ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 лютого 2016 року Справа № 922/5060/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Дроботової Т.Б. - головуючого Алєєвої І.В. Рогач Л.І. за участю представників: позивача не з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) відповідача не з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) третіх осіб не з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 на постанову від 18.11.2015 р. Харківського апеляційного господарського судуу справі № 922/5060/14 господарського суду Харківської області за позовом Харківської міської ради до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Департамент земельних відносин; - Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області про внесення змін до договору оренди землі,
В С Т А Н О В И В :
У листопаді 2014 року Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до ФОП ОСОБА_4 про внесення змін до договору оренди землі від 15.09.2005 за № 88134/05, шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі укладеною у редакції, викладеній в позовній заяві, а саме:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого "15" вересня 2009 року за № 88134/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
11 грудня 2013
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_6 з одного боку та Фізична особа - підприємць ОСОБА_4 (Орендар) з другого боку, домовились про нижченаведене:
І. Відповідно до Податкового кодексу України (2755-17) , Закону України "Про оренду землі" (161-14) , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "11" квітня 2006 року за № 140667100070 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2."
" 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 551 від 17.10.2013 становить 1793684 грн. (один мільйон сімсот дев'яносто три тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
" 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 786/14 від 20.11.2013 на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 150669,46 грн. (сто п'ятдесят тисяч шістсот шістдесят дев'ять гривень сорок шість копійок), або в місяць - 12555,79 грн. (дванадцять тисяч п'ятсот п'ятдесят п'ять гривень сімдесят дев'ять копійок)."
"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативно грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом."
"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
"ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "15" вересня 2005 року за № 88134/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
_____________ОСОБА_6
/підпис/
ОРЕНДАР
ФІЗИЧНА ОСОБА - ПІДПРИЄМЕЦЬ
ОСОБА_4
АДРЕСА_1
код НОМЕР_1
В особі фізичної особи - підприємція
_____________ _______________
/підпис/ /ПІБ/"
Позовні вимоги обґрунтовані прийняттям міською радою рішення, яким змінено нормативно грошову оцінку землі, що зумовило підвищення розміру орендної плати, приписами статей 13, 144 Конституції України, статей 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) , статей 15, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", статей 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, статей 179, 188, 193, Господарського кодексу України (436-15) , ухилення відповідача від укладення додаткової угоди.
Відповідач у відзиві на позовну заяву просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі, вказуючи на відсутність законних та правових підстав для внесення змін до договору .
Відповідач зазначав, що чинне законодавство не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення змін до договору оренди землі, а пункт 13 типового договору оренди землі не передбачає такої підстави перегляду орендної плати, як зміна нормативно грошової оцінки землі.
22.01.2015 року відповідач надав заяву про призначення у справі судової земельно - технічної експертизи.
Вказане клопотання було задоволено ухвалою господарського суду Харківської області від 28.01.2015 року, яку було залишено без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 24.03.2015 року.
Ухвалою суду від 02.04.2015 р. провадження у справі було поновлено, у зв'язку з розглядом клопотання судового експерта від 20.02.2015 р. № 113 про надання додаткових та інших матеріалів, необхідних для вирішення питань, поставлених перед експертизою.
06.05.2015 р. до суду від Незалежного інституту судових експертиз надійшли матеріали справи разом з повідомленням від 28.04.2015 р. про неможливість надати висновок судової земельно-технічної експертизи у господарській справі № 922/5060/14 у зв'язку із ненаданням до Незалежного інституту судових експертиз додаткових матеріалів, зазначених у клопотанні судового експерта від 20.02.2015 р.
Ухвалою суду від 25.06.2015 р. провадження у справі поновлено, розгляд справи призначено на 09.07.2015 р.
Рішенням господарського суду Харківської області від 15.07.2015 р., (судді О.В. Макаренко, Т.А. Лавренюк, Т.О. Пономаренко) позов задоволено частково, внесено зміни до договору оренди землі, зареєстрованого 15.09.2005 р. за № 88134/05 у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого "15" вересня 2005 року за № 88134/05 у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
"____" ______________20 року
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_6 з одного боку та ФІЗИЧНА ОСОБА _ПІДПРИЄМЕЦЬ ОСОБА_1 (Орендар) в особі керівника ______________з другого боку, домовились про нижченаведене
І. Абзац 1 пункту 5, абзац 2 пункту 9 договору оренди землі, зареєстрованого "15" вересня 2005 року за № 88134/05 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору): Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2".
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 551 від 17.10.2013 становить 1793684 грн. (один мільйон сімсот дев'яносто три тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 786/14 від 20.11.2013 на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 150669,46 грн. (сто п'ятдесят тисяч шістсот шістдесят дев'ять гривень сорок шість копійок), або в місяць - 12555,79 грн. (дванадцять тисяч п'ятсот п'ятдесят поять гривень сімдесят дев'ять копійок)".
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
_____________ОСОБА_6
/ підпис/
ОРЕНДАР
ФІЗИЧНА ОСОБА - ПІДПРИЄМЦЬ
ОСОБА_4
АДРЕСА_1
код НОМЕР_1
В особі керівника фізичної особи - підприємця
_____________ ОСОБА_4
/підпис/
Мотивуючи рішення про задоволення позовних вимог в частині внесення змін до пунктів 5 та 9 договору оренди землі суд першої інстанції дійшов висновку, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Також, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині внесення змін до пункту 2 договору щодо визначення кадастрового номера земельної ділянки враховуючи, що відповідно до частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" кадастровий номер земельної ділянки відноситься до істотних умов договору оренди землі. При цьому, колегія суддів враховує, що зазначений кадастровий номер був зафіксований у плані земельної ділянки, що відповідно до п. 43 договору є його невід'ємною частиною. Окрім того, внесення вказаних доповнень до пункту 2 договору не впливає на права та обов'язки сторін, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов'язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для ідентифікації об'єкту оренди та відповідності договору вимогам чинного законодавства.
Відмовляючи у задоволені позовних вимог в частині внесення змін у пункти 13, 14, 28 договору, суд посилався на те, що зазначені зміни не регулюють питання розміру орендної плати, а обов'язковість їх внесення до договору позивачем не обґрунтовано та не доведено.
За апеляційною скаргою фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 ОСОБА_5 апеляційний господарський суд (судді: Черленяк М.І., Россолов В.В., Тихий П.В.), переглянувши рішення господарського суду Харківської області від 15.07.2015 р. в апеляційному порядку, постановою від 18.11.2015 р. залишив його без змін з тих же підстав.
ФОП ОСОБА_4 подав до Вищого господарського суду України касаційну скаргу в якій просить скасувати постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.11.2015 року та направити справу на новий розгляд до Харківського апеляційного господарського суду, обґрунтовуючи доводи касаційної скарги порушенням судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.
Заявник касаційної скарги зазначає, що суд апеляційної інстанції не визначив до якої категорії належить спірна земельна ділянка та не встановив правомірності призначення розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки та розрахунку розміру орендної плати.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, на підставі рішення ХХХV cесії Харківської міської ради ІV скликання від 27 квітня 2005 року № 78/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди землі від 15 вересня 2005 року, за умовами п.1.1. якого позивач надає, а відповідач приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2.
Даний договір зареєстрований у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 15 вересня 2005 року за №88134/05.
Пунктом 2 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянки загальною площею 0,098 га, у тому числі.
Пунктом 5 договору встановлено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки:
- на період будівництва згідно з довідкою №1739/05 від 07.07.2005 року становить 163338 грн.;
- не період експлуатації згідно з довідкою №1740/05 від 07.07.2005 року становить 816688 грн.
Згідно з пунктами 8, 9 договір укладено строком на період будівництва до 01 вересня 2007 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 01 травня 2030 року.
Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок відділу державного казначейства у м. Харкові .
Факт прийняття відповідачем в оренду вищевказаної земельної ділянки підтверджується Актом приймання-передачі земельної ділянки від 15 вересня 2005 року.
Розмір орендної плати в місяць на земельну ділянку становить:
- на період будівництва: 2005 р. - 347,91 грн.; 2006 р. - 512,20 грн.; 2007 р. - 966, 42 грн.;
- на період експлуатації з 01.09.2007 р. - 3280, 36 грн.
У пункті 13 договору сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до пункту 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
На виконання умов пункту 20 договору, факт прийняття відповідачем в оренду вищевказаної земельної ділянки підтверджується актом приймання - передачі земельної ділянки від 15 вересня 2005 року.
Також судами першої та апеляційної інстанції було встановлено, що рішенням Харківської міської ради 25 сесії 6 скликання від 03 липня 2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року (том 1 а.с.33-35).
Пунктом 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01 січня 2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року. застосовується з 01 січня 2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25 вересня 2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Згідно з пунктами 2.1, 2.2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагенства у м. Харкові надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно чинного законодавства.
Пунктами 3.1, 3.2 вказаного Порядку визначено, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 23.11.2013 НОМЕР_3, з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки НОМЕР_4 від 17 жовтня 2013 року, місце розташування якої: АДРЕСА_2, кадастровий номер НОМЕР_2 функціональне використання - землі комерційного використання, для АГЗП.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, Департамент земельних відносин Харківської міської ради надіслав відповідачеві лист-пропозицію від 12 грудня 2013 року № 1195/0/30-13 про зміну договору оренди землі разом з проектом додаткової угоди до договору оренди землі та розрахунком орендної плати, а також надіслав лист пропозицію від 12 грудня 2013 року № 1183/0/30-13 про державну реєстрацію договору оренди землі та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки (том 1 а.с. 26-27).
У встановлений термін відповідь на лист-пропозицію Харківської міської ради орендарем направлено не було, додаткову угоду відповідачем підписано не було, що стало підставою для звернення Харківською міською радою до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 15.09.2005 в судовому порядку, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції, зазначеній у позовній заяві.
Частково задовольняючи позовні вимоги, господарський суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що сторони в договорі передбачили можливість внесення змін до договору, а законодавча зміна граничного розміру орендної плати, яка є регульованою, є підставою для перегляду попередньо встановленого договором розміру орендної плати.
Проте, колегія суддів вважає висновок судів передчасним та таким, що було зроблено без з'ясування всіх обставин справи у їх сукупності, з наступних підстав.
За приписами частини 1 статті 93 Земельного кодексу України, статті 1 Закону України "Про оренду землі", право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Судова колегія зазначає, що відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендодавцеві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з абзацом другим частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки). Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
За приписами статті 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України). Згідно з положеннями статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (2755-17) ).
Також за підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з пунктом 288.4, підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (в редакції на дату звернення ради з позовом до місцевого господарського суду), розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється у договорі.
За змістом статті 1, абзацу п'ятого статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданим їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
За змістом статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
За статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданого в Законі України "Про оцінку земель" (1378-15) , вона є незалежним економічним показником, що відображає очікуваний чи фактичний дохід, який можна отримати від найбільш ефективного використання земельної ділянки з урахуванням установлених обмежень у відповідний період, у зв'язку з чим зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати та внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Судова колегія вважає, що суди першої та апеляційної інстанції під час прийняття оскаржених рішень дійшли обґрунтованого висновку, що нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Крім того, судова колегія погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції щодо обґрунтованості позовних вимог в частині внесення змін у пункт 2 договору щодо визначення кадастрового номеру земельної ділянки, оскільки внесення вказаного доповнення не впливає на права та обов'язки сторін, а є лише необхідним для ідентифікації об'єкту оренди.
Проте, судова колегія вважає за необхідне зазначити, що за приписами статті 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 445/2011 (445/2011) , Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.
За частиною 6 пункту 4 зазначеного Положення Держземагентство відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та надає інші адміністративні послуги відповідно до законодавства.
Разом з тим наведене вище законодавство не надає витягам з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок статусу правових актів, що потребують скасування та визнання недійсними у судовому порядку, таким чином, за наявності відповідних заперечень сторони про необґрунтованість наведених у цих витягах з технічної документації даних нормативну грошову оцінку земельних ділянок ці дані можуть бути перевірені судами.
Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів, передбачений Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 (z0388-06) .
Пунктом 3.3 даного Порядку визначено формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів.
При цьому, вказана оцінка залежить, зокрема, і від коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).
Заперечуючи позовні вимоги, відповідач неодноразово вказував на невідповідність зазначених у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки коефіцієнтам, які характеризують функціональне використання спірної земельної ділянки орендованої відповідачем, зокрема, коефіцієнт (К1) складних інженерно - геологічних умов - 1, який був застосований при розрахунку орендної плати до спірної земельної ділянки не відповідає коефіцієнтам умов її використання.
Проте, а ні суд першої, а ні суд апеляційної інстанції не розглянули вказані доводи, надавши в порушення приписів частини 2 статті 43 Господарського кодексу України заздалегідь встановленої сили витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки, виданим Управлінням Держземагентства у Харківській області, та не перевіривши дотримання визначеної Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 (z0388-06) формули, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів та відповідність застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.
Крім того, судова колегія вважає за необхідне зазначити, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13, окрім затвердження базової вартості одного квадратного метра земель м. Харкова у сумі 291,18грн., також були затверджені значення коефіцієнтів Км2 економіко - планувальних зон (додаток 1) та значення коефіцієнтів Км3 зон впливу локальних факторів (додаток 3), й якими, зокрема, були встановлені "граничні" та "прийняті" значення вказаних коефіцієнтів.
Однак, залишаючи поза увагою вказане, суди обмежились посиланням, зокрема, на довідку із статистичної звітності (6-зем), яка відсутня в матеріалах справи та на витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки без перевірки відповідності застосованих коефіцієнтів граничним значенням.
Господарські суди не врахували вказане вище, а відтак, всупереч вимогам статей 84, 105 Господарського процесуального кодексу України, не навели у судових рішеннях обставин, що свідчили б про наявність підстав для внесення судом змін у договір оренди земельної ділянки в межах граничних розмірів орендної плати без перевірки визначеного розміру орендної плати на предмет його відповідності, чи навпаки, вимогам діючого законодавства, виходячи з предмету та підстави позову.
Крім того, судова колегія вважає за необхідне зазначити, що з касаційної скарги вбачається, що рішення першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції оскаржуються лише в частині задоволення позовних вимог, а отже рішення та постанова у справі в частині відмови у задоволенні позову щодо внесення змін до пунктів 13, 14, 28 договору не переглядається.
Згідно зі статтею 32 вказаного Кодексу, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Статтею 43 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що господарськими судами першої та апеляційної інстанції при розгляді справи та прийнятті судових рішень не взято до уваги та не надано належної правової оцінки всім доказам у справі в їх сукупності, що, враховуючи суть спору, свідчить про не з'ясування судом всіх обставин, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
За приписами процесуального законодавства рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши всі обставини справи, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.
Оскільки передбачені процесуальним законом межі перегляду справи в касаційній інстанції не дають їй права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази, рішення та постанова у справі в частині задоволення позовних підлягають скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до господарського суду Харківської області.
При новому розгляді справи суду необхідно врахувати викладене, всебічно і повно перевірити доводи, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін, і в залежності від установлених обставин вирішити спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.
Керуючись статтями 43, 111-7, пунктом 3 статті 111-9, статтями 111-5, 111-10, 111-1 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,-
П О С Т А Н О В И В :
Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 18.11.2015 у справі № 922/5060/14 та рішення господарського суду Харківської області від 15.07.2015 в частині задоволення позовних вимог скасувати, та в цій частині справу направити на новий розгляд до господарського суду Харківської області.
Решту постанови залишити без змін.
Касаційну скаргу задовольнити частково.
Головуючий суддя
Судді:
Т. Дроботова
І. Алєєва
Л. Рогач