ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 січня 2015 року Справа № 924/686/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Коробенка Г.П. - головуючого (доповідач), Мачульського Г.М., Шаргала В.І. розглянувши матеріали касаційної скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Білогір'я Агро-М" на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 29.10.2014 у справі господарського суду Хмельницької області за позовом прокурора Білогірського району (смт. Білогір'я) в інтересах держави до Білогірської районної державної адміністрації за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: 1) товариства з обмеженою відповідальністю "Білогір'я Агро-М", 2) відділу Держземагентства у Білогірському районі про визнання недійсними розпоряджень Білогірської районної державної адміністрації № 82/2014-р від 31.03.2014 та № 85/2014-р від 04.04.2014 за участю представників сторін:
прокуратури: Савицька О.В. (прокурор Генеральної прокуратури України, посв. від 13.03.2013 № 015589),
позивача: не з'явився,
відповідача: не з'явився,
третіх осіб 1-2: не з'явились
ВСТАНОВИВ:
Прокурор Білогірського району (смт. Білогір'я) в інтересах держави звернувся до господарського суду Хмельницької області з позовом про визнання недійсними розпорядження Білогірської районної державної адміністрації № 82/2014-р від 31.03.2014 та № 85/2014-р від 04.04.2014, з посиланням на те, що останні прийняті райдержадміністрацією з перевищенням наданих їй повноважень, в порушення ст.ст. 14, 19 Конституції України, ст.ст. 5, 17, 122 Земельного кодексу України, ст. 21 Закону України "Про державні адміністрації", Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (899-15) , оскільки райдержадміністрація надала в користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту, площею 250 га. як масив невитребуваних паїв, однак зазначена земельна ділянка не віднесена до невитребуваних земельних часток (паїв), не підлягала розподілу відповідно до проекту паювання як земельна ділянка з деградованими ґрунтами.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 29.07.2014 у справі № 924/686/14, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 29.10.2014, позов задоволено.
Не погоджуючись з прийнятими рішенням та постановою, ТОВ "Білогір'я Агро-М" звернулось з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити, мотивуючи скаргу тим, що оскаржувані судові акти прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права, а саме ст. 14 Конституції України, ст. 7 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", п. 6 та п.7 Наказу Державного комітету України по земельним ресурсах № 175 від 17.10.2002 "Про порядок консервації земель" (z0117-03) , ст. 34 Господарського процесуального кодексу України. Зокрема, як зазначає скаржник: враховуючи зазначені норми права, оскільки відносно спірних земельних ділянок жодних рішень комісій про необхідність їх консервації не приймалося та не затверджувалося, відповідно вважати їх такими, що підлягають консервації чи були вилучені з розподілу правових підстав немає; в матеріалах справи відсутній висновок про доцільність консервації; судами не враховано витяг № 1 з протоколу від 17 листопада 2006 року загальних зборів власників земельних часток (паїв) бувшого КСП "КОЛОС" смт. Ямпіль Ямпільської сільської ради Білогірського району Хмельницької області, відповідно до якого власники земельних ділянок вирішили не виключати із розподілу (пайового фонду) дані земельні ділянки; консервація земель не проводилась; дані землі не передавались ні у державну, ні у комунальну власність.
Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів, знаходить необхідним касаційну скаргу залишити без задоволення, враховуючи наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно Державного акта на право колективної власності на землю серії ХМ013 від 26.10.1995 агрофірмі "Колос", смт.Ямпіль передано у колективну власність 3272, 7 га. землі.
Розпорядженнями Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області № 322/2003 р. від 25.12.2003, № 16/2004 р. від 28.01.2004, № 35/2004-р від 13.02.2004 було надано згоду, зокрема, громадянам Ямпільської селищної ради на оформлення технічної документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з земель колективної власності, зокрема, агрофірми "Колос".
Згідно рішення загальних зборів власників земельних часток (паїв) бувшого КСП "Колос" смт.Ямпіль Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області, яке оформлене протоколом від 17.11.2006, вирішено: 1) відмовитись від вилучення малопродуктивних орних земель із земель пайового фонду; 2) проектування земельних часток (паїв) здійснити відповідно до побажань власників, а саме: жителям смт.Ямпіль, с.Лепесівка, с.Норилів запроектувати земельні ділянки з трьома видами сільськогосподарських угідь (рілля, в. т. ч. деградовані землі та кормові угіддя) у вигляді однієї земельної ділянки. Кількість таких земельних ділянок складатиме - 731; жителям с. Паньківці та с. Дідківці запроектувати земельні ділянки з ріллею, в т.ч. деградовані землі, та кормовими угіддями (сіножаті та пасовища) у вигляді двох земельних ділянок, кількість таких земельних ділянок складатиме - 665.
Колективним малим підприємством "Горизонт" було розроблено проект із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на землях, що належали на праві колективної власності бувшого КСП "Колос" смт. Ямпіль на території Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області. При розроблені проекту враховано довідку Білогірського районного відділу земельних ресурсів № 02-739/06 від листопада 2006 р. в якій зазначено, що згідно розрахунків грошової оцінки земель власникам земельних сертифікатів громадян агрофірми "Колос", смт.Ямпіль Білогірського району Хмельницької області вартість 1 га. сільськогосподарських угідь станом на 01.01.2006 по господарству становить рілля - 8398 грн., багаторічні насадження - 8796 грн., сіножаті - 5778 грн., пасовища - 4178 грн.; розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах становить - 2,17 га вартість земельної частки (паю) з врахуванням коефіцієнта індексації становить 17956 грн.; кількість осіб. які мають право на земельну частку (пай) -1518 чол., з них одержали земельні частки (паї) в натурі - 122 чол.
В технічному завданні проекту зазначено, що кількість земельних ділянок, які необхідно виділити в натурі (на місцевості) - 1396, загальна площа земельних масивів, в межах яких необхідно запроектувати земельні ділянки відповідно до земельно-кадастрової документації - 2480, 42 га. З пояснювальної записки до проекту вбачається, що у процесі робіт було проведено горизонтальну зйомку земель, що належали на праві власності КСП "Колос", смт.Ямпіль, і які можуть бути поділені на земельні частки (паї), зібрані, досліджені та вивчені матеріали: проект формування території сільської ради та встановлення меж населених пунктів, техдокументацію по видачі державного акта на право колективної власності на землю, ґрунтоване обстеження, бонітування ґрунтів орних земель, технічна документація по паюванню земель, переданих у колективну власність.
З витягу № 1 з протоколу від 17.11.2006 власників земельних часток (паїв) бувшого КСП "Колос" вбачається: в зв'язку з тим, що на землях пайового фонду виявлені малопродуктивні землі (сильно змиті та середньо змиті ґрунти на орних землях) виникла необхідність у перерахунку розміру та вартості земельної частки (паю) по бувшому КСП "Колос", смт.Ямпіль. Перед тим вивчалась громадська думка щодо розпаювання малопродуктивних земель, які недоцільно використовувати в сільському господарстві та методи проектування земельних часток (паїв). В результаті цього розмір земельної частки (паю) зменшився на 0,3932 га, а вартість на 2188 грн. Вартість земельної частки (паю) становить 15768 грн., а розмір земельної частки паю в умовних кадастрових гектарах - 1,7768 га.
У розділі 3 проекту землеустрою зазначено, що запроектовано 1396 земельних часток (паїв), польові шляхи запроектовані загальною площею 37,81 га зроблено висновок, що загальна площа земель, що передбачена проектом складає 2865,95 га, з них: - у приватну власність - 2460,13 га.; під тимчасову консервацію - 368,01 га., в тому числі за рахунок ріллі - 368,01 га.; до земель загального користування - 37,81 га.
У розділі 11 Розрахунок середньої частки (паю) та її розміру в умовних кадастрових гектарах також зазначено, що кількість осіб, які мають право на земельну частку (пай) становить 1396 чол., вартість земельної частки (паю) становить 15768 грн., площа сільськогосподарських угідь, переданих у колективну власність підприємству, що підлягають паюванню становить 2480,424 га. розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах становить 1,7768 кад.га.
До проекту із землеустрою виготовлено проектний план щодо виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) із експлікацією земельних угідь, зазначенням агровиробничих груп ґрунтів, зазначенням номерів та площ земельних ділянок, який погоджений начальником районного відділу земельних ресурсів Білогірського району. В даному плані відмічено земельні ділянки з деградованими ґрунтами, які не були включені до розподілу земельної ділянки при паюванні.
Рішенням загальних зборів власників земельних часток (паїв) бувшого КСП "Колос", яке оформлене протоколом № 2 від 01.03.2007 було розглянуто розроблений КМП "Горизонт" проект землеустрою щодо організації земельних часток (паїв) за рахунок земель, що належали на праві колективної власності КСП "Колос" та вирішено, враховуючи попереднє рішення загальних зборів від 18.11.2006 "Про затвердження кадастрового плану з наміченими землями, які підлягають виключенню з паювання" та побажання власників земельних часток (паїв), затвердити проект організації території земельних часток (паїв). Головою Ямпільської селищної ради було затверджено протокол розподілу земельних часток (паїв) і погодження меж між громадянами, власниками сертифікатів на території Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області.
Розпорядженням голови Білогірської районної державної адміністрації № 88/2007-р від 13.03.2007 встановлено, що розглянувши матеріали по видачі державних актів на земельні частки (паї) в заміну раніше виданих земельних сертифікатів громадянам Ямпільської селищної ради, представлені КМП "Горизонт", виділено на місцевості земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва власникам земельних часток (паїв) відповідно до матеріалів по видачі державних актів та протоколу розподілу земельних ділянок між ними із земель агрофірми "Колос" Ямпільської селищної ради; на заміну раніше виданих земельних сертифікатів, видати державні акти на право власності на земельні ділянки. Аналогічне розпорядження було прийнято 28.09.2007 № 417/2007 р. "Про затвердження матеріалів по видачі державних актів власникам земельних часток (паїв) громадянам Ямпільської селищної, Гулівецької, Юровецької, Хорошівської, Коритнянської сільських рад".
Білогірська районна державна адміністрація Хмельницької області розпорядженням № 82/2014-р від 31.03.2014, розглянувши заяву ТОВ "Білогір'я Агро-М" надала дозвіл ТОВ "Білогір'я Агро-М" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що посвідчує право користування на масиви невитребуваних земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 265,0000 гектарів, в тому числі 265,0000 га ріллі, на території Ямпільської селищної ради на строк до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки; зобов'язано технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) після оформлення надати в райдержадміністрацію не пізніше шести місяців для прийняття відповідного розпорядження.
Розпорядженням першого заступника голови Білогірської райдержадміністрації від 04.04.2014 № 85/2014-р затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що посвідчує право оренди на масив невитребуваних земельних часток (паїв); передано в користування ТОВ "Білогір'я Агро-М" земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Ямпільської селищної ради загальною площею 250,0006 гектара, кадастровий номер 6820355600:08:005:0644, на термін до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки.
04.04.2014 Білогірська районна державна адміністрація та ТОВ "Білогір'я Агро-М" на підставі вищезазначеного розпорядження уклали договір № 02119/2014 оренди земельної ділянки площею 250,006 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із масивів невитребуваних земельних часток (паїв) кадастровий номер 6820355600:08:005:0644 га, яка знаходиться на території Ямпільської селищної ради.
Предметом спору у даній справі є визнання недійсними розпоряджень Білогірської районної державної адміністрації № 82/2014-р від 31.03.2014 та № 85/2014-р від 04.04.2014.
Відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до ст.ст. 6, 13, 21, 36, 41, 43, 50 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" питання щодо розпорядження землями державної власності підлягає вирішенню відповідною місцевою державною адміністрацією, голова якої в межах своїх повноважень видає розпорядження, що в передбачених законом випадках можуть бути оскаржені до органу влади вищого рівня або до суду. Статтями 13, 21 цього Закону встановлено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, в тому числі, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля, місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Згідно ст. 17 Земельного кодексу України, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Частиною 3 ст. 122 Земельного кодексу України визначено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою ст. 134 цього Кодексу.
Як вбачається із змісту оскаржуваних розпоряджень № 82/2-14-р від 31.03.2014 та № 85/2014-р від 04.04.2014, Білогірська райдержадміністрація з посиланням на ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", ст.ст. 17, 93, 124, 125 Земельного кодексу України надала дозвіл ТОВ "Білогір'я Агро-М" на виготовлення та затвердила технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що посвідчує право користування на масиви не витребуваних земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 250 га. та надала зазначену земельну ділянку як масив невитребуваних земельних ділянок в оренду на термін до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки. Указом Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.95 р. N 720/95 (720/95) було передбачено порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначено Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" N 899-IV від 05.06.2003 (899-15) .
Відповідно до ст. 2 зазначеного Закону основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай) є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією; документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай); документом, що посвідчує право на земельну частку (пай) громадян України, зазначених в абзаці п'ятому частини першої статті 1 цього Закону, є трудова книжка члена колективного або іншого сільськогосподарського підприємства чи нотаріально засвідчена виписка з неї.
Підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації, прийняті в межах їх повноважень (ст.ст. 3, 5 Закону).
Розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією за місцем розташування земельних ділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства проводиться за згодою не менш як двох третин власників земельних часток (паїв), а за її відсутності - шляхом жеребкування. Результат розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства оформляється відповідним протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв), які взяли участь у їх розподілі. До протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) додаються проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), список осіб, які взяли участь у їх розподілі (ст.9 Закону).
Відповідно до ст.13 Закону нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
Згідно п. 12 Постанови Кабінету Міністрів України "Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) від 04.02.2004 № 122 (122-2004-п) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
Зважаючи на викладене, як вірно встановлено господарським судом першої та апеляційної інстанції, нерозподілена (невитребувана) земельна ділянка - це земельна ділянка, що була запроектована в складі єдиного земельного масиву без визначення меж в натурі (на місцевості), проте не була розподілена на зборах власників земельних часток (паїв) через неявку на збори осіб - власників права на земельну частку (пай) чи їх спадкоємців. Статус невитребуваних нерозподілені земельні ділянки набувають вже після проведення зборів стосовно розподілу земельних ділянок.
В статті 7 Закону, згідно редакції чинній на момент виготовлення та затвердження проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), встановлено, що проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляється суб'єктами господарювання, які мають у своєму складі сертифікованих інженерів-землевпорядників, погоджується відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією і затверджується на зборах більшістю власників земельних часток (паїв) у межах земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, та оформляється відповідним протоколом.
У проекті землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) визначаються місце розташування земельних ділянок, їх межі та площі сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), їх цільове призначення, дії обмежень (обтяжень) у використанні земельних ділянок, у тому числі земельних сервітутів.
У разі необхідності в проектах землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) здійснюється перерахунок розміру в умовних кадастрових гектарах та вартості земельної частки (паю).
Із площі земельних ділянок, що підлягають розподілу, виключаються: деградовані, малопродуктивні, а також техногенно забруднені сільськогосподарські угіддя, що підлягають консервації; заболочені землі; інші землі, які недоцільно використовувати для сільськогосподарських потреб.
Судом встановлено, що відповідно до протоколу зборів власників земельних часток (паїв) бувшого КСП "Колос", с.Ямпіль Ямпільської селищної ради № 2 від 01.03.2007 було розглянуто та затверджено проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) за рахунок земель, що належали на праві колективної власності КСП "Колос", розроблений КМП "Горизонт", складено протокол про розподіл земельних ділянок.
Згідно проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) за рахунок земель, що належали на праві колективної власності КСП "Колос" смт. Ямпіль Ямпільської селищної ради Білогірського району та проектного плану земельної ділянки до нього, із загальної площі, що передбачена проектом - 2865,95 га, площа сільськогосподарських угідь, переданих у колективну власність підприємству, що підлягають паюванню склала 2480,424 га, кількість осіб, які мають право на земельну частку (пай) - 1396 чол., розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах склав - 1,7768 кад.га, 368, 01 га склали малопродуктивні землі (сильно змиті та середньо змиті), які не включені у площі земельних ділянок, що підлягали розподілу та підлягали під тимчасову консервацію, 37,81 га - землі загального користування.
З проектного плану щодо виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) із експлікацією земельних угідь та технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ "Білогір'я Агро-М", наявного в матеріалах справи, вбачається, що відповідно до оскаржуваних розпоряджень ТОВ "Білогір'я Агро-М" надано в оренду земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земельної ділянки площею 368,01 га Однак, було зазначено дана земельна ділянка згідно проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), затвердженого рішенням зборів власників земельних часток (паїв) від 01.03.2007, як малопродуктивна, еродована земля (сильно змиті та середньо змиті ґрунти на орних землях; агровиробничі групи ґрунтів 51г - середньозмиті легкосуглинкові, 57 г - сильнозмиті легкосуглинкові відповідно до проектного плану щодо виділення земельних ділянок), яка підлягає тимчасовій консервації, не була включена у площі земельних ділянок, що підлягали розподілу, як того вимагають приписи ст. 7 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Розроблений КМП "Горизонт" проект із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) був затверджений рішенням загальних зборів власників земельних часток (паїв) без зауважень, і внесення змін в проект (протокол № 2 від 01.03.2007), та погоджений Білогірським районним відділом земельних ресурсів без зауважень.
Зазначені обставини також відображено у листі відділу Держземагенства у Білогірському районі від 04.06.2014 № 09-1664/14 в якому зазначено, що вищевказана земельна ділянка при паюванні не розпайована, намічалася під консервацію; відповідно до наявних матеріалів ґрунтового покриву земельної ділянки, що знаходиться на території Ямпільської селищної ради і відноситься до земель бувшої колективної власності (нерозподілені частки (паї) на площі 250 га, землі являють собою середньо та сильно змиті ґрунти).
Таким чином, як вірно встановлено судами райдержадміністрація, приймаючи розпорядження № 82/2014-р від 31.03.2014 та № 85/2014-р від 04.04.2014, перевищила свої повноваження, та в порушення вимог Земельного кодексу України (2768-14) , ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" розпорядилася земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, яка не була віднесена до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, так як була виключена із площ земельних ділянок, що підлягали розподілу, як еродована, враховуючи положення ст. 7 Закону "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Крім того, судом апеляційної інстанції встановлено, що в оскаржуваних розпорядженнях райдержадміністрація вказує про надання в користування земельної ділянки площею 250 га як масиву невитребуваних земельних часток (паїв) до моменту посвідчення їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, однак до розпоряджень та матеріалів, які слугували для їх прийняття не надано списку власників земельних часток (паїв), чиї землі є нерозподіленими (не витребуваними) та відповідно передані в управління райдержадміністрації. Натомість, відповідно до довідки Ямпільської селищної ради від 12.06.2014 не витребувано земельних паїв 16 особами (28,4288 умов.кад.га. із розрахунку 16* 1,7768 кад. га).
Також судом враховано те, що прийнявши рішення щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) та видачі державних актів на право власності на земельну ділянку власникам, враховуючи проект із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) за рахунок земель, що належали на праві колективної власності КСП "Колос" смт.Ямпіль Ямпільської селищної ради Білогірського району, не було вчинено дій, в тому числі і райдержадміністрацією щодо подальшого визначення статусу земельної ділянки, яка була виключена із розподілу земельних ділянок як еродована.
Отже, місцевим та апеляційним господарським судом встановлені обставини справи, що підтверджуються певними доказами, яким попередній суд дав належну оцінку, правом переоцінки яких в силу приписів ст. 111-7 ГПК України касаційна інстанція не наділена, з огляду на що висновок господарського суду попередньої інстанції про задоволення позовних вимог, колегія визнає правомірним та обґрунтованим.
Доводи касаційної скарги не спростовують висновків, викладених в оскаржуваних рішенні та постанові, і не можуть бути підставою для їх зміни чи скасування, оскільки вони відповідають чинному законодавству України і обставинам справи.
Керуючись ст. 111-5, 111-7, 111-8, 111-9 - 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні касаційної скарги відмовити.
Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 29.10.2014 р. у справі № 924/686/14 залишити без змін.
Головуючий суддя:
Судді:
Г.П. Коробенко
Г.М. Мачульського
В.І. Шаргало