ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 травня 2015 року Справа № 922/4487/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Полянського А.Г. суддів Кравчука Г.А., Мачульського Г.М. (доповідач), розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "ЗОЛОТЕ РУНО" на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 19.03.2015 у справі № 922/4487/14 Господарського суду Харківської області за позовом Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "ЗОЛОТЕ РУНО" про внесення змін до договору оренди землі за участю
- відповідача: Кривуц О.Ю. (довіреність від 10.01.2015 р.),
В С Т А Н О В И В:
Звернувшись у суд з даним позовом, Харківська міська рада (далі - позивач) просила внести зміни до договору оренди землі від 12.01.2006 № 240667100002 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у такій редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого "12" січня 2006 року за № 240667100002
у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр
державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
"____"_______________20
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна фірма "ЗОЛОТЕ РУНО" (Орендар) в особі керівника_________ з другого боку, домовились про нижченаведене:
І. Відповідно до Податкового кодексу України (2755-17) , Закону України "Про оренду землі" (161-14) , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "12" січня 2006 року за № 240667100002 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
"2. (редакція до договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310137900:11:001:005."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 20 від 14.11.2013 становить 3362691 грн. (три мільйони триста шістдесят дві тисячі шістсот дев'яносто одна гривня).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1131/14 від 06.12.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 188310,70 грн. (сто вісімдесят вісім тисяч триста десять гривень 70 копійок), або в місяць - 15692,56 грн. (п'ятнадцять тисяч шістсот дев'яносто дві гривні 56 копійок).".
"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
є) в інших випадках, передбачених законом."
"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п.13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору укладеною в зміненій редакції."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "12" січня 2006 року за № 24066710002 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
ОРЕНДАР
Харківська міська рада Харківської області м. Харків, м-н Конституції,
7 Код 04059243
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА "ЗОЛОТЕ РУНО"
62418, Харківська обл., Харківський район, Сел. Надточії, вул. Куряжанська, буд. 13-А код 31739879
в особі міського голови _______________________ Г.А. Кернес /підпис/
в особі керівника _______________________ _____________ /підпис/ /ПІБ/
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем було затверджено нову нормативно-грошову оцінку орендованої землі, та відбулись зміни у законодавстві щодо істотних умов договору оренди, у зв'язку з чим у договір оренди мають бути внесені зміни.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 23.12.2014 (суддя Хотенець П.В.), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 19.03.2015 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Пелипенко Н.М., судді Івакіна В.О., Камишева Л.М.), позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі від 12 січня 2006 року № 240667100002 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі у такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого "12" січня 2006 року за № 240667100002
у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного
земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
"__" __________20 року
Харківська міська рада Харківської області (орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА "ЗОЛОТЕ РУНО" (орендар) в особі керівника___________ з другого боку, домовились про нижченаведене:
I. Відповідно до Податкового кодексу України (2755-17) , Закону України "Про оренду землі" (161-14) , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9 договору оренди землі, зареєстрованого "12" січня 2006 року за № 240667100002 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310137900:11:001:0005".
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 20 від 14.11.2013 становить 3362691 грн. (три мільйони триста шістдесят дві тисячі шістсот дев'яносто одна гривня).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1131/14 від 06.12.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 188310,70 грн. (сто вісімдесят вісім тисяч триста десять гривень сімдесят копійки), або в місяць - 15692,56 грн. (п'ятнадцять тисяч шістсот дев'яносто дві гривні п'ятдесят шість копійок).
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "12" січня 2006 року за № 240667100002 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонами по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
ОРЕНДАР
Харківська міська рада Харківської області м. Харків, м-н Конституції,
7 Код 04059243
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА "ЗОЛОТЕ РУНО"
62418, Харківська обл., Харківський район, Сел. Надточії, вул. Куряжанська, буд. 13-А код 31739879
в особі міського голови _______________________ Г.А. Кернес /підпис/
в особі керівника _______________________ _____________ /підпис/ /ПІБ/
В іншій частині позову відмовлено.
У касаційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Золоте Руно" (далі - відповідач) просить скасувати вищевказані судові рішення та припинити провадження у справі, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права.
Переглянувши у касаційному порядку оскаржені судові рішення, колегія суддів Вищого господарського суду України, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, виходить з наступного.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, на підставі рішення Харківської міської ради від 06.07.2005 за № 130/05 "Про припинення та надання юридичним та фізичним особам у користування земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки зареєстрований 12.01.2006 за № 240667100002 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", згідно п.п. 1.1. якого, орендодавець надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться за адресою: м. Харків, пр. Постишева, 93, загальною площею 0,4673 га, в т.ч. під забудовою 0,1714 га, інших угідь 0,2959 га.
Строк дії договору встановлений п.8 договору - до 01.06.2030.
Пунктом 9. договору визначено розмір орендної плати за користування земельною ділянкою та порядок внесення її орендарем на рахунок відділення Державного казначейства у Харківській області. Так, розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: 2005 рік - 3186,01 грн.; 2006 рік - 4147,82 грн.; з 2007 року - 6011,33 грн.
Пунктом 13 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до витягу № 20 з Технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованій земельній ділянці присвоєно кадастровий номер № 6310137900:11:001:0005.
Рішеннями 17-ої сесії Харківської міської ради 5-го скликання від 25.12.2007 за № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01 січня 2007 року", 19-ої сесії Харківської міської ради 5-го скликання від 27.02.2008 за № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01 січня 2007 року" та № 41/08 "Про затвердження "Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м Харкові" зі змінами та доповненнями, внесеними протягом 2008-2009 років, з 01.03.2008 змінена базова вартість 1 кв. м земель м. Харкова та запроваджений новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками.
Базова вартість, отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2007 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України, склала 253,30 грн. Плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2007 року" введена в дію з 01.03.2008.
Протягом дії договору в 2013 році рішенням 25-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 03.07.2013 за № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Згідно п.1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.
Рішенням 26-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 25.09.2013 за № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п.2, п.3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженим рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 за № 960/12.
Пунктом 5 рішення № 1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Відповідно до пункту 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Харківська міська рада рішенням № 41/08 від 27.02.2008 затвердила Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові.
Дане Положення розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцями яких згідно із земельним законодавством виступає Харківська міська рада.
Нормативна оцінка земельної ділянки, наданої в оренду відповідачу, відповідно до витягу з технічної документації за № 20 становить 3362691,00 грн., а розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1131/14 від 06.12.2013 на рік складає 188310,70 грн., або в місяць - 15692,56 грн.
З метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства Департамент земельних відносин Харківської міської ради листом-пропозицією від 16.12.2013 за № 5219/0/225-13 звернувся до відповідача з питанням розглянути та підписати додаткову угоду до вказаного договору, для чого направило три примірника додаткової угоди та три примірника розрахунку орендної плати.
Листом-пропозицією № 5181/0/225-13 від 16.12.2013 Департамент земельних відносин Харківської міської ради повідомив відповідача про необхідність сплатити державне мито за проведення державної реєстрації прав та їх обмежень, плату за надання витягу з Державного реєстру прав та внесення змін до нього, та надати у 20-тиденний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту оригіналів платіжних доручень щодо сплати вказаних платежів для передачі оформленої додаткової угоди до спірного договору оренди землі до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції для проведення державної реєстрації в установленому законом порядку.
Вказана пропозиція направлена на адресу відповідача, однак, повернулась до адресанта з відміткою пошти "за закінченням терміну зберігання", про що свідчить наявна в матеріалах справи копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.
В зв'язку з відсутністю можливості укласти додаткову угоду з контрагентом за загальними правилами та вважаючи, що не укладення додаткової угоди порушує права та охоронювані законом інтереси територіальної громади, Харківська міська рада звернулась до господарського суду з даним позовом.
Суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, своє рішення про часткове задоволення позову мотивував тим, що договором сторони передбачили можливість зміни розміру орендної плати, сам розмір орендної плати для земель комунальної та державної власності визначається на підставі приписів законодавства, тому при зміні норм права, що змінюють визначений в договорі розмір орендної плати, вказана орендна плата повинна бути переглянута. В іншій частині позову було відмовлено у зв'язку з тим, що позивачем не обґрунтовано необхідність внесення відповідних змін до договору оренди.
Підстави для скасування судових рішень відсутні з огляду на наступне.
Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Згідно з частиною 1 статті 15 Закону "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду.
Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до вимог статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Так, судами встановлено, що за умовами п.13 договору розмір орендної плати збільшується у разі зміни розміру земельного податку.
Судами також встановлено, що відповідач зміни до договору не підписав.
За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (2755-17) ).
Статтею 288 Податкового кодексу України (далі - ПК), у редакції, чинній на час звернення із позовом, встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно статті 289 цього кодексу у редакції, що діяла на час проведення нормативної грошової оцінки землі, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (п. 289.1.).
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:
Кi=[І - 10]:100,
де І - індекс споживчих цін за попередній рік.
У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 110 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 110.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (п. 289.2.).
Судами встановлено, що рішенням позивача змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати у тому числі і щодо наданої відповідачу у користування земельної ділянки несільськогосподарського призначення для експлуатації та обслуговування будівель і споруд.
Судами не встановлено, що це рішення органу місцевого самоврядування оспорено відповідачем і скасовано у встановленому законом порядку.
Отже, визначення статтею 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку та зміна нормативної грошової оцінки земель міста Харкова і затвердження нових ставок орендної плати, є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.
Частиною 1 ст. 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", та нею також встановлено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у цих правовідносинах, що розглядаються.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 20.11.2012 у справі № 28/5005/640/2012, від 20.08.2013 у справі № 5009/3430/12. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, відповідно до приписів статті 111-28 Господарського процесуального кодексу України має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.
У касаційній скарзі відповідач посилається на те, що судами не були враховані його посилання на невірність нового розрахунку орендної плати.
Апеляційним судом було встановлено, що рішенням Харківської міської ради № 41/08 від 27.02.2008 затверджено Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в м. Харкові, також встановлено, що протягом дії договору оренди в 2013 році рішенням позивача затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, іншим його рішенням встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014, а зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженим рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 за № 960/12.
Відповідно до положень статті 15 Закону України "Про оцінку земель" (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин), підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Статтею 20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація (ч.1). Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч.2).
Згідно статті 23 наведеного Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Пунктом 2.4 наведеного вище Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в м. Харкові, визначено, що застосування коефіцієнтів складних інженерно-геологічних умов (К1) та обмеженого використання (К2) здійснюється за ініціативою орендаря на підставі наданих ним документів, які свідчать про наявність обставин, що дають право на використання вказаних коефіцієнтів.
Таким чином, застосування вказаних коефіцієнтів здійснюється лише за заявою землекористувача у разі підтвердження відповідних обставин належними доказами.
Суд апеляційної інстанції, дослідивши надані відповідачем докази, а саме довідку про розмір орендної плати, завірену адвокатом Кривуц О.Ю., без номеру з вказівкою коефіцієнта складних інженерно-геологічних умов 0,73, дійшов висновку про вірне застосування позивачем коефіцієнту 1 при розрахунку розміру орендної плати.
Так апеляційний суд встановив, що такий коефіцієнт застосовувався для відповідача і раніше, крім того, відповідачем не доведено належними доказами, що на його земельній ділянці відбувається залягання ґрунтових вод не менше 2 метрів, як це передбачено додатком 1 до Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в м. Харкові.
Слід зазначити, що такі висновки суду відповідають наведеним вище положенням чинного законодавства, оскільки відомості щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, а сама технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Таким чином належними доказами, що підтверджують установлений чинним законодавством розмір орендної плати, є витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, а сама технічна документація такої грошової оцінки, затверджена відповідною радою.
За вказаних обставин суди дійшли вірного висновку, що позов підлягає частковому задоволенню.
Разом з тим, відповідно до приписів ст.ст. 111-5, 111-7 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція здійснює перевірку юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення у рішенні або постанові господарського суду, а також касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Враховуючи викладене, оскільки порушень судами норм матеріального чи процесуального права судом касаційної інстанції не виявлено, підстави для скасування прийнятих ними рішень, відсутні.
Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9 п.1, 111-11 Господарського процесуального кодексу України,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "ЗОЛОТЕ РУНО" залишити без задоволення, а постанову Харківського апеляційного господарського суду від 19.03.2015 у справі Господарського суду Харківської області № 922/4487/14, залишити без змін.
Головуючий суддя
Судді
А.Г. Полянський
Г.А. Кравчук
Г.М. Мачульський