ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2014 року Справа № 925/1648/13
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Т. Дроботової - головуючого Н. Волковицької Л. Рогач за участю представників: позивача Стойко А.Ю. -довіреність від 31.03.2014 р. відповідача Гричаненко О.М. - довіреність від 05.09.2014 р. розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Черкаської міської ради на постанову від 02.09.2014 р. Київського апеляційного господарського суду у справі № 925/1648/13 господарського суду Черкаської області за позовом Черкаської міської ради до Приватного підприємства "Стройинвест - Партнер" про стягнення 740 727,38 грн.
В С Т А Н О В И В :
У жовтні 2013 р. Черкаська міська рада звернулась до господарського суду Черкаської області з позовом до ПП "Стройинвест - Партнер" про стягнення з відповідача заборгованості за договором оренди землі від 11.04.2006 р. № 040677500205 у розмірі 713 297,12 грн. та пені у розмірі 27 430,25 грн., посилаючись, зокрема, на статтю 21 Закону України "Про оренду землі", статті 96, 206 Земельного кодексу України та норми Податкового кодексу України (2755-17) , вказуючи на те, що з 11.04.2006 р. (дати державної реєстрації укладеного між сторонами договору оренди землі) по 30.06.2013 р. відповідачу, з урахуванням відповідних змін у законодавстві та прийнятті органом місцевого самоврядування рішень та згідно пункту 4.1 договору, нараховано 1 503 457, 70 грн. орендної плати, з яких відповідачем сплачено лише 790 588,11 грн., тобто заборгованість становить 713 297,12 грн., а сума пені за шість місяців становить 27 430,25 грн.
У відзиві на позовну заяву ПП "Стройинвест - Партнер" просило відмовити у її задоволенні, вказуючи на те, що зміна розміру орендної плати за землю без внесення змін до договору не відповідає нормам чинного законодавства України та не може застосовуватися, а зміна законодавства, у тому числі і нормативних актів Черкаської міської ради, не можуть тягнути за собою автоматичної зміни договору оренди землі в частині встановлення нового розміру орендної плати за землю.
Крім того, відповідач подав до суду заяву, у якій на підставі статей 261, 267 Цивільного кодексу України просив застосувати строки позовної давності до вимог про стягнення заборгованості за договором оренди землі і пені та відмовити у задоволенні позову в тій частині, у якій позивачем пропущено строк звернення до суду (а.с. 41).
Рішенням господарського суду Черкаської області від 23.12.2013 р. (суддя Єфіменко В.В.) позов задоволено частково, стягнуто з ПП "Стройинвест - Партнер" на користь Черкаської міської ради 278 997,10 грн. боргу та 5 084,69 грн. пені. В іншій частині позову відмовлено.
Мотивуючи рішення суд першої інстанції дійшов висновку, що позивачем не доведено поважність причин пропуску строку позовної давності по вимогах за грошовими зобов'язаннями в період з 11.06.2006 р. по 10.10.2010 р., у зв'язку з чим у цій частині позову необхідно відмовити.
При цьому, суд визнав обґрунтованими доводи відповідача про те, що без внесення змін до договору оренди, автоматичне встановлення розміру орендної плати за землю є неможливим, виходячи з приписів статей 21 і 23 Закону України "Про оренду", дійшовши висновку, що у такому разі, розмір заборгованості відповідача з орендної плати за землю складає 278 997,10 грн., а розмір пені становить 5 084, 69 грн.
За апеляційною скаргою ПП "Стройинвест - Партнер" Київський апеляційний господарський суд (судді: Яковлєв М.Л., Ільєнок Т.В., Куксов В.В.), переглянувши рішення господарського суду Черкаської області від 23.12.2013 р. в апеляційному порядку, постановою від 02.09.2014 р. скасував його в частині задоволення позову, прийняв в цій частині нове рішення, яким у позові в частині стягнення. В решті рішення суду першої інстанції залишив без змін.
Суд апеляційної інстанції визнав обґрунтованим висновок суду першої інстанції стосовно того, що враховуючи строк позовної давності, борг з орендної плати необхідно рахувати за період з 11.10.2010 р. по 11.10.2013 р., а з урахуванням індексації грошової оцінки землі загальна сума нарахувань становить 84 166, 97 грн., в той час, як відповідачем за цей період, згідно наданого позивачем розрахунку боргу, сплачено 180 521, 77 грн., тобто борг з орендної плати відсутній та наявна переплата у сумі 96 354,8 грн.
Черкаська міська рада подала до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить постанову Київського апеляційного господарського суду від 02.09.2014 р. у даній справі скасувати та залишити в силі рішення господарського суду Черкаської області від 23.12.2014 р., обґрунтовуючи доводи касаційної скарги порушенням судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.
Скаржник зазначає, що як правильно було встановлено судом першої інстанції, згідно рішення міської ради № 9-319 від 24.03.2006 р., на підставі договору оренди землі від 30.03.2006 р., відповідачу була надана в оренду земельна ділянка терміном на 49 років під розташування та подальшу експлуатацію автосалону з продажу автомобілів з комплексом обслуговування за рахунок земель Черкаської міської ради, із закріпленням у договорі умов стосовно того, що грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації від 28.03.2006 р. № 329-гр.-2006 на час укладення договору становить: - на період будівництва 23 місяці до 24.02.2008 р. згідно довідки ПП "Втторія" від 15.03.2006 р. № 29, але не пізніше введення об'єкту в експлуатацію - 867 540 грн.; - після завершення будівництва - 4 338 080 грн. Сторонами у договорі також було встановлено, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 1% від грошової оцінки на період будівництва 23 місяці до 24.02.2008 р. та у розмірі 3 % від грошової оцінки земельної ділянки після завершення будівництва.
Заявник касаційної скарги вважає, що враховуючи вказані умови укладеного між сторонами договору, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що розмір заборгованості відповідача з орендної плати становить 278 997,10 грн., а розмір пені - 5 084,69 грн.
Разом з цим, суд апеляційної інстанції помилково здійснив розрахунок застосувавши 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зайнятої поточним будівництвом, без врахування умов договору.
На думку скаржника, судом апеляційної інстанції не взяті до уваги рішення Черкаської міської ради, якими врегульовані правовідносини між міською радою та суб'єктами господарювання щодо порядку сплати орендної плати у відповідних розмірах та затверджено грошову оцінку земель міста Черкаси, які були у встановленому законом порядку опубліковані та є обов'язковими для виконання.
Скаржник зазначає, що нормативна оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, а оскільки у договорі оренди сторонами було визначено, що орендар зобов'язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством, висновок суду першої інстанції є правомірним та обґрунтованим. Аналогічна позиція міститься у постанові Верховного Суду України від 25.04.2013 р. у справі № 5009/3430/12.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами під час розгляду справи, рішенням Черкаської міської ради від 24.03.2006 р. № 9-319 ПП "Стройинвест-Партнер" надана земельна ділянка в оренду терміном на 49 років площею 19000 кв.м. під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування за рахунок земель Черкаської міської ради по вул. 30-річчя Перемоги, 7/3 (а.с. 10).
30.03.2006 р. між Черкаською міською радою (орендодавець) та ПП "Стройинвест-Партнер" (орендар) укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець на підставі рішення Черкаської міської ради від 24.03.2006 р. № 9-319 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування по вул. 30 - річчя Перемоги, 7/3, за цільовим призначенням земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, строком до 24.03.2055 р. (пункти 1.1, 3.1 договору).
Пунктом 2.1 договору встановлено, що в оренду передається земельна ділянка площею 19000 кв.м. та за функціональним використанням відноситься:
на період будівництва - до категорії земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі (земля, що зайняті поточним будівництвом);
після завершення будівництва - до категорії земель комерційного використання.
Пунктом 2.4 договору передбачено, що грошова оцінка земельної ділянки під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування по вул. 30-річчя Перемоги, 7/3, згідно витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель Черкаського міського управління земельних ресурсів від 28.02.2006 р. № 329-гр.-2006 на час укладання цього договору становить: - на період нормативного терміну будівництва, але не пізніше введення в експлуатацію, становить 867 540,00 грн.; - після завершення будівництва становить 4 338 080,00 грн.
У пункті 4.1. договору сторонами обумовлено, що за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.
Розрахунок орендної плати:
- грошова оцінка земельної ділянки під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування згідно витягу Черкаського міського управління земельних ресурсів від 28.03.2006 року № 329 - гр 2006 на час укладання цього договору становить:
на період будівництва 23 місяці до 24.02.2008 року згідно довідки приватного підприємства "Вітторія" від 15.03.2006 № 29, але не пізніше вводу об'єкту в експлуатацію - 867540 грн. (вісімсот шістдесят сім тисяч п'ятсот сорок грн.);
після завершення будівництва - 4 338 080 грн. ;
- річна орендна плата за земельну ділянку під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування по вул.30-річчя Перемоги,7/3 встановлюється:
- на період будівництва 23 місяці до 24.02.2008, але не пізніше вводу об'єкту в експлуатацію - у розмірі 1% від її нормативної грошової оцінки і на час укладання даного договору складає - 8675 грн. (вісім тисяч шістсот сімдесят п'ять грн.)
- після завершення будівництва (землі комерційного використання) - у розмірі 3 % від її нормативної грошової оцінки і на час укладання даного договору становить 130142 грн. (сто тридцять тисяч сто сорок дві грн.)
Відповідно до пункту 4.2. договору, розмір грошової оцінки та орендної плати не є сталим і змінюється в зв'язку з проведенням її щорічної індексації та внесенням змін на підставі вимог діючого законодавства. В таких випадках розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін та доповнень до цього договору.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору у даній справі є вимога Черкаської міської ради про стягнення з ПП "Стройинвест - Партнер" заборгованості за договором оренди землі від 11.04.2006 р. № 040677500205 у розмірі 713 297,12 грн. та пені, з посиланням на статтю 21 Закону України "Про оренду землі", статті 96, 206 Земельного кодексу України та норми Податкового кодексу України (2755-17) з огляду на те, що з 11.04.2006 р. (дати державної реєстрації укладеного між сторонами договору оренди землі) по 30.06.2013 р. відповідачу згідно, зокрема, пункту 4.1 договору, нараховано 1 503 457, 70 грн. орендної плати,, з яких останнім сплачено лише 790 588,11 грн., тобто заборгованість становить 713 297,12 грн.
Здійснюючи судовий розгляд справи суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, правомірно дійшов висновку, що позивачем не доведено поважність причин пропуску строку позовної давності по вимогах за грошовими зобов'язаннями в період з 11.06.2006 р. по 10.10.2010 р. і розгляду підлягають вимоги, заявлені за період з 11.10.2010 року по 11.10.2013 року.
При цьому, частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що без внесення змін до договору оренди, автоматичне встановлення розміру орендної плати за землю є неможливим, виходячи з приписів статей 21 і 23 Закону України "Про оренду", а відтак розмір заборгованості відповідача по орендній платі за землю складає 278 997,10 грн., а розмір пені становить 5 084, 69 грн.
Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За приписами чинного законодавства, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Таким чином, враховуючи те, відповідно до пункту 4.2. договору оренди землі, розмір грошової оцінки та орендної плати не є сталим і змінюється в зв'язку з проведенням її щорічної індексації та внесенням змін на підставі вимог діючого законодавства, і в таких випадках розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін та доповнень до цього договору, висновок суду першої інстанції щодо неможливості встановлення розміру орендної плати без внесення змін до договору, є передчасним.
Крім того, за приписами статті 84 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду складається із вступної, описової, мотивувальної і резолютивної частин, при цьому: у мотивувальній частині вказуються обставини справи, встановлені господарським судом; причини виникнення спору; докази, на підставі яких прийнято рішення; зміст письмової угоди сторін, якщо її досягнуто; доводи, за якими господарський суд відхилив клопотання і докази сторін, їх пропозиції щодо умов договору або угоди сторін; законодавство, яким господарський суд керувався, приймаючи рішення.
Рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.
Проте, рішення господарського суду Черкаської області у даній справі вказаним приписам законодавства не відповідає, оскільки частково задовольняючи позовні вимоги судом першої інстанції не наведено розрахунок суми заборгованості орендної плати за землю та пені, яка стягнута судом першої інстанції у розмірі 278 997,10 грн. та 5 084,69 грн. відповідно, як й не мотивовано, на підставі належних доказів, наявність підстав задоволення позовних вимог в цій частині та стягнення саме вказаної суми.
Разом з цим, суд апеляційної інстанції скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог дійшов висновку, що з урахуванням індексації грошової оцінки землі (розмір орендної плати з 01.01.2010 року - 867 540 х 3 % х 1,059 = 2 296,81 грн.) розрахунок боргу є наступним: за 20 днів жовтня 2010 року - 1 481,81 грн.; за листопад - грудень 2010 року - 4 593,62 грн.; за 2011 рік - 27 561,72 грн.; за 2012 рік - 27 561,72 грн.; за 10 місяців 2013 року - 22 968,1 грн., а відтак загальна сума нарахувань становить 84 166,97 грн., в той час, як за цей період, згідно наданого позивачем розрахунку боргу, відповідач сплатив 180 521,77 грн., тобто борг з орендної плати відсутній та наявна переплата у сумі 96 354,80 грн.
Проте, колегія суддів вважає такий висновок суду апеляційної інстанції також передчасним, оскільки як вбачається з матеріалів справи, відповідно до пункту 2.4 договору оренди землі, грошова оцінка земельної ділянки під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування по вул. 30-річчя Перемоги, 7/3, згідно витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель Черкаського міського управління земельних ресурсів від 28.02.2006 р. № 329-гр.-2006 на час укладання цього договору становить: - на період нормативного терміну будівництва, але не пізніше введення в експлуатацію, 867 540,00 грн.; - після завершення будівництва - 4 338 080,00 грн.
Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель" (1378-15) , відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до статей 15, 18 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 2 вказаної норми).
Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.
Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Статтею 73 вказаного Закону встановлена обов'язковість актів і законних вимог органів та посадових осіб місцевого самоврядування та передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Рішенням Черкаської міської ради № 5-656 від 13.05.2010 р. "Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси" затверджено базову вартість одного квадратного метра земельної ділянки земель міста Черкаси станом на 01.01.2009 р. у розмірі 127, 48 грн., вирішено провести індексацію нормативної грошової оцінки земель м. Черкаси за 2009 р. з використанням коефіцієнту 1,059 та встановлено, що вказане рішення набуває чинності з 01.01.2011 р. (а.с. 11-13).
13.05.2010 р. Черкаською міською радою також прийнято рішення "Про плату за оренду землі", яким затверджено Порядок встановлення розмірів річної орендної плати за землю в місті Черкаси згідно з додатком, а також зазначено, що дане рішення набуває чинності з 01.01.2011 р., але не раніше набуття чинності рішення Черкаської міської ради "Про затвердження показники грошової оцінки земель м. Черкаси" (а.с. 1517).
Згідно розділу 2 Порядку встановлення розмірів річної орендної плати за землю в місті Черкаси, встановлений розмір річної орендної плати за землю з функціональним призначенням, а саме: - за земельні ділянки, на яких розташована індивідуальна житлова забудова, малоповерхова та багатоповерхова несадибна забудова, а також земельні ділянки сільськогосподарського призначення (крім тих, що використовуються для товарного сільськогосподарського виробництва) встановлено розмір орендної плати 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки; - за земельні ділянки, на яких здійснюється діяльність з організації азартних ігор (в тому числі розміщуються гральні автомати) - 12 %; за всі інші земельні ділянки - 3 % (а.с. 17). Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 309-VI від 03.06.2008 р. (309-17) внесені зміни до частин 4, 5 статті 21 Закону України "Про оренду землі", згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю" (2535-12) ;
- для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим законом.
Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою 3 відсотків та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині. Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування 04.06.2008 р.
У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України (2755-17) з 01.01.2011 р. Закон України "Про плату за землю" (2535-12) втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом, згідно із пунктом 288.5 статті 288 якого, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: - для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 541-гр.-2011 від 09.02.2011 р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування у м. Черкаси, вул. 30 - річчя Перемоги, 7-3, яка перебуває у користуванні ПП "Стройинвест - Партнер", на період будівництва під забудовою становить 1 883 660,00 грн., а після звершення будівництва нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою становить 9 418 680,00 грн.
Здійснюючи судовий розгляд справи судом апеляційної інстанції було встановлено, що будівництво автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування на час прийняття рішення завершено не було, у зв'язку з чим суд дійшов обґрунтованого висновку стосовно того, що земельна ділянка, передана відповідачу за договором у користування відноситься до земель рекреаційного призначення і докази переведення вказаної земельної ділянки до земель комерційного призначення відсутні.
Разом з цим, судом апеляційної інстанції було встановлено, що оскільки відповідно до витягу № 541-гр.-2011 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, грошова оцінка земельної ділянки по вул. 30-річчя Перемоги, 7/3 становить 9 418 680,00 грн., то розрахунок вказаного розміру орендної плати виходячи із п'яти відсотків від грошової оцінки землі наступний: 9 418 680 х 5% : 12 = 39 244,50 грн., а з 13 вересня 2011 р., згідно з рішенням Черкаської міської ради від 13.05.2010 р. № 5-657 "Про плату за оренду землі", яке набуло чинності з 13.09.2011 р. відповідно до ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2011 р. у справі № 2-а-792/11/2316, розмір орендної плати становить 23 546,70 грн, тобто 3 % від грошової оцінки землі.
Проте, встановивши вказані обставини, судом апеляційної інстанції безпідставно зроблено висновок стосовно того, що річна орендна плата за землю за 2011 р. та 2012 р. та за 10 місяців 2013 року становить 27 561,72 грн., 27 561,72 грн. та 22 968,10 грн. відповідно, не навівши при цьому обґрунтованого розрахунку вказаних сум, в той час, як з огляду на норми чинного законодавства, рішення міської ради та витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки землі від 2011 року, річна орендна плата за земельну ділянку до завершення будівництва, виходячи з нормативної грошової оцінки у розмірі 1 883 660,00 грн., становить 56 509,80 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки х 3 %), тобто 4 709,15 грн. в місяць.
Крім того, здійснюючи розрахунок суми орендної плати за 20 днів жовтеня та листопад - грудень 2010 року та дійшовши висновку стосовно того, що орендна плата за жовтень становить 1 481,81 грн., а за листопад - грудень 2010 р. - 4 593,62 грн., судом апеляційної інстанції не взято до уваги умови укладеного між сторонами договору, а саме пунктів 2.1 та 4.1, згідно з якими нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва становить 867 540, 00 грн., а річна орендна плата розраховується, виходячи з 1 % від нормативної грошової оцінки землі та складає 8 675,00 грн. в місяць.
Оскільки в силу статті 111-7 Господарського процесуального кодексу України, касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази, судові рішення у даній справі підлягають скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до господарського суду Черкаської області.
При новому розгляді справи судам необхідно врахувати викладене, всебічно і повно перевірити доводи, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін, і в залежності від встановлених обставин вирішити спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.
Керуючись статтями 43, 111-7, пунктом 3 статті 111-9, статтями 111-10, 111-11, 111-12 Господарського процесуального кодексу України Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В :
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 02.09.2014 р. у справі № 925/1648/13 та рішення господарського суду Черкаської області від 23.12.2013 р. скасувати, справу направити на новий розгляд до господарського суду Черкаської області.
Касаційну скаргу задовольнити частково.
Головуючий суддя
Судді:
Т. Дроботова
Н. Волковицька
Л. Рогач