ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2014 року Справа № 916/1645/14
Вищий господарський суд України в складі колегії
суддів: Грейц К.В. - головуючого (доповідача), Бакуліної С.В., Глос О.І., розглянувши матеріали касаційної скарги Іллічівської міської ради Одеської області на постанову від 18.09.2014 Одеського апеляційного господарського суду у справі Господарського суду Одеської області № 916/1645/14 за позовом Прокурора міста Іллічівська Одеської області в інтересах держави в особі Іллічівської міської ради Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "БЛАЗ" про стягнення 126417,85 грн, за участю представників: позивача - не з'явились відповідача - ГПУ -Яковлєва Л.В. Клюге Л.М.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Одеської області від 14.07.2014 у справі № 916/1645/14 (суддя Панченко О.Л.), залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 18.09.2014 (колегія суддів у складі головуючого судді Туренко В.Б., суддів Поліщук Л.В., Таран С.В.), відмовлено в задоволенні позовних вимог Прокурора міста Іллічівська Одеської області в інтересах держави в особі Іллічівської міської ради Одеської області (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "БЛАЗ" (далі - відповідач) про стягнення заборгованості до Державного бюджету України по недоплачених платежах за оренду земельної ділянки в сумі 126417,85 грн.
Позивач з рішенням та постановою у справі не згоден, в поданій касаційній скарзі просить їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, а саме: ст. ст. 13, 15, 21 Закону України "Про оренду землі", пп. 288.5.1 п. 288.5 Податкового кодексу України (2755-17) , ст. 629 Цивільного кодексу України.
Зокрема, скаржник зазначає, що попередніми судовими інстанціями не надано належної правової оцінки умовам договору, що визначають порядок зміни розміру орендної плати в разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі міськрадою, зокрема, пунктам 11, 12, зміст яких визначає зобов'язання орендаря в разі зміни нормативної грошової оцінки землі сплачувати новий розмір орендної плати незалежно від внесення відповідних змін до договору.
У відзиві на касаційну скаргу позивач заперечив проти її задоволення.
Представник міської ради не скористався своїм процесуальним правом на участь в судовому засіданні касаційної інстанції, про дату і час якого був належним чином повідомлений ухвалою Вищого господарського суду України від 28.10.2014.
Заслухавши пояснення присутніх у відкритому судовому засіданні представників відповідача та Генеральної прокуратури України, перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування судами попередніх інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено, що рішенням Іллічівської міської ради від 27.03.2009 № 535/37-V Товариству з обмеженою відповідальністю "БЛАЗ" продовжено на 10 років строк оренди земельної ділянки площею 0,8040 га під існуючими об'єктами нерухомості (станція технічного обслуговування автомобілів) за адресою: м. Іллічівськ, вул. Перемоги, 1.
02.08.2010 на підставі вищезазначеного рішення, між Іллічівською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "БЛАЗ" (орендар) укладено договір оренди землі, зареєстрований у Одеській регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 27.08.2010 за № 041050800083, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер 5110800000020230018 несільськогосподарського призначення, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться за адресою: м. Іллічівськ, вул. Перемоги, 1 (п.1 договору); в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,8040 га, в тому числі 0,8040 га - землі, які використовуються в комерційних цілях(п.2 договору); нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2268633,16 грн з коефіцієнтом індексації за 2009 рік (п.5 договору); договір укладено на 10 років, до 27.03.2019 (п.8 договору); на підставі пункту 24 рішення Іллічівської міської ради від 11.01.2008 № 356-V у відповідності з пунктом 8 розділу 11 "Внесення змін до деяких законодавчих актів України", Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17) установлена річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній та комунальній власності, у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю" (2535-12) , до прийняття Іллічівською міською радою рішення про порядок розрахунку орендної плати за землю (п.9 договору); орендна плата вноситься в такі строки: орендна плата за земельну ділянку сплачується платниками за базовий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. Розмір орендної плати переглядається у випадках і з моменту зміни розмірів нормативної грошової вартості земельної ділянки, за домовленістю сторін або в інших випадках, передбачених законодавством України (п.11 договору); розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів орендної плати, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. Зміна розміру орендної плати проводиться незалежно від волі сторін цього договору у разі, зокрема, зміни грошової оцінки земель Іллічівської територіальної громади. У цьому разі розмір орендної плати змінюється орендодавцем, а в існуючий договір зміна та доповнення не проводиться (п.12 договору); назва цільового використання земельної ділянки: 1.11.1 автотехобслуговування (п.15 договору); орендодавець має право, зокрема, змінювати розмір орендної плати у разі зміни відповідно до закону нормативної грошової вартості земельної ділянки та інших мотивів (п.26 договору); зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку (п.32 договору); договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п.39 договору).
Рішенням Іллічівської міської ради від 16.12.2011 № 129-VI затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі Іллічівської міської ради Одеської області, яку введено в дію з 01.01.2012 (п. 2 рішення), встановлено річну орендну плату за земельні ділянки у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України (2755-17) (п. 3 рішення).
Судами встановлено, що зміни в договір відносно розміру орендної плати за землю у зв'язку із затвердження нової нормативної грошової оцінки, сторонами не вносились.
Втім, посилаючись на умови пункту 12 договору від 27.08.2010, змістом якого визначено можливість зміни розміру орендної плати незалежно від волі сторін внаслідок зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки без внесення змін та доповнень до договору, Прокурор міста Іллічівська Одеської області звернувся до господарського суду в інтересах держави в особі Іллічівської міської ради Одеської області з позовом до ТОВ "БЛАЗ" про стягнення недоплачених орендних платежів по договору № 041050800083 за період з 01.01.2012 по 01.04.2014 в загальній сумі 126417,98 грн.
Вирішуючи спір у справі, місцевий господарський суд, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що сторонами відповідно до приписів законодавства та умов пунктів 11, 32 договору зміни в договір щодо розміру орендної плати внаслідок затвердження нової нормативної грошової оцінки не вносились, а, отже, враховуючи повну сплату відповідачем у спірний період орендної плати за землю відповідно до умов пунктів 9, 10 договору, суди дійшли висновку про необґрунтованість та безпідставність заявленого позову.
Втім, зазначені висновки судів попередніх інстанцій колегія суддів вважає передчасними, тобто, такими, що здійснені внаслідок порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, враховуючи таке.
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" (в редакції, що діяла на момент ухвалення рішення Іллічівської міської ради від 16.12.2011) нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування
Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Згідно зі ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території.
Відповідно до ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Отже, рішення Іллічівської міської ради від 16.12.2011 № 129-VI, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі Іллічівської міської ради Одеської області, є обов'язковим до виконання, в т.ч. для відповідача.
За змістом умов пунктів 11, 12, 26 договору оренди землі від 27.08.2010 зміна розміру нормативної грошової вартості земельної ділянки є підставою для зміни розміру орендної плати, причому, сторони договору домовились, що зміна орендної плати відбувається автоматично незалежно від волі сторін цього договору та без унесення змін і доповнень до договору.
Згідно зі ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Відповідно до ч.1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Нормами ст. ст. 3, 6, 627, 629 Цивільного кодексу України закріплено принципи свободи та обов'язковості договору, відповідно до яких сторони є вільними в укладенні і визначенні умов договору і він є обов'язковим для виконання сторонами.
Разом з тим, господарські суди попередніх інстанцій, відмовляючи в задоволенні вимог про стягнення боргу з орендної плати за землю з підстав невнесення сторонами змін до договору оренди землі щодо розміру орендної плати, не врахували ні вищевказаних приписів законодавства, ані умов договору оренди від 27.08.2010 за № 041050800083.
Як вбачається з матеріалів справи, в обґрунтування заявленого позову, як прокуратурою, так і позивачем у справі, зазначалось про те, що обов'язок орендаря сплачувати інший розмір орендної плати, ніж той, що визначений в договорі оренди землі, виник у останнього внаслідок узгодження сторонами пункту договору, відповідно до якого зміна орендної плати відбувається не внаслідок відображення в умовах укладеного правочину змін до нього, а внаслідок зміни нормативної грошової оцінки земель міста Іллічівська, яка поширюється на правовідносини між сторонами без внесення змін та доповнень до існуючого договору.
Суд апеляційної інстанції, відхиляючи вищевказані доводи прокурора та позивача, зазначив в тексті постанови про невідповідність пункту 12 договору оренди землі нормам Закону України "Про оренду землі" (161-14) .
Втім, такий висновок не може вважатись підставою для відмови в позові.
Так, згідно зі ст. 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Отже, норма ст. 204 Цивільного кодексу України визначає презумпцію правомірності правочину, за змістом якої усі інші треті особи, у тому числі державні органи, не можуть нехтувати правами і обов'язками, що виникли в учасників такого правочину, а відтак не повинні порушувати ці права та не перешкоджати здійсненню їх обов'язків.
Така презумпція може бути спростована у двох випадках. По-перше, недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається (ч.2 ст. 215 ЦК України). По-друге, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (ч.3 ст. 215 ЦК України).
Однак, пункт 12 договору оренди не визнаний недійсним у встановленому порядку і не є таким в силу закону.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що суди попередніх інстанцій не встановили з достатньою повнотою обставин справи і наявності чи відсутності підстав, які входять до предмету доказування і з якими матеріальний закон та/або договір пов'язує настання певних правових наслідків, зокрема, щодо виникнення у орендаря зобов'язання сплати іншого розміру орендної плати, ніж той, що визначений умовами договору, внаслідок затвердження нової нормативної грошової оцінки землі, адже, судами не встановлювався ні момент виникнення у відповідача зобов'язання з внесення зміненої орендної плати, ані її новий розмір щодо орендованої земельної ділянки, який визначається з нормативної грошової оцінки 1 кв.м цієї ділянки, що фіксується у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.
Відповідно до статті 111-7 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати чи вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду або відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або перевіряти докази.
З огляду на викладене, судові акти у справі підлягають скасуванню з передачею справи на новий розгляд до господарського суду першої інстанції для встановлення зазначених обставин і надання їм належної правової оцінки з врахуванням вищевикладених вказівок цієї постанови.
Керуючись статтями 111-5, 111-7, 111-9 - 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Іллічівської міської ради Одеської області задовольнити частково.
Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 18.09.2014 у справі Господарського суду Одеської області № 916/1645/14 та рішення Господарського суду Одеської області від 14.07.2014 у цій справі скасувати.
Справу направити на новий розгляд до Господарського суду Одеської області.
Головуючий суддя
Судді
К.В. Грейц
С.В. Бакуліна
О.І.Глос