ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 квітня 2015 року Справа № 910/23298/14
Вищий господарський суд України у складі: суддя Селіваненко В.П. - головуючий, судді Львов Б.Ю. (доповідач) і Палій В.В.,
розглянувши касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "КСМ-ГРУП", м. Київ,
на рішення господарського суду міста Києва від 14.01.2015
та постанову Київського апеляційного господарського суду від 18.02.2015
зі справи № 910/23298/14
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ІНВЕСТГРАНД", м. Одеса,
до товариства з обмеженою відповідальністю "КСМ-ГРУП"
про стягнення 48 797, 80 грн.
та зустрічним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "КСМ-ГРУП" (далі - ТОВ "КСМ-ГРУП")
до товариства з обмеженою відповідальністю "ІНВЕСТГРАНД" (далі - ТОВ "ІНВЕСТГРАНД")
про стягнення 195 303,12 грн.,
за участю представників сторін:
позивача - Мамаєвої В.В.,
відповідача - Партики Ю.Л.,
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "ІНВЕСТГРАНД" звернулося до господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з ТОВ "КСМ-ГРУП" 48 797,80 грн. боргу як невідпрацьовану частину авансу, наданого на виконання будівництва за договором підряду від 21.08.2012 № 17/08-12 (далі - Договір).
У свою чергу, ТОВ "КСМ-ГРУП" подало зустрічний позов до ТОВ "ІНВЕСТГРАНД" про стягнення 195 303,12 грн. боргу за виконані роботи за Договором.
Рішенням господарського суду міста Києва від 14.01.2015 (суддя Чинчин О.В.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 18.02.2015 (колегія суддів у складі: Смірнова Л.Г. - головуючий суддя, судді Кропивна Л.В., Чорна Л.В.), первісний позов задоволено, а в зустрічному позові відмовлено.
Прийняті зі справи судові рішення з посиланням на приписи статей 526, 530, 538, 627, 628, 629, 837, 843, 844, 882 Цивільного кодексу України, статей 173, 193, 323 Господарського кодексу України та пункту 3 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668 (668-2005-п) , мотивовано неповним використанням ТОВ "КСМ-ГРУП" коштів, перерахованих ТОВ "ІНВЕСТГРАНД" як аванс, та недоведенням ТОВ "КСМ-ГРУП" за зустрічним позовом виконання оспорюваних підрядних робіт у грудні 2013 року.
У касаційній скарзі ТОВ "КСМ-ГРУП" просить Вищий господарський суд України рішення місцевого та постанову апеляційного господарських судів зі справи скасувати внаслідок їх прийняття з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Учасників судового процесу відповідно до статті 111-4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України (1798-12) ) належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.
Перевіривши повноту встановлення попередніми судовими інстанціями обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, заслухавши представників позивача та відповідача, Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з урахуванням такого.
Як встановлено місцевим та апеляційним господарськими судами:
- 21.08.2012 ТОВ "ІНВЕСТГРАНД" (Замовник) і ТОВ "КСМ - ГРУП" (Підрядник) було укладено Договір, за умовами якого Підрядник зобов'язався на свій ризик у встановлений Договором строк відповідно до проектної документації та договірної ціни виконати роботи з будівництва індивідуального житлового будинку і господарських будівель, а Замовник - прийняти та оплатити виконані належним чином роботи;
- відповідно до пункту 1.3 Договору склад та об'єми робіт, які доручаються до виконання Підряднику, вартість робіт визначені проектною документацією і договірною ціною, що складаються на окремі види робіт, які доручаються для виконання Підряднику, прописуються у доповненні до даного Договору і є невід'ємною його частиною;
- пунктом 2.1 Договору визначено, що загальна ціна робіт, які доручені до виконання Підряднику за цим Договором, є динамічною й на момент підписання договору не перевищує 10 000 000 грн., у том числі ПДВ 1 666 666,67 грн. Фактична ціна визначається по закінченню будівництва на підставі локальних кошторисів на окремі види робіт;
- пунктом 2.2 Договору передбачено, що Замовник фінансує виконання робіт з будівництва об'єкта на підставі доповнень до Договору й договірних цін на кожний об'єм робіт, що доручається Підряднику, згідно з актами виконаних робіт форми № КБ-2в (далі - Акт КБ-2в) та довідкою про вартість виконаних підрядних робіт форми № КБ-3 (далі - Довідка КБ -3);
- відповідно до пункту 3.2 Договору розрахунки за виконані роботи проводяться на підставі Актів КБ-2в та Довідки КБ-3. Акти КБ-2в та Довідки КБ-3 складаються й підписуються підрядником і передаються Замовнику. Замовник перевіряє ці документи та у випадку відсутності зауважень підписує їх. Підрядник зобов'язаний надати вказані форми в електронному вигляді в форматі, що вимагає Замовник;
- згідно з пунктом 3.4 Договору Підрядник визначає об'єми та вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті, й готує відповідні документи та надає їх для підписання Замовнику упродовж 5 банківських днів після виконання робіт. Роботи вважаються виконаними з моменту підписання відповідних документів сторонами. Замовник підписує надані Підрядником документи, що підтверджують виконання робіт, або зобов'язаний обґрунтувати причини відмови від їх підписання упродовж 5 банківських днів з дня отримання. Відмова від підписання наданих Підрядником документів оформлюється Замовником у письмовій формі й висилається Підряднику поштовим повідомленням або вручається уповноваженому представнику Підрядника. Оплата виконаних робіт здійснюється упродовж 3 банківських днів з дня підписання документів Замовником;
- пунктом 3.6 Договору передбачено, що всі платежі за виконані роботи (включаючи проміжні) Замовник проводить згідно з Довідкою КБ-3 та Актом КБ-2в, складеними на підставі відомості виконаних об'ємів робіт із зазначенням переліку закінчених й готових до здачі будівельно-монтажних робіт, складеною й підписаною зі сторони Замовника представником Служби Замовника, що здійснює технічний нагляд за будівництвом, й провідним виконробом будівництва. Підрядник готує і передає для перевірки уповноваженому представнику Замовника в строк не пізніше 25 числа поточного місяця такі документи у зброшурованому вигляді за описом: Акти КБ-2в, Довідки КБ-3, складені на підставі відомості виконаних об'ємів робіт, та комплект документів, що підтверджують якість, вартість і об'єми наданих до оплати робіт. Також при передачі документів Підрядник зобов'язаний надати електронний варіант у форматі, що вимагає Замовник. Уповноважений представник Замовника, що прийняв пакет документів, робить відмітку про прийняття на перевірку в екземплярі Підрядника. Роботи, на які не були надані підтверджуючі документи, оплаті не підлягають. Упродовж п'яти днів Замовник перевіряє Акти й підписує їх в частині фактично виконаних об'ємів робіт. Оплата здійснюється протягом 3 банківських днів після підписання Актів КБ-2в та Довідки КБ-3;
- відповідно до пункту 4.1 Договору строки виконання робіт визначаються календарним графіком будівництва об'єкта;
- пунктом 5.4.17 Договору передбачено, що Підрядник зобов'язаний вести всю виконавчу документацію, передбачену діючими нормами й правилами, в тому числі: "Загальний журнал виробництва робіт"; "Журнал зварювальних робіт"; "Журнал первинного інструктажу по техніці безпеки"; "Журнал інструктажу на робочому місці по ТБ"; "Журнал інструктажу по пожарній безпеці";
- згідно з пунктом 5.4.21 Договору відсутність чи ненадання підрядником "Загального журналу виробництва робіт", за виключенням випадку коли даний журнал знаходиться на відповідальному зберіганні у Замовника, дає право останньому не процентувати та не оплачувати роботи, які не внесені в "Загальний журнал виробництва робіт", оформлений у відповідності з вимогами ДБН, що містить рекомендації та зауваження представника служби технічного нагляду Замовника;
- виконавча документація, зокрема "Загальний журнал виробництва робіт", яка мала бути передана Замовнику та підтвердила б наявність виконаних робіт згідно з пунктом 5.4.20 Договору, відсутня у позивача, докази її передачі відсутні, в тому числі у відповідача;
- за змістом пункту 18.1 Договору він вступає в силу з моменту його підписання і діє до повного виконання сторонами зобов'язань, передбачених цим Договором;
- доповненням від 21.08.2012 № 1 до Договору (далі - Доповнення № 1) сторони визначили склад й об'єми робіт, що доручаються до виконання Підряднику: влаштування фундаментів житлового будинку. Загальна вартість зазначених робіт складає орієнтовно 677 064 грн., у тому числі ПДВ 112 844 грн., що підтверджується договірною ціною;
- у пункті 4 Доповнення № 1 сторони передбачили, що Замовник перераховує Підряднику два авансових платежі - протягом 5 банківських днів з моменту підписання договірної ціни й даного Доповнення № 1 до Договору перераховує Підряднику авансовий платіж у розмірі 262 754,40 грн., в тому числі ПДВ 43 792,40 грн., а протягом 20 банківських днів з моменту перерахування першого авансового платежу перераховує Підряднику другий авансовий платіж у розмірі 262 754,40 грн., в тому числі ПДВ 43 792,40 грн. Загальна сума авансових платежів складає 525 508,80 грн.;
- доповненням від 27.11.2012 № 2 до Договору (далі - Доповнення № 2) сторони визначили склад й об'єми робіт, що доручаються до виконання Підряднику: додаткові роботи із влаштування фундаментів житлового будинку: утеплення з гідроізоляцією цоколя, ремонт тимчасової під'їзної дороги. Загальна вартість зазначених робіт складає орієнтовно 40 059,60 грн., у тому числі ПДВ 6 676,60 грн., що підтверджується договірними цінами, які є невід'ємною частиною даного Доповнення № 2.
- у пункті 4 Доповнення № 2 сторони передбачили, що Замовник протягом 15 банківських днів з моменту підписання договірних цін й даного Доповнення № 2 перераховує Підряднику авансовий платіж у розмірі 21 796 грн., у тому числі ПДВ 3 632,67 грн., а протягом 5 банківських днів з моменту прийняття Замовником виконаних згідно з Доповненням № 2 робіт здійснює кінцевий розрахунок у розмірі 18 263,60 грн., у тому числі ПДВ 3 652,72 грн.;
- відповідно до пункту 4 Доповнення № 1 Замовником було здійснено перерахування авансових платежів Підряднику на загальну суму 525 508,80 грн., що підтверджується платіжними дорученнями від 23.08.2012 № 5 на суму 262 754,40 грн. та від 26.09.2012 № 13 на суму 262 754,40 грн.;
- на виконання умов Договору відповідач виконав роботи з будівництва індивідуального житлового будинку та господарських будівель, а позивач за первісним позовом, у свою чергу, прийняв виконані належним чином роботи за актом № 1 приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2012 року на суму 257 017 грн., актом № 2 приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2012 року на суму 210 256 грн., актом № 3 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2012 року на суму 5 517,60 грн., актом № 4 приймання виконаних будівельних робіт на суму 3 920,40 грн. та довідками про вартість виконаних будівельних робіт за листопад 2012 року та грудень 2012 року на загальну суму 476 711 грн.;
- ТОВ "КСМ - ГРУП" підтверджує виконання робіт у 2013 році посиланням на Акт КБ-2в за грудень 2013 року на суму 195 303,12 грн. та довідку КБ-3 на суму 195 303,12 грн., які направлялися на адресу відповідача листом від 17.04.2014 № 98 та повторно - супровідним листом від 13.11.2014 № 253;
- ТОВ "ІНВЕСТГРАНД" листом від 30.04.2014 № 30/04 у відповідь на лист від 17.04.2014 № 98 відмовлено у підписанні згаданого акта за 2013 рік;
- календарним графіком виконання робіт від 21.08.2012 передбачені строки виконання Підрядником робіт з влаштування фундаментів житлового будинку - з 27.08.2012 по 04.10.2012, календарним графіком виконання робіт від 27.11.2012 передбачені строки виконання Підрядником додаткових робіт із влаштування фундаментів житлового будинку: утеплення з гідроізоляцією цоколя, ремонт тимчасової під'їзної дороги - з 27.11.2012 по 14.12.2012.
У прийнятті судових рішень зі справи місцевий та апеляційний господарські суди, повно і всебічно дослідивши обставини справи, перевіривши їх поданими сторонами доказами, яким дали необхідну оцінку, з дотриманням норм матеріального та процесуального права, з наведенням у судових рішеннях зі справи необхідного мотивування, беручи до уваги предмет Договору, Доповнення № 1 та № 2, за якими відповідач зобов'язався на свій ризик у встановлені строки відповідно до проектної документації та договірної ціни виконати роботи по будівництву, встановивши перерахування позивачем на виконання умов Договору, Доповнень № 1 та № 2 авансового платежу в сумі 525 508,80 грн., виконання відповідачем відповідно до календарного графіку у листопаді-грудні 2012 року та прийняття ТОВ "ІНВЕСТГРАНД" робіт за Актами КБ-2в і Довідками КБ-3 лише на суму 476 711 грн., відсутність доказів на підтвердження виконання ТОВ "КСМ - ГРУП" робіт у грудні 2013 року на суму 195 303,12 грн., дійшли обґрунтованих висновків щодо неналежного виконання ТОВ "КСМ-ГРУП" договірних зобов'язань з повного використання коштів, перерахованих ТОВ "ІНВЕСТГРАНД", та стосовно недоведеності ТОВ "КСМ-ГРУП" виконання робіт у грудні 2013 року, а тому й правомірно задовольнили первісний позов та відмовили в зустрічному позові.
Доводи касаційної скарги не спростовують викладеного в оскаржуваних судових рішеннях. При цьому в частині встановлення фактичних обставин справи та переоцінки наявних доказів касаційна скарга не відповідає вимогам статті 111-7 ГПК України стосовно меж перегляду справи в касаційній інстанції.
Таким чином, рішення місцевого та постанова апеляційного господарських судів зі справи відповідають встановленим ними фактичним обставинам, прийняті з дотриманням норм матеріального та процесуального права, і передбачені законом підстави для їх скасування відсутні.
Керуючись статтями 111-7, 111-9 - 111-11 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Рішення господарського суду міста Києва від 14.01.2015 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 18.02.2015 зі справи № 910/23298/14 залишити без змін, а касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "КСМ-ГРУП" - без задоволення.
Суддя В.Селіваненко Суддя Б.Львов Суддя В.Палій