ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2016 року Справа № 921/1189/14-г/10
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого: Панової І.Ю., суддів: Коваленка В.М., Погребняка В.Я.,
розглянувши касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "УкрСиббанк" на ухвалу господарського суду Тернопільської області від 03.11.2015 та постанову у справі Львівського апеляційного господарського суду від 16.03.2016 № 921/1189/14-г/10 господарського суду Тернопільської області за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю спільного медико - технічного підприємства "МТЦ" ЛТД про банкрутство представники сторін в судове засідання не з'явились.
ВСТАНОВИВ :
Ухвалою господарського суду Тернопільської області від 03.11.2015 у справі № 921/1189/14-г/10 (суддя - Півторак М.Є.) затверджено звіт ліквідатора Мандзюка Л.М. та ліквідаційний баланс у справі № 921/1189/14-г/10 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю спільного медико - технічного підприємства "МТЦ" ЛТД (далі - ТОВ спільне медико - технічне підприємство "МТЦ" ЛТД).
Визнано погашеними вимоги кредиторів у справі: - Тернопільського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, м. Тернопіль, вул. Танцорова, 51 в сумі 1 184,33 грн.; - Тернопільського міськрайонного центру зайнятості, м. Тернопіль, вул. Текстильна, 1б, в сумі 907,66 грн.; - Управління Пенсійного фонду України в м. Тернополі, м. Тернопіль, вул. Руська, 17 в сумі 38 188,17 грн.; - Управління обліку та контролю за використанням комунального майна м. Тернопіль бульвар Т. Шевченка, 21 в сумі 357 762,02 грн.; - Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Тернополі, м. Тернопіль, вул. Микулинецька, 3а в сумі 228,32 грн.; - Публічного акціонерного товариства "Укрсиббанк", м. Львів, вул. У.Самчука, 26/1 в сумі 4 681 580,33 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю спільне медико - технічне підприємство "МТЦ" ЛТД ліквідовано як юридичну особу з 03 листопада 2015 року.
Провадження у справі № 921/1189/14-г/10 - припинено.
Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 16.03.2016 у справі № 921/1189/14-г/10 (головуючий суддя: Желік М.Б., суддя Кордюк Г.Т., суддя Марко Р.І.) відмовлено в задоволенні вимог апеляційної скарги Публічного акціонерного товариства "УкрСиббанк" (далі - ПАТ "УкрСиббанк"), ухвалу господарського суду Тернопільської області від 03.11.2015 у справі № 921/1189/14-г/10 залишено без змін.
Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ПАТ "УкрСиббанк" звернулось до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, просило скасувати ухвалу господарського суду Тернопільської області від 03.11.2015 та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.03.2016 у справі №921/1189/14-г/10, а справу № 921/1189/14-г/10 передати для продовження розгляду до господарського суду Тернопільської області, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, зокрема, ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ст. 43 ГПК України.
Переглянувши у касаційному порядку прийняті у даній справі судові акти, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (2343-12) (далі - Закон про банкрутство), колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій в оскаржуваних ухвалі та постанові, 20.11.2014 ухвалою господарського суду Тернопільської області порушено провадження у справі № 921/1189/14-г/10 про банкрутство ТОВ спільного медико-технічного підприємства "МТЦ" ЛТД в порядку ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
05.12.2014 постановою господарського суду Тернопільської області боржника - ТОВ спільне медико - технічне підприємство "МТЦ" ЛТД визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором призначено голову ліквідаційної комісії Мандзюка Любомира Михайловича.
08.12.2014 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України оприлюднено повідомлення (№ 6831) про визнання боржника ТОВ спільного медико - технічного підприємства "МТЦ" ЛТД банкрутом та відкриття його ліквідаційної процедури.
10.08.2015 ліквідатор на розгляд господарського суду подав звіт про виконану роботу у справі про банкрутство ТОВ спільного медико - технічного підприємства "МТЦ" ЛТД з додатками, клопотання про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута.
Суд першої інстанції в оскаржуваній ухвалі із звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу встановив, що з метою виявлення майна та грошових коштів банкрута - ТОВ спільного медико - технічного підприємства "МТЦ" ЛТД для формування ліквідаційної маси ліквідатором було направлено відповідні запити до державних органів для встановлення реєстрації його майнових активів: ТОВ "Міське бюро технічної інвентаризації" м. Тернопіль; Відділу Держкомзему у м. Тернополі; Управління Державтоінспекції УМВСУ в Тернопільській області; Державну інспекцію сільського господарства в Тернопільській області; Реєстраційній службі Тернопільського міського управління юстиції м. Тернопіль.
Також, ліквідатором проведено інвентаризацію майна, коштів та фінансових зобов'язань ТОВ спільного медико - технічного підприємства "МТЦ" ЛТД про що складено Відомість результатів інвентаризації активів станом на 01.05.2015; Акт про результати інвентаризації наявних коштів, що зберігаються в касі від 01.05.2015; Відомість інвентаризації інших необоротних матеріальних активів та запасів від 01.05.2015; Акт інвентаризації основних фондів (засобів) станом на 01.05.2015.
За наслідками проведення ліквідаційних процедур та вжитих вищезазначених заходів ліквідатором було встановлено, що відповідно до листа № 13/1222 від 19.02.2015 УДАІ УМВСУ в Тернопільській області за ТОВ спільне медико - технічне підприємство "МТЦ" ЛТД транспортні засоби в Центрах ДАІ на території Тернопільської області не зареєстровані; згідно довідки, виданої ТОВ "Міське бюро технічної інвентаризації" №866 від 25.02.2015 ТОВ спільне медико - технічне підприємство "МТЦ" ЛТД не має зареєстровано права власності на нерухоме майно в м. Тернополі; у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомості відсутні про реєстрацію таких прав за ТОВ спільне медико - технічне підприємство "МТЦ" ЛТД, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 34136685 від 25.02.2015; відповідно до інформації з Реєстру прав власності на нерухоме майно № 34136722 від 25.02.2015 у реєстрі відсутні відомості щодо реєстрації таких прав за ТОВ спільне медико - технічне підприємство "МТЦ" ЛТД; згідно довідки № 19-1919-0.9-452/2-15 від 23.02.2015 Відділу Держземагенства у м. Тернополі за ТОВ спільне медико - технічне підприємство "МТЦ" ЛТД земельні ділянки не зареєстровані.
Листом № 367/26-3.02 Архівний відділ Тернопільської міської ради повідомив, що до Відділу передано на державне зберігання документи з особового складу згідно опису справ за 1992-2014 роки та копії ліквідаційних документів в кількості 54 одиниці зберігання.
За результатами роботи, ліквідатором було встановлено, що у ТОВ спільного медико - технічного підприємства "МТЦ" ЛТД відсутні кошти та будь-яке майно, що може бути використано для погашення заборгованості перед кредиторами на суму 4 458 790,46 грн.
Згідно листа № 34/1228/11 від 21.05.2015 року Другий Відділ ДВС Тернопільського міського управління юстиції м. Тернопіль повідомив, що станом на 21.05.2015 у Відділі на виконанні не перебувають будь-які виконавчі документи про стягнення з Товариства боргів чи штрафів.
Також, господарським судом встановлено, що 07.08.2015 знищено круглу печатку Товариства - банкрута, що підтверджується Актом про знищення печатки ТОВ від 07.08.2015.
07.08.2015 відбулось засідання комітету кредиторів ТОВ "МТЦ" ЛТД на якому комітет кредиторів одноголосно прийняв рішення про схвалення звіту ліквідатора.
10.09.2015 ліквідатор Мандзюк Л.М. направив усім кредиторам у справі письмові повідомлення про схвалення комітетом кредиторів звіту ліквідатора, завершення ліквідаційної процедури банкрута та подання до господарського суду на затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута.
16.10.2015 ухвалою господарського суду Тернопільської області звільнено активи (майно) ТОВ спільного медико - технічного підприємства "МТЦ" ЛТД з під податкової застави та зобов'язано обтяжувача - Тернопільську об'єднану державну податкову інспекцію м. Тернопіль вчинити дії по виключенню запису з Державного реєстру обтяжень рухомого майна ТОВ спільного медико - технічного підприємства "МТЦ" ЛТД, що зареєстровані в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна за № 13260315 від 16.11.2012.
Згідно Витягу з Державного реєстру обтяжень рухомого майна № 48172651 від 27.10.2015, 16.10.2015 вилучено обтяження за № 13260315 від 16.11.2012.
На думку суду першої інстанції, за підсумками ліквідаційної процедури ліквідатором вчинено належні дії по виявленню активів та пасивів боржника, внаслідок вжитих заходів доведено необхідність ліквідації банкрута.
Враховуючи, що у банкрута не виявлено ні майна, ні коштів для погашення заборгованості перед кредиторами, ліквідатор виконав свої повноваження у відповідності з вимогами Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (2343-12) по виявленню майнових активів банкрута, суд першої інстанції дійшов висновку, з яким в оскаржуваній постанові погодився суд апеляційної інстанції, що ліквідаційний баланс ТОВ спільного медико - технічного підприємства "МТЦ" ЛТД підлягає затвердженню, товариство - ліквідації як юридична особа, а провадження у даній справі, в порядку ст. 83 Закону про банкрутство, підлягає припиненню.
Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що ухвала суду першої інстанції про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу, та постанова суду апеляційної інстанції, прийняті з порушенням вимог ст. 43 ГПК України, при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи, виходячи з наступного.
Згідно статті 4-1 ГПК України, господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (2343-12) .
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України (1798-12) , іншими законодавчими актами України.
Статтею 9 зазначеного Закону встановлено, що справи про банкрутство розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими Господарським процесуальним кодексом України (1798-12) , з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Колегія суддів касаційної інстанції вважає, що рішення у справі про банкрутство, що є актом правосуддя, повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.
Відповідно до вимог ч. ч. 1, 2 ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом, та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку.
Ліквідатор з дня свого призначення, зокрема, здійснює такі повноваження: приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута; аналізує фінансове становище банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу; пред'являє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; має право отримувати кредит для виплати вихідної допомоги працівникам, що звільняються внаслідок ліквідації банкрута, який відшкодовується згідно з цим Законом позачергово за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута; з дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури повідомляє працівників банкрута про звільнення та здійснює його відповідно до законодавства України про працю. Виплата вихідної допомоги звільненим працівникам банкрута провадиться ліквідатором у першу чергу за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута, або отриманого для цієї мети кредиту; заявляє в установленому порядку заперечення щодо заявлених до боржника вимог поточних кредиторів за зобов'язаннями, які виникли під час провадження у справі про банкрутство і є неоплаченими; подає до суду заяви про визнання недійсними правочинів (договорів) боржника; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; передає в установленому порядку на зберігання документи банкрута, які відповідно до нормативно-правових документів підлягають обов'язковому зберіганню, на строк не менше п'яти років з дати визнання особи банкрутом; продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом; повідомляє про своє призначення державний орган з питань банкрутства в десятиденний строк з дня прийняття рішення господарським судом та надає державному органу з питань банкрутства відповідну інформацію для ведення Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство;
Згідно ч. ч. 1, 5 ст. 45 Закону про банкрутство, кошти, одержані від продажу майна банкрута, спрямовуються на задоволення вимог кредиторів у порядку, встановленому цією статтею. Вимоги, не задоволені за недостатністю майна, вважаються погашеними.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 46 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: відомості за результатами інвентаризації майна боржника та перелік ліквідаційної маси; відомості про реалізацію об'єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу; копії договорів купівлі-продажу та акти приймання-передачі майна; реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів; довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню; для акціонерних товариств - копія розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій, засвідчена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; для емітентів цінних паперів - копія звіту про наслідки погашення цінних паперів, засвідчена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
Згідно ч. 2 ст. 46 вказаного Закону, якщо за результатами ліквідаційної процедури після задоволення вимог кредиторів не залишилося майна, господарський суд виносить ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута.
Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 10.08.2015 ліквідатор на розгляд господарського суду подав звіт про виконану роботу у справі про банкрутство ТОВ спільного медико - технічного підприємства "МТЦ" ЛТД з додатками, клопотання про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута.
Враховуючи вимоги ст.ст. 41, 46 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що розглядаючи ліквідаційний баланс та звіт ліквідатора, в судовому засіданні господарський суд перевіряє обґрунтованість, правомірність та повноту дій ліквідатора, а також, достовірність змісту ліквідаційного балансу.
Суд касаційної інстанції зазначає, що виходячи із вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (2343-12) , ухвала суду про затвердження звіту ліквідатора і ліквідаційного балансу є за своєю правовою природою судовим рішенням, яке підсумовує хід ліквідаційної процедури, в якому необхідно повно відобразити обставини, що мають значення для даної справи.
Затверджуючи звіт ліквідатора, господарський суд повинен дати оцінку належності проведення ліквідатором всієї ліквідаційної процедури, дотримання ним черговості задоволення вимог кредиторів, відповідності законодавству про банкрутство всіх обов'язкових додатків до звіту ліквідатора, зокрема, оцінити повноту пошуку, виявлення майнових активів банкрута, для включення їх в ліквідаційну масу, а також - дати оцінку діям ліквідатора щодо пошуку, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб, надати оцінку повноті реалізації ліквідатором активів боржника, а також з'ясувати чи здійснювались ліквідатором заходи для виявлення та повернення дебіторської заборгованості, чи пред'являв останній до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості.
Висновки суду про встановлені обставини і їх правові наслідки повинні бути вичерпними, відповідати дійсності та підтверджуватися належними та допустимими доказами доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Колегія суддів касаційної інстанції вважає, що звіт та ліквідаційний баланс, як підсумковий документ, що подається ліквідатором господарському суду в зв'язку з закінченням ліквідаційної процедури, не може бути затверджений господарським судом у відсутності аналізу судом при затвердженні ліквідбалансу дій ліквідатора, зокрема, щодо виявлення та повернення дебіторської заборгованості, а також обставин звернення ліквідатора до третіх осіб з вимогами щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості.
Суди попередніх інстанцій, дійшовши висновку про можливість затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу, в даному випадку, в порушення вимог ст. 43 ГПК України та ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", в оскаржуваних ухвалі та постанові не надали належної правової оцінки наданому ліквідатором звіту та ліквідаційному балансу банкрута в частині наявності чи відсутності дебіторської заборгованості третіх осіб перед банкрутом, не з'ясували в ухвалі та постанові, чи вживав ліквідатор заходів для пошуку, виявлення та повернення до ліквідаційної маси дебіторської заборгованості, не встановили на підставі належних та допустимих доказів які конкретні дії вчинялись ліквідатором для виявлення та повернення дебіторської заборгованості.
Отже, господарські суди попередніх інстанцій, затверджуючи звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута, припустились порушень приписів ч. 1 ст. 43 ГПК України стосовно всебічного, повного і об'єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, що відповідно до ч. 1 ст. 111-10 ГПК України є підставою для скасування судового рішення у справі.
Враховуючи вищезазначене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що ухвала суду першої інстанції про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута від 03.11.2015 та постанова суду апеляційної інстанції від 16.03.2016 підлягають скасуванню, а справа - передачі на новий розгляд до господарського суду Тернопільської області на стадію ліквідаційної процедури в іншому складі суду.
Керуючись статтями 111-7, 111-9 - 111-13 ГПК України, Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "УкрСиббанк" задовольнити.
Ухвалу господарського суду Тернопільської області від 03.11.2015 та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.03.2016 у справі № 921/1189/14-г/10 скасувати. Справу № 921/1189/14-г/10 передати на новий розгляд до господарського суду Тернопільської області на стадію ліквідаційної процедури в іншому складі суду.
Головуючий
Судді
І.Ю. Панова
В.М. Коваленко
В.Я. Погребняк