ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2015 року Справа № 914/1789/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Коробенка Г.П. - головуючого (доповідач), Мачульського Г.М., Шаргала В.І. розглянувши матеріали касаційної скарги публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 04.12.2014 у справі господарського суду Львівської області за позовом Прокурора м. Борислава в інтересах держави уповноважений орган: орган місцевого самоврядування, в особі Східницької селищної ради, м. Борислав Львівської області, до публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ про внесення змін до договору оренди землі від 17.12.2009 № 04.09.439.00118 за участю представників:
прокуратури: Клюге Л.М. (прокурор Генеральної прокуратури України, посв. № 014652 від 17.01.2013),
позивача: не з'явився,
відповідача: Красюк Н.І. (представник за дов. від 19.02.2014 № 10-94-11/д)
ВСТАНОВИВ:
Прокурор м. Борислава в інтересах держави в особі Східницької селищної ради, м. Борислав Львівської області звернувся до господарського суду Львівської області з позовом до ПАТ "Укрнафта" про внесення змін до договору оренди землі від 17.12.2009 № 04.09.439.00118, що укладений між Східницькою селищною радою (орендодавець) та ПАТ "Укрнафта" (орендар), шляхом викладення п.5 договору у наступній редакції: "Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держкомзему у м. Бориславі Львівської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 133308,84 грн.", а п.9 договору у такій редакції: "Орендна плата за використання земельної ділянки вноситься орендарем у грошовій формі та становить 5 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, що складає 6 665,44 грн. за рік або 555,45 грн. в місяць. Орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на розрахунковий рахунок № 332198112700013 в ГУДКСУ у Львівській області, м. Львів, ЗКПО 37942974, МФО 825014, код платежу 13050200, одержувач місцевий бюджет Східниця, не пізніше 10 числа, наступного за звітним місяцем".
Рішенням господарського суду Львівської області від 15.10.2014 у справі № 914/1789/14, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 04.12.2014, позов задоволено повністю.
Вказані судові рішення мотивовані тим, що рішеннями Східницької селищної ради № 8 від 30.12.2010 та № 24 від 21.01.2011, які є обов'язковими до виконання, затверджено нову грошову оцінку землі та встановлено орендну плату у розмірі 12% від оцінки, що відповідає умовам п. 9 договору оренди землі від 17.12.2009 № 04.09.439.00118, з посиланням на норми права.
Не погоджуючись з прийнятими рішенням та постановою, ПАТ "Укрнафта" звернулось з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити, мотивуючи скаргу тим, що судами порушено та неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права, а саме ст. 144 Конституції України, ст.ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст. 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 15, 111-28 Господарського процесуального кодексу України. Як зазначається скаржником: відсутнє відповідне рішення саме Східницької селищної ради, яке було би підставою для внесення змін у договір оренди землі, що в порушення ст. 144 Конституції України, ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" залишено поза увагою судом першої та апеляційної інстанції при прийнятті оскаржуваних рішень; жодним положенням чинного законодавства, що регулює земельні правовідносини, не передбачено в якості підстави для внесення змін до діючих договорів оренди затвердження органом місцевого самоврядування нормативної грошової оцінки землі чи встановлення нових ставок з орендної плати, не передбачено такої підстави і умовами договору; суд першої та апеляційної інстанції в порушення норм матеріального права помилково дійшли до висновку щодо наявності підстав для внесення змін до договору оренди, всупереч узгоджених сторонами в договорі умов, за відсутності прямої норми закону щодо обов'язковості такої зміни; враховуючи місце знаходження відповідача, справа повинна була розглядатись господарським судом м. Києва.
Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів, знаходить необхідним касаційну скаргу залишити без задоволення, враховуючи наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 17.12.2009 між Східницькою селищною радою (орендодавець) та ВАТ "Укрнафта" (правонаступником якого є ПАТ "Укрнафта"), від імені якого діє структурна одиниця - нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз" (орендар), укладено договір оренди землі № 04.09.439.00118 (надалі - Договір).
Відповідно до умов укладеного договору, орендодавець, на підставі рішення Східницької селищної ради Львівської області від 24.07.2009 № 472 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування адмінкорпусу "Горянка" НГВУ "Бориславнафтогаз" ВАТ "Укрнафта", яка знаходиться на території Східницької селищної ради Львівської області.
Відповідно до п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1057 гектара, землі промисловості у тому числі.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 22926 грн. 33 коп. (п. 5 Договору).
Договір укладено терміном на 25 (двадцять п'ять) років (п. 8 Договору).
Розмір орендної плати за використання земельної ділянки, згідно рішення Східницької селищної ради від 29.02.2008 № 236 становить 12% від нормативно - грошової оцінки, що складає 2751,16 грн. за рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 229,26 грн., щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33219812700013 в ГУДКУ у Львівській області, МФО 825014, код ЄДРПОУ 22402093, отримувач Східницька селищна рада, код платежу 13050200 (п.9 Договору).
Розмір орендної плати переглядається 1 (один) раз на рік у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом (п.13 Договору).
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку (п.36 Договору).
Рішенням Східницької селищної ради № 8 від 30.12.2010 затверджено нову нормативно-грошову оцінку земель смт. Східниця.
21.01.2011 Східницькою селищною радою прийнято рішення № 24 "Про затвердження Положення про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення та її справляння".
Згідно п. 2.4. затвердженого Положення річний розмір орендної плати за земельні ділянки для обслуговування свердловин та технологічної інфраструктури, об'єктів зв'язку, господарських споруд обслуговуючої інфраструктури, електричних підстанцій становить 12% відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Листом № 28 від 24.01.2011 та листом № 509-535 від 12.09.2011 позивач направив відповідачу повідомлення про зміну річної суми податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки комунальної власності і про необхідність внести зміни до договору оренди. Проте, відповідачем не вчинено будь - яких дій та не надано відповіді на вказаний лист. Доказів протилежного відповідачем не подано.
Предметом спору у даній справі є внесення змін у зазначений Договір щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати.
Статтею 16 Господарського процесуального кодексу України, яка визначає виключну підсудність справ, унормовано, що справи у спорах, передбачених пунктом 6 частини першої статті 12 цього Кодексу, розглядаються господарським судом за місцезнаходженням об'єктів земельних відносин або основної їх частини, за винятком справ, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Таким чином, враховуючи предмет спору у даній справі та місце знаходженням земельної ділянки, що є об'єктом Договору, господарський суд Львівської області правомірно прийняв до провадження та розглянув дану справу.
Згідно ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про плату за землю" використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим законом. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
Згідно ч.1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за несплату.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (2755-17) ).
Статтями 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно ст. 289.1 Податкового кодексу України (2755-17) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до п.14.1.125 ст. 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Відповідно до ч.5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно п.2 ч.1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
За таких обставин, оскільки нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а також те, що в матеріалах справи відсутні докази скасування чи визнання недійсними наведених вище по тексту рішень Східницької селищної ради, висновок господарського суду першої та апеляційної інстанції про задоволення позову, колегія визнає правомірним та обґрунтованим.
Зважаючи на викладене, колегія не вбачає порушення судами першої і апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, котрі встановлюють правила доказування, розподілу обов'язків доказування, належності й припустимості доказів, порядку збирання і дослідження доказів, та вважає судові рішення такими, що відповідають чинному законодавству України та обставинам справи, отже і підстави для їх скасування відсутні.
Керуючись ст. 111-5, 111-7, 111-8, 111-9 - 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні касаційної скарги відмовити.
Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 04.12.2014 у справі № 914/1789/14 залишити без змін.
Головуючий суддя :
Судді:
Г.П. Коробенко
Г.М. Мачульський
В.І. Шаргало