ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 квітня 2015 року Справа № 911/1743/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого: Полянського А.Г.
суддів: Кравчука Г.А., Мачульського Г.М.,
розглянувши касаційну скаргу навчально-виховного закладу "Дитячий будинок "Колиска дитячої надії" на постанову Київського апеляційного господарського суду від 24.12.2014 року у справі Господарського суду № 911/1743/14 Київської області за позовом навчально-виховного закладу "Дитячий будинок "Колиска дитячої надії" до КП "Новосілки" Чабанівської селищної ради про внесення змін до договору
за участю представників сторін:
позивача - Левіна Г.М. дов. від 10.06.214 р.,
відповідача - Губенко І.В. дов. від 08.01.2015 р.,
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Господарського суду Київської області від 02.10.2014 року (суддя - Лилак Т.Д.) в позові відмовлено.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 24.12.2014 р. (судді - Ропій Л.М., Рябуха В.І., Калатай Н.Ф.) рішення Господарського суду Київської області від 02.10.2014 року залишено без змін.
Не погоджуючиcь з рішенням місцевого господарського суду та постановою апеляційного господарського суду, навчально-виховний заклад "Дитячий будинок "Колиска дитячої надії" звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати, мотивуючи скаргу доводами про порушення судами норм матеріального та процесуального права.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України прийшла до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи із наступного.
Відповідно до п. 1 ст. 111-9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити постанову апеляційного господарського суду без змін, а скаргу без задоволення.
Касаційна скарга залишається без задоволення, коли суд визнає, що постанова апеляційного господарського суду прийнята з дотриманням вимог матеріального та процесуального права.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся до суду першої інстанції із позовною заявою (згідно зміни предмету позову) в якому просив визнати за позивачем право на оплату за споживання теплової енергії у приміщенні Дитячого навчального закладу "Яблучко", площею 540,00 кв.м, що знаходиться за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, село Новосілки, вулиця Садова, 12 за тарифами на теплову енергію для населення, які встановлені уповноваженими державними органами для відповідача; змінити п.1 договору № 31 на постачання комунальних послуг від 01.01.2007, укладений між відповідачем та позивачем, а саме: змінити ціну (тариф) на теплову енергію для позивача, встановивши ціну (тариф) на теплову енергію для населення, тобто, в розмірі 285,97 грн. за 1 Гкал (без ПДВ), застосувавши вказану ціну (тариф), починаючи з 01.03.2011; відновити становище, яке існувало до порушення прав та законних інтересів позивача, шляхом здійснення відповідачем перерахунку для позивача вартості теплової енергії, спожитої у приміщенні Дитячого навчального закладу "Яблучко", площею 540,00 кв.м, що знаходиться за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, село Новосілки, вулиця Садова, 12 - з 01.05.2011 до дня прийняття рішення у справі; стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір.
Судами встановлено, що 11.01.2013 було укладено договір оренди між Чабанівською селищною радою Києво-Святошинського району, за договором орендодавцем, та позивачем, за договором орендарем, відповідно до п. 1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування державне окреме індивідуально визначене майно, а саме: частину приміщення Дитячого навчального закладу "Яблучко", площею 540,00 кв.м, розміщеного за адресою: с. Новосілки, вул. Садова, 12 на 1 та 2 поверхах будівлі, що перебуває на балансі Чабанівської селищної ради.
Згідно з п.10.1 договору оренди від 11.01.2013, цей договір діє з 11.01.2013 до 11.01.2015, включно.
На постачання комунальних послуг позивачем укладено з відповідачем договір № 31, який, відповідно з п.4 цього договору, вступає в дію з 01.01.2007.
В п. 1 договору № 31 сторонами передбачено, що відповідач, за договором постачальник, зобов'язується надавати позивачу, за договором споживачу, комунальні послуги: теплоенергопостачання, забезпечення холодною та гарячою водою, відведення каналізаційних стоків, вивезення сміття, а позивач зобов'язується приймати та оплачувати їх на умовах цього договору по діючих цінах і тарифах (ціни без ПДВ): зокрема, за 1 Г/Кал теплоенергії - 238,43 грн.
01.12.2009 сторонами укладено додаткову угоду № 1/2010 до договору № 31, якою внесено зміни до договору № 31, зокрема, передбачено плату за 1 Гкал теплоенергії - 745,04 грн. (з ПДВ).
01.10.2011 сторонами укладено додаткову угоду № 1/2011 до договору № 31, якою внесені зміни до договору № 31 та встановлено тариф на теплову енергію за 1 Гкал - 1 074,08 грн.
Відповідно до ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 № 1875-IV, із змінами, виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
Згідно із ст. 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР, із змінами, встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньо будинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги.
Рішенням виконавчого комітету Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району від 08.11.2010 № 314 затверджено тарифи на послуги з централізованого опалення, що надаються відповідачем для бюджетних установ та госпрозрахункових організацій з урахуванням рентабельності, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.09 № 400 (400-2009-п) та 20% ПДВ: зокрема, теплопостачання: ІІ група бюджетні установи - 745,04 грн./Гкал, ІІІ група (інші організації) - 939,23 грн./Гкал.
Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України (НКРЕ) від 24.02.2011 № 276 (v0276227-11) установлено відповідачу тариф на теплову енергію для населення - 285,97 грн. за 1 Гкал (без ПДВ).
Рішенням Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району від 30.01.2014 № 620 затверджено тарифи на теплову енергію, скориговані відповідно до граничного рівня ціни на природний газ для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання - 838,36 грн. (без ПДВ) за 1 Гкал.
Рішенням Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району від 24.04.2014 № 675 затверджено тарифи на теплову енергію, скориговані відповідно до граничного рівня ціни на природний газ: для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання - 994,65 грн. (без ПДВ) за 1 Гкал; для установ та організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів - 988,67 грн. (без ПДВ) за 1 Гкал.
Згідно із довідкою Головного управління статистики у Київській області № 809238 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України від 14.05.2013, позивач є приватною організацією, із видами діяльності за КВЕД-2010: 85.10. Дошкільна освіта, 87.90. Надання інших послуг догляду із забезпеченням проживання.
Відповідно до п.п. 1.1, 1.2, 1.3, 1.6 Статуту позивача, зареєстрованого 08.08.2005 за № 13398050001000781, позивач є навчально-виховним закладом для дітей сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків; місцезнаходження позивача: с. Новосілки, Києво-Святошинського району, вул. Садова, 12; власником позивача є Всеукраїнський благодійний фонд "Зоряна мрія", місцезнаходження Фонду: с. Новосілки, Києво-Святошинського району, вул. Садова, 12.
Щодо питань, пов'язаних із розміром тарифу за теплопостачання, який підлягає застосуванню до позивача, крім вищенаведених рішень, є наявними роз'яснення, надані Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг (Комісія), НКРЕ, Управлінням економіки систем життєзабезпечення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (далі - Управління).
У роз'ясненнях Комісії від 17.01.2014 № 19/0/4-14 та від 10.07.2014 № 3259/02-06 повідомлено, що за умови наявності відповідного окремого приладового та бухгалтерського обліку, оплату позивачем житлово-комунальних послуг з централізованого опалення приміщень, що використовуються виключно для проживання, необхідно здійснювати за тарифами для населення; разом з тим, оплату житлово-комунальних послуг з централізованого опалення приміщень іншого призначення необхідно здійснювати за тарифами для категорії інших споживачів; оскільки відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України від 14.05.2013 АА № 809239 позивач за організаційно-правовою формою належить до приватних організацій (установ, закладів), має статус юридичної особи, а отже, зазначена юридична особа відноситься до категорії споживачів "інші".
У роз'ясненні Управління від 17.03.2014 № 8/20-226-14 повідомлено, що, враховуючи вищенаведене мотивування, а також те, що основною діяльністю позивача є виховання, навчання та догляд за дітьми дошкільного віку, які самостійно не сплачують вартість житлово-комунальних послуг, то в цьому випадку необхідно застосовувати тариф на послуги з централізованого опалення як для категорії - інші споживачі.
Згідно роз'яснення НКРЕ від 22.05.2014 № 2977/17/47-14, враховуючи вищевикладені положення нормативних актів, повідомлено, що оскільки позивач відноситься до категорії споживачів "інші суб'єкти господарювання", то оплата за спожитий природний газ, що використовується для виробництва теплової енергії для зазначеного закладу має здійснюватися з урахуванням вимог постанови НКРЕ від 30.04.2014 № 577 (v0577862-14) .
Як вбачається із матеріалів справи, рішення у справі № 911/4107/13 прийняте Господарським судом Київської області за результатом розгляду позову Комунального підприємства "Новосілки" до Дитячого будинку "Колиска дитячої надії" про стягнення 158 506,48 грн.
Судами обґрунтовано вказано на те, що господарські спори у справах № 911/4107/13 та № 911/1743/14 мають різний предмет та різні підстави. Таким чином, рішення у справі № 911/4107/13 не є підставою для застосування ст. 35 або ст. 80 ГПК України.
Усім наявним у справі роз'ясненням Комісії, НКРЕ, судами була надана належна оцінка.
Крім того, судом звернуто увагу на те, що згідно акту про реєстрацію теплолічильників від 01.11.2012, акту комісії від 20.06.2014 (а.с. 146, 1т.), позивачем не було забезпечено здійснення окремого обліку теплопостачання лише приміщення, де проживають діти, так само, відповідно, відсутній і окремий бухгалтерський облік, отже, підстави, за наявності яких можливе застосування тарифу, передбаченого для населення, та про що вказано у роз'ясненні Комісії від 17.01.2014 № 19/0/4-14, у позивача відсутні.
Твердження скаржника про застосування тарифу для населення до теплопостачання позивача на всю площу, орендовану позивачем, враховуючи його юридичний статус, організаційно-правову форму, види діяльності, перебування на цій площі Фонду, без відокремлення обліку теплопостачання площі, на якій безпосередньо проживають діти, є таким, що не відповідає нормам вищезазначених нормативних актів.
Перевіривши у відповідності до ч. 2 ст. 111-5 ГПК України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів вважає, що суд в порядку ст. ст. 43, 47, 43, 99, 101 ГПК України (1798-12) всебічно, повно і об'єктивно розглянув в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності, дослідив подані сторонами в обґрунтування своїх вимог і заперечень докази; належним чином проаналізував відносини сторін та дійшов обґрунтованих висновків.
Висновки суду апеляційної інстанції відповідають встановленим обставинам справи, доводи касаційної скарги їх не спростовують, а тому підстав для зміни чи скасування оскаржуваного судового рішення у справі не вбачається.
В судовому засіданні оголошена вступна та резолютивна частини постанови.
Керуючись ст. ст. 111-5, 111-7, п. 1 ст. 111-9, 111-11 ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу навчально-виховного закладу "Дитячий будинок "Колиска дитячої надії" залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Київської області від 02.10.2014 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 24.12.2014 у справі № 911/1743/14 залишити без змін.
Головуючий суддя
Судді
Полянський А.Г.
Кравчук Г.А.
Мачульський Г.М.