ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 березня 2014 року Справа № 925/1308/13
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Ткаченко Н.Г. - головуючого, Катеринчук Л.Й., Коробенка Г.П. (доповідач) розглянувши матеріали касаційної скарги Черкаської міської ради на постанову Київського апеляційного господарського суду від 20.11.2013 р. у справі господарського суду Черкаської області за позовом Прокурора міста Черкаси в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації до 1) Черкаської міської ради, 2) приватного підприємства "Фегра" треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача 1) Державна інспекція сільського господарства в Черкаській області, 2) Публічного акціонерного товариства "Черкаський приладобудівний завод" про визнання недійсним рішення, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку за участю представників сторін:
прокуратури: Бондарчук В.М. (прокурор Генеральної прокуратури України, посв. від 22.11.2013 р. № 023013),
позивача: не з'явився,
відповідача 1-2: не з'явились,
третьої особи 1-2: не з'явились
ВСТАНОВИВ:
Прокурор м. Черкаси в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації звернувся до господарського суду Черкаської області з позовом до Черкаської міської ради, ПП "Фегра" про визнання недійсним рішення Черкаської міської ради № 2-234 від 30.11.2006 р. "Про надання приватному підприємству "Фегра" земельної ділянки в оренду по вул. 30 років Перемоги, 5/1", визнання недійсним договору оренди землі від 19.04.2007 р., укладеного між Черкаською міською радою та ПП "Фегра", зобов'язання ПП "Фегра" повернути вказану земельну ділянку.
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 12.09.2013 р. у справі № 925/1308/13 позов залишено без розгляду.
Вказана ухвала мотивована тим, що прокурором в порушення норм процесуального права, не надано суду доказів, що визначений ним позивач Черкаська облдержадміністрація згідно чинного законодавства наділена правами звернення до господарського суду із позовами про визнання недійсним рішення, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 20.11.2013 р. ухвалу господарського суду Черкаської області від 12.09.2013 р. у справі № 925/1308/13 скасовано, матеріали справи передано до суду першої інстанції для подальшого розгляду.
Не погоджуючись з прийнятою постановою, Черкаська міська рада звернулась з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, в якій просить її скасувати, а ухвалу суду першої інстанції залишити в силі, мотивуючи скаргу тим, що оскаржувана постанова постановлена з неправильним застосуванням норм матеріального права.
Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваного судового акту, знаходить необхідним в задоволенні касаційної скарги відмовити, враховуючи наступне.
Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно до ч.1 ст. 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовними заявами: підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів; державних та інших органів, які звертаються до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України; прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.
Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (ч.3 ст. 2 ГПК України).
Судом апеляційної інстанції встановлено, що прокурор, звертаючись до суду з відповідним позовом в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації, обґрунтовував необхідність захисту державних інтересів тим, що оспорюване рішення міської ради, укладений на його підставі договір оренди/ренти земельної ділянки є незаконними, з посиланням на норми чинного законодавства. Як зазначено прокурором держава в особі Черкаської державної обласної адміністрації втратила право володіти та користуватись спірною земельною ділянкою, внаслідок чого обласний бюджет втратив можливість наповнення його доходної частини за рахунок надання в користування землі, що знаходилась під державним підприємством.
Як вбачається з матеріалів справи, отримана ПП "Фегра" в оренду за договором оренди землі від 19.04.2007 р. земельна ділянка площею 4596 м2, була надана за рахунок земель ВАТ "Черкаський приладобудівний завод" по вул. 30 років Перемоги, 5/1, які за твердженням прокурора належать до державної власності.
Як вірно зазначено судом апеляційної інстанції, спір стосується права розпорядження земельною ділянкою та повноважень органу місцевого самоврядування щодо земельної ділянки з огляду на її правовий статус, а саме перебування у державній чи комунальній власності.
Пунктом 12 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України (2768-14) передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Згідно п. "в" ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації передають у власність або у користування земельні ділянки, розташовані поза межами населених пунктів, для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, коли передача земельних ділянок належить до компетенції Кабінету Міністрів України.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону, до яких, виходячи із норм ст. 17, ч.2 та ч. 3 ст. 84,ч. 3 та ч. 3 ст. 142, ч. 6 ст. 149 та п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) відносяться землі під державними підприємствами (ч.2 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації").
Отже, Черкаська державна обласна адміністрація, як орган державної виконавчої влади, що має повноваження щодо розпорядження земельними ділянками державної власності, має право на звернення до суду про визнання незаконними рішень органів державної влади або місцевого самоврядування, що призвели до порушення її прав як власника майна у процесі реалізації наданих законодавством владних повноважень.
Таким чином, прокурором в позовній заяві обґрунтовано необхідність захисту інтересів держави та правильно визначено особу, уповноважену державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, з огляду на що, висновок суду апеляційної інстанції про скасування ухвали суду першої інстанції та направлення справи до суду першої інстанції для розгляду по суті, колегія суддів визнає правомірним та обгрунтованим.
З огляду на викладене, доводи касаційної скарги не спростовують висновків викладених в оскаржуваній постанові і не можуть бути підставою для її зміни чи скасування, оскільки вона відповідає чинному законодавству України і обставинам справи.
Керуючись ст. 111-5, 111-7, 111-8, 111-9 - 111-13 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні касаційної скарги відмовити.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 20.11.2013 р. у справі № 925/1308/13 залишити без змін.
Головуючий суддя:
Судді:
Н.Г. Ткаченко
Л.Й. Катеринчук
Г.П. Коробенко