ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 лютого 2016 року Справа № 910/28733/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Плюшка І.А., суддів: Самусенко С.С., Татькова В.І. (доповідача), розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Колективного підприємства "Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів" на постанову Київського апеляційного господарського суду від 30.11.2015 р. та на рішення господарського суду міста Києва від 18.02.2015 р. у справі № 910/28733/14 господарського суду міста Києва за позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області (надалі - РВ ФДМУ по Черкаській області) до Колективного підприємства "Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів" (надалі - Колективне підприємство) про зобов'язання внести зміни в статут підприємства за участю представників: від позивача (ФДМУ)- Зубенко М.О. від відповідача- Савенко Р.В.
В С Т А Н О В И В:
У грудні 2014 року РВ ФДМУ по Черкаській області звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до Колективного підприємства та просило суд зобов'язати останнього внести зміни до Статуту підприємства про те, що держава в особі РВ ФДМУ по Черкаській області, як учасник колективного підприємства, є власником частки в розмірі 3,53 % у статутному капіталі підприємства, та здійснити передбачені законодавством заходи для забезпечення державної реєстрації зазначених змін.
Рішенням господарського суду міста Києва від 18.02.2015 р. (суддя Сташків Р.Б.) позовні вимоги задоволено повністю.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 30.11.2015 р. (головуючий суддя Зеленін В.О., судді: Синиця О.Ф., Шевченко Е.О.) рішення господарського суду міста Києва від 18.02.2015 р. залишено без змін.
Не погоджуючись з прийнятими рішенням та постановою, Колективне підприємство звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить суд їх скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, мотивуючи скаргу порушенням і неправильним застосуванням судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 26.01.2016 р. касаційну скаргу Колективного підприємства прийнято до провадження, розгляд скарги призначено на 09.02.2016 р.
04 лютого 2016 року, через канцелярію Вищого господарського суду України, від РВ ФДМУ по Черкаській області надійшов відзив на подану касаційну скаргу, за змістом якого позивач у справі просить суд касаційної інстанції відмовити в задоволенні скарги, враховуючи те, що прийняті у справі рішення та постанова є законними та обґрунтованими.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши доводи касаційної скарги, взявши до уваги заперечення, викладені у відзиві, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що подана касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами, Статутом відповідача, затвердженого зборами повноважних представників господарств-учасників Уманського району 03.10.1986 р., визначено, що підприємство створюється за рішенням зборів уповноважених представників колгоспів, радгоспів та інших державних, кооперативних і громадських підприємств і організацій, які надали згоду приймати участь в його діяльності.
Так, зборами повноважних представників господарств-учасників Уманського району (протокол засідання від 03.10.1991 р.) було затверджено нову редакцію Статуту Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів.
Відповідно до Статуту Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів, затвердженого зборами працівників трудових колективів колективних сільськогосподарських підприємств (протокол № 17 від 21.06.1999 р.), підприємство створено шляхом добровільного об'єднання частини фінансово-технічних і трудових ресурсів КСПП Уманського району Черкаської області з метою подальшого збільшення виробництва комбікормів і інших кормів для тваринництва. Підприємство створено за рішенням зборів уповноважених представників колективних сільськогосподарських підприємств (додаток № 1).
У Додатку № 1 до Статуту визначений перелік господарств-учасників (всього 34 господарства) та їх дольові внески станом на 1972 рік (всього 964 000 крб.), у тому числі с. Паланка (перший внесок 30 000 крб.) та с. Кочержинці (перший внесок 15 000 крб.).
Вказані у додатку № 1 колгосп імені Калініна (с. Паланка) та колгосп імені Леніна (с. Кочержинці) на підставі рішення виконавчого комітету Уманської міської ради № 326 від 30.08.1976 р. були перетворені на відповідні радгоспи.
Наявність частки вказаних радгоспів підтверджується копіями річних звітів за 1977 - 1984 роки.
Так, судами встановлено, що на виконання п. 20 Державної програми приватизації та відповідно до Порядку встановлення наявності та розміру корпоративних прав держав в майні господарських організацій, заснованих на змішаній формі власності, та підготовці їх до приватизації, позивачем - РВ ФДМУ по Черкаській області було видано наказ № 237-АПК від 10.06.2009 р. "Про визначення складу засновників міжгосподарського підприємства" щодо прийняття рішення про проведення передприватизаційної підготовки з визначення державної частки та підтвердження складу засновників Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів.
Наказом РВ ФДМУ по Черкаській області № 238-АПК від 26.06.2009 р. "Про створення комісії по передприватизаційній підготовці" розпочато передприватизаційну підготовку зазначеного підприємства та затверджено склад комісії для перевірки наявності державної частки в його статутному фонді.
23 червня 2009 року аудиторською фірмою на замовлення позивача складено Експертний висновок, яким встановлено, що до звіту за 1976 рік додається поіменний перелік учасників створення підприємства і розміри їх дольових внесків, в цьому ж 1976 році два колгоспи - імені Калініна (с. Паланка) та колгоспу імені Леніна (с. Кочержинці) за рішенням відповідних органів перетворені у радгоспи, отже, у підприємства з'явилися учасники з державною формою власності, і частка держави, відповідно, склала 3,53 %, і недержавних засновників 96,47 %.
Актом комісії з визначення частки держави в майні Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів від 01.12.2009 р. встановлено, що станом на 01.06.2009 р. підтверджено, що державна частка на момент здійснення розрахунків є наявною і становить 3,53 відсотків майна Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів. До акту доданий Протокол № 1 засідання комісії від 01.12.2009 р., Розрахунки балансової вартості майна підприємства на момент здійснення внесків держави та недержавних засновників (учасників) у майно підприємства, Довідка про обсяги внесків держави та недержавних засновників (учасників) у майно підприємства, Розрахунок часток засновників (учасників) у майні підприємства та Копії документів, що підтверджують наявність державної частки.
Наказом РВ ФДМУ по Черкаській області від 11.12.2009 р. затверджено Акт комісії з визначення частки держави в майні Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів від 01.12.2009 р. та запропоновано недержавним засновникам підприємства прийняти рішення щодо перетворення підприємства у акціонерне товариство.
Листом від 23.12.2013 р. РВ ФДМУ по Черкаській області звернулось до директора Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів, повідомило про наявність державної частки в розмірі 3,53 % та просило внести відповідні зміни до установчих документів.
У відповіді від 30.04.2010 р. директор Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів повідомив позивачу, що вказана робота не проводиться, оскільки робота підприємства блокується громадянином ОСОБА_6, який незаконно заволодів підприємством.
04 травня 2011 р. Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів звернулось до позивача із заявою про надання додатків до Акту комісії від 01.12.2009 р.
Позивач у відповіді від 16.05.2011 р. повідомив, що вказані додатки були направлені підприємству.
Згідно з Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на 03.05.2012 р. статутний капітал Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів становив 964 000 грн., серед учасників зазначені "с. Паланка, розмір внеску 30 000 грн." та "с. Кочержинці, розмір внеску 15 000 грн."
Листом № 11-03-4825 від 17.12.2012 р. РВ ФДМУ по Черкаській області повідомило Уманському міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів про наявність державної частки у статутному капіталі підприємства в розмірі 3,53 % та необхідність проведення збори недержавних засновників з метою визначення розміру та складу часток кожного з врахуванням наявної державної частки.
Листом № 11-03-2296 від 24.05.2013 р. РВ ФДМУ по Черкаській області повторно направило Уманському міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів копії документів, що підтверджують розмір державної частки у статутному капіталі міжгосподарського підприємства та вимагало на загальних зборах засновників розглянути питання щодо перерозподілу часток недержавних засновників з урахуванням наявної державної частки та внести відповідні зміни до установчих документів.
Вказаний лист отриманий відповідачем 29.05.2009 р., що підтверджується поштовим повідомленням про вручення, однак залишений без відповіді та реагування.
В подальшому, Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів було реорганізоване у Колективне підприємство "Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів" зі зміною складу недержавних засновників (учасників), при цьому реорганізація відбулась без врахування державної частки, що підтверджується відповідними Витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Листом № 11-03-5566 від 20.11.2014 р. РВ ФДМУ по Черкаській області в черговий раз направило Колективному підприємству копії документів, що підтверджують розмір державної частки у статутному капіталі міжгосподарського підприємства та вимагало на загальних зборах засновників розглянути питання щодо перерозподілу часток недержавних засновників з урахуванням наявної державної частки та внести відповідні зміни до установчих документів.
Зважаючи на невиконання відповідачем зазначених вимог, РВ ФДМУ по Черкаській області звернулося до суду з позовом про зобов'язання внести зміни в статут відповідача про те, що держава в особі позивача, як учасник колективного підприємства, є власником частки в розмірі 3,53 % у статутному капіталі підприємства, та здійснити передбачені законодавством заходи для забезпечення державної реєстрації зазначених змін, посилаючись в обґрунтування заявлених вимог на ухилення відповідача від вчинення дій щодо внесення змін до статуту стосовно частки у власності держави.
Господарські суди попередніх інстанцій, задовольняючи заявлені позовні вимоги, дійшли правомірних висновків про наявність підстав для відповідного задоволення, з огляду на таке.
Як вірно відзначено судами, Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва становлять єдину систему державних органів приватизації. На виконання Законів України "Про приватизацію державного майна" (2163-12) та "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" (290/96-ВР) , а також чинного на той час Порядку встановлення наявності та розміру корпоративних прав держави в майні господарських організацій, заснованих на змішаній формі власності, та підготовки їх до приватизації, затвердженого наказом ФДМУ № 1229 від 24.07.2007 р. (z0926-07) , позивач здійснив передприватизаційну підготовку Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів та встановив наявність державної частки в його статутному фонді.
Судами встановлено та матеріалами підтверджується, що після визначення державної частки позивач неодноразово звертався до відповідача щодо подальших заходів з передприватизаційної підготовки в частині реформування власності, а саме: визначення на загальних зборах засновників (правонаступників) їх складу та часток майна у відсотках з урахуванням наявної частки держави та внесення відповідних змін до установчих документів підприємства. Однак відповідач не вжив заходів, на яких наполягав позивач.
Так, відповідно до ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" до об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, належать, зокрема, акції (частки, паї), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, заснованих на базі об'єднання майна різних форм власності, та відповідно до ст. 10-1 цього Закону підготовка до приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, заснованих на базі об'єднання майна різних форм власності, включає визначення в установчих документах таких суб'єктів розміру акцій (часток, паїв) що належать державі, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів Україну. З цією метою державні органи приватизації в порядку, встановленому законодавством та установчими документами підприємств:
- ініціюють визначення розміру акцій (часток, паїв) засновників підприємств, у майні яких є державна частка;
- визначають розмір акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі таких підприємств;
- погоджують з іншими засновниками (учасниками) внесення відповідних змін до установчих документів.
Державною програмою приватизації, затвердженою Законом України "Про Державну програму приватизації" від 18.05.2000 р. (1723-14) , яка діяла на момент проведення передприватизаційної підготовки (надалі - Програма приватизації) визначаються основні цілі, пріоритети, завдання та способи приватизації державного майна.
Так, згідно зі ст. 20 Програми приватизації передприватизаційна підготовка підприємств, у статутних фондах яких є державна частка, в тому числі підприємств агропромислового комплексу, включає визначення в установчих документах таких підприємств наявності та розміру державних часток, а також складу засновників. З цією метою державні органи приватизації у порядку, встановленому законодавством та установчими документами підприємств, ініціюють визначення часток (паїв) засновників підприємств, у статутних фондах яких є державна частка; встановлюють наявність та розмір часток (паїв), що належать державі у статутних фондах таких підприємств; узгоджують з іншими засновниками (учасниками) відповідні зміни до установчих документів.
Відповідно до п.п. 4.1, 4.2 Порядку встановлення наявності та розміру корпоративних прав держави в майні господарських організацій, заснованих на змішаній формі власності, та підготовки їх до приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 24.07.2007 р. № 1229 (z0926-07) , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.08.2007 р. за № 926/14193 (z0926-07) , чинного на момент визначення часток, частка держави в статутному (пайовому) капіталі Підприємства визначається виходячи з розміру державних внесків, які були здійснені при створенні Підприємства та подальшій його діяльності. До первинних внесків недержавних засновників (учасників) Підприємства належать їх грошові і матеріальні внески до статутного (пайового) капіталу Підприємства при його створенні.
Пунктом 13 Порядку визначення розміру частки, що належить державі у статутному капіталі господарських організацій, заснованих за участю держави на базі об'єднання майна різних форм власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2012 р. № 686 (686-2012-п) , встановлено, що за результатами визначення розміру державної частки державні органи приватизації вживають заходів щодо внесення відповідних змін до установчих документів підприємства, а також приймають рішення про приватизацію державної частки.
Верховним Судом України в п. 16 Постанови Пленуму № 13 від 24.10.2008 р. "Про практику розгляду судами корпоративних спорів" (v0013700-08) роз'яснено, що підвідомчими судам є справи про зобов'язання внести зміни до установчих документів товариства у випадку виходу учасника з товариства, відчуження частки (її частини) в статутному капіталі товариства, вступом правонаступника (спадкоємця) учасника до господарського товариства тощо за позовами таких осіб.
З огляду на викладене та беручи до уваги матеріали справи та встановлені судами обставини, місцевий господарський суд, з яким погодився і господарський суд апеляційної інстанції, дійшов вірного висновку про те, що позивачем правомірно було визначено частку держави в майні підприємства (відповідача) в розмірі 3,53 %, однак останній не вчинив передбачені законом дії щодо внесення відповідних змін до статуту, а тому заявлені РВ ФДМУ по Черкаській області позовні вимоги були визнані судами обґрунтованими і правомірно задоволені.
Відповідно до п. 1 ст. 111-9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
Касаційна скарга залишається без задоволення, коли суд визнає, що оскаржувані судові акти прийняті з дотриманням вимог матеріального та процесуального права.
Посилання оскаржувача на інші обставини не приймаються колегією суддів до уваги, з огляду на положення ст. 111-7 ГПК України та з підстав їх суперечності матеріалам справи.
Твердження оскаржувача про порушення і неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваних судових актів не знайшли свого підтвердження, в зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування законних та обґрунтованих судових рішень колегія суддів не вбачає.
Керуючись ст. 111-5, 111-7, 111-9 ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Колективного підприємства "Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів" залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 30.11.2015 р. та рішення господарського суду міста Києва від 18.02.2015 р. у справі № 910/28733/14 залишити без змін.
Головуючий суддя
Суддя
Суддя (доповідач)
І.А. Плюшко
С.С. Самусенко
В.І. Татьков