ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА
НАКАЗ
11.06.2021 № 194

Про організацію взаємодії органів прокуратури з питань захисту інтересів держави в суді поза межами кримінального провадження

Відповідно до вимог статей 1, 2, 23, 24 Закону (1697-18) України "Про прокуратуру" з метою забезпечення поза межами кримінального провадження комплексного й ефективного захисту в суді інтересів держави, порушених унаслідок вчинення кримінальних, у тому числі корупційних, правопорушень або правопорушень, пов'язаних із корупцією, керуючись статтею 9 Закону (1697-18) України "Про прокуратуру", НАКАЗУЮ:
1. Першим заступникам та заступникам Генерального прокурора, заступнику Генерального прокурора - керівнику Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівникам обласних, окружних, спеціалізованих на правах обласних та окружних прокуратур (далі - обласні, окружні прокуратури), їхнім першим заступникам та заступникам, керівникам відповідних структурних підрозділів забезпечувати належну організацію взаємодії з питань захисту інтересів держави поза межами кримінального провадження.
2. З цією метою керівникам органів прокуратури, їхнім першим заступникам та заступникам, керівникам структурних підрозділів та прокурорам прокуратур усіх рівнів під час реалізації повноважень у кримінальному провадженні, а також щодо участі у розгляді судами справ про адміністративні правопорушення, пов'язані з корупцією, забезпечити своєчасне виявлення порушень інтересів держави внаслідок вчинення кримінальних, у тому числі корупційних, правопорушень або правопорушень, пов'язаних із корупцією, які потребують захисту в суді шляхом застосування представницьких повноважень прокурора (пред'явлення позову, вступу в господарську, адміністративну чи цивільну справу, оскарження судового рішення), зокрема:
- спричинення кримінальним правопорушенням шкоди державі, позов про відшкодування якої у кримінальному провадженні не пред'являвся, у тому числі у зв'язку із закриттям кримінального провадження за нереабілітуючими підставами, або залишений судом без розгляду;
- укладення правочинів, що порушують інтереси держави або створюють загрозу їх порушенню;
- настання негативних для держави наслідків за нікчемними правочинами;
- видання протиправних актів нормативного та індивідуального характеру, які порушують інтереси держави або створюють загрозу їх порушення;
- незаконної видачі суб'єктом владних повноважень документів дозвільного характеру;
- негативних для держави наслідків вчинення правопорушень, пов'язаних із корупцією;
- набуття необґрунтованих активів особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та/або за їх дорученням іншою фізичною чи юридичною особою;
- настання інших суспільно небезпечних наслідків вчинення кримінальних правопорушень, які неможливо усунути шляхом пред'явлення позову у кримінальному провадженні до підозрюваного, обвинуваченого або до фізичної чи юридичної особи, яка згідно із законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями підозрюваного, обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння.
3. За наявності достатніх даних, що свідчать про існування обставин, визначених у пункті 2 цього наказу, забезпечувати передання структурним підрозділам представництва інтересів держави в суді (далі - підрозділи представництва), прокурорам окружних прокуратур згідно з розподілом обов'язків відповідних мотивованих висновків та матеріалів.
Про існування обставин, зазначених в абзаці 8 пункту 2 цього наказу, такі висновки та матеріали передавати до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. У передбачених законом випадках Генеральному прокурору визначати структурний підрозділ представництва, якому передаються відповідні матеріали.
3.1. Зазначені документи в Офісі Генерального прокурора та обласних прокуратурах передавати за підписом керівників самостійних структурних підрозділів за погодженням із першими заступниками чи заступниками керівників прокуратур відповідного рівня згідно з розподілом обов'язків, а в окружних прокуратурах - за погодженням першого заступника або заступника керівника прокуратури.
3.2. У висновках щодо необхідності застосування представницьких повноважень наводити:
- чіткий опис обставин порушення інтересів держави (загрози порушення), дані про суб'єктів вчинення порушення та його негативні наслідки;
- положення нормативно-правових актів, які порушено;
- дані про майно, у тому числі земельні ділянки, їхні індивідуальні ознаки, вартість відповідного майна, що підлягає поверненню (витребуванню);
- інформацію щодо вжиття/невжиття заходів із захисту інтересів держави в суді компетентним органом, уповноваженим здійснювати такий захист у спірних правовідносинах (за його наявності) відповідно до вимог законодавства;
- за наявності підстав - обґрунтування поважності пропуску строків позовної давності та на звернення до суду за захистом порушених інтересів держави;
- перелік доказів на підтвердження порушення або загрози порушення інтересів держави.
3.3. Матеріали, що долучаються до висновку, надавати оформленими та засвідченими відповідно до законодавства з додержанням вимог режиму секретності, порядку, визначеного для документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, а також положень статті 222 КПК України (4651-17) .
3.4. У разі потреби за рапортом (службовою запискою) структурних підрозділів представництва, Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, прокурорів окружних прокуратур відповідно до розподілу обов'язків у межах компетенції невідкладно надавати додаткові документи для забезпечення підготовки позовів (заяв), скарг та інших процесуальних документів, що готуються для направлення до суду.
4. Першим заступникам, заступникам керівників прокуратур усіх рівнів згідно з розподілом обов'язків забезпечувати дієвий контроль за якістю відповідних висновків і матеріалів та своєчасністю їх передавання структурним підрозділам представництва, Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі, прокурорам окружних прокуратур відповідно до розподілу обов'язків.
5. Структурним підрозділам представництва, Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі, прокурорам окружних прокуратур відповідно до розподілу обов'язків у місячний строк, а на вимогу керівництва Офісу Генерального прокурора, обласних, окружних прокуратур згідно з розподілом обов'язків - невідкладно, забезпечувати вивчення переданих висновків і матеріалів та застосування заходів представницького характеру щодо захисту порушених інтересів держави в суді, за наявності підстав готувати процесуальні документи для звернення до суду.
5.1. Самостійно отримувати в розпорядників інформації відомості та документи, витребування яких не потребує залучення визначених у пункті 2 цього наказу структурних підрозділів (прокурорів).
5.2. У разі встановлення після опрацювання отриманих матеріалів обставин, що перешкоджають реалізації представницьких повноважень та не можуть бути усунуті самостійно, відповідні матеріали за підписом керівника самостійного структурного підрозділу представництва, керівництва Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, першого заступника, заступника керівника окружної прокуратури згідно з розподілом обов'язків повертати структурному підрозділу, першому заступнику, заступнику керівника окружної прокуратури, які їх направляли, разом із переліком питань, що потребують доопрацювання.
Структурному підрозділу (посадовій особі), якому повернуто зазначені матеріали, протягом 10 днів вживати заходів до усунення обставин, що перешкоджають реалізації представницьких повноважень, та повторно надавати матеріали до структурного підрозділу представництва або повідомляти про неможливість їх усунення.
5.3. Про вжиті заходи представницького характеру або відсутність підстав для їх застосування, результати судового розгляду інформувати підрозділи (посадових осіб), що їх ініціювали, у строк, передбачений пунктом 5, та за підписом осіб, визначених у пункті 5.2 цього наказу.
6. Структурним підрозділам представництва у разі самостійного виявлення інформації про порушення інтересів держави внаслідок вчинення кримінального правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією, ініціювати перед відповідними підрозділами питання про надання інформації та матеріалів для встановлення наявності підстав для застосування представницьких повноважень.
7. Стан взаємодії прокурорів з питань захисту порушених інтересів держави поза межами кримінального провадження оцінювати з урахуванням своєчасності та повноти вжитих заходів щодо:
- виявлення порушень інтересів держави внаслідок вчинення кримінальних правопорушень або правопорушень, пов'язаних із корупцією, які потребують вжиття представницьких повноважень у суді, та своєчасного передавання матеріалів про такі порушення підрозділам представництва, Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі у передбаченому цим наказом порядку;
- опрацювання та прийняття обґрунтованого рішення щодо захисту інтересів держави в суді;
- ефективного захисту в суді порушених інтересів держави, реального виконання судових рішень у відповідних справах.
8. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Генерального прокурора України від 30 квітня 2016 року № 171 "Про удосконалення взаємодії структурних підрозділів з питань представництва інтересів держави в судах".
9. Контроль за виконанням наказу покласти на перших заступників та заступників Генерального прокурора, заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівників обласних, окружних та спеціалізованих на правах обласних та окружних прокуратур.
Генеральний прокурор
І. Венедіктова
( Текст взято з сайту Офісу Генерального прокурора http://www.gp.gov.ua )