ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2016 року Справа № 922/6209/15
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Бакуліної С.В. (доповідач), суддів: Гоголь Т.Г., Добролюбової Т.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скарги Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 22.03.2016 у справі № 922/6209/15 господарського суду Харківської області за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до 1. Головного управління Держгеокадастру у Харківській області; 2. Управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідачів: 1. ОСОБА_6; 2. ОСОБА_7; 3. ОСОБА_8; 4. ОСОБА_9; 5. ОСОБА_10; 6. ОСОБА_11 про відновлення порушеного права власності в судовому засіданні взяли участь представники: від позивача: від відповідача: від третіх осіб: ОСОБА_12 (довіреність № 227 від 19.02.2013) не з'явились не з'явились
В С Т А Н О В И В :
Рішенням Господарського суду Харківської області (суддя Яризько В.О.) від 26.01.2016 у справі № 922/6209/15 позов задоволено; визнано незаконними та скасовано накази Головного управління Держземагентства у Харківській області "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" №3690-СГ від 30 грудня 2014, № 3691-СГ від 30 грудня 2014, №3692-СГ від 30 грудня 2014, № 3693-СГ від 30 грудня 2014, № 3694-СГ від 30 грудня 2014, №3695-СГ від 30 грудня 2014; визнано незаконними та скасовано висновки про погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок Управління Держземагентства у Харківському районі Харківській області №212 від 27 лютого 2015, № 213 від 27 лютого 2015, № 214 від 27 лютого 2015, № 215 від 27 лютого 2015, № 216 від 27 лютого 2015, № 217 від 27 лютого 2015; визнано незаконними та скасовано висновки державної експертизи землевпорядної документації № 0844 від 16 березня 2015, № 0845 від 16 березня 2015, № 0846 від 16 березня 2015, затверджені Головним управлінням Держземагентства у Харківській області; визнано незаконними та скасовано накази Головного управління Держземагентства у Харківській області "Про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки у власність" № 878-СГ від 21 квітня 2015, № 884-СГ від 21 квітня 2015, № 885-СГ від 21 квітня 2015, № 886-СГ від 21 квітня 2015, № 887-СГ від 21 квітня 2015, № 888-СГ від 21 квітня 2015; стягнуто з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області на користь Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 витрати по сплаті судового збору в сумі 3654,00 грн; стягнуто з Управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області на користь Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 витрати по сплаті судового збору в сумі 1218,00 грн.
Постановою Харківського апеляційного господарського суду (головуючий суддя Крестьянінов О.О., судді - Фоміна В.О., Шевель О.В.) від 22.03.2016 рішення Господарського суду Харківської області від 26.01.2016 у справі № 922/6209/15 скасовано; прийнято нове рішення; в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
В касаційній скарзі Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 просить скасувати постанову Харківського апеляційного господарського суду від 22.03.2016, а рішення Господарського суду Харківської області від 26.01.2016 у справі № 922/6209/15 залишити в силі, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст. 13, 19, 41, 55, 129 Конституції України, ст.ст. 15, 16, 179, 183, 187, 321, 373, 386, 393 Цивільного кодексу України (далі ЦК України (435-15) ), ст.ст. 19, 22, 79, 116 Земельного кодексу України (далі ЗК України (2768-14) ), ст.ст. 1, 4, 22, 33, 34, 43 Господарського кодексу України (далі ГПК України (1798-12) ).
Відзиву на касаційну скаргу сторони не надіслали.
Заслухавши пояснення по касаційній скарзі представника позивача, який підтримав викладені в ній доводи, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Фізична особа - підприємець ОСОБА_4, звернувся до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області, в якій просить суд відновити порушене право власності на багаторічні насадження сад яблуневий в кількості 1498 дерев, що розташований на земельній ділянці площею 12 га вздовж Бєлгородської траси за межами населених пунктів на території Кулинічівської селищної ради Харківського району Харківської області шляхом визнання незаконними та скасування:
- наказів Головного управління Держземагентства у Харківській області "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" від 30.12.2014 №3690-СГ, №3691-СГ, №3692-СГ, №3693-СГ, №3694-СГ, №3695-СГ;
- висновків про погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок Управління Держземагентства у Харківському районі Харківській області від 27.02.2015 №212, №213, №214, №215, №216, №217;
- висновків державної експертизи землевпорядної документації від 16.03.2015 №0844, №0845, №0846 затверджених Головним управлінням Держземагентства у Харківській області;
- наказів Головного управління Держземагентства у Харківській області "Про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки у власність" від 21.04.2015 №878-СГ, №884-СГ, №885-СГ, №886-СГ, №887-СГ, №888-СГ.
Судами встановлено таке.
06.05.2005 між позивачем та ВАТ "Сад" було укладено договір купівлі-продажу (т.1 а.с.16, 17), відповідно до розділу 1 якого ВАТ "Сад" продає, а позивач купує зелені насадження (сад яблуневий) в кількості 1498 дерев (квартал 63), які розташовані на земельній ділянці, площею 12 га, в тому числі під плодовими насадженнями 10,074 га вздовж Бєлгородської траси біля земельної ділянки покупця), надалі по тексту договору - "товар". Земельна ділянка, на якій розташований товар згідно кадастрової карти має інвентарний номер 63 і визначена на копії кадастрової карти, що є невід'ємною частиною цього договору.
30.12.2014 Головним управління Держземагентства у Харківській області було видано накази "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою":
- №3690-СГ, яким надано гр. ОСОБА_6 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження), для ведення особистого селянського господарства;
- №3691-СГ, яким надано гр. ОСОБА_10 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (сіножаті), для ведення особистого селянського господарства;
- №3692-СГ, яким надано гр. ОСОБА_8 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження), для ведення особистого селянського господарства;
- №3693-СГ, яким надано гр. ОСОБА_9 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження), для ведення особистого селянського господарства;
- №3694-СГ, яким надано гр. ОСОБА_7 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження), для ведення особистого селянського господарства;
- №3695-СГ, яким надано гр. ОСОБА_11 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження), для ведення особистого селянського господарства.
27.02.2015 Управлінням Держземагентства у Харківському районі надано висновки про погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок:
- №214 - гр. ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження);
- №216 гр. - ОСОБА_10 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 1,6257 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь;
- №217 - гр. ОСОБА_8 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 1,6257 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження);
- №212 - гр. ОСОБА_9 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження);
- №213 - гр. ОСОБА_7 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 1,6257 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження);
- №215 - гр. ОСОБА_11 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження).
16.03.2015 Головним управління Держземагентства у Харківській області затверджено висновки державної експертизи землевпорядної документації щодо відведення земельних ділянок:
- №0844 - гр. ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження);
- №0845 - гр. ОСОБА_9 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження);
- №0846 - гр. ОСОБА_11 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2,0000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження).
21.04.2015 Головним управління Держземагентства у Харківській області було видано накази "Про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки у власність":
- №887-СГ, яким затверджено розроблений ПП "Тема" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03) загальною площею 2,0000 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області та передано у власність гр. ОСОБА_6 земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 6325157306:00:003:0053, розташовану за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження), для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03);
- №878-СГ, яким затверджено розроблений ПП "Тема" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_10 для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03) загальною площею 1,6257 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області та передано у власність гр. ОСОБА_10 земельну ділянку площею 1,6257 га з кадастровим номером 6325157306:00:003:0048, розташовану за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (сіножаті), для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03);
- №888-СГ, яким затверджено розроблений ПП "Тема" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_8 для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03) загальною площею 1,6257 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області та передано у власність гр. ОСОБА_8 земельну ділянку площею 1,6257 га з кадастровим номером 6325157306:00:003:0051, розташовану за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження), для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03);
- №886-СГ, яким затверджено розроблений ПП "Тема" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_9 для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03) загальною площею 2,0000 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області та передано у власність гр. ОСОБА_9 земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 6325157306:00:003:0049, розташовану за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження), для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03);
- №884-СГ, яким затверджено розроблений ПП "Тема" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_7 для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03) загальною площею 1,6257 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області та передано у власність гр. ОСОБА_7 земельну ділянку площею 1,6257 га з кадастровим номером 6325157306:00:003:0052, розташовану за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження), для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03);
- №885-СГ, яким затверджено розроблений ПП "Тема" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_11 для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03) загальною площею 2,0000 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області та передано у власність гр. ОСОБА_11 земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 6325157306:00:003:0050, розташовану за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження), для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ - 01.03).
Позивач посилається на те, що вказані земельні ділянки, надані у власність третім особам, розташовані в межах земельних ділянок, на яких знаходяться належні йому багаторічні насадження, а саме - сад яблуневий в кількості 1498 дерев.
На підтвердження співпадіння земельних ділянок, на яких знаходяться зелені насадження (сад яблуневий) в кількості 1498 дерев, із земельними ділянками, наданими у власність третім особам, позивач посилається на лист ТОВ "Інститут правового консалтингу" вих. №30-Д від 18.08.2015 (т.1 ас.130-132).
Рішенням Кулиничівської селищної ради від 26.12.2005 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації по оформленню права оренди СПДФО ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 12 га, розташовану в межах с. Затишшя вздовж Бєлгородської траси" (т.2 а.с.28) було надано дозвіл на виготовлення позивачу технічної документації по оформленню права оренди на земельну ділянку площею 12 га для ведення сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Кулиничівської селищної ради в межах с. Затишшя вздовж Бєлгородської траси.
Технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди позивача на земельну ділянку, розташовану в с. Затишшя Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області, була розроблена у 2006 ДП "Харківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою". Розроблена технічна документація отримала позитивні висновки Харківського районного відділу земельних ресурсів від 11.07.2006 (т.2 а.с. 29-57).
Рішенням 3-ї сесії VI скликання Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області від 16.12.2010 було, зокрема, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельної ділянки позивача загальною площею 11,9606 га для ведення сільськогосподарського виробництва в с. Затишшя та передано в довгострокову оренду вказану земельну ділянку терміном на 49 років, наказано позивачу укласти договір оренди, використовувати земельну ділянку у відповідності до проекту землеустрою (т. 2 а.с. 59).
21.12.2010 Управлінням Держкомзему у Харківському районі Харківської області надано висновок №355-д щодо договору оренди землі між Кулиничівською селищною радою та ФОП ОСОБА_4, у п. 2 якого зазначено, що до використання земельної ділянки, площею 11,9606 га, наданої в оренду ФОП ОСОБА_4 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована в межах населеного пункту с. Затишшя на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області, приступити після проведення державної реєстрації договору оренди землі Харківським районним відділом ХРФ ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України".(т.2 ас.58).
21.12.2010 між позивачем (орендар) та Кулиничівською селищною радою (орендодавець) було укладено договір оренди землі (т.2 а.с.60, 61), відповідно до пункту 1 якого орендодавець на підставі рішення ІІІ сесії VI скликання Кулиничівської селищної ради від 16.12.2010 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться в межах населеного пункту с. Затишшя на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області. Згідно з пунктами 2, 8 вказаного договору оренди землі, в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 11,9606 га, у тому числі: садів - 10,0751 га, пасовищ - 1,6231 га, під господарськими шляхами та прогонами - 0,2624 га., договір укладено на 49 років. Відповідно до п. 19 договору оренди передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 5 - денний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання - передачі. Цей договір набуває чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (пункт 40 договору оренди землі).
Однак, договір оренди землі від 21.12.2010 не був зареєстрований у встановленому законом порядку.
Суд першої інстанції задовольнив позов, дійшовши висновку, що підписаний 21.12.2010 між позивачем та Кулиничівською селищною радою договір оренди землі є укладеним, отже відповідачі, надавши дозволи на розроблення документації із землеустрою, висновки погодження проектів землеустрою, висновки державної експертизи землевпорядної документації, накази про затвердження документації із землеустрою та передачі земельних ділянок у власність третім особам, порушили право власності позивача на належні йому за договором від 06.05.2005 багаторічні насадження (сад яблуневий в кількості 1498 дерев), який являє собою сільськогосподарське угіддя земель сільськогосподарського призначення.
Касаційна інстанція погоджується з висновком апеляційного суду, який відмовив у позові з підстав відсутності в діях відповідачів порушень чинного законодавства при прийнятті оспорюваних наказів та висновків, пов'язаних із розпорядженням земельними ділянками.
Так, відповідно до ч.1 ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Згідно ст. 210 ЦК України правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Частиною 2 статті 792 ЦК України передбачено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
За змістом статей 18, 20 Закону України "Про оренду землі" (в редакції закону станом на час укладення договору) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації. Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 ЗК України).
Враховуючи викладене, укладений між позивачем та Кулиничівською селищною радою договір оренди землі від 21.12.2010 не набрав чинності (юридичної сили), а у позивача не виникло право оренди (користування) земельною ділянкою.
Помилковими є посилання місцевого господарського суду на висновки Верховного Суду України, зроблені в постанові від 19.02.2014 у справі №6-162цс13, оскільки викладена у ній правова позиція стосувалася визначення моменту, з якого зареєстрований у встановленому законом порядку договір оренди землі може вважатися укладеним.
Доводи позивача та суду першої інстанції щодо неможливості проведення державної реєстрації договору оренди землі через наявність корупційних діянь службових осіб на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області, а також посилання на лист Харківської місцевої прокуратури №04-48-157-15 від 31.12.2015 (т.2 а.с.66), правомірно визнані апеляційним судом необґрунтованими, по-перше, за відсутністю належних та допустимих доказів на підтвердження вказаних обставин (зокрема, враховуючи презумпцію невинуватості - відповідного вироку суду в кримінальному провадженні або постанови суду у справі про адміністративне правопорушення, які б набрали законної сили, та встановлювали б обставини щодо питань чи мали місце діяння та якими особами вони вчені); по-друге, державну реєстрацію договору оренди землі мало проводити ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України", а не орган місцевого самоврядування, про притягнення посадової особи якого до кримінальної вдповідальності йдеться у вищевказаному листі Харківської місцевої прокуратури № 6.
Посилання позивача на те, що у 2010 він звертався до ХРФ ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" щодо проведення державної реєстрації договору оренди від 21.12.2010, однак відповіді ним не було отримано, також правомірно визнані неспроможними, оскільки судом апеляційної інстанції встановлено, що з часу укладення договору оренди землі від 16.12.2010 позивачем не вчинялось будь-яких дій, спрямованих на відстоювання порушених прав (оскарження дій або бездіяльності осіб, до повноважень яких входило питання розгляду звернення по реєстрації договору оренди землі).
Касаційна інстанція також звертає увагу, що пунктом 12 Перехідних положень ЗК України (2768-14) (виключеним згідно із Законом України від 06.09.2012 № 5245-VI (5245-17) ) передбачено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. Ця норма діяла і у 2005 році. Тому рішення Кулиничівською сільської ради від 16.12.2010 про надання позивачу в оренду земельної ділянки було прийнято з перевищенням наданих законом повноважень (ст. 19 Конституції України).
Окрім того, згідно ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (ст. 21 Закону України "Про оренду землі").
Тому, якщо позивач вважав, що незареєстрований у встановленому законодавством порядку договір оренди від 21.12.2010 є укладеним, таким, що набув чинності, та є підставою для користування земельною ділянкою, то він повинен був сплачувати оренду плату за договором (земельний податок).
Проте, докази, які б свідчили про здійснення позивачем оплати (зокрема земельного податку) за користування земельною ділянкою (тобто були спрямовані на виконання зобов'язань за договором), в матеріалах справи відсутні. В суді касаційної інстанції представник позивача пояснив, що позивач користується земельною ділянкою більше десяти років, проте з 2005 року по цей час в будь-який спосіб не здійснював плати за користування земельною ділянкою.
Щодо позовних вимог про відновлення порушеного права власності позивача на багаторічні насадження - сад яблуневого в кількості 1498 дерев, що розташований на земельній ділянці площею 12 га вздовж Белгородської траси за межами населених пунктів на території Кулиничівської селищної ради Харківського району Харківської області, то касаційна інстанція виходить із такого.
Згідно ч.1, п."а" ч.2 ст. 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об'єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться (частина 2 ст. 79 ЗК України в редакції станом на час укладення договору купівлі-продажу від 06.05.2005 року).
Згідно з ч.3 ст. 373 ЦК України право власності на земельну ділянку поширюється на поверхневий (ґрунтовий) шар у межах цієї ділянки, на водні об'єкти, ліси, багаторічні насадження, які на ній знаходяться, а також на простір, що є над і під поверхнею ділянки, висотою та глибиною, які необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.
Відповідно до ГОСТ 26640-85 "Землі. Терміни та визначення", затвердженого постановою Державного комітету зі стандартів від 28.10.1985 за № 3453 (v3453400-85) багаторічне сільськогосподарське насадження - сільськогосподарське угіддя, що використовується під штучно створені деревесні, кущові або травянисті багаторічні насадження, призначені для отримання врожаю плодово-ягідної, технічної та лікарської продукції, а також для декоративного оформлення території. До багаторічних сільськогосподарських насаджень відносяться сад, виноградник, ягідник, плодовий розплідник, плантації та ін. (п.27). У пункті 4 наведеного ГОСТ під сільськогосподарськими угіддями визначено земельне угіддя, яке систематично використовується для отримання сільськогосподарської продукції.
Таким чином, багаторічні насадження (сад) - це не окрема група дерев, кущів, а земельні угіддя, та/або окрема земельна ділянка з розміщеними на ній деревами, кущами та іншими об'єктами як один цілий об'єкт.
Багаторічні насадження не можуть розглядатися, як окремий об'єкт права власності без земельної ділянки, на якій вони знаходяться, оскільки є складовою частиною земельної ділянки. До вказаного висновку прийшов Верховний Суд України у постанові від 25.02.2015 по справі №6-14цс15.
Крім того, на час укладення договору купівлі-продажу від 06.05.2005 спірні земельні ділянки, на яких розташовані багаторічні насадження, знаходилися у державній власності та перебували в оренді у ВАТ "Сад" на підставі договору оренди землі, укладеного з Харківською районною державною адміністрацією від 10.12.2004, зареєстрованого у ХРФДП "ЦДЗК" від 29.12.2004 за №18 (т.2 а.с.27, 34), а тому ВАТ "Сад" не мало права відчужувати чи в інший спосіб розпоряджатися земельною ділянкою, якою, як зазначалось вище, за межами населеного пункту розпоряджалися лише органи державної виконавчої влади.
А тому, відчуження саду (групи дерев в певній кількості), як окремого об'єкту права власності - товару, не власником земельної ділянки державної форми власності сільськогосподарського призначення не має наслідком відчуження останньої, оскільки такого не передбачено положенням чинного законодавства.
Відповідно ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Однак, позивачем не доведено наявності будь-якого зареєстрованого за ним у встановленому законодавством порядку права на земельну ділянку.
Статтею 6 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що землеустрій базується на принципі дотримання законності.
Згідно зі статтею 4 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" №1808-IV від 17.06.2004 завданням державної експертизи землевпорядної документації є, зокрема, підготовка об'єктивних та обґрунтованих висновків державної експертизи.
Статтею 5 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" № 1808-IV від 17.06.2004 визначено основні принципи державної експертизи землевпорядної документації: законність; незалежність і компетентність при проведенні державної експертизи; об'єктивність досліджень об'єктів державної експертизи; повнота аналізу та обґрунтованість висновків державної експертизи; врахування досягнень науково-технічного прогресу, встановлених стандартів, норм і правил технічної та екологічної безпеки, інших нормативно-правових актів, міжнародних угод; відповідальність за достовірність і повноту аналізу, обґрунтованість висновків державної експертизи.
За положеннями ст. 393 ЦК України за позовом власника майна судом може бути визнаний незаконним та скасований лише той правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника.
Відповідно ч.5 ст. 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом. Право користування ВАТ "Сад" земельною ділянкою яка засаджена придбаним позивачем садом є припиненим (т.2 а.с.116), а у позивача прав на земельну ділянку, що орендувалась ВАТ "Сад" на будь-якому правовому титулі не виникло.
З матеріалів справи не вбачається, що органам державної виконавчої влади було чи могло бути відомо про те, що земельна ділянка з багаторічними насадженнями, які окремо як товар придбав позивач, є предметом його інтересу, оскільки з 2005 і по цей час він не звертався до компетентних органів про надання йому цієї земельної ділянки у власність або користування, не сплачував за користування нею ані орендної плати, ані земельного податку.
Відповідно до ч.ч.1, 2, п."г" ч.3 ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до встановлених судом апеляційної інстанції обставин справи у позивача відсутнє право на земельну ділянку та не підтверджується законного інтересу до землі, насадженої придбаним ним садом, оскільки він не має щодо неї прав власності, користування та не звертався до компетентних органів державної виконавчої влади із заявами про оформлення прав на землю.
Здійснивши розпорядження не обтяженою правами позивача землею державної форми власності сільськогосподарського призначення, при тому, що право власності на земельну ділянку поширюється на багаторічні насадження, яка (земля) в державному кадастрі або інших реєстраційних регістрах не рахувалась за позивачем, відповідачі діяли законно і не порушили будь-яких суб'єктивних цивільних прав позивача ані на сад (про права позивача на який їм не було і не могло бути відомо в силу його бездіяльності, про яку зазначено вище у цій постанові), ані на землю.
Твердження заявника про порушення і неправильне застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права не знайшли свого підтвердження та суперечать матеріалам справи, в зв'язку з чим підстав для скасування ухваленої у справі постанови колегія суддів не вбачає.
Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-8, п.1 ч.1 ст. 111-9, ст. 111-11 ГПК України, Вищий господарський суд України,-
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 залишити без задоволення.
Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 22.03.2016 у справі № 922/6209/15 залишити без змін.
Головуючий-суддя
Судді
С. Бакуліна
Т. Гоголь
Т. Добролюбова