотків дітей шкільного віку, у тому числі:
- дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - 100 відсотків;
- дітей з інвалідністю - не менше ніж 50 відсотків;
- дітей з багатодітних та малозабезпечених сімей - не менше ніж 75 відсотків;
- талановитих та обдарованих дітей - переможців міжнародних, всеукраїнських, обласних, міських, районних олімпіад, конкурсів, фестивалів, змагань, спартакіад, відмінників навчання, лідерів дитячих громадських організацій; дитячих творчих колективів та спортивних команд - не менше ніж 12 відсотків загальної кількості оздоровлених дітей шкільного віку;
запровадити механізм фінансування послуг з оздоровлення та відпочинку дітей за принципом "гроші ходять за дитиною";
створити конкуренцію на ринку послуг з оздоровлення та відпочинку дітей;
забезпечити заклади кваліфікованим персоналом, зокрема шляхом запровадження програм підготовки та атестації педагогічних і медичних працівників;
створити умови для відновлення роботи закладів, які тимчасово припинили свою роботу;
здійснити заходи для зміцнення матеріально-технічної бази усіх закладів.
Оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для виконання Програми
Виконання Програми фінансуватиметься за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів та з інших джерел, не заборонених законодавством.
Обсяг видатків, необхідних для виконання Програми, визначається щороку з урахуванням можливостей державного та місцевих бюджетів під час формування їх показників.
Обсяг матеріально-технічних і трудових ресурсів, необхідних для виконання Програми, визначатиметься під час розроблення відповідних завдань і заходів.