Несвоєчасно сплачені суми дотацій

Чи накладаються штрафні санкції та пеня за несвоєчасно сплачені переробним підприємством суми дотацій, нараховані сільськогосподарським товаровиробникам за реалізовані ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі?
(I. Попадюк, Тернопільська обл.)

Відповідно до Закону № 168/97-ВР до 1 січня 2004 р. сума ПДВ, що повинна сплачуватися до бюджету переробними підприємствами всіх форм власності за реалізовані ними молоко та молочну продукцію, м’ясо та м’ясопродукти, у повному обсязі спрямовується виключно для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко i м’ясо в живій вазі.
Сума ПДВ, що підлягає сплаті до бюджету сільськогосподарськими підприємствами всіх форм власності за реалізовані ними молоко, худобу, птицю, вовну, а також за молочну продукцію та м’ясопродукти, вироблені у власних переробних цехах, повністю залишається у розпорядженні цих сільськогосподарських підприємств i спрямовується на підтримку власного виробництва тваринницької продукції та продукції птахівництва.
Переробні підприємства перераховують суми ПДВ, нараховані на обсяги реалізованої ними готової продукції (молока та молочної продукції, м’яса та м’ясопродуктів), на відкриті для них в обслуговуючих установах банків окремі рахунки у міру фактичного надходження цих коштів.
Водночас згідно з пунктами 6 та 7 постанови № 805 переробні підприємства за результатами діяльності за кожний звітний (податковий) період ведуть окремий податковий i бухгалтерський облік молока, молочної продукції, м’яса, м’ясопродуктів, виготовлених із проданих сільськогосподарськими товаровиробниками молока та м’яса в живій вазі, та окремий облік іншої продукції.
За результатами окремого обліку продукції, виготовленої з проданих сільськогосподарськими товаровиробниками молока та м’яса в живій вазі, переробні підприємства відповідно до вимог Закону № 168/97-ВР визначають суми податкових зобов’язань та податкового кредиту, які виникають у зв’язку з переробленням та продажем такої продукції, i складають окрему податкову декларацію, яка разом з декларацією щодо іншої діяльності подається до органу державної податкової служби за місцем реєстрації переробного підприємства як платника ПДВ у порядку i у терміни, визначені цим Законом, з урахуванням нормативно-правових актів ДПА України. Визначену до сплати за окремою податковою декларацією суму ПДВ перераховує переробне підприємство на свій окремий рахунок. Переробне підприємство разом з окремою податковою декларацією за кожний звітний (податковий) період подає як підтвердження сплати сум податку перелік платіжних доручень на фактично зараховані на окремий рахунок кошти i виписку банку з окремого рахунку.
У разі встановлення за окремою податковою декларацією перевищення суми податкового кредиту над сумою податкових зобов’язань така сума перевищення перераховується переробним підприємством платіжними дорученнями з окремого рахунка на його поточний рахунок за умови надання органом державної податкової служби відповідного висновку в порядку, передбаченому для бюджетного відшкодування.
Переробні підприємства щомісяця складають розрахунок нарахування сум дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продаж переробним підприємствам молока та м’яса в живій вазі згідно з додатком 2 до постанови № 805 за фактичними даними про обсяги придбаного молока та м’яса в живій вазі i надходження на окремий рахунок сум ПДВ. На підставі цього розрахунку переробні підприємства провадять остаточне перерахування платіжними дорученнями сум дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за здані молоко та м’ясо в живій вазі за звітний період.
Враховуючи, що Законом № 168/97-ВР тимчасово, з метою підтримки вітчизняного товаровиробника, передбачено перерахування сум ПДВ, що повинні сплачуватися до бюджету переробними підприємствами всіх форм власності за реалізовані ними молоко та молочну продукцію, м’ясо та м’ясопродукти, у повному обсязі виключно для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі, тому i відповідальність за несвоєчасно сплачені переробним підприємством суми дотацій (тобто суми ПДВ, що повинні сплачуватися до бюджету) також регламентують ст. 10 Закону № 168/97-ВР, яка встановлює відповідальність платників ПДВ за достовірність обчислення та сплати податку до бюджету, i ст. 5 Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-III «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фонами», що передбачає строки погашення податкового зобов’язання.

Консультують фахівці Головного управління оподаткування юридичних осіб ДПА України

По материалам журнала "ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ" № 31 СЕРПЕНЬ 2002 року;