ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 жовтня 2016 року Справа № 918/142/16
Вищий господарський суд України у складі колегії:
Головуючого: Студенця В.І., суддів: Палія В.В., Селіваненка В.П., за участю представників сторін позивача - Кузьмич В.М.; відповідача - Макарчук Д.І.; розглянувши касаційну скаргу Кузнецовського міського комунального підприємствана постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 29.06.2016 та на рішення Господарського суду Рівненської області від 16.05.2016 у справі № 918/142/16 за позовом Кузнецовського міського комунального підприємства до Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним та скасування рішення
В С Т А Н О В И В:
Кузнецовське міське комунальне підприємство звернулось до Господарського суду Рівненської області з позовом до Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним та скасування рішення адміністративної колегії Рівненського обласного територіального відділення від 28.12.2016 № 25 у справі № 03-1/07-15.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 01.03.2016 порушено провадження у справі № 918/142/16 за позовом Кузнецовського міського комунального підприємства до Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним та скасування рішення адміністративної колегії Рівненського обласного територіального відділення від 28.12.2016 № 25 у справі № 03-1/07-15.
Рішенням Господарського суду Рівненської області (суддя Марач В.В.) від 16.05.2016 у позові відмовлено.
Постановою Рівненського апеляційного господарського суду (колегія суддів у складі: головуючий суддя Гудак А.В., судді Сініціна Л.М., Філіпова Т.Л.) від 29.06.2016 рішення Господарського суду Рівненської області від 16.05.2016 залишено без змін.
Не погоджуючись з постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 29.06.2016 та рішенням Господарського суду Рівненської області від 16.05.2016, Кузнецовське міське комунальне підприємство подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати, а справу передати на новий розгляд до місцевого господарського суду.
Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій порушено норми матеріального та процесуального права.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 16.09.2016 касаційну скаргу Кузнецовського міського комунального підприємства прийнято до провадження та призначено до розгляду 27.09.2016.
Від Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України на адресу суду 26.09.2016 надійшов відзив на касаційну скаргу Кузнецовського міського комунального підприємства, в якому відділення просило відмовити в її задоволенні, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.
Розпорядженням Керівника апарату Вищого господарського суду України від 28.09.2016 № 08.03-04/4628 відповідно до пункту 2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, у зв'язку із звільненням судді Г. К. Прокопанич згідно з постановою Верховної Ради України від 22.09.2016 призначено повторний автоматичний розподіл справи № 918/142/16 в результаті якого, згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи від 28.09.2016 для розгляду касаційної скарги Кузнецовського міського комунального підприємства у справі № 918/142/16 визначено колегію суддів у складі: суддя В. І. Студенець - головуючий, судді В. В. Палій, В.П. Селіваненко.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 30.09.2016 розгляд касаційної скарги Кузнецовського міського комунального підприємства призначено на 26.10.2016.
Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Як встановлено господарськими судами рішенням адміністративної колегії Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 25 від 28.12.2015 у справі № 03-1/07-15 постановлено:
1.Визнати, що відповідно до статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" Кузнецовське міське комунальне підприємство за результатами діяльності 2014-2015 рр., є суб'єктом господарювання, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м. Кузнецовськ Рівненської області, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі із часткою 100% (відсотків).
2.Визнати дії Кузнецовського міського комунального підприємства, що полягають у неправомірній зміні методики та порядку нарахувань мешканцям приватних (індивідуальних) житлових будинків м. Кузнецовськ, помешкання яких не обладнані приладами обліку тепла, за послуги централізованого опалення, з порушенням умов чинних договорів, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 2 статті 50, пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м.Кузнецовськ Рівненської області, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
3.Визнати дії Кузнецовського міського комунального підприємства, які полягали в бездіяльності щодо переукладення договорів зі споживачами на надання житлово-комунальних послуг, відповідно до істотних умов договору, встановлених статтею 26 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", та які передбачаються Типовим договором, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 2 статті: 50, частиною першою статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м.Кузнецовськ Рівненської області, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, шляхом вчинення дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
4.Зобов'язати Кузнецовське міське комунальне підприємство припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене в пункті 2 резолютивної частини даного рішення шляхом проведення перерахунку населенню приватних (індивідуальних) житлових будинків м. Кузнецовськ Рівненської області, помешкання яких не обладнані приладами обліку тепла, за послуги централізованого опалення у відповідності до умов чинних договорів, укладених Кузнецовським міським комунальним підприємством із споживачами, за попередній опалювальний період 2014-2015 рр. та надати до відділення відповідні підтверджуючі документи у двомісячний строк з дня отримання рішення.
5.Відповідно до абзацу першого частини другої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції", за вчинене порушення, зазначене в пункті 2 даного рішення, на Кузнецовське міське комунальне підприємство накласти штраф у розмірі 68 000, 00 грн.
6.Відповідно до абзацу першого частини другої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції", за вчинене порушення, зазначене в пункті 3 даного рішення, на Кузнецовське міське комунальне підприємство накласти штраф у розмірі 68 000,00 грн.
Підставою для розгляду справи відділенням було доручення Комітету щодо розгляду колективного звернення мешканців приватних будинків в м. Кузнецовськ згідно зі статтею 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", статтею 4 Закону України "Про захист економічної конкуренції", щодо перевірки Кузнецовського МКП на предмет завищення і правильності застосування тарифів по оплаті за опалення індивідуальних житлових будинків м. Кузнецовськ, помешкання яких не обладнані приладами обліку.
У ході розгляду справи територіальним відділенням встановлено, що на даний час на території м. Кузнецовськ, послуги з теплопостачання та гарячого водопостачання надає Кузнецовське міське комунальне підприємство, яке є виконавцем послуг з централізованого опалення та послуг з централізованого постачання гарячої води, створене відповідно до рішення сесії Кузнецовської міської ради № 81 від 21.12.1999. Власником Кузнецовського міського комунального підприємства є Кузнецовська міська рада.
Відповідно до частини другої статті 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Згідно з частиною першою статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Зловживання монопольним (домінуючим) становищем є порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції (пункт 2 частини першої статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції").
Так, відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" повноваження на проведення дослідження ринку, визначення меж товарного ринку, а також становища, в тому числі монопольного (домінуючого), суб'єктів господарювання на цьому ринку та прийняття відповідного рішення надано виключно Антимонопольному комітету України та його територіальним відділенням.
Згідно з підпунктом 15.4 пункту 15 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" від 26.12.2011 № 15 (v0015600-11) обов'язок з доведення в суді факту зайняття суб'єктом господарювання монопольного (домінуючого) становища на ринку покладається на Антимонопольний комітет України або його територіальне відділення, яке є стороною у справі. Водночас за змістом приписів статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" суб'єкт господарювання, який заперечує зайняття ним монопольного (домінуючого) становища на ринку товару, має довести, що він зазнає значної конкуренції.
У п. 15.5 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" від 26.12.2011р. № 15 (v0015600-11) зазначено, що господарські суди у розгляді справ мають перевіряти правильність застосування органами Антимонопольного комітету України відповідних правових норм, зокрема, Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням названого Комітету від 05.03.2002 № 49-р (z0317-02) .
Зі змісту статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" не вбачається обов'язковості наявності вичерпного переліку умов, визначених в статті, для визнання становища суб'єкта господарювання монопольним (домінуючим).
Відповідно до цієї статті, монопольним (домінуючим) вважається також становище суб'єкта господарювання, частка якого на ринку товару:
- перевищує 35%, якщо він не доведе, що зазнає значної конкуренції;
- становить 35% або менше, але він не зазнає значної конкуренції.
Визначення становища суб'єкта господарювання на ринку здійснюється відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р та зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 01.04.2002 за 317/6605 (z0317-02) (далі - Методика).
Так, пунктом 2.1. Методики передбачено, що визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання може включати в себе такі дії. В той же час, пунктом 2.2. Методики передбачено, що етапи визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання, їх кількість та послідовність проведення, передбачені пунктом 2.1 Методики, можуть змінюватися залежно від фактичних обставин, зокрема особливостей товару, структури ринку, обсягів наявної інформації щодо ринку тощо.
Перелік дій для визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання, наведений в п. 2.1. Методики, не обов'язково повинен застосовуватись у повному обсязі при дослідженні наявності (відсутності) монопольного (домінуючого) становища суб'єкта господарювання, такі дії проводяться за необхідності.
Як вбачається із матеріалів справи, рішенням № 180 від 17.08.2011 виконавчого комітету Кузнецовської міської ради "Про визначення виконавця житлово-комунальних послуг м. Кузнецовськ" Кузнецовське міське комунальне підприємства визначено надавачем послуг, а саме: послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; послуги централізованого опалення і постачання гарячої води; послуги постачання холодної води та водовідведення; послуги з вивезення та захоронення твердих побутових відходів. Підприємство постачає та транспортує теплову енергію відповідно до ліцензії серія АД № 041945 та ліцензії серія АД № 041946.
В результаті розгляду справи № 03-1/07-15, розпочатої за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції Кузнецовським міським комунальним підприємством, відділенням проведено дослідження становища останнього на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м. Кузнецовськ, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, що знаходяться у його володінні та користуванні, шляхом встановлення таких цін та умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
Зокрема, як встановлено судами попередніх інстанцій, при винесенні антимонопольним органом рішення від № 25 від 28.12.2015 у справі № 03-1/07-15, останній керувався Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженою Розпорядженням Антимонопольного комітету України № 49-р від 05.03.2002 (z0317-02) та здійснено аналіз ринків, на яких діє Кузнецовське міське комунальне підприємство.
Враховуючи визначення органом місцевого самоврядування Кузнецовського міського комунального підприємства надавачем послуг, а саме: послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; послуги централізованого опалення і постачання гарячої води; послуги постачання холодної води та водовідведення; послуги з вивезення та захоронення твердих побутових відходів, що передбачає надання споживачам відповідних послуг та отримання Кузнецовським міським комунальним підприємством плати за надані послуги, територіальними межами ринку визначено послуги з централізованого опалення в межах територіальних (географічних) межах міста Кузнецовськ, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, що перебувають у володінні та користуванні Кузнецовського міського комунального підприємства.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про природні монополії" ринок централізованого водопостачання та водовідведення віднесено до сфери діяльності суб'єктів природних монополій.
З метою запровадження механізму реалізації частини другої статті 5 Закону України "Про природні монополії", який набрав чинності з 8 січня 2013 року, та відповідно до пункту 11 частини третьої статті 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", було прийнято розпорядження Антимонопольного комітету України від 28 листопада 2012 року № 874-р (z2119-12) "Про затвердження Порядку складання та ведення зведеного переліку суб'єктів природних монополій", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 19.12.2012 за № 2119/22431 (z2119-12) .
Цим Порядком визначається порядок складання та ведення Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет) зведеного переліку суб'єктів природних монополій (далі - Зведений перелік) з метою виконання положень Закону України "Про природні монополії" (1682-14) .
До Зведеного переліку включаються суб'єкти господарювання (юридичні особи), які виробляють (реалізують) товари на ринках, що перебувають у стані природної монополії та включені до реєстрів суб'єктів природних монополій у відповідних сферах органами, що здійснюють державне регулювання у сфері природних монополій.
Складання та ведення Зведеного переліку здійснюються Комітетом на підставі реєстрів суб'єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг
Відповідно до зведеного переліку суб'єктів природних монополій, який розміщений на сайті Антимонопольного комітет у України Позивач є суб'єктом природної монополії на ринку послуг з централізованого опалення в м. Кузнецовськ Рівненської області.
Таким чином, законодавець визначив Позивача суб'єктом природної монополії, а відтак зайняття монопольного (домінуючого) становища останнім спростуванню не підлягає.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" основним завданням названого Комітету є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині, зокрема, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб'єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Для реалізації завдань, покладених на Антимонопольний комітет України, в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі утворюються територіальні відділення Антимонопольного комітету України, повноваження яких визначаються названим Комітетом у межах його компетенції. Повноваження територіальних відділень Антимонопольного комітету України визначаються цим Законом, іншими актами законодавства (частини перша і друга статті 12 Закону України "Про Антимонопольний комітет України").
Відповідно до ст. ст. 7, 12 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" Антимонопольний комітет України та його територіальні відділення здійснюють контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції.
Згідно з пунктом 11 абзацу 1 статті 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" до повноважень органів Комітету належить проводити дослідження ринку, визначати межі товарного ринку, а також становище, в тому числі монопольне (домінуюче), суб'єктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідні рішення (розпорядження).
У разі виявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, в тому числі наслідків такого порушення, органи Антимонопольного комітету України приймають розпорядження про початок розгляду справи (стаття 37 Закону України "Про захист економічно конкуренції").
Правовідносини у сфері житлово-комунальних послуг регулюються, зокрема, Законом України "Про житлово-комунальні послуги" (1875-15) , Законом України "Про теплопостачання" (2633-15) , Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 (630-2005-п) (надалі - Правила) та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють відносини у цій сфері.
Правила регулюють відносини на ринку між споживачами та виконавцями послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення незалежно від форм власності та підпорядкованості. Законами України "Про теплопостачання" (2633-15) , "Про житлово-комунальні послуги" (1875-15) та вищезазначеними Правилами визначено наступні поняття:
- споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово- комунальну послугу;
- централізоване опалення - це послуга, спрямована на задоволення потреб споживача у забезпеченні нормативної температури повітря у приміщеннях квартири (будинку садибного типу), яка надається виконавцем з використанням внутрішньобудинкових систем теплопостачання;
- внутрішньобудинкові системи - мережі, арматура на них, прилади та обладнання, засоби обліку та регулювання споживання житлово-комунальних послуг, які знаходяться в межах будинку, споруди.
Зазначеними термінами визначена обов'язкова ознака Споживача послуг, а саме: Споживачем послуг може бути фізична/юридична особа, відповідне обладнання приміщення якої приєднане, або має технічні можливості для приєднання до відповідних внутрішньобудинкових систем.
Враховуючи зазначене вище, до Споживачів послуг відносяться фізичні/юридичні особи - власники жилих/нежилих приміщень.
Теплова енергія - це товарна продукція, що виробляється на об'єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води, інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) за № 146 від 17.10.2014 (z1376-14) "Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг" було затверджено тарифи для Кузнецовського МКП з централізованого опалення:
- для абонентів житлових будинків з будинковими та квартирними приладами обліку теплової енергії - 94,24 грн/Гкал (з податком на додану вартість);
- для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії - 2,65 грн за 1 м2 за місяць протягом періоду надання послуги з централізованого опалення (з податком на додану вартість).
При цьому даною постановою не було окремо виділено та затверджено тариф для індивідуальних (приватних) житлових будинків з централізованого опалення, тобто виключень для індивідуальних житлових будинків даною постановою НКРЕКП не передбачено.
Однак, з початком нового опалювального сезону 2014-2015 рр., Кузнецовське МКП самостійно, не надаючи відповідних пояснень споживачам, не переукладаючи договорів, змінило форму нарахування плати за отриманні послуги з централізованого опалення для споживачів, які мешкають у індивідуальних (приватних) житлових будинках та почало проводити нарахування за продаж теплової енергії, одночасно нараховуючи за послугу гарячого водопостачання у розмірі:
- за умови підключення рушникосушильників до систем гарячого водопостачання 12,52 грн. за 1 м3 (з податком на додану вартість);
- за відсутності рушникосушильників - 11,97 грн. за 1 м3 (з податком на додану вартість).
На вимогу територіального відділення № 01/32-172-03 від 26.02.2015 року про надання інформації, Кузнецовське міське комунальне підприємство надало відповідь, що у багатоповерхових будинках, власникам квартир воно надає послугу з централізованого опалення, однак не може надавати послугу з централізованого опалення споживачам індивідуальних (приватних) житлових будинків, а постачає їм теплову енергію.
Із договорів, укладених між Кузнецовським міським комунальним підприємством та споживачами індивідуальних (приватних) житлових будинків на надання послуг з централізованого опалення, та які були предметом розгляду Відділенням Антимонопольного комітету України, вбачається, що, так як Кузнецовське міське комунальне підприємство надає всі житлово-комунальні послуги, а саме: послуги централізованого опалення та гарячого водопостачання та централізованого водопостачання та водовідведення, відповідно з споживачами укладався один договір на всі житлово-комунальні послуги. Крім того, Кузнецовське міське комунальне підприємство є балансоутримувачем багатоповерхових будинків і надає послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям м. Кузнецовськ.
У договорах, укладених Кузнецовським міським комунальним підприємством зі споживачами-мешканцями будинків приватного сектору, предметом договору є надання послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення. Окрім того, відповідно до пункту 2 договору "Тарифи на послуги", нарахування за послуги теплопостачання здійснюється за 1 м2 загальної (опалювальної) площі. У зазначених договорах передбачено, що: "У разі зміни тарифів, діючих на час укладання договору, оплата споживачем наданих йому послуг здійснюється за новими цінами без змін інших умов договору".
В ході розгляду справи встановлено, що Кузнецовське міське комунальне підприємство самостійно змінило порядок оплати споживачам індивідуальних (приватних) будинків за послуги з централізованого опалення і почало нараховувати не за 1 м2 загальної (опалювальної) площі, як було обумовлено укладеними договорами з споживачами, а за вартість 1 Гкал. Крім того, не здійснило ніяких заходів щодо переукладення зі споживачами індивідуальних (приватних) будинків договорів на надання житлово-комунальних послуги.
Із рахунків споживачів, як встановлено судами попередніх інстанцій, вбачається, що згідно із зазначеним методом нарахувань, рахунки за теплопостачання споживачам зросли у 2,5 рази, хоча тариф за опалення зменшився з 2,82 грн. за 1 м2 (відповідно до рішення Кузнецовської міської ради № 762 від 01 березня 2013 року) до 2,65 грн за 1 м2 за місяць протягом періоду надання послуги з централізованого опалення (з податком на додану вартість).
Судом апеляційної інстанції відхилено доводи скаржника, що внутрішньобудинкові мережі приватних житлових будинків належать власникам зазначених будинків, а внутрішньобудинкові мережі багатоквартирних житлових будинків належать власне Кузнецовському міському комунальному підприємству, оскільки внутрішньобудинкові мережі багатоквартирних житлових будинків належать Кузнецовському міському комунальному підприємству не як теплопостачальній організації, а як балансоутримувачу, тобто, підприємству, яке є виконавцем послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій (відповідно до рішення № 180 від 17.08.2011 виконавчого комітету Кузнецовської міської ради "Про визначення виконавця житлово-комунальних послуг м. Кузнецовськ").
При цьому суд апеляційної інстанції погодився із висновком суду першої інстанції, що Кузнецовське міське комунальне підприємство як теплопостачальне підприємство, здійснює постачання теплової енергії споживачам багатоквартирних житлових будинків, і індивідуальних (приватних) житлових будинків магістральними та розподільчими мережами до межі розподілу балансової належності системи опалення.
Крім того, в ході розгляду справи відділенням Антимонопольного комітету України встановлено, що Кузнецовське міське комунальне підприємство звернулось до Управління економіки систем життєдіяльності з інформаційним запитом № 789 від 01.04.2015 та надіслало до територіального відділення копію відповіді листа Управління економіки систем життєзабезпечення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, в якому зазначено, що якщо споживач використовує теплову енергію для опалення належних йому житлових та/або нежитлових приміщень (зокрема, в індивідуальних житлових будинках) за допомогою внутрішньобудинкових систем опалення, що знаходяться в даних приміщеннях, то з таким споживачем укладається договір купівлі-продажу теплової енергії. Відповідно, до таких споживачів застосовується тариф на теплову енергію, затверджений в установленому порядку. Однак, господарські суди дійшли висновку, що таке твердження суперечить визначенню терміна "централізоване опалення", що визначене у Правилах надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 (630-2005-п) : централізоване опалення - це послуга, спрямована на задоволення потреб споживача у забезпеченні нормативної температури повітря у приміщеннях квартири (будинку садибного типу), яка надається виконавцем з використанням внутрішньобудинкових систем теплопостачання.
Відповідно до абзацу 9 п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 № 1198 "Про затвердження Правил користування тепловою енергією" (1198-2007-п) , система теплоспоживання - комплекс теплоспоживчих установок, з'єднаний із системою теплопостачання, призначений для задоволення потреб споживача; відповідно до абзацу 12 пункту 3 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України, тепловикористальне обладнання - комплекс пристроїв, які використовують теплову енергію для опалення, вентиляції, гарячого водопостачання і технологічних потреб.
Оскільки Кузнецовське міське комунальне підприємство надає споживачам індивідуальних (приватних) житлових будинків послугу гарячого водопостачання і проводить нарахування за цю послугу (це простежується у виставлених рахунках споживачам), то цим самим суперечить саме собі у своєму прагненні продавати зазначеним споживачам теплову енергію.
З врахуванням викладеного суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що оскільки купівля-продаж теплової енергії не є житлово-комунальною послугою, споживачі, що мешкають в індивідуальних (приватних) житлових будинках, не обладнаних лічильниками теплової енергії, сплачуючи в 2,5 рази більше за місяць, ніж якщо б сплачували за послугу централізованого опалення з розрахунку за 1 м2, позбавлені можливості отримувати пільги чи субсидії, адже пільги та/або субсидії надаються тільки за житлово-комунальні послуги.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції прийшла до висновку, що Кузнецовське міське комунальне підприємство самостійно та неправомірно змінило методику та порядок нарахувань мешканцям приватного сектору м. Кузнецовськ за послуги централізованого опалення, не переукладаючи при цьому договори з споживачами приватного сектору на надання комунальних послуг.
Відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 № 1198 "Про затвердження Правил користування тепловою енергією" (1198-2007-п) користування тепловою енергією допускається лише на підставі договору купівлі - продажу теплової енергії між споживачем і теплопостачальною організацією, крім підприємств, що виробляють та використовують теплову енергію для цілей власного виробництва. Договори укладаються відповідно до типових договорів. Форми типових договорів затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері теплопостачання.
Крім того, відповідно до пунктів 36 та 39 вищезгаданих Правил, споживач має право, а теплопостачальна організація зобов'язується надавати споживачеві інформацію про обсяги та якість постачання теплової енергії, тарифи (ціни), порядок оплати, методики і нормативи розрахунку, режими споживання на умовах, визначених договором.
Поряд з цим, як встановлено судами попередніх інстанцій, в матеріалах справи відсутні докази, підтверджені нормативними документами, про те, що порядок оплати, методика і нормативи розрахунку, режими споживання споживачам приватного сектору м. Кузнецовськ, помешкання яких не обладнані приладами обліку, змінилися, а також причини цих змін.
Окрім того, Кузнецовським міським комунальним підприємством жодних дій щодо переукладення договорів про користування тепловою енергією зі споживачами приватного сектору м. Кузнецовськ вчинено не було. Оскільки між споживачами приватного сектору і теплопостачальною організацією відсутні договори купівлі-продажу теплової енергії, а в чинних договорах про надання населенню комунальних послуг зазначено, що споживач зобов'язаний оплачувати комунальні послуги (послуги з централізованого опалення) за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором (пункт 1.1 договору), Кузнецовське міське комунальне підприємство неправомірно змінило методику та порядок нарахувань мешканцям приватного сектору м. Кузнецовськ, помешкання яких не обладнані приладами обліку, за послуги централізованого опалення.
Як вбачається із копій чинних договорів "Про надання населенню комунальних послуг", наданих Кузнецовським міським комунальним підприємством до територіального відділення, укладених, в тому числі, і на послуги з централізованого опалення з мешканцями приватних (індивідуальних) житлових будинків, у пункті 2. Тарифи на послуги передбачено, що: "У випадку відсутності засобів обліку розмір плати в місяць, за надані послуги обраховується згідно з нормативами (нормами) споживання". Крім того, в договорі розраховується розмір плати за надані послуги за місяць згідно з нормативами (нормами) споживання і основою для цих розрахунків за послуги теплопостачання (опалення) є саме тариф за 1 м2 загальної (опалювальної) площі.
Зокрема, у договорі № 2/1 "ПК" "Про надання населенню комунальних послуг", укладеного 20 січня 2012 року Кузнецовським міським комунальним підприємством зі споживачем приватного (індивідуального) житлового будинку Бензою Леонідом Пилиповичем у тому числі і на послуги з централізованого опалення, підпунктом 2.1 пункту 2. Тарифи на послуги передбачено, що тарифи на послуги з централізованого опалення становлять:
- теплопостачання - 3,20 грн. (з ПДВ) за 1 м2 загальної (опалювальної) площі;
- теплопостачання - 1 Гкал. - 63,74 грн. (з ПДВ).
Підпунктом 2.2 цього ж пункту вищевказаного договору передбачено, що: "У випадку відсутності засобів обліку розмір плати в місяць, за надані послуги обраховується згідно з нормативами (нормами) споживання".
У підпункті 2.3 даного пункту договору Підприємством зазначено, що: "При зміні тарифів, діючих на час укладання Договору, оплата Споживачем наданих йому послуг здійснюється за новими цінами без змін інших умов Договору.
Крім того, у пункті 2.4 Кузнецовським міським комунальним підприємством розраховано розмір плати за надані послуги за місяць згідно з нормативами (нормами) споживання, а саме: "Розмір плати за надані послуги згідно з нормативами (нормами) споживання є динамічний в залежності від кількості днів в місяці і на момент укладення договору становить:
- теплопостачання (опалення) -144,10 м2 * 3,20 грн. = 431,12 грн."
Так, відповідно до п.п. 2 п. а) ст. 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги
Згідно з п. 2 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить, зокрема, встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.
У зв'язку з неналежним виконанням Кузнецовською міською радою повноважень у зазначеній сфері було прийнято рішення адміністративної колегії відділення від 07.12.2015 № 15 у справі № 03-1/09-15, яким визнано бездіяльність виконавчого комітету Кузнецовської міської ради, яка полягає у невиконанні ним власних повноважень, наданих Законами України "Про житлово-комунальні послуги" (1875-15) та "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , що створила умови для порушень законодавства про захист економічної конкуренції з боку Кузнецовського міського комунального підприємства, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 7 статті 50 Законами України "Про житлово-комунальні послуги" (1875-15) та статтею 17 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді бездіяльності органів місцевого самоврядування, що створює умови суб'єкту господарювання для вчинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції. В ході розгляду справи виконавчий комітет Кузнецовської міської ради зобов'язався контролювати відносини між споживачами та Кузнецовським міським комунальним підприємством щодо надання житлово-комунальних послуг, тим сам визнавши вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Рішення адміністративної колегії відділення від 07.12.2015 № 15 у справі № 03-1/09-15 у судовому порядку не оскаржувалось.
З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що дії Кузнецовського міського комунального підприємства, які полягають у неправомірній зміні методики та порядку нарахувань мешканцям приватних (індивідуальних) житлових будинків м. Кузнецовськ, помешкання яких не обладнані приладами обліку тепла, за послуги централізованого опалення, з порушенням умов чинних договорів, обґрунтовано кваліфіковано Рівненським обласним територіальним відділенням АМК України як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 2 статті 50, пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м.Кузнецовськ Рівненської області, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
Відповідно до статті 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" відносини у сфері надання житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.
Статтею 26 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначено істотні умови договору на надання житлово-комунальних послуг. Зокрема, істотними умовами є, відповідно, порядок оплати за спожиті послуги, порядок перерахунків розміру плати за послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості, права та обов'язки сторін, порядок контролю та звіту сторін, порядок вимірювання обсягів та визначення якості надання послуг тощо.
Даною нормою передбачено, що крім істотних умов договір може містити інші умови за згодою сторін. Договір не може містити умов, що вводять додаткові види оплати послуг, не передбачені типовими договорами на надання житлово-комунальних послуг, затвердженими Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 "Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення" (630-2005-п) (із змінами) (далі - правила) затверджено типовий договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, в якому передбачено права та обов'язки споживача, права та обов'язки виконавця даних послуг, відповідальність сторін, порядок встановлення факту неналежного надання або ненадання послуг та розв'язання спорів
Дані правила регулюють відносини на ринку між споживачами та виконавцями послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, є обов'язковими для виконання всіма споживачами та виконавцями незалежно від форми власності і підпорядкованості.
Відповідно до пункту 8 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення послуги надаються споживачам на підставі договору, що оформляється на основі типового договору, який затверджений цими ж правилами.
Комунальні послуги для всіх груп споживачів надаються Кузнецовським МКП на підставі укладених договорів.
Згідно абз. 3 ч. 4 ст. 179 Господарського кодексу України, при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
Відповідно до ч. 3 ст. 183 Господарського кодексу України, укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених ст. 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами ст. 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.
В силу ч. 3 ст. 6 Цивільного кодексу України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
З врахуванням викладеного, господарськими судами встановлено, що відповідно до договорів про надання населенню комунальних послуг, які надані суду сторонами, в даних договорах не враховані вимоги Типового договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 "Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення" (630-2005-п) із змінами, внесеними згідно постанови № 151 від 17.02.2010 (151-2010-п) , якою передбачено, що послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі типового договору на надання послуг з централізованого водопостачання.
В договорах "Про надання населенню комунальних послуг", укладених, в тому числі, і на послуги з централізованого опалення з мешканцями приватних (індивідуальних) житлових будинків, пункти, які стосуються прав, обов'язків, зобов'язань та відповідальності сторін, порядок встановлення факту ненадання послуги, здійснення перерахунків розміру плати за послуги у разі їх ненадання, або надання не в повному обсязі, зниження їх якості, або взагалі не передбачені, або звужені суттєві вимоги, що стосуються прав споживачів та обов'язків виконавців послуг, які визначені Постановою № 630 (630-2005-п) .
Судами попередніх інстанцій встановлено, що як вбачається із п'яти вищезазначених договорів, копії яких надало Кузнецовське міське комунальне підприємство до відділення, договір № 19 "П", укладений 01.09.2003, не відповідає вимогам типового договору. Підприємство було зобов'язане переукласти договір зі споживачем згідно умов типового договору, однак підприємством жодних дій вчинено не було. У договорі № 184 "П", укладеного 05 грудня 2007 року відсутній порядок встановлення факту неналежного надання або ненадання послуг та розв'язання спорів, що передбачено типовим договором, відповідно до п.23-29 якого вирішуються спори між сторонами, встановлюються факти неналежного надання або ненадання послуг, роз'яснюються підстави для складання актів-претензій. Окрім того, безпідставно включено пункти, що не передбачаються типовим договором.
Таким чином, як встановлено господарськими судами, в укладених Кузнецовським міським комунальним підприємством зі споживачами договорах "Про надання населенню комунальних послуг", відсутні окремі із істотних умов договору, встановлених статтею 26 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", та які передбачаються типовим договором, однак, безпідставно включено пункти, що не передбачаються ні типовим договором, ні Законом України "Про житлово-комунальні послуги" (1875-15) .
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що дії Кузнецовського міського комунального підприємства, які полягали в бездіяльності щодо переукладення договорів зі споживачами на надання житлово-комунальних послуг, відповідно до істотних умов договору, встановлених статтею 26 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", та які передбачаються Типовим договором, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м. Кузнецовськ Рівненської області де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, шляхом вчинення дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Відповідно до ст. 111-7 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Доводи Кузнецовського міського комунального підприємства, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів вважає необґрунтованими та такими, що не спростовують висновків судів попередніх інстанцій та передусім зводяться до переоцінки доказів, а суд касаційної інстанції в силу положення ч. 2 ст. 111-7 ГПК України не має права додатково перевіряти докази.
З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені судами попередніх інстанцій на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів в їх сукупності, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для зміни чи скасування оскаржуваних судових рішень.
Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9 - 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Кузнецовського міського комунального підприємства залишити без задоволення, а постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 29.06.2016 та рішення Господарського суду Рівненської області від 16.05.2016 у справі № 918/142/16 - без змін.
Головуючий - суддя
Судді:
Студенець В.І.
Палій В.В.
Селіваненко В.П.