ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 лютого 2017 року Справа № 911/2482/16
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Карабаня В.Я. - головуючого, Могила С.К., Нєсвєтової Н.М., розглянувши матеріали касаційної
скаргиприватного акціонерного товариства "Броварський завод будівельних конструкцій" на постанову Київського апеляційного господарського суду від 06.12.16 та рішення господарського суду Київської області від 30.09.06 у справі господарського суду Київської області № 911/2482/16 за позовом Комунального підприємства Броварської міської ради "Житлово-експлуатаційна контора-5" до приватного акціонерного товариства "Броварський завод будівельних конструкцій" третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській області, третя особа 2,яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Броварська міська рада Київської області, про зобов'язання вчинити певні дії, за участі представників сторін:
від позивача - не з'явилися,
від відповідача - не з'явилися,
від інших сторін - не з'явилися,
У С Т А Н О В И В:
04.08.2016 комунальне підприємство Броварської міської ради "Житлово-експлуатаційна контора-5" звернулися до господарського суду Київської області з позовом про зобов'язання приватного акціонерного товариства "Броварський завод будівельних конструкцій" вчинити дії щодо передачі з балансу на баланс КП Броварської міськради "ЖЕК-5" гуртожитку в м. Бровари по вул. Гагаріна, 12-а з бухгалтерськими документами, відповідною технічною документацією на гуртожиток та документами, що встановлюють право на нього.
30.09.2016 рішенням господарського суду Київської області (суддя Мальована Л.Я.), залишеним без змін 06.12.2016 постановою Київського апеляційного господарського суду (судді Баранець О.М., Пашкіна С.А., Сітайло Л.Г.) позов задоволено, зобов'язано ПАТ "Броварський завод будівельних конструкцій" вчинити дії щодо передачі з балансу на баланс КП Броварської міської ради Київської області "Житлово-експлуатаційна контора-5" (07400, Київська обл., м. Бровари, бульв. Незалежності, буд. 9-а, код 38337184) гуртожиток в м. Бровари по вул. Гагаріна, 12-а з бухгалтерськими документами, відповідною технічною документацією на гуртожиток та документами, що встановлюють право на нього.
У касаційній скарзі приватне акціонерне товариство "Броварський завод будівельних конструкцій" посилалися на неправильне застосування попередніми судовими інстанціями норм матеріального та процесуального права, тому просили судові рішення скасувати, та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову, вимоги якого вважали необґрунтованими. Зазначали, що відповідного рішення у передбачений законом спосіб регіональним відділенням Фонду державного майна по Київській області не приймалось. Вказували, що передача спірного гуртожитку з державної до комунальної власності відповідно до закону пов'язана з первинною державною реєстрацією прав на це майно, якої проведено не було. Вважали, що згідно рішень господарського суду Київської області від 08.02.2012 у справі № 14/181-11 та від 30.11.2015 у справі № 911/632/15, які набрали законної сили, об'єкти соціальної інфраструктури, у тому числі спірний гуртожиток, не ввійшли до статутного капіталу ПАТ "БЗБК", а були передані останньому у безоплатне користування на праві господарського відання.
Проаналізувавши касаційну скаргу на предмет її обґрунтованості у сукупності з іншими матеріалами справи, колегія суддів приходить до висновку про відхилення вимог скарги виходячи з наступного.
Як видно із матеріалів справи та встановлено судами обох інстанцій, 29.04.2011 регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській області направили Броварській міській раді лист № 08.11-793, у якому надало перелік об'єктів державної власності та підприємств, на балансі яких знаходиться спірне державне майно - гуртожиток по вул. Гагаріна, 12-а у м. Бровари, та який перебуває на балансі ПАТ "Броварський завод будівельних конструкцій". Зі змісту зазначеного листа видно, що оскільки необхідною умовою прийняття до комунальної власності перелічених об'єктів державної власності, які під час приватизації не увійшли до статутних капіталів господарських товариств, є рішення сесії міської ради, РВ ФДМУ по Київській області просить розглянути пропозицію про передачу цих об'єктів до комунальної власності та повідомити про прийняте рішення.
21.07.2011 Броварська міська рада прийняла рішення № 253-10-06 "Про надання згоди на безоплатне прийняття у комунальну власність територіальної громади м. Бровари гуртожитку по вул. Гагаріна, 12-а та дошкільного навчального закладу "Трембіта".
Рішеннями господарського суду Київської області від 08.02.2012 у справі № 14/181-11 та від 30.11.2015 у справі № 911/632/15 у задоволенні позовів ПАТ "Броварський завод будівельних конструкцій" про визнання права власності на спірний об'єкт було відмовлено. При цьому, суди керувались тим, що зазначені об'єкти соціально-побутового призначення були передані відповідачу у безоплатне користування, а не відчужені у власність.
23.12.2013 Броварська міська рада прийняла рішення № 1121-41-06 "Про безоплатне прийняття у комунальну власність територіальної громади м. Бровари гуртожитку по вул. Гагаріна, 12-а", зі змісту якого убачається, що відповідачу доручено передати з балансу на баланс КП "Броварської міської ради "ЖЕК-5" гуртожиток та внести відповідні зміни у бухгалтерський облік підприємства.
04.03.2014 виконавчим комітетом Броварської міської ради прийнято рішення № 151 "Про затвердження складу комісії по прийманню-передачі об'єкту у комунальну власність територіальної громади м. Бровари".
14.03.2014 вище утвореною комісією складено та підписано акт приймання-передачі спірного об'єкту.
15.04.2014 рішенням виконавчого комітету Броварської міської ради № 228 "Про затвердження акту приймання-передачі у комунальну власність територіальної громади м. Бровари гуртожитку по вул. Гагаріна, 12а" було затверджено зазначений акт приймання-передачі гуртожитку у комунальну власність територіальної громади міста Бровари. Таким чином, у міської ради виникло право комунальної власності на спірний об'єкт.
23.05.2014 КП Броварської міської ради "Житлово-експлуатаційна контора-5" було призначено комісійне обстеження зазначеного об'єкту нерухомості для виготовлення технічної документації. У свою чергу, ПАТ "Броварський завод будівельних конструкцій" свого представника не направив, комісія не була допущена до обстеження, про що було складено відповідний акт.
Звертаючись до суду з відповідними вимогами, КП Броварської міської ради "ЖЕК-5" зазначали, що неодноразово звертались до ПАТ Броварський завод будівельних конструкцій" (листи від 22.04.2014 № 2-6/136, від 26.05.2014 № 2-6/1787, від 30.05.2014 № 1-02/166) з проханням передати цей гуртожиток з балансу на баланс, які були залишені без відповіді, що є порушенням їх прав.
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" Фонд державного майна України відповідно до законодавства приймає рішення про подальше використання державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських організації, але перебуває на їх балансі.
Згідно ст. 3 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" ініціатива щодо передачі об'єктів права державної власності може виходити, зокрема, від органів, уповноважених управляти державним майном.
Частиною 1 статті 4 цього Закону визначено, що передача об'єктів з державної у комунальну власність здійснюється, зокрема, за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій - щодо об'єктів, визначених в абзаці шостому частини першої статті 2 цього Закону. Передача об'єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом (ч.2 ст.4 Закону).
Суди установили, що спірний об'єкт нерухомості не увійшов до статутного фонду при приватизації ПАТ "Броварський завод будівельних конструкцій", а лише був переданий у безоплатне користування, оскільки виходячи з положень ст. 24 Закону України "Про приватизацію державного майна" безоплатна передача не є відчуженням зазначеного майна, а є підставою для передачі об'єктів соціально-побутового призначення у безоплатне користування.
Пунктом 1.4 Положення про управління державним майном, затвердженого наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999 р. № 908/68 (z0414-99) , серед способів управління державним майном, зокрема, визначено передачу майна у комунальну власність у порядку, передбаченому Законом України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" (147/98-ВР) , за змістом ст.ст. 2, 4, 4-1 якого нерухоме майно, житловий фонд та інші об'єкти соціальної інфраструктури, які не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації, передаються до комунальної власності відповідних територіальних громад за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом.
Згідно ч.5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ограни місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Задовольняючи позовні вимоги, попередні судові інстанції з урахуванням установлених конкретних обставин справи та вищевикладених положень закону, виходили із того, що рішення Броварської міської ради та виконавчого комітету Броварської міської ради відповідачем не оскаржені, у встановленому порядку не скасовані та є чинними.
Статтею 32 ГПК України унормовано, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд, у визначеному законом порядку, встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
За приписами ст.33 зазначеного Кодексу кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч.2 ст. 34 ГПК України).
Таким чином, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, із яких прослідковувся весь рух спірного майна, урахувавши те, що рішення органів місцевого самоврядування є обов'язковими до виконання на відповідній території, суди дійшли правильного висновку, що невиконання зазначених рішень порушує права позивача та мешканців гуртожитку в м. Бровари по вул. Гагаріна, 12-а. Зважаючи на що, судами мотивовано визнано законним та обґрунтованим позов КП Броварської міської ради "ЖЕК-5", задоволивши його вимоги.
Належних обґрунтувань, які б спростовували висновки попередніх судових інстанцій, заявником не наведено, у зв'язку з чим колегія суддів не вбачає підстав для скасування оскаржуваних рішень, при ухваленні яких здійснено всебічний, повний та об'єктивний розгляд у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, надано належну правову оцінку всім наявним у матеріалах справи доказам й твердженням сторін, правильно застосовано норми матеріального та процесуального права.
Доводи заявника, викладені у касаційній скарзі не заслуговують на увагу, зводяться до переоцінки доказів, що в силу положень ст. 111-7 ГПК України не відноситься до компетенції касаційної інстанції.
Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9 - 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "Броварський завод будівельних конструкцій" залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного господарського суду від 06.12.16 та рішення господарського суду Київської області від 30.09.06 у справі № 911/2482/16 - без змін.
Головуючий суддя
Суддя
Суддя
В.Я. Карабань
С.К. Могил
Н.М. Нєсвєтова