ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 грудня 2015 року Справа № 922/1635/15
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :
головуючого Овечкіна В.Е., суддів Корнілової Ж.О., Чернова Є.В., за участю представників: позивача-1 позивача-2 - Тищенко А.В., - не з'явились, відповідача-1 відповідача-2 відповідача-3 прокуратури-не з'явились, - Андрійчук І.Д., - не з'явились, - Савицька О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 09.09.2015 у справі № 922/1635/15 за позовом Ізюмського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України та Міністерства аграрної політики та продовольства України до 1. Ізюмської міської ради; 2. ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України"; 3. Виконавчого комітету Ізюмської міської радипро визнання незаконним та скасування рішення Ізюмського міськвиконкому від 14.03.2012 № 0184, визнання недійсним свідоцтва серії САА № 704713 від 19.03.2012 про право власності на нежитлові будівлі
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Харківської області від 01.07.2015 (суддя Бринцев О.В.), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 09.09.2015 (судді: Бондаренко В.П., Россолов В.В., Тихий П.В.), позов задоволено частково - на підставі ст. 393 ЦК України визнано незаконним та скасовано рішення виконавчого комітету Ізюмської міської ради № 0184 від 14.03.2012 "Про розгляд звернення Публічного акціонерного товариства "Державна продовольчо-зернова корпорація України", а також визнано недійсним свідоцтво серії САА № 704713 від 19.03.2012 про право власності на нежитлові будівлі, розташовані по вул.Некрасова,2 у м.Ізюм Харківської області, видане Ізюмським міськвиконкомом Публічному акціонерному товариству "Державна продовольчо-зернова корпорація України". Припинено провадження у справі в частині позову до відповідача-1 у зв'язку з відсутністю предмета спору.
ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" в поданій касаційній скарзі просить рішення та постанову скасувати, справу передати на новий розгляд, посилаючись на порушення та неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, а саме ст.ст. 115, 321, 325, 328 ЦК України, ст. 85 ГК України та ст.ст. 12, 35, 43, 84 ГПК України. Зокрема, скаржник вважає, що згідно акта приймання-передачі майна, майнових прав та обов'язків від 18.11.2011 та п.4.3 статуту ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" останнє є власником спірного майна, переданого йому засновником (Міністерство аграрної політики та продовольства України) як вклад до статутного капіталу товариства, а держава з моменту внесення зазначеного майна та реєстрації випуску акцій є власником акцій товариства. На думку заявника, судами помилково не взято до уваги вміщені в постанові Харківського окружного адміністративного суду від 10.06.2014 у справі № 820/6850/14 висновки про те, що зміна форми власності з державної на приватну відбулася в рамках процедури реорганізації відповідача шляхом перетворення державного підприємства "Державна продовольчо-зернова корпорація України" у Публічне акціонерне товариство "Державна продовольчо-зернова корпорація України" (процедура корпоратизації), а передавши до статутного капіталу відповідача майно дочірніх підприємств ДАК "Хліб України", держава в особі КМ України втратила на нього право власності (державне майно перейшло у приватну власність господарського товариства) та отримала у державну власність акції товариства.
Колегія суддів, перевіривши фактичні обставини справи на предмет правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, заслухавши пояснення присутніх у засіданні представників позивача-1, відповідача-2 та прокуратури, дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, а оскаржувані рішення та постанова - скасуванню в частині задоволення позовних вимог про визнання незаконним і скасування рішення виконавчого комітету Ізюмської міської ради № 0184 від 14.03.2012 "Про розгляд звернення ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" та про визнання недійсним свідоцтва серії САА № 704713 від 19.03.2012 про право власності на нежитлові будівлі, розташовані по вул.Некрасова,2 у м.Ізюм Харківської області, з передачею справи на новий розгляд в цій частині позову до господарського суду Харківської області.
Залишаючи без змін первісне рішення про часткове задоволення позову, апеляційний господарський суд виходив з того, що:
ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" було створено на виконання постанови КМ України від 11.08.2010 № 764 "Про заходи з утворення державного підприємства "Державна продовольчо-зернова корпорація України" (764-2010-п) , відповідно до п.5 якої статутний капітал позивача формується шляхом передачі до нього цілісних майнових комплексів дочірніх підприємств Державної акціонерної компанії "Хліб України", що ліквідується, в тому числі і шляхом передачі цілісного майнового комплексу дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії "Хліб України" "Ізюмський державний комбінат хлібопродуктів", до складу якого входить комплекс нежитлових будівель та споруд хлібоприймального підприємства, розташований у м. Ізюмі Харківської області по вул. Некрасова, 2.
Згідно акта приймання-передачі № 24 від 20.01.2011 на виконання вищевказаної постанови державному підприємству "Державна продовольчо-зернова корпорація України" було передано цілісний майновий комплекс ДП ДАК "Хліб України" "Ізюмський державний комбінат хлібопродуктів", який підписаний головою ліквідаційної комісії ДП ДАК "Хліб України" "Ізюмський державний комбінат хлібопродуктів", генеральним директором ДП "Державна продовольчо-зернова корпорація України" та затверджено Міністерством аграрної політики України.
07.07.2011 р. Міністерством аграрної політики та продовольства України прийнято наказ № 325, яким реорганізовано державне підприємство "Державна продовольчо-зернова корпорація України" шляхом його перетворення у публічне акціонерне товариство "Державна продовольчо-зернова корпорація України" та установлено, що статутний капітал товариства формується на базі майна ДП "Державна продовольчо-зернова корпорація України" (п.4 наказу).
18.11.2011 р. Комісією з реорганізації складено акт приймання-передачі майна, майнових прав та обов'язків до ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України", який затверджено Міністерством аграрної політики та продовольства України.
Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради прийнято рішення "Про розгляд звернення ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" від 14.03.2012 № 0184, згідно якого виконком Ізюмської міської ради вирішив оформити свідоцтво про право власності на нежитлові будівлі, а саме: адміністративну будівлю під літ. "А-1" площею 220,1 кв.м. з тамбуром під літ. "а", будівлю лабораторії під літ. "Б" площею 86,4 кв.м. з прибудовою під літ. "б", візіровочну під літ. "В-2" площею 51,2 кв.м. з ганком під літ. в, зерносклад № 1 під літ. "Г" площею 1515,9 кв.м. з натяжною під літ. г, зерносклад №2 під літ. "Д" площею 711,6 кв.м., зерносклад № 3 під літ. "Ж" площею 1134,7 кв.м., зерносклад № 4 під літ. "З" площею 1160,5 кв.м., зерносклад № 5 під літ. "И" площею 1246,6 кв.м. з натяжною під літ. "и", сарай під літ. "Й" площею 39,7 кв.м., зерносклад № 6 під літ. "К" площею 879,5 кв.м., зерносклад № 7 під літ. "Л" площею 1046,3 кв.м., зерносклад № 8 під літ. "М" площею 852,8 кв.м., зерносклад № 9 під літ. "Н" площею 2510,2 кв.м. з натяжною під літ. "н", сарай під літ. "Н" площею 37,9 кв.м., сарай під літ. "Н" площею 24,9 кв.м., трансформаторну підстанцію під літ. "О" площею 57,6 кв.м., будівлю автовагової під літ. "П" площею 20,0 кв.м. з навісом під літ. "п", побутову під літ. "Р" площею 116,9 кв.м., механічну майстерню під літ. "С" площею 228,7 кв.м., баню-душову під літ. "Т" площею 142,5 кв.м. з тамбуром під літ. "т", прибудовою (магазином) під літ. "т", насосну для диз. топлива під літ. "У" площею 23,6 кв. м., вбиральню під літ. "Ф" площею 1,1 кв.м., вбиральню під літ. "Ф'" площею 11,8 кв. м., склад під літ. "X" площею 44,7 кв.м. з прибудовою під літ. "х", будівлю МОБ-2 під літ. "Ц-3" площею 221,5 кв.м. з підвалом під літ. "п/д", ганком під літ. "ц", будівлю топки ДСП-32 ОТ-2 під літ. "Ч" площею 15,2 кв.м. з ганком під літ. "ч", прохідну під літ. "Ш" площею 115,4 кв.м. з ганком під літ. "ш", аканської башти під літ. "Щ" площею 23,8 кв.м., сушки під літ. "Ю", площею 99,4 кв.м., а також навісу під літ. "Е", бункеру ГУАР-30 під літ. "Я", бункеру ГУАР-25 під літ. "Я", бункеру ГУАР-30 під літ. "16", ворота під літ. "№1", ворота під літ. "№ 2", паркан під літ. "№ 3", залізничну колію 775,5 м під літ. "№ 4", що розташовані у м.Ізюм Харківської обл. по вул.Некрасова, 2 та належать ПАТ Державна продовольчо-зернова корпорація України" на праві приватної власності.
Цим же рішенням доручено комунальному підприємству "Ізюмське міське бюро технічної інвентаризації" видати свідоцтво про право власності на нежитлові приміщення замість свідоцтва про право власності, виданого управлінням житлово-комунального господарства Ізюмського міськвиконкому 27.10.2006 р. на підставі рішення № 1019 від 18.10.2006.
Рішення № 0184 від 14.03.2012 "Про розгляд звернення ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" прийняте виконкомом Ізюмської міської ради за результатами розгляду звернення представника ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" з доданими документами від 30.01.2012 за № 179/05, а також враховуючи постанову КМ України від 11.08.2010 № 764 "Про заходи з утворення державного підприємства "Державна продовольчо-зернова корпорація України" (764-2010-п) , постанову КМ України від 06.06.2011 № 593 (593-2011-п) "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11.08.2011 р. № 764", наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про реорганізацію шляхом перетворення державного підприємства "Державна продовольчо-зернова корпорація України" від 07.07.2011 № 325, акт приймання-передачі цілісного майнового комплексу ДП ДАК "Хліб України" "Ізюмський Державний комбінат хлібопродуктів" від 20.01.2011 № 24, акт № 24 приймання-передачі цілісного майнового комплексу від 21.01.2011, передавальний акт № 24 від 21.11.2011.
19.03.2012 р. виконавчим комітетом Ізюмської міської ради видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно на підставі рішення від 14.03.2012 № 0184.
Відповідно до ч.ч.3,4 ст. 145 Господарського кодексу України правовий режим майна суб'єкта господарювання, заснованого на державній власності, може бути змінений шляхом приватизації майна державного підприємства відповідно до закону або шляхом здачі цілісного майнового комплексу підприємства або майнового комплексу його структурного підрозділу в оренду.
Зважаючи на те, що чинним ГК України (436-15) прямо не передбачено зміну правового режиму майна суб'єкта господарювання, заснованого на державній власності, внаслідок передачі державного майна засновником до статутного фонду державного акціонерного товариства чи до статутного фонду створеного останнім дочірнього підприємства, то правовий режим цього майна належить визначати виходячи зі змісту актів про створення товариства та його установчих документів.
Згідно зі ст. 115 ЦК України господарське товариство є власником, зокрема, майна, переданого йому учасниками товариства у власність, як вклад до статутного (складеного) капіталу. При цьому вкладом до статутного капіталу господарського товариства можуть бути гроші, цінні папери, інші речі або майнові чи інші відчужувані права, що мають грошову оцінку, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, набуття товариством права власності на майно, передане засновниками до статутного фонду, відбувається у разі волевиявлення засновників на передачу цього майна саме у власність; наявність такого волевиявлення презюмується у цивільних правовідносинах, якщо інше не встановлено законом чи установчими документами.
В п.5.1 статуту ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" закріплено, що статутний капітал товариства становить 867717000 грн. Статутний капітал товариства формується за рахунок вартості майна, переданого йому засновником. Засновниками товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України (п.1.4 статуту).
Управління та розпорядженням державним майном здійснюється з додержанням приписів Закону України "Про приватизацію державного майна" (2163-12) , Закону України "Про управління об'єктами державної власності" (185-16) , Декрету КМ України від 15.12.1992 р. № 8-92 (8-92) , постанови КМ України від 06.06.2007 р. № 803 "Про затвердження Порядку відчуження об'єктів державної власності" (803-2007-п) , що визначають органи, уповноважені розпоряджатися державним майном та порядок зміни ним державної форми власності на іншу.
Суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що матеріали справи не містять, а відповідачами не доведено того, що у даному разі наявне волевиявлення держави на зміну державної форми власності на іншу, а також малася на меті передача державного майна у статутний фонд господарського товариства (ПАТ Державна продовольчо-зернова корпорація України") у власність, а не на підставі інших речових прав (господарське відання, користування тощо).
В силу ч.1 ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції правомірно задовольнив позовні вимоги про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Ізюмської міської ради № 0184 від 14.03.2012 "Про розгляд звернення Публічного акціонерного товариства "Державна продовольчо-зернова корпорація України", а також про визнання недійсним свідоцтва серії САА № 704713 від 19.03.2012 про право власності на нежитлові будівлі, розташовані у м. Ізюмі Харківської обл. по вул.Некрасова,2, виданого виконкомом Ізюмської міської ради Публічному акціонерному товариству "Державна продовольчо-зернова корпорація України".
Крім того, судом першої інстанції правильно звернув увагу на те, що під час прийняття рішення № 0184 від 14.03.2012 "Про розгляд звернення ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" виконавчий комітет Ізюмської міської ради перевищив свої повноваження, передбачені ст.ст. 30, 52 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
При цьому, про перевищення повноважень виконавчим комітетом Ізюмської міської ради також свідчить і той факт, що свідоцтво серії САА № 704713 від 19.03.2012 р. видано виконавчим комітетом з порушенням п. 3 оспорюваного рішення, яким доручено комунальному підприємству "Ізюмське міське бюро технічної інвентаризації" видати свідоцтво про право власності на нежитлові приміщення замість свідоцтва про право власності, що видане управлінням житлово-комунального господарства Ізюмського міськвиконкому 27.10.2006 р. на підставі рішення № 1019 від 18.10.2006 р. Правових підстав для видачі такого свідоцтва 3-м відповідачем не вказано, документів на підтвердження правомірності таких дій не надано, не міститься їх і у матеріалах справи.
Проте, колегія не може погодитися з передчасними висновками судів попередніх інстанцій в частині задоволення позовних вимог з огляду на таке.
Відповідно до ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Згідно з ч.ч.1,2 ст. 101 Господарського процесуального кодексу України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Відповідно до п.п.7,8 ч.2 ст. 105 Господарського процесуального кодексу України у постанові мають бути зазначені: обставини справи, встановлені апеляційною інстанцією, доводи, за якими апеляційна інстанція відхиляє ті чи інші докази, мотиви застосування законів та інших нормативно-правових актів; у разі скасування або зміни рішення місцевого господарського суду - доводи, за якими апеляційна інстанція не погодилась з висновками суду першої інстанції.
В основу оскаржуваних рішення та постанови судами покладено висновок про те, що матеріали справи не містять, а відповідачами не доведено наявності волевиявлення держави на зміну державної форми власності на іншу, а також того, що малася на меті передача державного майна у статутний фонд господарського товариства (ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України") у власність, а не на підставі інших речових прав (господарське відання, користування тощо).
Однак, судами залишено поза увагою, що відповідно до ст. 115 ЦК України господарське товариство є власником, зокрема майна, переданого йому учасниками товариства у власність як вклад до статутного (складеного) капіталу, а також іншого майна, набутого на підставах, що не заборонені законом.
Згідно зі ст. 85 ГК України господарське товариство є власником майна, переданого йому у власність засновниками і учасниками як внески.
Отже, саме господарське товариство стає власником майна після вчинення певних дій його засновниками та учасниками, а останні набувають корпоративні права, передбачені законом та установчими документами товариства.
Колегія суддів враховує, що наведеної правової позиції дотримується також Верховний Суд України (постанова від 10.10.2011 у справі № 14/166).
Крім того, судами при вирішенні даного спору помилково не з'ясовано, чи поширюється дія імперативних норм Закону України від 07.07.1999 р. № 847 "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" (847-14) та ч.3 ст. 13 Закону України "Про господарські товариства" на спірні правовідносини, які виникли між сторонами у зв'язку з формуванням статутного капіталу ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" за рахунок вкладу у вигляді належного державі цілісного майнового комплексу ДП "Ізюмський державний комбінат хлібопродуктів", до складу якого входить спірний комплекс нежитлових будівель та споруд хлібоприймального підприємства по вул.Некрасова,2 у м.Ізюмі Харківської області.
Так, відповідно до ч.3 ст. 13 Закону України "Про господарські товариства" забороняється використовувати для формування статутного (складеного) капіталу господарського товариства бюджетні кошти, кошти, одержані в кредит та під заставу, векселі, майно державних (комунальних) підприємств, яке відповідно до закону (рішення органу місцевого самоврядування) не підлягає приватизації, та майно, що перебуває в оперативному управлінні бюджетних установ, якщо інше не передбачено законом.
В свою чергу, з положень Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" (847-14) вбачається включення до вказаного переліку Ізюмського державного комбінату хлібопродуктів (код ЄДРПОУ 00952338, орган управління - Мінагрополітики України).
Водночас, пославшись при задоволенні позову на норми ч.ч.3,4 ст. 145 ГК України, Законів України "Про приватизацію державного майна" (2163-12) та "Про управління об'єктами державної власності" (185-16) в обґрунтування висновку щодо можливості зміни правового режиму державного майна шляхом приватизації, суди першої та апеляційної інстанцій не дослідили тих обставин, чи входило спірне нерухоме майно до складу цілісного майнового комплексу ДП "Ізюмський державний комбінат хлібопродуктів" (код ЄДРПОУ 00952338), не підлягаючого приватизації, з урахуванням того, що згідно Додатку до постанови КМ України від 11.08.2010 № 764 (764-2010-п) "Про заходи з утворення державного публічного акціонерного товариства "Державна продовольчо-зернова корпорація України", Ізюмський державний комбінат хлібопродуктів (код ЄДРПОУ 00952278) входить до переліку дочірніх підприємств Державної акціонерної компанії "Хліб України", які припиняються шляхом ліквідації, а згідно додатку до наказу Мінагрополітики від 17.11.2011 № 634 (а.с.28-29 том 3) утворювана філія "Ізюмський комбінат хлібопродуктів" ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" також має інший код ЄДРПОУ - 37506096.
Крім того, судами помилково не з'ясовано того, чи діяла стосовно ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" запроваджена ч.3 ст. 13 Закону України "Про господарські товариства" заборона станом на момент формування статутного капіталу відповідача-2 з огляду на втрату чинності з 29.04.2011 р. статтями 1-49 Закону України "Про господарські товариства" (1576-12) у частині, що стосується акціонерних товариств, згідно з п.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про акціонерні товариства" (514-17) .
Згідно з ч.3 ст. 35 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Як роз'яснено в абзацах 1 та 3 п.2.6 постанови Пленуму ВГСУ від 26.12.2011 № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" (v0018600-11) , не потребують доказування преюдиціальні обставини, тобто встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, - при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. При цьому не має значення, в якому саме процесуальному статусі виступали відповідні особи у таких інших справах - позивачів, відповідачів, третіх осіб тощо. Преюдиціальне значення процесуальним законом надається саме обставинам, встановленим судовими рішеннями (в тому числі в їх мотивувальних частинах), а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом.
В порушення приписів ст.ст. 35, 43, 101, 105 ГПК України апеляційним судом не відхилено доводи відповідача-2 (апелянта) про те, що постановою Харківського окружного адміністративного суду від 10.06.2014 у справі № 820/6850/14, якою відмовлено у задоволенні адміністративного позову Ізюмського міжрайонного прокурора до Виконавчого комітету Ізюмської міської ради та ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" про визнання незаконним рішення виконавчого комітету Ізюмської міської ради № 0184 від 14.03.2012, встановлено, що зміна форми власності з державної на приватну відбулася в рамках процедури реорганізації відповідача шляхом перетворення державного підприємства "Державна продовольчо-зернова корпорація України" у Публічне акціонерне товариство "Державна продовольчо-зернова корпорація України" (процедура корпоратизації), а передавши до статутного капіталу відповідача майно дочірніх підприємств ДАК "Хліб України", держава в особі КМ України втратила на нього право власності (державне майно перейшло у приватну власність господарського товариства) та отримала у державну власність акції товариства.
Разом з тим, колегія зазначає, що судами попередніх інстанцій не досліджено того, чи мають встановлені постановою у адміністративній справі № 5023/4364/11 обставини набуття скаржником права власності на спірне нерухоме майно, як на вклад до статутного капіталу акціонерного товариства в обмін на корпоративні права держави в процесі корпоратизації державного підприємства "Державна продовольчо-зернова корпорація України", ознаки фактів, що мають преюдиціальне значення, або ж чи є вони лише оціночними судженнями (правовими висновками) Харківського окружного адміністративного суду.
Дійсно, відповідно до ч.1 ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Проте, колегія суддів також враховує, що пунктом 2 постанови КМ України від 06.06.2011 № 593 "Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2010 р. № 764" (593-2011-п) установлено, що: 100 відсотків акцій державного публічного акціонерного товариства "Державна продовольчо-зернова корпорація України", які випускаються на величину його статутного капіталу, залишаються у державній власності до прийняття окремого рішення Кабінету Міністрів України; державне публічне акціонерне товариство "Державна продовольчо-зернова корпорація України" не може вчиняти дії стосовно майна, переданого до його статутного капіталу, наслідком яких може бути відчуження майна, у тому числі передача його до статутного капіталу інших господарських організацій, передача в заставу тощо.
Водночас, судами не надано належної правової оцінки тим обставинам, що з матеріалів справи не вбачається та позивачами не доведено порушення відповідачем-2 вимог вищезгаданої постанови КМ України шляхом відчуження спірного нерухомого майна, попередньо внесеного засновником до статутного капіталу ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" в обмін на акції, що не виключає недоведеність порушення прав держави (власника корпоративних прав) стосовно спірного нерухомого майна.
Відтак, суди попередніх інстанцій в порушення приписів ст.ст. 115, 393 ЦК України та ст.ст. 35, 43, 101, 105 ГПК України передчасно задовольнили позовні вимоги про визнання незаконним і скасування рішення виконавчого комітету Ізюмської міської ради № 0184 від 14.03.2012 "Про розгляд звернення Публічного акціонерного товариства "Державна продовольчо-зернова корпорація України" та про визнання недійсним свідоцтва серії САА № 704713 від 19.03.2012 про право власності на нежитлові будівлі, розташовані по вул.Некрасова,2 у м.Ізюм Харківської області.
Разом з тим, колегія суддів не вбачає правових підстав для скасування судових рішень в частині позовних вимог до Ізюмської міської ради, провадження щодо яких припинено місцевим господарським судом згідно з п.11 ч.1 ст. 80 ГПК України у зв'язку з відсутністю предмета спору. Тим більше, що подана касаційна скарга не містить жодних заперечень та спростувань в цій частині позову.
Отже, вищенаведене вимагає від суду касаційної інстанції встановлювати фактичні обставини справи, зокрема, щодо входження (невходження) спірного нерухомого майна до перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, та обумовленої цим неправомірності чи правомірності набуття відповідачем-2 права власності на вказане майно в якості вкладу до статутного капіталу акціонерного товариства, що безумовно виходить за межі перегляду справи в порядку касації (ч.2 ст. 111-7 ГПК України) та є підставою для часткового скасування оскаржуваної рішення та постанови і передачі справи на новий розгляд до місцевого господарського суду у зв'язку з неповним встановленням та з'ясуванням ним обставин справи, які мають істотне значення для правильного вирішення спору.
Відповідно до п.3 ст. 111-9 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції і передати справу на новий розгляд, якщо суд припустився порушень норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи. Справа направляється на новий розгляд до суду апеляційної інстанції, якщо порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, допущені тільки цим судом. У всіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.
Зважаючи на те, що вищезгадані порушення норм процесуального права (ст.ст. 43, 84, 101, 105 ГПК України), які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення спору, допущені судами першої та апеляційної інстанцій, колегія вбачає достатні правові підстави для часткового задоволення скарги шляхом скасування рішення та постанови в частині задоволених позовних вимог з передачею справи на новий розгляд в цій частині позову до господарського суду Харківської області.
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 111-5, 111-7- 111-12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" задовольнити частково.
Рішення господарського суду Харківської області від 01.07.2015 та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 09.09.2015 у справі № 922/1635/15 скасувати в частині задоволення позовних вимог про визнання незаконним і скасування рішення виконавчого комітету Ізюмської міської ради № 0184 від 14.03.2012 "Про розгляд звернення Публічного акціонерного товариства "Державна продовольчо-зернова корпорація України" та про визнання недійсним свідоцтва серії САА № 704713 від 19.03.2012 про право власності на нежитлові будівлі, розташовані по вул.Некрасова,2 у м.Ізюм Харківської області, з передачею справи на новий розгляд в цій частині позову до господарського суду Харківської області.
В частині припинення провадження у справі щодо позовних вимог до Ізюмської міської ради рішення та постанову залишити без змін.
Головуючий, суддя
Судді:
В.Овечкін
Ж.Корнілова
Є.Чернов