ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА
НАКАЗ
15.06.2021 № 200

Про затвердження Положення про систему підвищення кваліфікації прокурорів

З метою забезпечення належної організації роботи з підвищення кваліфікації прокурорів, удосконалення їх професійного рівня, знань, умінь та навичок, керуючись статтею 9 Закону (1697-18) України "Про прокуратуру", НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про систему підвищення кваліфікації прокурорів (далі - Положення), що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Генерального прокурора України від 30 квітня 2013 року № 57 щодо затвердження Положення про єдину систему підвищення кваліфікації прокурорсько-слідчих працівників органів прокуратури України.
3. Пункт 18 розділу V, пункт 6 розділу VI, пункт 4 розділу VII Положення набирають чинності одночасно із затвердженням Генеральним прокурором Положення про систему оцінювання якості роботи прокурорів.
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою та покладаю на керівників обласних, окружних прокуратур, спеціалізованих на правах обласних та окружних прокуратур.
Генеральний прокурор
І. Венедіктова
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Генерального прокурора
15 червня 2021 року № 200

ПОЛОЖЕННЯ

про систему підвищення кваліфікації прокурорів

I. Загальні положення

1. Це Положення визначає організаційні засади, систему та порядок організації підвищення кваліфікації прокурорів як комплексу заходів, спрямованих на поглиблення (отримання нових) професійних знань, умінь і навичок, що становлять основу професійної та особистісної компетентності прокурорів і необхідні для ефективного виконання службових обов'язків, а також на формування стійких моделей належної професійної поведінки.
2. Підвищення кваліфікації прокурорів здійснюється відповідно до Закону України (1697-18) "Про прокуратуру" (далі - Закон), наказів Генерального прокурора та цього Положення, організаційно-розпорядчих актів директора Тренінгового центру прокурорів України (далі - ТЦПУ).
3. Постійне підвищення кваліфікації є невід'ємною складовою обов'язків кожного прокурора та здійснюється з урахуванням індивідуальних потреб професійного розвитку. Проходження підвищення кваліфікації прокурором враховується під час його кар'єрного зростання.
4. Основними засадами підвищення кваліфікації прокурорів є:
1) обов'язковість (підвищення кваліфікації є обов'язком прокурора вдосконалювати свій професійний рівень);
2) постійність (забезпечується безперервністю підвищення кваліфікації із застосуванням визначених форм упродовж усього часу перебування на посаді прокурора);
3) періодичність (підвищення кваліфікації прокурорів у ТЦПУ здійснюється періодично);
4) диференційованість (підвищення кваліфікації визначається можливістю вибору та використання найбільш оптимальних форм підвищення кваліфікації з урахуванням напрямів діяльності прокурора, конкретних потреб в удосконаленні (отриманні нових) знань, формуванні умінь і навичок);
5) практична спрямованість (передбачає відповідність змісту форм підвищення кваліфікації потребам прокурорської діяльності та може включати поглиблене вивчення законодавства, міжнародного права, розвиток навичок аналізу й застосування норм права, складання процесуальних документів, комунікації, використання інформаційних технологій тощо);
6) інноваційність та врахування вітчизняного і міжнародного досвіду (забезпечується застосуванням новітніх ІТ-технологій, сучасних вітчизняних і зарубіжних стандартів професійної підготовки у сфері кримінальної юстиції та інших сферах прокурорської діяльності);
5. До форм підвищення кваліфікації прокурорів належать:
- самостійне навчання (самоосвіта);
- стажування в органі прокуратури вищого рівня;
- участь у семінарах та інших колективних формах навчання;
- підготовка (навчання) у ТЦПУ;
- тренерська (викладацька) діяльність у ТЦПУ;
- наукова діяльність.
Підготовка в ТЦПУ є основною формою підвищення кваліфікації прокурорів.
6. Відповідальність за організацію підвищення кваліфікації прокурорів покладається на перших заступників і заступників Генерального прокурора, заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівників самостійних структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, керівників обласних, окружних та спеціалізованих на правах обласних та окружних прокуратур (далі - обласні та окружні прокуратури).
7. Координація роботи з підвищення кваліфікації прокурорів забезпечується кадровими підрозділами Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур.

II. Самостійне навчання

1. Самостійне навчання (самоосвіта) є безперервною формою підвищення кваліфікації прокурорів, яка полягає у самостійному вдосконаленні (отриманні нових) знань, умінь і навичок, що становлять основу професійної й особистісної компетенції та необхідні для ефективного виконання службових обов'язків.
2. Самостійне навчання передбачає опрацювання, зокрема:
- законів та інших нормативно-правових актів;
- рішень Конституційного Суду України;
- практики Європейського суду з прав людини;
- організаційно-розпорядчих актів Генерального прокурора, керівників обласних прокуратур;
- судової та прокурорської практик;
- методичних рекомендацій та інших документів інформаційно-орієнтовного характеру Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур;
- публікацій професійного спрямування у фахових виданнях.
3. З метою сприяння ефективному самостійному навчанню прокурорів Офісом Генерального прокурора, обласними прокуратурами, ТЦПУ забезпечується розміщення та періодичне оновлення відповідних матеріалів на офіційних вебсайтах з можливістю авторизованого онлайн-доступу до них.
4. З метою забезпечення безперервності навчання прокурорів на офіційних вебсайтах органів прокуратури і ТЦПУ також можуть створюватись інформаційні онлайн-платформи для розміщення матеріалів навчального спрямування з різних напрямів прокурорської діяльності (рекомендованих зразків процесуальних й інших службових документів, відеокурсів лекцій, матеріалів семінарських занять, окремих матеріалів тренінгових курсів/тренінгів, методичних документів тощо).
5. Самостійне навчання може передбачати вивчення іноземних мов, у тому числі на базі ТЦПУ. Копії документів з підтвердженням рівня володіння іноземною мовою не нижче "B2" прокурором надаються до кадрового підрозділу відповідної прокуратури для долучення до його особової справи.

III. Стажування в органі прокуратури вищого рівня

1. Стажування прокурора в органі прокуратури вищого рівня проводиться з метою практичного ознайомлення з досвідом, ефективними формами і методами роботи органів прокуратури, підвищення фахового рівня прокурора, усунення недоліків та помилок у службовій діяльності, а також поглибленого та всебічного вивчення ділових і особистих якостей, організаторських здібностей прокурора.
2. Стажування проводиться згідно з планами роботи Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур.
3. Стажування передусім проходять прокурори обласних, окружних прокуратур, які нетривалий час перебувають на посаді, переведені на інший напрям прокурорської діяльності та робота яких потребує оволодіння додатковими професійними знаннями і навичками.
Стажування також може проводитись за результатами оцінювання якості роботи прокурора з метою її покращення.
4. Строк стажування становить, як правило, від п'яти до десяти робочих днів і визначається обсягом плану, що складається керівником підрозділу, в якому організовується стажування, та затверджується керівником самостійного структурного підрозділу Офісу Генерального прокурора, керівником обласної прокуратури, його першим заступником чи заступником згідно з розподілом обов'язків.
5. Планами стажування передбачаються теоретичні та практичні заходи, у тому числі ознайомлення з досвідом роботи інших прокуратур.
6. Результати стажування обговорюються на оперативних нарадах у самостійних структурних підрозділах, у яких проводилося стажування прокурора.
За результатами стажування складається характеристика, що затверджується керівником самостійного структурного підрозділу Офісу Генерального прокурора, керівником обласної прокуратури, його першим заступником чи заступником згідно з розподілом обов'язків. З характеристикою ознайомлюється прокурор, який проходив стажування.
7. Характеристика впродовж п'яти робочих днів після закінчення стажування надається до кадрового підрозділу відповідного органу прокуратури, а її копія надсилається керівнику органу прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду.
Характеристика за результатами стажування долучається до особової справи прокурора.
8. Направлення прокурора на стажування оформлюється наказом керівника обласної прокуратури, підготовку якого забезпечує кадровий підрозділ відповідного органу прокуратури.

IV. Семінари та інші колективні форми навчання

1. Семінари (вебінари), науково-практичні конференції та інші колективні форми навчання проводяться з метою розширення та поглиблення професійних знань прокурорів, формування умінь та навичок застосовування їх на практиці, зокрема шляхом ознайомлення з досвідом та ефективними методами роботи, оптимальними способами вирішення існуючих проблемних питань, фахового обговорення актуальних питань, які безпосередньо стосуються прокурорської практики.
До участі у семінарах і конференціях залучаються передусім прокурори, діяльності яких стосується тематика відповідного навчального заходу.
2. Семінар (галузевий, міжгалузевий, міжвідомчий) - колективне фахове опрацювання учасниками окремих тем, питань і практичних проблем прокурорської діяльності, обговорення його результатів та обмін знаннями і досвідом.
Семінари, як правило, проводяться відповідно до планів роботи Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур, рішень нарад у їх керівників.
Програма семінару складається з урахуванням результатів вивчення практики роботи органів прокуратури за відповідним напрямом або темою і питань прокурорської діяльності, які потребують обговорення та доведення до відома учасників семінару.
Участь у семінарі може передбачати фахову дискусію її учасників, висловлення коментарів, постановку проблемних питань та надання відповідей на них, вирішення завдань тематичного спрямування, моделювання практичних ситуацій, перегляд відеоматеріалів, виступи учасників, обмін досвідом між ними, спільний пошук шляхів вирішення актуальних проблем прокурорської діяльності тощо.
Організація проведення семінарів покладається на керівників самостійних структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур, які визначають тематику заходів та складають програми їх проведення, що погоджуються із керівником відповідного органу прокуратури, його першим заступником чи заступником згідно з розподілом обов'язків.
3. Науково-практичні конференції проводяться з актуальних та комплексних питань організації діяльності органів прокуратури, процесу їх реформування, напрацювання конкретних пропозицій щодо удосконалення законодавства, пов'язаного з прокурорською діяльністю тощо, за обов'язкової участі науковців у відповідній сфері.
Науково-практичні конференції проводяться відповідно до рішення Генерального прокурора.
Під час проведення науково-практичної конференції прокурори ознайомлюються з новітніми науковими досягненнями, обмінюються досвідом.
За результатами обговорень на конференції може прийматися заключний документ (рішення), що має містити висновки і конкретні пропозиції щодо можливих шляхів вирішення актуальних чи проблемних питань.
4. Організація проведення науково-практичної конференції покладається на керівника самостійного структурного підрозділу Офісу Генерального та заступника Генерального прокурора згідно з розподілом обов'язків, якими визначається тематика заходу, склад його учасників та формується програма заходу, що затверджується Генеральним прокурором.
5. Матеріали семінару, науково-практичної конференції із затвердженим планом (програмою) їх проведення та переліком запрошених осіб (із зазначенням посад) надаються учасникам заходу в паперовій чи електронній формі не пізніше ніж за п'ять днів до дати їх проведення для підготовки до участі в заході.
6. До участі у семінарах та інших колективних формах навчання можуть запрошуватись представники ТЦПУ та його регіональних відділень, закладів вищої освіти та наукових установ, судових і правоохоронних органів, інших державних органів, установ і організацій, адвокати, а також інші фахівці з питань тематики заходу.
7. Копії плану (програми) та матеріалів семінару, науково-практичної конференції надаються до кадрового підрозділу відповідного органу прокуратури протягом трьох робочих днів з дати його завершення.
8. Спільне (колективне) навчання прокурорів органу прокуратури проводиться з метою систематичного інформування про зміни в законодавстві та обговорення практичних аспектів його застосування.
Спільне навчання проводиться на підставі рішення керівника органу прокуратури, його першого заступника чи заступника, керівника структурного підрозділу, яким визначаються тематика, форма і дата проведення навчання, а також особи, відповідальні за його проведення.
Інформація про тему запланованого навчання та перелік запрошених осіб (із зазначенням посад) не пізніше ніж за три дні надається до кадрового підрозділу відповідного органу прокуратури.
9. За необхідності можуть використовуватись інші форми колективного навчання, зокрема виїзне тематичне підвищення кваліфікації, що передбачає проведення тренінгів, майстер-класів і практичних занять.
10. За рішенням керівництва органу прокуратури колективні навчання прокурорів можуть проводитися дистанційно з використанням сучасних телекомунікаційних засобів.

V. Підготовка (навчання) у Тренінговому центрі прокурорів України

1. Підготовка (навчання) прокурорів Офісу Генерального прокурора, обласних, окружних прокуратур у ТЦПУ та його регіональних відділеннях проводиться не рідше одного разу на чотири роки.
2. Навчання прокурорів у ТЦПУ та його регіональних відділеннях забезпечується у формі тренінгових курсів/тренінгів та полягає в удосконаленні (отриманні нових) професійних знань і навичок, розвитку особистісної компетентності прокурора, вивченні правил прокурорської етики та вимог антикорупційного законодавства.
3. Прокурор вважається таким, який пройшов підготовку з підвищення кваліфікації у ТЦПУ, якщо впродовж 48 місяців за результатами участі у тренінгових курсах/тренінгах набрав 60 залікових балів.
Кількість залікових балів за кожний тренінговий курс/тренінг визначається ТЦПУ залежно від його тематики, складності та тривалості.
4. Навчання в ТЦПУ проводяться за очною, дистанційною та онлайн формами.
5. Каталоги тренінгових програм для прокурорів розробляються ТЦПУ з урахуванням практичних потреб прокурорської діяльності на підставі аналітичних вивчень ТЦПУ та пропозицій Офісу Генерального прокурора, обласних, окружних прокуратур.
6. Пріоритетні напрями (тематики), на основі яких у ТЦПУ розробляються каталоги тренінгових програм для прокурорів, погоджуються заступником Генерального прокурора, відповідальним за організацію взаємодії з ТЦПУ.
7. Каталоги тренінгових програм для прокурорів затверджуються директором ТЦПУ двічі на рік та мають містити відомості про тривалість, тематику та форму проведення тренінгових курсів/тренінгів, а також кількість балів, які надаються за проходження відповідного тренінгового курсу/тренінгу.
Для прокурорів, які обіймають адміністративні посади, ТЦПУ впроваджуються спеціалізовані тренінгові курси/тренінги з метою підвищення управлінської компетентності керівників, розвитку лідерських якостей, формування сучасних теоретичних знань, практичних умінь і навичок в управлінні персоналом та забезпеченні належної організації діяльності органів прокуратури.
8. Каталоги тренінгових програм для прокурорів та календарні плани тренінгових курсів/тренінгів розміщуються на офіційному вебсайті ТЦПУ, онлайн-платформі професійного розвитку, а також невідкладно направляються до кадрового підрозділу Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур для доведення їх до відома прокурорів.
9. Для участі в тренінгових курсах/тренінгах прокурори реєструються на онлайн-платформі професійного розвитку та з урахуванням індивідуальних потреб професійного й особистісного розвитку з Каталогу тренінгових програм для прокурорів обирають відповідний тренінговий курс та/або тренінг.
10. Прокурори, які самостійно виявили бажання стати учасниками тренінгу та/або тренінгового курсу чи необхідність проходження навчання якими визначено керівником самостійного структурного підрозділу Офісу Генерального прокурора, обласної прокуратури, керівником окружної прокуратури, подають заявку про участь у заході на онлайн-платформі професійного розвитку.
11. За результатами опрацювання поданих заявок ТЦПУ надсилає прокурору повідомлення про підтвердження реєстрації його участі в тренінгу та/або тренінговому курсі з відповідними матеріалами для підготовки до заходу.
12. При формуванні списку учасників тренінгового курсу/тренінгу перевага надається прокурорам, які не проходили навчання у ТЦПУ впродовж поточного року.
13. Направлення прокурора на навчання до ТЦПУ оформлюється наказом керівника відповідного органу прокуратури, підготовка якого здійснюється кадровим підрозділом на підставі відповідного звернення директора ТЦПУ.
14. Порядок і методики проведення тренінгових курсів/тренінгів визначаються директором ТЦПУ.
15. Навчання прокурорів може здійснюватися за міжнародними програмами у формі тренінгових курсів/тренінгів, проведення яких забезпечують міжнародні партнери ТЦПУ.
16. У разі успішного проходження навчання в ТЦПУ прокурору видається сертифікат встановленого зразка.
Якщо навчання проводилось за дистанційною чи онлайн-формою, копія відповідного сертифіката надсилається на адресу електронної пошти прокурора, який підвищив кваліфікацію.
Копія сертифіката в тижневий строк після його отримання надається прокурором до кадрового підрозділу відповідного органу прокуратури для долучення до особової справи.
17. Порядок обліку відомостей щодо проходження прокурорами навчання в ТЦПУ затверджується директором ТЦПУ.
18. Результати проходження прокурором навчання у ТЦПУ враховуються під час індивідуального оцінювання якості роботи прокурора.

VI. Тренерська (викладацька) діяльність у Тренінговому центрі прокурорів України

1. Тренерською (викладацькою) діяльністю прокурора, до якої його залучено як тренера, вважається комплекс дій з підготовки та проведення тренінгу/тренінгового курсу.
2. Порядок та умови добору прокурорів та інших осіб, які залучаються до тренерської (викладацької) діяльності у ТЦПУ, затверджується директором ТЦПУ.
3. Прокурори Офісу Генерального прокурора, обласних, окружних прокуратур, які мають необхідні ділові якості, професійний рівень і досвід роботи та пройшли відповідний добір для здійснення тренерської діяльності, можуть відряджатися до ТЦПУ та його регіональних відділень для участі в їх роботі на постійній основі строком до одного року на підставі відповідного клопотання директора ТЦПУ з можливістю продовження такого строку.
За відрядженим прокурором зберігаються гарантії соціального забезпечення, визначені законодавством для прокурорів.
4. За потреби для виконання службових завдань щодо участі в організації та проведенні окремих тренінгових курсів/тренінгів з прокурорами в ТЦПУ та його регіональних відділеннях можуть залучатися прокурори Офісу Генерального прокурора, обласних, окружних прокуратур, які мають необхідні ділові якості, професійний досвід роботи та в установленому порядку пройшли добір для здійснення тренерської (викладацької) діяльності в ТЦПУ.
Відрядження (направлення) таких прокурорів до ТЦПУ чи його регіональних відділень проводиться на підставі наказу керівника відповідного органу прокуратури за клопотанням директора ТЦПУ, директора регіонального відділення ТЦПУ.
Оплата тренерської роботи прокурорів, які відряджаються (направляються) до ТЦПУ чи його регіональних відділень для участі в підготовці та проведенні окремих тренінгових курсів/тренінгів, здійснюється згідно з умовами, визначеними Кабінетом Міністрів України.
5. З метою забезпечення належного рівня навчання прокурорів працівники ТЦПУ здійснюють моніторинг та визначають якість тренерської (викладацької) діяльності, що враховується під час вирішення питання про доцільність подальшого залучення відповідних осіб до підготовки і проведення тренінгових курсів/тренінгів для прокурорів.
Порядок здійснення моніторингу та визначення якості тренерської (викладацької) діяльності визначається директором ТЦПУ.
6. Позитивні результати оцінювання тренерської діяльності враховуються під час індивідуального оцінювання якості роботи прокурора.

VII. Наукова діяльність прокурорів

1. Наукова діяльність вважається підвищенням кваліфікації, якщо прокурор:
- результати своїх наукових досліджень опублікував (тези наукових повідомлень, наукові статті в наукових фахових виданнях) чи оприлюднив (виступ на науковій конференції, семінарі, круглому столі);
- захистив дисертацію на здобуття наукових ступенів доктора філософії в галузі права чи доктора наук.
2. Наукова діяльність може вважатися формою підвищення кваліфікації прокурора, якщо тема його наукових досліджень, публікацій курсів (тем), виступів тощо безпосередньо стосується сфери діяльності органів прокуратури.
3. Про результати наукової діяльності та здобуття наукових ступенів прокурор невідкладно повідомляє кадровий підрозділ відповідного органу прокуратури з наданням копій підтверджуючих документів для долучення до його особової справи.
4. Результати наукової діяльності враховуються під час індивідуального оцінювання якості роботи прокурора.
VIII. Контроль за якістю підвищення кваліфікації
1. Контроль за станом організації роботи з підвищення кваліфікації прокурорів в органах прокуратури покладається на перших заступників і заступників Генерального прокурора, заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівників самостійних структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, керівників обласних, окружних прокуратур.
2. Контроль за станом організації та якістю підвищення кваліфікації прокурорів в ТЦПУ покладається на його директора.
Департамент кадрової
роботи та державної служби
Офісу Генерального прокурора
( Текст взято з сайту Офісу Генерального прокурора http://www.gp.gov.ua )