ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 березня 2016 року Справа № 913/978/15
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді Данилової М.В. суддів Данилової Т.Б., Фролової Г.М. за участю представників: позивача, відповідача не з'явились (про час та місце судового засідання повідомлено належним чином) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Попаснянської міської ради на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 18.01.2016 р. у справі № 913/978/15 господарського суду Луганської області за позовом Попаснянської міської ради до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 про стягнення 21560,00 грн.
В С Т А Н О В И В :
У жовтні 2015 року Попаснянська міська рада звернулася до господарського суду Луганської області з позовною заявою до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 про стягнення заборгованості з орендної плати в розмірі 18436,52 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на приписи ст. 193 Господарського кодексу України, ст.ст. 373, 526 Цивільного кодексу України, ст.ст. 12, 83, 93, 124 Земельного кодексу України, ст. 288 Податкового кодексу України, ст.ст 13, 14 Закону України "Про оренду землі" (161-14) та на неналежне виконання відповідачем зобов'язань за договором оренди землі.
Заявою від 09.11.2015 р. № 02/07-1875 позивач збільшив розмір позовних вимог та просив стягнути з відповідача заборгованість з орендної плати в сумі 21560,00 грн.
Рішенням господарського суду Луганської області від 25.11.2015 р. у даній справі (суддя Корнієнко В.В.), позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 заборгованість по орендній платі за землю в сумі 19998,26 грн., витрати на судовий збір в сумі 1130,30 грн. В решті позову відмовлено.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 18.01.2016 р. (колегія у складі суддів: головуючий суддя Будко Н.В., судді М'ясищева А.М., Сгара Е.В.), рішення господарського суду Луганської області від 25.11.2015 р. скасовано, у задоволенні позовних вимог відмовлено. Стягнуто з Попаснянської міської ради судовий збір.
Не погоджуючись із постановою суду апеляційної інстанції, Попаснянська міська рада звернулась до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій просить її скасувати, а рішення господарського суду Луганської області від 25.11.2015 р. залишити в силі, посилаючись на неналежне дослідження всіх доказів в їх сукупності та встановлення всіх обставин, необхідних для правильного вирішення спору, що призвело, на думку скаржника, до невідповідності висновку суду обставинам справи та порушення судам норм матеріального та процесуального права.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 03.03.2016 р. касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду.
Сторони про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином, проте, не скористались правом присутності своїх представників в судовому засіданні касаційної інстанції 30.03.2016 р.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 28.09.2012 р. між Попаснянською міською радою (орендодавець) та Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_4 (орендар) укладено договір оренди землі, який зареєстровано у відділі Держкомзему у Попаснянському районі 28.09.2012 р. за НОМЕР_1.
За умовами договору Попаснянська міська рада надала Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4 на умовах оренди земельну ділянку несільськогосподарського призначення, площею 0,1837 га, яка знаходиться у АДРЕСА_1 для обслуговування будівель та споруд.
Відповідно до п.п. 3.1., 3.2. договору орендна плата складає 15004,74 грн. на рік та вноситься орендарем рівними частинами щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
За період липень 2014 р. - жовтень 2015 р. відповідачем орендна плата за землю вносилась не у повному обсязі, а саме: за липень 2014 р. - відповідач розрахувався не повністю, за період серпень 2014 р. - жовтень 2015 р. взагалі не розрахувався.
03.04.2015 р. ОСОБА_4 звернулась до голови Попаснянської міської ради Онищенко Ю.І. з листом, в якому зазначала про неможливістю здійснювати господарську діяльність та просила на підставі Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" (1669-18) не нараховувати орендну плату за земельну ділянку з 01.07.2014 р.
Листом від 22.04.2015 р. № 02/06-238 Виконавчий комітет Попаснянської міської ради повідомив ОСОБА_4 про те, що вимоги щодо не нарахування орендної плати за земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 є безпідставними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства.
30.04.2015 р. Фізична особа - підприємець ОСОБА_4 звернулася до президента Торгово-промислової палати України із заявою про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для суб'єктів господарювання за податковими зобов'язаннями.
Листом від 05.06.2015 р. № 2203/05.0-5.4 Торгово-промислова палата України повідомила ОСОБА_4 про відсутність підстав для видачі сертифіката про засвідчення форс-мажорних обставин, оскільки ст. 6 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" передбачено, що під час проведення антитерористичної операції суб?єкти господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, звільняються від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
26.10.2015 р. листом вих. №12 Фізична особа - підприємець ОСОБА_4 звернулася до Начальника Управління Служби безпеки України в Луганській області з проханням підтвердити інформацію щодо проведення на території м. Попасна Луганської області антитерористичної операції.
Листом від 11.11.2015 р. вих. 63/28/Ф-172/51 Керівник коорднаційної групи АТЦ при СБ України в Луганській області повідомив про те, що з 07.04.2014 р. територія Донецької та Луганської областей знаходиться під контролем незаконних формувань, а з 22.07.2014 р. м. Попасна та значна територія Попаснянського району знаходиться на лінії зіткнення та у зоні проведення бойових дій.
Листом від 16.12.2015 р. Антитерористичний центр при СБУ повідомив, що територія Луганської області (м. Попасна) з 07.04.2014 р. визначена районом проведення АТО (триває і по теперішній час), а на виконання рішення Ради національної безпеки оборони України, введеного в дію Указом Президента України від 14.04.2014 р. № 405 (405/2014) , з 14.04.2014 р. суб'єктами боротьби з тероризмом вживаються активні заходи з проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
Звертаючись до суду з позовом Попаснянська міська рада просила стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 заборгованість з орендної плати в розмірі 21560, 00 грн. за період з липня 2014 року - серпень 2015 року.
Так, суд першої інстанції вказував про невизначеність території проведення антитерористичної операції у зв'язку із зупиненням затвердженого Кабінетом Міністрів України від 30.10.2014 р. № 1053-р (1053-2014-р) переліку населених пунктів на території яких проводиться антитерористична операція.
Також, місцевий господарський суд зауважував, що за відсутності такого переліку неможливо застосовувати до спірних правовідносин норми спеціального Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 02.09.2014 р. № 1669-VII (1669-18) , а тому заборгованість по орендній платі за землю підлягає стягненню.
Однак, колегія суддів касаційної інстанції визнає такі висновки місцевого господарського суду помилковими виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 1 Закону України від 02.09.2014 р. № 1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" періодом проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 р. "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14.04.2014 р. № 405/2014 (405/2014) та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Даний Закон визначає тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.
Статтею 6 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" визначено, що під час проведення антитерористичної операції суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, звільняються від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Відповідно до ч. 5 ст. 14 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" на Кабінет Міністрів України покладено обов'язок у 10-денний строк з дня опублікування вказаного Закону затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 р. "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14.04.2014 р. № 405/2014 (405/2014) , у період з 14.04.2014 р. до її закінчення.
Статтями 10, 11 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" передбачено, що антитерористична операція проводиться лише за наявності реальної загрози життю і безпеці громадян, інтересам суспільства або держави у разі, якщо усунення цієї загрози іншими способами є неможливим. Рішення щодо проведення антитерористичної операції приймається залежно від ступеня суспільної небезпеки терористичного акту керівником Антитерористичного центру при Службі безпеки України за письмовим дозволом Голови Служби безпеки України або керівником координаційної групи відповідного регіонального органу Служби безпеки України за письмовим дозволом керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України, погодженим з Головою Служби безпеки України. Про рішення щодо проведення антитерористичної операції негайно інформується Президент України.
Частиною 7 ст. 4 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" передбачено, що координацію діяльності суб'єктів, які залучаються до боротьби з тероризмом, здійснює Антитерористичний центр при Службі безпеки України.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" районом проведення антитерористичної операції є визначені керівництвом антитерористичної операції ділянки місцевості або акваторії, транспортні засоби, будівлі, споруди, приміщення та території чи акваторії, що прилягають до них і в межах яких проводиться зазначена операція.
Згідно рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 р. "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" Антитерористичним центром при Службі Безпеки України видано наказ від 07.10.2014 р. № 33/6/а "Про визначення районів проведення антитерористичної операції та термінів її проведення", згідно з яким визначено районом проведення антитерористичної операції Донецьку та Луганську області з 07.04.2014 р.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, Фізична особа - підприємець ОСОБА_4 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2. Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1053-р від 30.10.2014 р. (1053-2014-р) затверджено Перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, до якого включено м. Попасна, Луганської області.
05.11.2014 р. Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 1079-р (1079-2014-р) , яким зупинено дію розпорядження КМУ від 30.10.2014 р. № 1053 "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція" (1053-2014-р) .
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.01.2015 р., яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2015 р. у справі № 826/18327/14, визнано нечинним розпорядження Кабінету Міністрів України № 1079-р від 05.11.2014 р. (1079-2014-р)
Ухвалою Вищого адміністративного суду України К/800/19383/15 від 28.07.2015 постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.01.2015 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2015 скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Отже, дія розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 р. № 1053-р (1053-2014-р) є зупиненою на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України № 1079-р від 05.11.2014 р. (1079-2014-р)
Разом з тим, воно є чинним, оскільки в установленому порядку не скасоване і не визнане незаконним (недійсним).
Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 р. № 1275-р (1275-2015-р) м. Попасна, Луганської області, також, входить до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
Таким чином, колегія суддів касаційної інстанції вважає за доцільне зазначити, що Попаснянська міська рада звертаючись до суду з позовними вимогами про стягнення з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 орендної плати за земельну ділянку, фактично, просить стягнути її в той період коли в м. Попасна вже здійснювалася антитерористична операція.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з доводами апеляційного господарського суду про те, що перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, не є скасованим або недійсним.
Крім того, проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей з 07.04.2014 р. визначено компетентним органом у сфері боротьби з тероризмом.
Таким чином, суд апеляційної інстанції правомірно застосував норми ст. 6 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", яка є нормою прямої дії, звільняє суб'єкти господарювання від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності та не передбачає отримання сертифікату про засвідчення форс - мажорних обставин.
Виходячи із встановлених судом апеляційної інстанції обставин справи, з урахуванням того, що суд у порядку ст. 43 Господарського процесуального кодексу України всебічно і повно дослідив подані сторонами докази, усім доводам надав обґрунтовану та належну правову оцінку, проаналізував відносини сторін та правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального і процесуального права, відсутні підстави для зміни або скасування постанови суду апеляційної інстанції.
Доводи касаційної скарги не спростовують правильного висновку суду апеляційної інстанції, зводяться передусім до переоцінки доказів у справі, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції.
Керуючись статтями 111-5, 111-7, 111-9, 111-10, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Попаснянської міської ради залишити без задоволення.
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 18.01.2016 р. у справі № 913/978/15 господарського суду Луганської області залишити без змін.
Головуючий суддя
Судді:
М. Данилова
Т. Данилова
Г. Фролова