ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 липня 2014 року Справа № 908/4006/13
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Т.Б. Дроботової - головуючого, Н.О.Волковицької, Л.І. Рогач за участю представників:позивачане з'явився (про час та місце судового засідання повідомлений належно) відповідача Пушанко І.О., дов. від 19.02.2014 ГУ Держземагентства України в Запорізькій області не з'явився (про час та місце судового засідання повідомлений належно) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 14.05.2014 у справі № 908/4006/13 Господарського суду Запорізької областіза позовом Запорізької міської ради до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" за участю Головного управління Держземагентства України в Запорізькій області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
09.12.2013 Запорізька міська рада звернулася до господарського суду з позовом про внесення змін до укладеного з Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" договору оренди земельної ділянки від 08.02.2006 № 040626100092; змінити пункти 4 та 8 договору оренди земельної ділянки від 08.02.2006 № 040626100092, виклавши їх у редакції: "4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2606933,28 грн. в цінах 2013 року"; "8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 156415,99 грн., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року". Позовні вимоги вмотивовано прийняттям міською радою рішення, яким змінено попередньо встановлені коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати, що зумовило підвищення нормативної грошової оцінки землі, що є базою оподаткування, приписами статей 651, 652 Цивільного кодексу України, статтями 288.1, 288.5 Податкового кодексу України (2755-17) .
Відповідач відхилив позов, зазначивши, що в силу положень Податкового кодексу України (2755-17) про порядок внесення змін до будь-яких податків та зборів такі зміни не можуть вноситися пізніш, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти ці ставки; відтак, рішення Запорізької міської ради повинно застосовуватись з 2014 року.
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 24.02.2014 (суддя Горохов І.С.) позов задоволено; внесено зміни до пункту 4 договору оренди земельної ділянки від 08.02.2006 за № 040626100092, виклавши його в такій редакції:"4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2606933,28 грн. (два мільйони шістсот шість тисяч дев'ятсот тридцять три грн. 28 коп. в цінах 2013 року"; внесено зміни до пункту 4 договору оренди земельної ділянки від 08.02.2006 за № 040626100092, виклавши його в такій редакції "8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 156415,99 (сто п'ятдесят шість тисяч чотириста п'ятнадцять грн. 99 коп., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року"; з відповідача стягнуто на користь позивача 1147грн. судового збору.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 14.05.2014 (судді: Склярук О.І. - головуючий, Богатир К.В., Дучал Н.М.), рішення суду першої інстанції залишено без змін з мотивів його законності та обґрунтованості.
Не погоджуючись з висновками господарських судів попередніх інстанцій, відповідач подав до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить рішення та постанову в справі скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Касаційну скаргу вмотивовано доводами про порушення та невірне застосування судами норм матеріального та процесуального права, а саме: статей 4, 12 Податкового кодексу України; статей 4, 47, 43, 54, 82 Господарського процесуального кодексу України (1798-12) ; господарськими судами попередніх інстанцій безпідставно застосовано до спірних правовідносин рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" та залишено поза увагою доводи відповідача щодо моменту набуття ним чинності та періоду застосування; господарськими судами попередніх інстанцій не здійснено перевірку правильності розрахунку розміру орендної плати, обчисленої позивачем; суд першої інстанції в порушення статті 79 Господарського процесуального кодексу України відмовив у клопотанні відповідача про зупинення провадження у справі до розгляду адміністративним судом справи, пов'язаної з даним спором.
Представники позивача та Головного управління Держземагентства України в Запорізькій області не скористались своїм процесуальним правом на участь в судовому засіданні касаційної інстанції; позивач у відзиві на касаційну скаргу відхилив її доводи, як необґрунтовані.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення представника відповідача, присутнього у судовому засіданні, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні та постанові, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 19.12.2005 Запорізькою міською радою, м. Запоріжжя (Орендодавець) і Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта", м. Київ (Орендар) укладений договір оренди земельної ділянки, зареєстрований Запорізькою регіональною філією Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 08.02.2006 № 040626100092; за пунктами 1, 2 договору орендодавець, відповідно до рішення двадцять третьої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 21/13 від 15.09.2005, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,2863 га, для розташування автозаправної станції, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 3-б. В пункті 7 договору сторони передбачили, що договір укладається на десять років.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 505669 грн. 42 коп. в цінах 2005 року (пункт 4 договору). Відповідно до пункту 8 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 5506 грн. 69 коп. за календарний рік в цінах 2005 року.
Додатковою угодою від 13.11.2007 внесено зміни до договору оренди землі від 08.02.2006 № 040626100092, зокрема, до пункту 8 договору, за якими орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 22797 грн.50 коп., що складає 4% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року.
Згідно з пунктом 9 договору (в редакції додаткової угоди від 13.11.2007) обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору чи продовження його дії. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Комунарського району 33217812700005 в управлінні Держказначейства у Комунарському районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677119, код 13050200 (пункт 10 договору в редакції додаткової угоди від 13.11.2007).
Пунктом 11 Договору сторони узгодили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (вказаний абзац викладено в редакції додаткової угоди від 13.11.2007); погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом. Згідно з пунктом 32 Договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.
Судами також встановлено, що зазначена у договорі земельна ділянка передана орендарю за актом приймання-передачі.
Рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя; затверджено базову вартість 1 кв.м землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008; впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008.
За рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011 № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" (згідно з додатком) для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт "3".
26.06.2012 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя"", згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку; рішення № 37 від 26.06.2012 оприлюднене 24.07.2012 в газеті "Запорізька Січ" та набрало чинності 01.01.2013, як зазначено в пункті 5 цього рішення.
Згідно з Витягом з технічної документації нормативна грошова оцінка 1 м2 земельної ділянки площею 2863,00м2 (спірна земельна ділянка) становить 910,56 грн.; нормативна грошова оцінка - 2606933,28 грн. Також у листах Головного Управління Держземагентства у Запорізькій області № 9-8-0.5-21/2-14 від 10.02.2014 та № 18-8-0.5-1273/2-14 від 07.04.2014, надано роз'яснення щодо механізму проведення розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, приведено формулу для розрахунку, а також зазначено, що розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,2863 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, Оріхівське шосе, 3б, складає 2606933,28грн.
28.08.2013 Запорізька міська рада направила на адресу відповідача письмову пропозицію "Про внесення змін до договору оренди землі" № 01/02-32/02593, що підтверджується копією поштового повідомлення про вручення кореспонденції 11.09.2013 та фіскальним чеком ЗД УДППЗ "Укрпошта" № 8393 від 06.09.2013. Листом № 1107 від 25.09.2013 відповідач направив позивачу протокол розбіжностей від 23.09.2013 до додаткового договору до оренди землі, у відповідь на який листом № 08/02-21/03121 від 10.10.2013 Виконавчий комітет Запорізької міської ради повідомив відповідача, що законодавчих підстав для підписання протоколу розбіжностей у міської ради немає, запропонувавши прийняти умови, викладені у додатковому договорі до договору оренди землі № 040626100092.
Відповідач не здійснив заходів щодо внесення запропонованих змін до договору, відповідну додаткову угоду також не уклав.
Задовольняючи позовні вимоги, господарські суди попередніх інстанцій зазначили, що сторони в договорі передбачили можливість внесення змін до договору, а законодавча зміна граничного розміру орендної плати, яка є регульованою, є підставою для перегляду попередньо встановленого договором розміру орендної плати.
Судова колегія зазначає, що відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
Також за підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла на момент подання позовної заяви, прийняття рішення судом першої інстанції) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Відповідно до пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.
За частиною 2 статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років; частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Запорізька міськрада прийняла рішення № 37 від 26.06.2012, яким здійснила регулювання земельних відносин, змінивши розмір коефіцієнту, на підставі якого розраховується орендна плата для земельної ділянки відповідача з "4" на "6". Докази скасування та/або визнання недійсним у встановленому законом порядку рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 відсутні.
За статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Таким чином, оскільки нормами законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка, до того ж за умовами договору оренди підлягає перегляду у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати, колегія суддів погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій, що зміна граничного розміру орендної плати внаслідок зміни коефіцієнту є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, з внесенням до договору відповідних змін.
Пунктом 4.1.9 статті 4 Податкового кодексу України закріплено принцип стабільності, згідно з яким зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки, а податки і збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. З матеріалів справи вбачається, що рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 року № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі" прийнято 26.06.2012, опубліковано 24.07.2012; відтак, приймаючи 24 лютого 2014 року рішення про внесення змін до договору оренди, місцевий господарський суд обґрунтовано застосував зазначене вище рішення міської ради до спірних правовідносин.
Судова колегія також зазначає, що при обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки і, відповідно, належного розміру орендної плати, суди виходили з даних, наданих Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, яким на підставі статті 23 Закону України "Про оцінку земель" видано відповідний офіційний документ - витяг, а також роз'яснено механізм проведення розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, в напівавтоматичному режимі, мінімізувавши вплив людського фактору на результати розрахунків (лист від 24.01.2014 № 09-05-09/00518), доводів та доказів на підтвердження неналежності розрахунку уповноваженого органу, його невідповідності вихідним даним чи механізму здійснення розрахунку матеріали справи та касаційна скарга не містять.
Посилаючись на порушення місцевим господарським судом приписів статті 79 Господарського процесуального кодексу України, відповідач залишив поза увагою, що необхідною умовою для зупинення провадження у справі за приписами частини 1 зазначеної статті є неможливість розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею справи; відповідач не мотивував, в чому полягає неможливість розгляду даної справи, не навів жодних істотних обставин даної справи, що підлягали встановленню з огляду на результати розгляду адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-торговельна компанія "Квант-Плюс" до Запорізької міської ради про скасування окремих положень рішення № 37 від 26.06.2012, в зв'язку з чим йому обґрунтовано відмовлено у задоволенні поданого клопотання.
Рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин. Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні. Перевіривши у відповідності до частини 2 статті 111- 5 Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного та рішенні місцевого господарського суду, колегія суддів дійшла висновків про те, що господарські суди, розглядаючи справу відповідно до положень статей 43, 101, 105 Господарського процесуального кодексу України, розглянули всебічно, повно та об'єктивно в судовому процесі всі істотні обставини справи в їх сукупності, належним чином проаналізували правовідносини, що виникли та існували між сторонами, надали оцінку наявним у справі доказам згідно з вимогами статей 32- 34 Господарського процесуального кодексу України, вірно застосували норми матеріального та процесуального права.
Доводи касаційної скарги не ґрунтуються на вірному застосуванні норм процесуального права, суперечать матеріалам справи та положенням матеріального права; підстав для скасування судових рішень з мотивів, наведених у касаційній скарзі, не вбачається.
На підставі викладеного, керуючись статтями 111-5, 111-7, пунктом 1 статті 111-9 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" залишити без задоволення.
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 14.05.2014 у справі № 908/4006/13 Господарського суду Запорізької області та рішення Господарського суду Запорізької області від 24.02.2014 залишити без змін.
Головуючий
Судді
Т. Дроботова
Н. Волковицька
Л. Рогач