ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 липня 2015 року Справа № 902/1810/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Остапенка М.І. суддів Гончарука П.А. Стратієнко Л.В. (доповідач) за участі представників: позивача: відповідача: Черепащук Р.А. не з'явився розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці на рішення та постанову Господарського суду Вінницької області від 24 лютого 2015 року Рівненського апеляційного господарського суду від 21 квітня 2015 року у справі № 902/1810/14 за позовом квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці до Вінницької міської ради про стягнення 17 707,98 грн
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2014 р. позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача 17 707,98 грн, з яких 1 044,73 грн - заборгованість за водопостачання, 1 149,52 грн - зі сплати електричної енергії, 10 636,69 грн - за теплопостачання, 1 397, 64 грн - компенсація податку за землю, 3 479,40 грн - плата за фактичне використання приміщення.
Рішенням Господарського суду Вінницької області від 24.02.2015 (суддя - Матвійчук В.В.), залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 21.04.2015 (головуючий - Грязнов В.В., судді - Розізнана І.В., Мельник О.В.), у позові відмовлено.
У касаційній скарзі позивач, посилаючись на неповноту встановлення обставин справи при вирішенні спору і неправильне застосування норм матеріального права, просить скасувати постановлені у справі судові рішення і прийняти нове рішення про задоволення позову.
Заслухавши пояснення представника позивача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи, суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено господарськими судами, 29.08.2013 Державною фінансовою інспекцією у Вінницькій області було проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці за період з 01.02.2012 по 01.06.2013 за результатами якої складено акт.
У п. 7 акту вказано, що в порушення вимог п. 1 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та п. 2.15 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку начальником КЕВ м. Вінниці ОСОБА_4, колишнім головним бухгалтером ОСОБА_5, т.в.о. головного бухгалтера ОСОБА_6 та головним бухгалтером ОСОБА_7 не забезпечено донарахування та виставлення рахунків до оплати протягом ревізійного періоду Громадській організації "Об'єднання інвалідів війни та Збройних Сил України Вінницької міської ради" та Будинкоуправлінню № 1 за фактично спожиті комунальні послуги, в сумах 8 426,45 грн і 4 505,26 грн, та ФОП ОСОБА_8 - 2 573,93 грн орендної плати і 461,60 грн податку за землю, у зв'язку з чим відобразити по бухгалтерському обліку дебіторську заборгованість 3-х контрагентів за спожиті комунальні послуги, недоотриману орендну плату та податку на землю в загальній сумі 15 967,24 грн та провести претензійно-позовну роботу з контрагентами щодо повернення коштів до спеціального фонду; - з ГО "Об'єднання інвалідів війни та Збройних Сил України Вінницької міської ради", Будинкоуправлінням № 1 та ФОП ОСОБА_8 оформити відповідні договори оренди приміщень.
13.06.2013 комісією проведено обстеження будівлі 60 будинку офіцерів за результатами якого складено акт, яким зафіксовано, що в приміщенні № 32 60 будинку офіцерів загальною площею 29,22 кв. м розміщується ГО "Вінницька міська рада об'єднання інвалідів війни та Збройних Сил України". Вказане приміщення обладнане енергопостачанням від загальної системи електроспоживання будівлі та тепломережею.
16.07.2013 Державна фінансова інспекція у Вінницькій області звернулась до КЕВ м. Вінниці з вимогою надати розрахунок вартості фактично спожитих ГО "Об'єднання інвалідів війни та Збройних Сил України Вінницької міської ради" комунальних послуг за період з 01.02.2012 по 01.06.2013.
21.10.2013 КЕВ м. Вінниці звернулось до міського голови м. Вінниці з листом за № 0100-012-59044 в якому просило сплатити заборгованість в розмірі 10 523,27 грн.
11.01.2014 виконавчий комітет Вінницької міської ради листом № 01-00-012-823 повідомив КЕВ м. Вінниці про те, що у зв'язку з відсутністю договірних зобов'язань між КЕВ м. Вінниці та ГО "Вінницьке міське об'єднання інвалідів війни та Збройних Сил України", правові підстави для проведення будь-яких розрахунків відсутні.
11.01.2014 КЕВ м. Вінниці звернулося до міського голови м. Вінниці з листом за № 01-00-012-823 в якому просило сплатити заборгованість, розмір якої станом на 01.01.2014 склав 11 516,69 грн.
Листом № 01-00-012-9360 від 28.02.2014 виконавчий комітет Вінницької міської ради повідомило КЕВ м. Вінниці про відсутність зобов'язань перед КЕВ м. Вінниці у зв'язку з не укладенням відповідного договору оренди.
26.03.2014 комісією проведено обстеження приміщення № 48 (32) будівлі № 1 площею 29,22 кв.м першого поверху 60 будинку офіцерів військового містечка № 25 за адресою: АДРЕСА_1 за результатами якого складено акт, відповідно до якого встановлено, що приміщення № 48 (32) будівлі № 1 площею 29,22 кв.м першого поверху 60 будинку офіцерів військового містечка № 25, за адресою: АДРЕСА_1 на момент обстеження було обладнане меблями (столи, стільці, сейфи). Зі слів начальника 60 будинку офіцерів підполковника ОСОБА_9 меблі належать 60 будинку офіцерів, ключі від приміщення знаходяться також у неї. Жодних представників Вінницького міського об'єднання інвалідів війни та Збройних Сил України або сторонніх осіб в приміщенні не перебувало. Приміщення № 48 (32) будівлі № 1 площею 29,22 кв.м першого поверху 60 будинку офіцерів військового містечка № 25 за адресою: АДРЕСА_1 сторонніми особами не використовуються та знаходиться в задовільному стані.
19.05.2014 КЕВ м. Вінниці звернулось до міського голови м. Вінниці з претензією № 1958 в якій просило у п'ятиденний термін з моменту отримання даної претензії перерахувати на рахунок КЕВ м. Вінниці заборгованість, розмір якої станом на 01.05.2014 складає 14 377,05 грн.
19.06.2014 виконавчий комітет Вінницької міської ради повідомив про відсутність правових підстав для проведення розрахунків з КЕВ м. Вінниці.
Як встановлено судами, КЕВ м. Вінниці у період з серпня 2013 року по квітень 2014 року виставило Вінницькій міській раді об'єднання інвалідів війни та Збройних Сил України рахунки на оплату комунальних платежів.
Частина 1 ст. 11 ЦК України встановлює, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Відповідно до ст. 759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
За користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором (ст. 762 ЦК України).
Аналогічні положення містяться і в ст. 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна".
Надавши належну правову оцінку усім наявним у матеріалах справи документам та доводам сторін, взявши до уваги те, що між сторонами не було укладено жодного договору оренди нерухомого майна (зокрема, щодо кімнати № 32 площею 29,22 кв. м, що знаходиться у будівлі 60 Будинку офіцерів) або іншого договору, а також те, що позивачем не було доведено користування ГО "Об'єднання інвалідів війни та Збройних Сил України Вінницької міської ради" вказаним приміщенням у спірний період, то місцевий господарський суд, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, прийшов до правильного висновку, що у сторін не виникли зобов'язання щодо орендних правовідносин, зокрема у ГО "Об'єднання інвалідів війни та Збройних Сил України Вінницької міської ради" обов'язку сплачувати орендну плату за користування спірним приміщенням.
Отже, господарські суди прийшли до правильного і обґрунтованого висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача на користь позивача 17 707,98 грн, а тому рішення господарських судів про відмову у позові є законними.
Щодо доводів позивача в касаційній скарзі про безпідставність не застосування судами Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту" (3551-12) , то господарські суди правомірно відхилили посилання на вказаний закон, оскільки позивачем відповідно до вимог ст. 34 ГПК України не було доведено користування вказаним приміщенням ГО "Об'єднання інвалідів війни та Збройних Сил України Вінницької міської ради" у спірний період.
Правильним також є висновок господарських судів про те, що акт ревізії Державної фінансової інспекції у Вінницькій області від 29.08.2013 не може бути належним доказом для стягнення коштів з відповідача, оскільки вказаний акт ревізії, в даному випадку, лише може свідчити про можливе бюджетне порушення позивача, а не підтверджувати порушення господарських зобов'язань відповідачем і доводи касаційної скарги вказаного не спростовують.
Інші посилання позивача в обґрунтування касаційної скарги також не підтверджуються матеріалами справи, спростовуються висновками судів та не доведені відповідно до вимог ст. 33 ГПК України.
Отже, підстав для скасування постановлених у справі судових рішень не вбачається.
На підставі викладеного, керуючись статтями 111-5, 111-7, 111-9- 111-11 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
касаційну скаргу квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Вінницької області від 24 лютого 2015 року та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 21 квітня 2015 року у справі за № 902/1810/14 - без змін.
Головуючий, суддя
Суддя
Суддя
М. Остапенко
П. Гончарук
Л. Стратієнко