ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2015 року Справа № 918/316/15
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді Сибіги О.М., суддів Костенко Т.Ф., Ходаківської І.П. розглянувши матеріали касаційної скарги Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4, м. Здолбунів, Рівненська обл. на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 14.07.2015 року у справі господарського суду Рівненської області за позовом Здолбунівської міської ради, м. Здолбунів, Рівненська обл. до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4, м. Здолбунів, Рівненська обл. про внесення змін у договір на право тимчасового користування землею № 162/98 від 24.06.1998 року
за участю представників
позивача: не з'явився,
відповідача: не з'явився
В С Т А Н О В И В:
Здолбунівська міська рада Рівненської області звернулась до господарського суду Рівненської області з позовом (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог) до фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 (далі за текстом - ФОП ОСОБА_4.) про внесення змін до Договору на право тимчасового користування землею № 162/98 від 24.06.1998 року, а саме: викласти п. 2.1 Договору в наступній редакції: "Орендну плату встановити в розмірі 5 % від нормативно-грошової оцінки земель міста в рік, що на момент внесення змін до Договору становить 42 059, 44 грн. згідно розрахунку, що додається. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі по 1/12 частині річної орендної плати щомісячно не пізніше 15 числа за звітним місяцем".
Рішенням господарського суду Рівненської області від 11.06.2015 року залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 14.07.2015 року позов задоволено: внесено зміни у Договір на право тимчасового користування землею № 162/98 від 24.06.1998 року та викладено його пункт 2.1. у наступній редакції: "п. 2.1. Орендну плату встановити в розмірі 5 % від нормативно-грошової оцінки земель міста в рік, що на момент внесення змін до Договору становить 42 059, 44 грн. згідно розрахунку. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі по 1/12 частині річної орендної плати щомісячно не пізніше 15 числа за звітним місяцем".
Вищезазначені судові акти мотивовано наявністю правових підстав для внесення змін до Договору в частині зміни розміру орендної плати, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а враховуючи рішення Здолбунівської міської ради Рівненської області від 05.06.2013 року № 844 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Здолбунова" та від 23.04.2014 року № 1102 "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради", які є чинними, та той факт, що між сторонами не досягнуто згоди щодо зміни умов договору оренди землі в частині визначення розміру орендної плати, але розмір нормативної грошової оцінки змінився, а відповідно до цього і орендна плата, що є однією із істотних умов Договору.
Не погоджуючись з судовими актами попередніх інстанцій, ФОП ОСОБА_4 звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Рівненської області від 11.06.2015 року та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 14.07.2015 року і прийняти нове рішення у справі, яким відмовити Здолбунівській міській раді в задоволенні позову за безпідставністю позовних вимог.
Здолбунівською міською радою відзиву на касаційну скаргу подано не було.
Розпорядженням від 20.11.2015 року № 03-05/2102 сформовано наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Сибіга О.М., судді - Костенко Т.Ф., Ходаківська І.П.
Сторін згідно з приписами ст. 111-4 ГПК України було належним чином повідомлено про день, час і місце розгляду касаційної скарги, однак вони не скористались передбаченим процесуальним законом правом на участь у розгляді справи касаційною інстанцією.
Приймаючи до уваги межі перегляду справи в суді касаційної інстанції, перевіривши повноту встановлення господарськими судами обставин справи та правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, а судові акти господарських судів попередніх інстанцій - скасуванню з направленням справи на новий розгляд до місцевого господарського суду з огляду на наступне.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 24.06.1998 року Здолбунівською міською радою (землевласник) та підприємцем ОСОБА_4 (землекористувач) укладено Договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) (далі за текстом - Договір), згідно з п. 1.1. якого Здолбунівська міська рада рішенням від 22.10.1997 року № 254/1 надає, а підприємець ОСОБА_4 приймає в тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 0, 17 гектарів, в тому числі інших угідь 0, 17 гектарів згідно з планом землекористування, що додається.
Відповідно до п. 1.2. Договору земельна ділянка надається на умовах тимчасового довгострокового користування строком на 30 років для обслуговування кафе "ІНФОРМАЦІЯ_1" у м. Здолбунів по АДРЕСА_1.
Згідно з п. 2.1. Договору плата за землю вноситься землекористувачем щоквартально у вигляді орендної плати із розрахунку 0, 40 копійок за квадратний метр в рік у розмірі 6, 69 грн. в рік не пізніше до 15 числа, наступного за звітним кварталом місяця.
В Договорі зазначено, що останній набирає чинності з моменту його реєстрації.
Даний договір зареєстровано в Книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 24.06.1998 року за № 162/98 Здолбунівською міською Радою народних депутатів Здолбунівського району Рівненської області.
05.06.2013 року Здолбунівською міською радою прийнято рішення "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Здолбунова" № 844, п. 1 якого затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Здолбунова із показниками базової вартості та грошової оцінки 1 м2 забудованих земель в розрізі економіко-планувальних зон з показниками, наведеними в додатку № 1.
Згідно з витягами від 24.02.2015 року № 04/12-378 та від 05.06.2015 року № 01/13-366 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, орендованої ОСОБА_4, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, з урахуванням коефіцієнта індексації, складає 841 188, 71 грн.
23.04.2014 року Здолбунівською міською радою прийнято рішення "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради" № 1102, яким затверджено Порядок надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради (далі за текстом - Порядок). Вказаним рішенням передбачено проведення перерахунку орендної плати суб`єктам господарської діяльності.
З огляду на положення п. 2.3. Порядку річний розмір орендної плати за земельну ділянку, яка надана в оренду ФОП ОСОБА_4, складає 5 % від нормативної грошової оцінки.
27.02.2015 року Здолбунівською міською радою на адресу ФОП ОСОБА_4 було надіслано лист № 02/11-142 від 26.02.2015 року, в якому Здолбунівська міська рада просила ФОП ОСОБА_4 внести зміни в Договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), виклавши п. 2.1. якого в наступній редакції: "Орендну плату встановити в розмірі 5 % від нормативно-грошової оцінки земель міста в рік, що на момент внесення змін до Договору становить 42 055, 94 грн. згідно розрахунку, що додається. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі по 1/12 частині річної орендної плати щомісячно не пізніше 15 числа за звітним місяцем".
До вказаного листа додано копії витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, рішення Здолбунівської міської ради від 23.04.2014 року № 1102 та розрахунок орендної плати до Договору на право тимчасового користування землею № 162/98.
ФОП ОСОБА_4 у листі-відповіді від 13.03.2015 року, направленому на адресу Здолбунівської міської ради, повідомила останню, що не має можливості підготувати згоду або обґрунтовану відмову, оскільки буде перебувати за кордоном.
За вказаних обставин, Здолбунівська міська рада, посилаючись, зокрема, на ст. ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України та ст. ст. 21, 30 Закону України "Про оренду землі" звернулась до місцевого господарського суду з позовом до ФОП ОСОБА_4 про внесення змін у Договір на право тимчасового користування землею № 162/98 від 24.06.1998 року частині зміни розміру орендної плати.
Встановивши дані фактичні обставини у справі, керуючись ст. ст. 1, 3, 6, 13, 15, 21, 24 Закону України "Про оренду землі", ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", ст. 26, 59, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 2, 12, 93 Земельного кодексу України, ст. ст. 288, 289 Податкового кодексу України, ст. ст. 632, 651, 653, 654 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України господарські суди попередніх інстанцій дійшли висновків про необхідність задоволення позовних вимог з огляду на наявність правових підстав для внесення змін до Договору в частині зміни розміру орендної плати, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а враховуючи рішення Здолбунівської міської ради Рівненської області від 05.06.2013 року № 844 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Здолбунова" та від 23.04.2014 року № 1102 "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради", які є чинними, та той факт, що між сторонами не досягнуто згоди щодо зміни умов договору оренди землі в частині визначення розміру орендної плати, але розмір нормативної грошової оцінки змінився, а відповідно до цього і орендна плата, що є однією із істотних умов Договору.
Однак, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що такі висновки господарських судів є передчасними та зроблені без належного з'ясування всіх обставин у справі з огляду на наступне.
Так, колегія суддів Вищого господарського суду України відзначає, що господарськими судами попередніх інстанцій при розгляді справи по суті не було з'ясовано, чи поглинається розмір нової орендної плати, яку просить встановити Здолбунівська міська рада, виходячи із нової нормативно грошової оцінки землі, тією сумою орендної плати, яку наперед було сплачено землекористувачем в 2005 році і про яку зазначає відповідач.
Крім того, колегія суддів Вищого господарського суду України звертає увагу на ту обставину, що в резолютивній частині рішення господарського суду Рівненської області, яке залишено без змін постановою суду апеляційної інстанції, не вказано з якого саме моменту мають бути внесені зміни до Договору на право тимчасового користування землею від 24.06.1998 року і з якої дати починається нарахування нового розміру орендної плати.
Зазначені обставини не були враховані судами першої та апеляційної інстанцій при винесенні оскаржуваних судових актів, у зв'язку з чим суди прийшли до передчасних висновків у справі.
Неповне дослідження фактичних обставин справи та неналежне з'ясування дійсних прав та обов'язків сторін унеможливлює правильне застосування матеріального закону, що регулює спірні правовідносини.
Таким чином, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що всупереч покладеному на суди обов'язку щодо повного та всебічного з'ясування дійсних обставин справи, суди на вищенаведене уваги не звернули, а тому судові акти попередніх інстанцій не можна визнати законними та обґрунтованими.
Передбачені процесуальним законом межі перегляду справи в касаційній інстанції не дають їй права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішеннях судів чи відхилені ними, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Відтак, у касаційної інстанції відсутні процесуальні повноваження щодо переоцінки доказів та фактичних обставин справи, встановлених під час розгляду справи господарськими судами попередніх інстанцій.
Згідно з ч. 1 ст. 111-10 ГПК України підставами для скасування або зміни рішення місцевого чи апеляційного господарського суду або постанови апеляційного господарського суду є порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 111-9 ГПК України Вищий господарський суд України за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції і передати справу на новий розгляд, якщо суд припустився порушень норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин справи, що мають значення для правильного вирішення справи.
При новому розгляді справи судам необхідно врахувати викладене, всебічно і повно з'ясувати обставини справи, дійсні права та обов'язки сторін, перевірити доводи, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін і, в залежності від встановленого, вирішити спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.
За таких обставин, касаційна скарга ФОП ОСОБА_4 на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 14.07.2015 року підлягає частковому задоволенню, а судові акти попередніх інстанцій - скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
Керуючись ст. ст. 111-5, 111-7, 111-9 - 111-12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В :
1. Касаційну скаргу задовольнити частково.
2. Рішення господарського суду Рівненської області від 11.06.2015 року та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 14.07.2015 року у справі № 918/316/15 - скасувати.
3. Справу № 918/316/15 направити на новий розгляд до господарського суду Рівненської області.
Головуючий суддя
Судді
О.М. Сибіга
Т.Ф. Костенко
І.П. Ходаківська