ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 січня 2015 року Справа № 924/1134/14
Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі:
Головуючого судді Кузьменка М.В.,
суддів Васищака І.М.,
Студенця В.І.,
розглянувши
касаційну скаргу Виконавчого комітету Хмельницької міської ради
на рішення господарського суду Хмельницької області від
16.10.2014 р. та постанову Рівненського апеляційного
господарського суду від 20.11.2014 р.
у справі № 924/1134/14 господарського суду Хмельницької області
за позовом Українського державного підприємства поштового зв'язку
"Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції УДППЗ
"Укрпошта"
до Виконавчого комітету Хмельницької міської ради;
Міського комунального підприємства по утриманню
нежитлових приміщень комунальної власності;
Управління комунального майна Хмельницької міської ради
про зобов'язання укласти договір оренди
за участю представників:
УДППЗ "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції - не з'явилися;
ВК Хмельницької міської ради - не з'явилися;
МКП по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності - не з'явилися;
Управління комунального майна Хмельницької міської ради - не з'явилися;
в с т а н о в и л а :
Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції звернулося до господарського суду Хмельницької області з позовом та просило суд зобов'язати Управління комунального майна Хмельницької міської ради, Виконавчий комітет Хмельницької міської ради та Міське комунальне підприємство по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності укласти з ним договір оренди нерухомого майна комунальної власності територіальної громади м. Хмельницького, а саме: нежилого приміщення площею 6,5м2, яке розташоване по вул. Театральній, 12, у м. Хмельницькому.
В обґрунтування заявлених вимог, позивач посилався на те, що:
- вказане приміщення знаходилося у нього у користуванні до 15.01.2014 р. на підставі договору тимчасового безоплатного користування від 15.02.2011 р. № 19-107, в період дії якого ним належним чином виконувались зобов'язання;
- діяльність позивача підпадає під дію Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" (540/97-ВР) , Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" (2782-12) , Методику розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затверджену Постановою Кабінету Міністрів України № 786 від 04.10.1995 р. (786-95-п) (зі змінами та доповненнями), а відтак, річна орендна ставка за вказаним договором повинна становити 1 грн. на рік;
- позивач неодноразово звертався з проханням продовжити строк дії договору оренди, однак, Виконавчий комітет Хмельницької міської ради відмовив у підписанні договору, не погоджуючись з орендною ставкою в розмірі 1 грн. на рік (а.с.2-7).
Відповідач у справі - Міське комунальне підприємство по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності у відзиві на позов заявлені вимоги відхиляє, посилаючись на те, що наданий позивачем проект договору не відповідає чинному законодавству (а.с.60).
Відповідачі у справі - Управління комунального майна Хмельницької міської ради та Виконавчий комітет Хмельницької міської ради у відзиві на позов заявлені вимоги відхиляє, посилаючись на те, що позивач не має права на оренду нерухомого майна відповідно до п. 10 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 786 від 04.10.1995 р. (786-95-п) на пільгових підставах за 1 грн. на рік (а.с.71-72, 76-77).
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 16.10.2014 р. позов задоволено частково (а.с.100-104).
Частково задовольняючи заявлені позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивач є розповсюджувачем продукції друкованих засобів масової інформації, на якого поширюються норми Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" (540/97-ВР) у частині регулювання фінансово-господарської діяльності, і користується орендою в порядку та за тарифами, встановленими для бюджетних організацій згідно з п. 10 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 р. № 786 (786-95-п) .
Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 20.11.2014 р. рішення господарського суду Хмельницької області від 16.10.2014 р. залишено без змін (а.с.148-154).
Не погоджуючись з прийнятими у справі судовими актами, Виконавчий комітет Хмельницької міської ради звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою та просить їх скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Вимоги поданої касаційної скарги мотивовані порушенням судами норм матеріального та процесуального права.
Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи у касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального і процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів, знаходить касаційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
В силу ч. 1 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, визначеним Фондом державного майна України відповідному орендодавцеві, зазначеному у ст. 5 цього Закону.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендодавцями, зокрема, є органи, уповноважені органами місцевого самоврядування управляти майном, щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке відповідно їм належить або перебуває у комунальній власності.
Рішенням двадцять восьмої сесії Хмельницької міської ради № 11 від 30.10.2013 року "Про впорядкування управління об'єктами комунальної власності територіальної громади м.Хмельницького", визначено Виконавчий комітет Хмельницької міської ради органом, що здійснює управління комунальним майном в межах наданих йому повноважень, зокрема, приймає рішення про передачу в оренду об'єктів комунальної власності (крім передачі в оренду нерухомого майна на строк більше 5 років).
Судами встановлено, що 27.02.2014 р. Виконавчим комітетом Хмельницької міської ради було прийнято рішення № 142 про передачу в оренду УДППЗ "Укрпошта" нежитлового приміщення міської комунальної власності строком на два роки і одинадцять місяців по вул. Театральна, 12 площею 6,5 кв.м. для розміщення робочого місця відділення поштового зв'язку № 7. Вказаним рішенням доручено Управлінню комунального майна, яке діє від імені Виконавчого комітету Хмельницької міської ради, та Міському комунальному підприємству по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності укласти договір оренди відповідно до чинного законодавства, застосувавши орендну ставку за використання нерухомого майна в розмірі 4 % відповідно до п. 12 додатку 6 до рішення двадцять восьмої сесії Хмельницької міської ради від 30.10.2013р. № 11 "Про впорядкування управління об'єктами комунальної власності територіальної громади м.Хмельницького".
Позивач неодноразово направляв для підписання проект договору оренди нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: м.Хмельницький, вул.Театральна, 12 в якому розмір орендної плати визначив в сумі 1 грн. на рік (листи № 14-565 від 17.03.2014 р. та № 14-1419 від 03.07.2014 р.).
Однак, відповідачі відмовились його підписати, вказуючи на можливість укладення договору оренди приміщення лише з орендною ставкою за використання нерухомого майна в розмірі 4 % відповідно до п. 12 додатку 6 до рішення двадцять восьмої сесії Хмельницької міської ради від 30.10.2013 року № 11 "Про впорядкування управління об'єктами комунальної власності територіальної громади м. Хмельницького".
Враховуючи наведене, позивач звернувся до господарського суду з відповідним позовом, який обгрунтовано задоволено судами попередніх інстанцій.
Так, згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 6 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" засобам масової інформації у встановленому порядку передаються у безстрокову оренду приміщення загальнодержавної і комунальної власності, якими вони користуються для здійснення виробничої діяльності.
Державні та комунальні телерадіоорганізації, редакції державних і комунальних періодичних видань та періодичних видань, заснованих об'єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємства зв'язку, що їх розповсюджують, користуються орендою та послугами поштового, телеграфного і телефонного зв'язку в порядку та за тарифами, встановленими для бюджетних організацій.
Відповідно до п. 10 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 р. № 786 (786-95-п) (з подальшими змінами і доповненнями до неї), розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна бюджетними організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету, державними та комунальними закладами охорони здоров'я, які утримуються за рахунок державного та місцевих бюджетів, державними та комунальними телерадіоорганізаціями, редакціями державних і комунальних періодичних видань та періодичних видань, заснованих об'єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємствами зв'язку, що їх розповсюджують, Товариством Червоного Хреста України та його місцевими організаціями, асоціаціями органів місцевого самоврядування із всеукраїнським статусом, а також інвалідами з метою використання під гаражі для спеціальних засобів пересування становить 1 гривню.
Частиною 2 ст. 2 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" встановлено, що норми цього Закону поширюються також на телерадіоцентри та підприємства поліграфії і зв'язку тією мірою, наскільки вони забезпечують діяльність цих засобів масової інформації.
За ст. 30 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" суб'єкт підприємницької діяльності, який продає, надсилає за передплатою чи іншим способом розповсюджує виданий тираж періодичного і такого, що продовжується, видання, є розповсюджувачем продукції друкованого засобу масової інформації.
Відповідно до п.2.2.3 Статуту УДППЗ "Укрпошта" предметом діяльності позивача є розповсюдження періодичних друкованих видань, в тому числі державних і комунальних. Згідно свідоцтва № 572 від 20.08.2001 р. про внесення УДППЗ "Укрпошта" до Державного реєстру видавців, виготівників і розповсюджувачів видавничої продукції видами діяльності останнього є видавнича діяльність, розповсюдження видавничої продукції.
Хмельницька дирекція УДППЗ "Укрпошта" є філіалом УДППЗ "Укрпошта" (додаток № 1 до Статуту УДППЗ "Укрпошта"). Відповідно до п. 2.2.8.3 Положення про Хмельницьку дирекцію УДППЗ "Укрпошта", затвердженого наказом УДППЗ "Укрпошта" № 426 від 25.09.2006 р., функцією Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" є надання послуг з розповсюдження періодичних видань по передплаті і вроздріб на території України.
Наявними в матеріалах справи договорами про розповсюдження місцевих видань, що укладались позивачем, та реєстром договорів по розповсюдженню періодичних видань підтверджується, що позивач є розповсюджувачем продукції друкованого засобу масової інформації.
Отже, суди дійшли висновку, що діяльність позивача підпадає під дію Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" (540/97-ВР) , Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" (2782-12) , Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 786 від 04.10.1995 р. (786-95-п) (зі змінами та доповненнями), а відтак, річна орендна ставка за договором оренди нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: м.Хмельницький, вул. Театральна, 12, повинна становити 1 гривню на рік.
Господарські договори відповідно до ч. 7 ст. 179 ГК України укладаються за правилами, встановленими ЦК України (435-15) з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
За загальним порядком укладення господарських договорів, визначеним у ст. 181 ГК України, господарський договір викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.
Відповідачем порушено порядок укладання договору, передбачений ст. 181 ГК України. Так, згідно ч. 3, 4 цієї статті ГК України (436-15) , сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором. Проте, всупереч визначеному порядку, відповідачі не вчинили жодної дії, визначеної законом.
Відповідно до ч. 3 ст. 179 ГК України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Зважаючи на викладене, вимога позивача про зобов'язання укласти договір оренди нежитлового приміщення обґрунтованою задоволена судами.
Правомірно відмовлено у задоволенні вимоги позивача в частині зазначення у проекті договору оренди п. 1.3, яким визначено, що сторони встановили, що відповідно до ст. 180 Господарського кодексу України, ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України умови цього договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення, а саме з 16.01.2014 року, оскільки надання будь-якій угоді зворотної дії в часі може мати місце лише за згодою сторін, а такої згоди між сторонами не досягнуто.
Враховуючи зазначене, підстав для зміни чи скасування постанови Рівненського апеляційного господарського суду від 20.11.2014 р., якою залишено без змін рішення господарського суду Хмельницької області від 16.10.2014 р., немає.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9- 111-11 ГПК України, колегія суддів
П О С Т А Н О В И Л А :
постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 20.11.2014 р. у справі № 924/1134/14 господарського суду Хмельницької області залишити без змін, а касаційну скаргу Виконавчого комітету Хмельницької міської ради - без задоволення.
Головуючий суддя Кузьменко М.В. Судді Васищак І.М. Студенець В.І.