П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 серпня 2008 року м. Київ
Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:
головуючого Кривенка В.В.,
суддів: Гусака М.Б., Маринченка В.Л., Панталієнка П.В., Самсіна І.Л., Тітова Ю.Г., –
розглянувши у порядку письмового провадження за винятковими обставинами за скаргою Малого приватного підприємства "Квант-ІІ" (далі – МПП "Квант-ІІ") справу за позовом Акціонерного товариства закритого типу "Агрофірма "Каскад" в особі ліквідаційної комісії до виконавчого комітету Коломийської міської ради, треті особи – фірма "Назис", фірма "Євросервіс", про визнання недійсним рішення виконавчого комітету Коломийської міської ради № 149 від 16 травня 1995 року,
в с т а н о в и л а:
У серпні 2004 року позивач звернувся до суду із зазначеним позовом.
Постановою Господарського суду Івано-Франківської області від 3 квітня 2006 року, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 18 грудня 2006 року, позов задоволено.
У липні 2007 року МПП "Квант-ІІ", не погоджуючись із зазначеними судовими рішеннями, звернулося до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 18 грудня 2007 року зазначені судові рішення залишено без змін.
У поданій скарзі МПП "Квант-ІІ" просить ухвалені у справі судові рішення скасувати й направити справу на новий розгляд з підстав неоднакового застосування судом касаційної інстанції однієї й тієї самої норми права.
Скарга МПП "Квант-ІІ" підлягає задоволенню з таких підстав.
Вирішуючи справу, суди виходили з того, що вона є адміністративною. Проте, такий висновок не можна визнати обґрунтованим.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 3 КАС справа адміністративної юрисдикції (далі – адміністративна справа) – це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.
З матеріалів справи видно, що спір, фактично, зводиться до вирішення питання про право власності на спірне майно, на яке вимоги про право, окрім сторін, заявляє і третя особа, яка не була залучена судом до участі у справі.
Таким чином, спір має приватноправовий, а не публічно-правовий характер, він не пов’язаний безпосередньо зі здійсненням владних (управлінських) повноважень і не підпадає під визначення справи адміністративної юрисдикції, наведене у пункті 1 частини 1 статті 3 КАС України. Компетенція адміністративних судів, установлена статтею 17 зазначеного Кодексу, на цей спір не поширюється.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 157 КАС суд закриває провадження у справі, якщо її не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Згідно з пунктом 7 частини 1 статті 223 цього Кодексу суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої і апеляційної інстанцій і залишити позовну заяву без розгляду або закрити провадження.
У частині 2 статті 235 КАС зазначено, що перегляд судових рішень за винятковими обставинами є різновидом касаційного провадження.
Разом з тим, із матеріалів справи видно, що позивач звернувся до суду із позовом про захист права власності у порядку господарського процесуального законодавства.
За таких обставин, ухвалені у справі судові рішення підлягають скасуванню, а провадження у адміністративній справі – закриттю, із направленням справи для розгляду по суті до Господарського суду Івано-Франківської області.
Керуючись статтями 241 – 243 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) , колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України
п о с т а н о в и л а:
Скаргу Малого приватного підприємства "Квант-ІІ" задовольнити.
Постанову Господарського суду Івано-Франківської області від 3 квітня 2006 року, постанову Львівського апеляційного господарського суду від 18 грудня 2006 року, ухвалу Вищого адміністративного суду України від 18 грудня 2007 року скасувати.
Провадження у адміністративній справі закрити і направити її для розгляду до Господарського суду Івано-Франківської області.
Постанова є остаточною і не може бути оскаржена, крім випадку, передбаченого пунктом 2 частини 1 статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий
В.В. Кривенко
Судді
М.Б. Гусак
В.Л. Маринченко
П.В. Панталієнко
І.Л. Самсін
Ю.Г. Тітов
Обговоривши доводи скарги, колегія суддів доходить висновку про необхідність її часткового задоволення з таких підстав.
Відповідно до частини 1 статті 211 Кодексу адміністративного судочинства України сторони та інші особи, які беруть участь у справі, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та обов'язки, мають право оскаржити в касаційному порядку судові рішення суду першої інстанції після їх перегляду в апеляційному порядку, а також судові рішення суду апеляційної інстанції повністю або частково.
Із матеріалів справи видно, що МПП "Квант-ІІ" участі у розгляді справи не брало.
За таких обставин, при прийнятті касаційної скарги Вищому адміністративному суду України слід було з’ясувати які саме права, свободи, інтереси заявника касаційної скарги, який не брав участі у справі, були порушені й зазначити про це в ухвалі про відкриття касаційного провадження.
Натомість, касаційний суд, не з’ясувавши це питання, відкрив касаційне провадження і переглянув судові рішення судів першої і апеляційної інстанцій у касаційному порядку.
Оскільки, при вирішенні справи судом касаційної інстанції допущено порушення норм процесуального права, що потягло за собою ухвалення незаконного судового рішення, воно підлягає скасуванню з направленням справи до касаційного суду для вирішення питання про прийняття касаційної скарги.