МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
02.04.2021 № 173
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
01 червня 2021 р.
за № 725/36347

Про затвердження Порядку прийняття та розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції" в Міністерстві соціальної політики України

Відповідно до частин п’ятої, шостої статті 53, статей 53-1, 53-2, 53-9 Закону України "Про запобігання корупції" (1700-18) , підпункту 1 пункту 5 та пункту 9 Положення про Міністерство соціальної політики України (423-2015-п) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423 (зі змінами), з метою належної організації роботи з повідомленнями про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок прийняття та розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції" в Міністерстві соціальної політики України, що додається.
2. Сектору з питань запобігання та виявлення корупції (Борисенко М.В.) забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Міністр
М. Лазебна
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
соціальної політики України
02 квітня 2021 року № 173
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
01 червня 2021 р.
за № 725/36347

ПОРЯДОК

прийняття та розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції" в Міністерстві соціальної політики України

I. Загальні положення

1. Цей Порядок визначає послідовність дій працівників Мінсоцполітики під час прийняття, реєстрації, розгляду та обліку повідомлень про можливі факти корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції" (1700-18) (далі - Закон).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
викривач - фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, повідомила про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону (1700-18) , вчинених працівником Мінсоцполітики, якщо така інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходженням нею служби чи навчання або її участю у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання;
повідомлення - це фактичні дані, що підтверджують можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень цього Закону, які можуть бути перевірені;
повідомлення про корупцію - повідомлення про порушення вимог Закону, яке містить інформацію про корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, інше порушення Закону особами, визначеними у статті 3 Закону (1700-18) ;
попередня перевірка - перевірка фактичних даних, викладених у повідомленні, яка проводиться працівником уповноваженого підрозділу у спосіб та строки, визначені частиною третьою статті 53-2 Закону (1700-18) ;
уповноважений підрозділ - Сектор з питань запобігання та виявлення корупції Мінсоцполітики.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про запобігання корупції" (1700-18) , "Про інформацію" (2657-12) , "Про доступ до публічної інформації" (2939-17) , "Про захист персональних даних" (2297-17) .
3. Організація роботи з повідомленнями про корупцію здійснюється на таких засадах:
знання та обізнаність - забезпечення інформування про можливість подати повідомлення про корупцію та про повноваження уповноваженого підрозділу щодо його розгляду;
доступність - забезпечення безперешкодності подання повідомлення про корупцію та зручності процесу подання таких повідомлень;
довіра - інформування викривачів про їхні права, в тому числі трудові, та гарантії захисту;
ефективність - реагування на всі без винятку повідомлення про корупцію;
прозорість - інформування викривачів про результати розгляду повідомлень про корупцію;
аналіз та вивчення - систематичний перегляд і коригування роботи з повідомленнями про корупцію та викривачами;
впровадження механізмів заохочення та формування культури повідомлення про корупцію.
4. До Мінсоцполітики повідомлення про корупцію можуть надходити: регулярними та внутрішніми каналами зв’язку:
з використанням засобів поштового зв’язку на адресу: вул. Еспланадна, 8/10, м. Київ, 01601;
через поштову скриньку, розміщену в холі адміністративної будівлі Мінсоцполітики, за адресою: вул. Еспланадна, 8/10, м. Київ, 01601;
через спеціальні електронні поштові скриньки anticorruption@mlsp.gov.ua, anticor@mlsp.gov.ua;
засобами телефонного зв’язку через спеціальні телефонні лінії, інформація та графік роботи яких розміщені на офіційному вебсайті Мінсоцполітики;
через електронну форму повідомлення офіційного вебсайту Мінсоцполітики.
5. Інформація, наведена у повідомленні про корупцію, має містити фактичні дані, що підтверджують можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень Закону (1700-18) працівниками Мінсоцполітики, підприємств та установ сфери управління Мінсоцполітики, які можуть бути перевірені.
Викривачам при поданні повідомлення про корупцію необхідно вказувати:
власне прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), місце проживання особи, яка надіслала повідомлення (для повідомлень, які подаються без зазначення авторства (анонімно) та/або без підписання у разі подання повідомлення за допомогою онлайн-форми). У разі подання письмового повідомлення викривач скріплює викладені факти своїм особистим підписом;
прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) особи, яка ймовірно вчинила корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, її посаду та місце роботи;
інформацію про факти вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення Закону (1700-18) , яка може бути перевірена.
Повідомлення про корупцію може бути подано працівниками Мінсоцполітики без зазначення авторства (анонімно) внутрішніми каналами зв’язку у будь-який спосіб, зазначений у пункті 4 розділу I цього Порядку.
Анонімне повідомлення про корупцію підлягає розгляду, якщо наведена в ньому інформація стосується конкретної особи та міститись фактичні дані, які можуть бути перевірені.
Повідомлення, яке не містить інформації про корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, інше порушення Закону (1700-18) , розглядається відповідно до вимог Закону України "Про звернення громадян" (393/96-ВР) .
Повідомлення про корупцію може бути як письмовим, так і усним. Усне повідомлення про корупцію викладається викривачем (викривачами) на особистому прийомі або телефоном безпосередньо працівникам уповноваженого підрозділу.

II. Отримання та реєстрація повідомлень

1. Повідомлення, що надходять до Мінсоцполітики з використанням поштового зв’язку або через поштову скриньку, опрацьовуються структурним підрозділом Мінсоцполітики, відповідальним за ведення діловодства згідно з Типовою інструкцією з документування управлінської інформації в електронній формі та організації роботи з електронними документами в діловодстві, електронного міжвідомчого обміну (55-2018-п) , затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року № 55.
2. Повідомлення, які надійшли засобами телефонного зв’язку безпосередньо працівнику уповноваженого підрозділу, оформляються шляхом заповнення Форми повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції" в Міністерстві соціальної політики України (далі - форма повідомлення), наведеної у додатку 1 до цього Порядку.
При отриманні повідомлень в усній формі працівником уповноваженого підрозділу може використовуватись Опитувальний лист за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.
Якщо під час телефонної розмови неможливо встановити суть імовірного порушення, викривачу пропонується звернутись до Мінсоцполітики письмово з використанням внутрішніх або регулярних каналів зв’язку. У такому випадку форма повідомлення не заповнюється.
Якщо під час особистого прийому громадян працівниками Мінсоцполітики заявник виявив бажання повідомити про факти корупції, в такому випадку запрошується працівник уповноваженого підрозділу, який оформляє повідомлення про корупцію в порядку, визначеному в цьому пункті.
Заповнена форма повідомлення передається для реєстрації до структурного підрозділу Мінсоцполітики, відповідального за ведення діловодства.
3. Повідомлення, які надійшли на спеціальну електронну поштову скриньку або шляхом заповнення відповідної електронної форми повідомлення на офіційному вебсайті Мінсоцполітики, приймаються працівниками уповноваженого підрозділу.
Такі повідомлення роздруковуються та передаються для реєстрації до структурного підрозділу Мінсоцполітики, відповідального за ведення діловодства.
4. Усі повідомлення про корупцію незалежно від каналів зв’язку реєструються структурним підрозділом Мінсоцполітики, відповідальним за ведення діловодства, у Системі електронного документообігу (далі - СЕД) в день їх надходження, а ті, що надійшли у неробочий день та час,- наступного після нього робочого дня.
Під час реєстрації повідомлення в системі СЕД встановлюється обмеження щодо його перегляду працівниками Мінсоцполітики, які не залучені до накладення резолюції та подальшого розгляду.
Повідомлення після їх реєстрації передаються для накладення резолюції Міністру, першому заступнику Міністра, заступникам Міністра чи державному секретарю (далі - керівництво Мінсоцполітики) відповідно до розподілу обов’язків.
Під час підготовки проекту резолюції відповідальними працівниками та працівниками уповноваженого підрозділу проводиться оцінка відповідності інформації, зазначеної в повідомленні, критеріям, передбаченим в абзацах 1-7 пункту 5 розділу I цього Порядку (далі - критерії).
У разі встановлення невідповідності змісту повідомлення передбаченим критеріям, подальший його розгляд здійснюється відповідно до абзацу 8 пункту 5 розділу I цього Порядку.
У разі встановлення відповідності змісту повідомлення визначеним критеріям, подальший розгляд такого повідомлення здійснюється з дотриманням вимог, передбачених цим Порядком. До розгляду повідомлень, крім працівників уповноваженого підрозділу, керівництвом можуть залучатися інші працівники Мінсоцполітики, до компетенції яких належить питання, порушене в повідомленні. Після накладення резолюції повідомлення передається до уповноваженого підрозділу через СЕД для здійснення попередньої перевірки.
5. Як виняток, на підставі службової записки керівника уповноваженого підрозділу, не підлягають скануванню у СЕД повідомлення, що містять інформацію, розголошення якої може негативно вплинути на проведення та результати перевірки наведеної у ньому інформації та/або виконання завдань і функцій уповноваженого підрозділу щодо співпраці з викривачем, забезпечення дотримання їхніх прав і гарантій захисту та виконання повноважень у сфері захисту викривачів, передбачених Законом (1700-18) .
Якщо повідомлення не підлягає скануванню у СЕД, таке повідомлення передається керівництву Мінсоцполітики в паперовому вигляді для накладення резолюції.

III. Облік повідомлень

1. Повідомлення про корупцію незалежно від каналів зв’язку, зазначених у пункті 4 розділу I цього Порядку, підлягають обліку в Журналі обліку повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції" (1700-18) в Міністерстві соціальної політики України (далі - Журнал), форму якого наведено у додатку 3 до цього Порядку, який ведеться працівниками уповноваженого підрозділу.
У разі отримання анонімного повідомлення про корупцію у графі "ПІБ викривача / анонімно" Журналу проставляється позначка "Анонімно".
2. Облік повідомлень про корупцію проводиться за кількістю і видами отриманих повідомлень, способами їх надходження та результатами розгляду.

IV. Порядок та строки розгляду повідомлень

1. Розгляд повідомлення здійснюється шляхом проведення уповноваженим підрозділом попередньої перевірки, за результатами якої керівництву Мінсоцполітики подається доповідна записка із зазначенням суті вжитих заходів щодо перевірки викладеної у повідомленні інформації, їх результатів, з пропозиціями стосовно прийняття одного з таких рішень:
призначити проведення внутрішньої службової перевірки інформації або розслідування у разі підтвердження фактів, викладених у повідомленні про корупцію, або необхідності подальшого з’ясування їх достовірності;
передати матеріали до органу досудового розслідування у разі наявності ознак кримінального правопорушення або до інших органів, уповноважених реагувати на виявлені правопорушення в порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України (4651-17) ;
закрити провадження у разі непідтвердження фактів, викладених у повідомленні.
2. Строк розгляду повідомлення, в тому числі анонімного, визначається керівництвом Мінсоцполітики і не може перевищувати строки, встановлені статтями 53 та 53-2 Закону (1700-18) .
Строк розгляду повідомлення, в тому числі анонімного, в межах, визначених законодавством, продовжується керівництвом Мінсоцполітики відповідно до розподілу обов’язків шляхом накладення резолюції на доповідну записку керівника уповноваженого підрозділу з обґрунтуванням необхідності продовження терміну розгляду.
3. Внутрішня службова перевірка або розслідування за повідомленням про корупцію призначається за рішенням Міністра або державного секретаря, оформленим наказом.
Відповідно до наказу формується Комісія з проведення внутрішньої службової перевірки або розслідування (далі - Комісія) та визначаються голова Комісії, предмет і дата початку та закінчення внутрішньої службової перевірки або розслідування. Голова Комісії організовує її роботу, визначає функції членів Комісії відповідно до їх компетенції та функціональних обов’язків, забезпечує її ефективну роботу.
4. Працівники Мінсоцполітики, яким доручено проведення внутрішньої службової перевірки або розслідування за повідомленням про корупцію, можуть:
у разі потреби зв’язуватись із викривачем для уточнення інформації, одержувати від нього (за його згодою) усні або письмові пояснення, інші матеріали стосовно змісту повідомлення;
викликати та опитувати осіб, дій або бездіяльності яких стосуються повідомлені викривачем факти, отримувати усні чи письмові пояснення;
отримувати від інших структурних підрозділів апарату Мінсоцполітики документи, необхідні для проведення внутрішньої службової перевірки або розслідування за повідомленням про корупцію, в тому числі ті, що містять інформацію з обмеженим доступом (крім державної таємниці), та робити чи отримувати їх копії.
Інші повноваження за необхідності можуть визначатись в наказі про створення Комісії, відповідно до Закону (1700-18) .
У разі відмови особи, стосовно якої проводиться внутрішня службова перевірка або розслідування за повідомленням про корупцію, надати пояснення (свідчення) члени Комісії складають відповідний акт.
5. Результати внутрішньої службової перевірки або розслідування за повідомленням про корупцію оформляються довідкою про результати внутрішньої службової перевірки або розслідування за повідомленням про корупцію, яка повинна містити інформацію про підстави проведення, факти чи події, які перевірялись, встановлені факти чи події, зокрема, ті, що призвели до порушення вимог законодавства чи розпорядчих документів, наслідки таких порушень, у тому числі можлива заподіяна шкода та нанесені внаслідок таких порушень збитки, інші відомості, які мають значення для розгляду повідомлення про корупцію, обґрунтовані пропозиції щодо усунення виявлених порушень та притягнення у разі потреби винних осіб до відповідальності згідно із Законом (1700-18) .
У разі встановлення за результатами внутрішньої службової перевірки або розслідування за повідомленням про корупцію ознак дисциплінарного проступку в довідці викладаються пропозиції щодо порушення дисциплінарного провадження або застосування дисциплінарних стягнень з урахуванням строків притягнення до дисциплінарної відповідальності, визначених законодавством.
6. У довідці зазначаються пропозиції щодо прийняття одного з таких рішень:
передати матеріали до органу досудового розслідування у разі встановлення ознак кримінального правопорушення або до інших органів, уповноважених реагувати на виявлені правопорушення;
вжити у межах компетенції заходів щодо притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства, інформацію стосовно яких повідомлено, усунення виявлених порушень, причин та умов вчинення правопорушення, спричинених ними наслідків, а також щодо відновлення прав і законних інтересів осіб та відшкодування збитків, шкоди, завданих фізичним та юридичним особам внаслідок допущених порушень.
7. Члени Комісії мають право викласти окрему думку, що додається до довідки.
Довідка підписується всіма членами Комісії та подається на розгляд Міністру або державному секретарю в одному примірнику.
8. У разі незначного обсягу інформації, що перевірялась та/або була встановлена, результати внутрішньої службової перевірки або розслідування за повідомленням про корупцію можуть бути викладені у доповідній записці голови Комісії на ім’я Міністра або державного секретаря.
9. Внутрішня службова перевірка або розслідування за повідомленням про корупцію проводиться у строк, визначений статтею 53-2 Закону (1700-18) .
Рішення про продовження строку проведення внутрішньої службової перевірки або розслідування за повідомленням про корупцію приймається Міністром або державним секретарем за поданням голови Комісії з підстав, передбачених Законом, та оформляється наказом.
Про продовження строку проведення внутрішньої службової перевірки або розслідування за повідомленням про корупцію, уповноважений підрозділ повідомляє викривача.
10. Проведення внутрішньої службової перевірки або розслідування за повідомленням про корупцію не може бути доручене особі, якої або близьких осіб якої стосується інформація, викладена у такому повідомленні.
Забороняється залучати до проведення внутрішньої службової перевірки або розслідування за повідомленням про корупцію працівників (доручати проведення таких перевірок працівникам), у яких наявний конфлікт інтересів або може виникнути конфлікт інтересів у зв’язку із залученням до проведення такої перевірки або розслідування.
11. Про результати внутрішньої службової перевірки або розслідування за повідомленням про корупцію уповноважений підрозділ інформує викривача у порядку та строки, встановлені статтею 53-6 Закону (1700-18) .
12. Якщо інформація, викладена в отриманому Мінсоцполітики повідомленні, стосується дій або бездіяльності Міністра, таке повідомлення без проведення попередньої перевірки у строк, що не перевищує трьох днів, надсилається до Національного агентства з питань запобігання корупції, що визначає порядок розгляду такої інформації.
13. Доступ до матеріалів (інформації), які містять відомості з обмеженим доступом, під час перевірки повідомлень про корупцію, а також підготовка документів, складених за її результатами, і робота з ними забезпечується у порядку, встановленому чинним законодавством.
14. Матеріали розслідування інформації, викладеної в повідомленнях про корупцію, формуються у самостійну групу матеріалів (справу) працівником уповноваженого підрозділу, який визначений відповідальним за розгляд такого повідомлення. До справи долучаються всі документи, які підготовлені в рамках розгляду повідомлення про корупцію.
Сформовані справи зберігаються в уповноваженому підрозділі протягом 3 років з дня отримання повідомлення про корупцію.

V. Обов’язки та дії працівників Мінсоцполітики, залучених до опрацювання повідомлень про корупцію

1. Працівники Мінсоцполітики, залучені до опрацювання та роботи з повідомленнями про корупцію, зобов’язані:
додержуватись засад організації роботи, визначених цим Порядком;
сумлінно виконувати посадові обов’язки на усіх етапах роботи;
здійснювати своєчасний їх розгляд, об’єктивну та всебічну перевірку інформації, викладеної у них.
2. Працівникам Мінсоцполітики, залученим до процесу роботи з повідомленнями про корупцію, забороняється:
розкривати інформацію про особу викривача, його близьких осіб або інші дані, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб, третім особам, які не залучаються до розгляду, перевірки та/або розслідування повідомлених ним фактів, а також особам, дій або бездіяльності яких стосуються повідомлені ним факти, крім випадків, установлених Законом (1700-18) ;
використовувати в інший спосіб інформацію, яка їм стала відома у зв’язку з опрацюванням повідомлень про корупцію, або відомості, які містяться в повідомленнях про корупцію, крім випадків, встановлених Законом (1700-18) .
3. У разі розкриття (розголошення) інформації про особу викривача, його близьких осіб або інших даних, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб, керівництво Мінсоцполітики відповідно до розподілу обов’язків забезпечує вжиття заходів, направлених на запобігання можливим негативним наслідкам для викривача, та притягнення винних осіб до відповідальності.
4. Керівництво Мінсоцполітики відповідно до розподілу обов’язків і керівник уповноваженого підрозділу вживають заходів щодо недопущення розкриття (нерозголошення) інформації про особу викривача, його близьких осіб або інших даних, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб.
Завідувач Сектору
з питань запобігання
та виявлення корупції
М. Борисенко
Додаток 1
до Порядку прийняття та розгляду
повідомлень про можливі факти
корупційних або пов’язаних
з корупцією правопорушень,
інших порушень Закону України
"Про запобігання корупції"
в Міністерстві соціальної
політики України
(пункт 2 розділу II)

ФОРМА

повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції" в Міністерстві соціальної політики України

( Див. текст (z0725-21F122) )
Додаток 2
до Порядку прийняття та розгляду
повідомлень про можливі факти
корупційних або пов’язаних
з корупцією правопорушень,
інших порушень Закону України
"Про запобігання корупції"
в Міністерстві соціальної
політики України
(пункт 2 розділу II)

ОПИТУВАЛЬНИЙ ЛИСТ

( Див. текст (z0725-21F123) )
Додаток 3
до Порядку прийняття та розгляду
повідомлень про можливі факти
корупційних або пов’язаних
з корупцією правопорушень,
інших порушень Закону України
"Про запобігання корупції"
в Міністерстві соціальної
політики України
(пункт I розділу III)

ЖУРНАЛ

обліку повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції" в Міністерстві соціальної політики України

№ з/п
Реєстраційний номер, дата реєстрації повідомлення
П.І.Б. викривача/ анонімно
Поштова адреса місця реєстрації або проживання, яку може бути використано для листування, інші контактні дані (телефон, електронна адреса)
Стислий зміст повідомлення
Шляхи повідомлення (регулярні, внутрішні)
Строк виконання
Результат розгляду повідомлення
1
2
3
4
5
6
7
8