ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 березня 2014 року Справа № 908/1802/13
Вищий господарський суду України в складі колегії
Овечкін В.Е. - головуючого, Васищак І.М., Чернов Є.В. за участю представників: Генеральної прокуратури України приватного акціонерного товариства "Фабрика "Динамо" розглянув касаційну скаргу Гудименко Ю.В. Качуренко Ю.Ю. приватного акціонерного товариства "Фабрика "Динамо" на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 22 жовтня 2013 року у справі № 908/1802/13 господарського суду Запорізької області за позовом Прокурора Хортицького району міста Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради до третя особа: приватного акціонерного товариства "Фабрика "Динамо" Головне управління Держземагентства у Запорізькій області про внесення змін до договору оренди землі
В С Т А Н О В И В:
Рішенням господарського суду Запорізької області від 15.07.2013 р. (суддя Зінченко Н.Г.) в позові про внесення змін до п.п. 5, 9 договору оренди землі від 14.11.2006 р., зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.11.2006 р. за № 040626101028 відмовлено.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 22.10.2013 р. (судді: Ушенко Л.В., Богатиря К.В., Дучал Н.М.) рішення господарського суду Запорізької області від 15.07.2013 р. скасовано.
Прийнято нове рішення у даній справі.
Позов Прокурора Хортицького району міста Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Приватного акціонерного товариства "Фабрика "Динамо", м. Запоріжжя, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Головного управління Держземагентства у Запорізькій області, м. Запоріжжя, про внесення змін до п.п. 5, 9 договору оренди землі від 14.11.2006 р., яким передано в оренду земельну ділянку по вул. Жукова, буд. 9 у м.Запоріжжя загальною площею 1,4021 га, укладеного між Запорізькою міською радою та ПрАТ "Фабрика "Динамо", зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.11.2006 р. за № 040626101028 - задовольнити.
Внести зміни до п.п. 5, 9 договору оренди землі від 14.11.2006 р., укладеного між Запорізькою міською радою та ПрАТ "Фабрика "Динамо", зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 22.11.2006 р. за № 040626101028, виклавши їх у наступній редакції:
"п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5453187 грн. 53 коп. (в цінах 2013 року)".
"п.9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 163595 грн. 63 коп. (сто шістдесят три тисячі п'ятсот дев'яносто п'ять гривень, 63 копійки), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".
Дані зміни набирають чинності з моменту набрання законної сили даного рішення суду.
Приватне акціонерне товариство "Фабрика "Динамо" в касаційній скарзі просить постанову апеляційного господарського суду та рішення господарського суду першої інстанції скасувати з підстав порушення норм матеріального та процесуального права, прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Скаржник доводить, що суд неправильно застосував ст. 629 ЦК України, ст.ст. 15, 21 Закону України "Про оренд землі", ст. 288 Податкового кодексу України, так як договір оренди був укладений строком на десять років, орендна плата визначена його умовами, тому відсутні підстави для зобов'язання орендаря сплачувати орендну плату в розмірі іншому, ніж визначено договором.
Вищий господарський суд України вивчивши матеріали справи, розглянувши доводи касаційної скарги, приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
14.11.2006 р., на підставі рішення Запорізької міської ради № 32/35 від 28.07.2006 р., між Запорізькою міською радою (далі - орендодавець) та Закритим акціонерним товариством "Фабрика "Динамо", правонаступником якого є Приватне акціонерне товариство "Фабрика "Динамо" (далі - орендар) був укладений договір оренди землі, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель 22.11.2006 р. вчинено запис за № 040626101028.
Відповідно до п.п 1, 2 договору, орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 1,4021га для розташування фабрики, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Жукова, 9.
Згідно із п. 4 договору, земельна ділянка передається в оренду разом з будівлею фабрики.
Пунктом 5 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1908117,89 грн. в цінах 2006 року.
Договір укладається на 10 років. (п. 8 договору).
Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та в розмірі: 19081,18 грн. за календарний рік в цінах 2006 року (п. 9 договору).
Пунктом 12 договору передбачені підстави для перегляду розміру орендної плати, серед яких, в тому числі, зміна розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляції; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати.
Згідно із п. 32 договору, зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов цього договору спір вирішується у судовому порядку.
Факт передачі земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:06:008:0037) в оренду підтверджується підписаним сторонами актом приймання-передачі від 22.11.2006 р.
16.07.2007 р., на підставі рішень Запорізької міської ради № 17 від 15.06.2001 р. і № 14 від 27.12.2006 р., між сторонами була підписана додаткова угода до договору оренди землі, відповідно до якої, п. 9 договору викладено в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та в розмірі 28621,77 грн., що складає 1,5% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року". Пункт 10 договору викладено в наступні редакції: "Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору чи продовження його дії". Крім того, сторонами були внесені зміни до абзацу 2 п. 12 договору відносно підстав для перегляду розміру орендної плати, який викладений в наступній редакції: "зміни розмірів податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством".
Рішенням № 9 від 18.01.2008 р. "Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради № 14 від 27.12.2006 р. "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі" Запорізькою міською радою було вирішено встановити орендну плату за земельні ділянки у м. Запоріжжя такою, що не може бути меншою трикратного розміру земельного податку і перерахунок орендної плати дійсний з моменту набрання чинності Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік" (107-17) .
03.03.2008 р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 79, яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя; базову вартість 1 кв.м землі - у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р., та значення коефіцієнтів місцерозташування, згідно з додатком 1 до зазначеного рішення, та значення коефіцієнтів впливу локальних факторів, згідно з додатком 2 до зазначеного рішення; впроваджено з 01.03.2008 р. оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки; визнано рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 р. № 17 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя" таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки.
05.03.2008 р., на підставі рішень Запорізької міської ради № 17 від 15.06.2001 р., № 14 від 27.12.2006 р. та № 9 від 18.01.2008 р., сторонами договору оренди землі була підписана додаткова угода, відповідно до якої, п. 9 договору було викладено в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та в розмірі 58846,14 грн., що складає 3 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року".
Рішенням Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 р. було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя з урахуванням нової нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до даного рішення, загальний коефіцієнт функціонального використання земельних ділянок м. Запоріжжя складає " 3".
22.01.2010 р. між ЗАТ "Фабрика "Динамо" (далі - продавець) та ТОВ "Орбіта" (далі - покупець) був укладений договір купівлі-продажу № 1/2010, за умовами п. 1.1 якого, продавець передав у власність продавця недобудовану будівлю виробничого призначення (літера - Б), загальною площею 967,2 кв.м., розташовану за адресою: м. Запоріжжя, вул.Жукова, буд. 9. Зазначене нерухоме майно знаходиться на земельній ділянці загальною площею 0,5 га, що належить продавцеві на умовах оренди згідно договору оренди землі б/н від 14.11.2006 р.
Факт передачі вказаної недобудованої будівлі підтверджується підписаним між ЗАТ "Фабрика "Динамо" та ТОВ "Орбіта" актом приймання передачі від 01.02.2010 р.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 06.10.2010 р. у справі № 10/124/10 за позовом ТОВ НВФ "Орбіта" до ЗАТ "Фабрика Динамо", яке набуло законної сили, було визнано дійсним договір купівлі-продажу об'єкта незавершеного будівництва № 1/2010 від 22.01.2010 р., укладений між ЗАТ "Фабрика "Динамо" та ТОВ "Орбіта" та визнано право власності за ТОВ "Орбіта" на нерухоме майно - фундамент виробничої будівлі літ. Б, загальною площею 967,2 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Жукова, буд. 9.
Доказів державної реєстрації права власності за ТОВ "Орбіта" на вказане нерухоме майно суду не надано.
Предметом спору є внесення змін до п.п. 5, 9 договору оренди землі від 14.11.2006 р., стосовно розміру грошової оцінки землі та розміру орендної плати.
З метою приведення умов договору оренди землі у відповідність до вимог земельного законодавства та положень зазначених вище рішень міської ради № 79 від 03.03.2008р. та № 16 від 27.07.2011 р., 09.10.2012 р. Запорізька міська рада звернулась до ПрАТ "Фабрика "Динамо" з листом № 08-32/02722 від 25.09.2012 р. з пропозицією про внесення змін до п.п. 5, 9 договору оренди землі від 22.11.2006 р., що підтверджується копією фіскального чеку № 2255 від 09.10.2012 р. У випадку прийняття зазначеної пропозиції відповідачу було запропоновано звернутись письмово до Запорізької міської ради з листом про прийняття цієї пропозиції та з метою підписання тексту додаткової угоди до договору оренди землі звернутись особисто до Державного підприємства "Державний Земельний Кадастр" Запорізького виробничого відділу.
До зазначеного листа міської ради додавався розрахунок орендної плати за спірну земельну ділянку.
Відповідач на вказану пропозицію відповіді не надав.
26.04.2013 р. Запорізька міська рада повторно звернулася до ПрАТ "Фабрика "Динамо" з листом № 01/02-21/01098 від 09.04.2013 р. з пропозицією щодо внесення змін до договору оренди землі, що підтверджується копією фіскального чеку № 6380 від 26.04.2013 р. Однак, відповідач на зазначену пропозицію також відповіді не надав, до Запорізької міської ради для укладання додаткової угоди до договору оренди землі не звернувся.
Встановлено, що ПрАТ "Фабрика "Динамо" сплачує орендну плату за договором оренди землі від 22.11.2006 р. у розмірі, що не відповідає вимогам Податкового кодексу України (2755-17) та рішенням Запорізької міської ради від № 79 від 03.03.2008 р. та № 16 від 27.07.2011 р. Відповідні зміни до спірного договору оренди землі не вносились.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Аналогічні положення закріплені в ч. 4 ст. 188 Господарського кодексу України, в якій визначено, що у разі недосягнення сторонами згоди щодо зміни (розірвання) договору заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Таким чином, нормами законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін випадках, встановлених договором або законом.
В договорі оренди (п. 12) передбачені випадки перегляду розміру орендної плати, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляції, визначених законодавством.
Згідно ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною і є обов'язковим платежем, відповідно до Податкового кодексу України (2755-17) .
Зміна розміру орендної плати за користування спірними земельними ділянками пов'язана із змінами в законодавстві щодо розміру орендної плати за землю, затвердженням рішенням Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р. нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земель та ухваленям міською радою рішення № 16 від 27.07.2011 р. щодо розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя.
Згідно із ч. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) , до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, в тому числі, переданих у приватну власність) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.
До виключної компетенції міської ради належить вирішення питань регулювання земельних відносин в межах міста (п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Згідно із ч. 1 ст. 59 зазначеного Закону, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти міської ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч. 1 ст. 79 зазначеного Закону).
Встановлено, що рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р. та № 16 від 27.07.2011 р. не скасовані, не визнані недійсними, а отже, дані рішення є підставою для перегляду розміру орендної плати та внесення змін до договору оренди землі стосовно розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки та розміру орендної плати за її користування з урахуванням змін ставок орендної плати та коефіцієнту, який використовується для розрахунку орендної плати за землю.
Зазначена правова позиція узгоджується із п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 (v0006600-11) "Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", в якому, зокрема, зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Виходячи з викладеного, колегія суддів дійшла висновку про обґрунтованість та законність позовних вимог щодо зміни розміру орендної плати за користування спірною земельною ділянкою відповідно до нової нормативної грошової оцінки орендованої ним земельної ділянки та ставок орендної плати.
Відповідно до ч.2 ст. 111-7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Касаційна інстанція дійшла висновку, що суди попередніх інстанцій при вирішенні даної справи правильно застосували норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини сторін, наведені скаржником доводи в якості підстав для скасування оскаржуваних судових рішень не приймаються, оскільки правильності правових висновків суду не спростовують, зводяться до суб'єктивної інтерпретації норм закону, тому в задоволенні скарги слід відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без зміни.
Виходячи з викладеного, керуючись ст.ст. 107, 108, 111-5, 111-7, 111-8, 111-9, 111-11 ГПК України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В:
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 22.10.2013 р. у справі № 908/1802/13 господарського суду Запорізької області залишити без зміни, а касаційну скаргу - без задоволення.
Головуючий, суддя
судді
В. Овечкін
Є. Чернов
І. Васищак