ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 березня 2014 року Справа № 914/3301/13
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Ткаченко Н.Г. - головуючого, Катеринчук Л.Й., Коробенка Г.П. (доповідач)розглянувши матеріали касаційної скаргипублічного акціонерного товариства "Іскра", м. Львів на постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 09.12.2013р.у справігосподарського суду Львівської областіза позовомПрокурора Шевченківського району м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, м. Львівдопублічного акціонерного товариства "Іскра", м. Львівпро внесення змін у договір оренди земельної ділянки від 30.04.2009р. №Ш-1517 за участю представників сторін:
прокуратури: Козакова І.М. (прокурор Генеральної прокуратури України, посв. від 01.07.2013р. № 018008),
позивача: не з'явився,
відповідача: Морочинський А.М. (представник за дов. від 01/12 від 03.01.2014 р.)
ВСТАНОВИВ:
Прокурор Шевченківського району м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради звернувся до господарського суду Львівської області з позовом до публічного акціонерного товариства "Іскра" про внесення змін у договір оренди земельної ділянки від 30.04.2009 р. №Ш-1517 укладений між Львівською міською радою та ПАТ "Іскра" виклавши п. 5 та п. 9 договору у такій редакції: - п.5. "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 51 277 698,45 грн."; - п.9. "Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 1 538 330,95 грн. в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок № 33214812700007 ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007662, отримувач: міський бюджет Шевченківського району, код платежу 13050200 до 30-го числа місяця наступного за звітним.".
Рішенням господарського суду Львівської області від 01.10.2013 р. у справі № 914/3301/13, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 09.12.2013 р., позов задоволено.
Не погоджуючись з прийнятими рішенням та постановою, ПАТ "Іскра" звернулось з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, мотивуючи скаргу тим, що оскаржувані судові акти прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.
Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів, знаходить необхідним касаційну скаргу залишити без задоволення, враховуючи наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 30.04.2009 р. між Львівською міською радою (Орендодавець) та ВАТ "Іскра" (назву змінено на ПАТ "Іскра") (Орендар) укладено Договір оренди землі (надалі - Договір), відповідно до умов якого Орендодавець на підставі ухвали Львівської міської ради № 899 від 07.06.2007 р. "Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові" та ухвали Львівської міської ради № 2399 від 16.02.2009 р. "Про користування ВАТ "Іскра" земельними ділянками на вул. Заводській, 31 у м. Львові" надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м. Львові на вул. Заводській, 31 для обслуговування виробничо-складських та адміністративних будівель.
Відповідно до п. 2. Договору в оренду передається земельна ділянка, кадастровий № 4610137500:03:003:0019, загальною площею 3,2241 га, у тому числі під забудовою - 1,6939 га, під твердим покриттям - 1,2868 га, під рослинним покривом - 0,2434 га.
Згідно п. 5. Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 14 286 631,92 грн.
Договір укладено на 10 (десять) років до 16 лютого 2019 року (п.8 Договору).
Орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі 428 598,96 грн. в рік, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок № 33214812700007 УДК у Львівській області, МФО 825014, отримувач: місцевий бюджет Шевченківського району, код ЄДРПОУ 22389441, код платежу 13050200 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним (п.9 Договору).
Згідно п. 13. Договору розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України "Про оренду землі" (161-14) та згідно з цим договором у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Даний Договір зареєстровано у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 21.04.2010 р. за № 04:10:436:00026 кн. 04-4.
На виконання умов Договору між сторонами було складено Акт приймання-передачі об'єкта оренди від 30.04.2009 р., за яким Орендодавець на підставі ухвали Львівської міської ради № 899 від 07.06.2007 р. "Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові" та ухвали Львівської міської ради № 2399 від 16.02.2009 року передає, а Орендар приймає в строкове, платне володіння і користування земельну ділянку площею 3,2241 га, яка знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Заводська, 31.
Пунктами 34 та 35 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено виключну компетенцію міської ради щодо вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Господарським судом встановлено, що 18.06.2009 р. Львівською міською радою прийнято ухвалу № 2712 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова". Затверджено нову нормативно грошову оцінку земель міста Львова, яка містить схему оціночних районів міста, коефіцієнти нормативно грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон, коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки. Затверджено середню (базову) вартість за 1 кв.м. земель міста з врахуванням регіональних факторів у розмірі 470,29 грн. Дана ухвала опублікована на офіційному сайті Львівської міської ради, що підтверджується листом від 02.10.13 № 2102-72 департаменту "Адміністрація міського голови", який долучений скаржником до апеляційної скарги.
В матеріалах справи відсутні докази визнання недійсною та скасування зазначеної ухвали Львівської міської ради .
Згідно ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Зазначеним спростовується посилання скаржника на безпідставне врахування місцевим судом положень рішень органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно п. 2.19. постанови Пленуму Вищого Господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (v0006600-11) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братись судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У визначених законом випадках застосовуються ціни, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Згідно з ч.1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за несплату.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (2755-17) ). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Частинами 4 і 5 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) установлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про оплату за землю" (2535-12) , та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Статтями 288.5, 88.5.1. Податкового кодексу України (2755-17) встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не більше 12 % нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до ч.5 ст. 5, п.2 ч.1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Методику розрахунку ставок земельного податку визначено в ст. 7 Закону України "Про плату за землю".
Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст. 18 Закону України "Про оцінку земель".
Згідно зі ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Львівська міська рада зверталась до ПАТ "Іскра" з вимогою-зобов'язанням № 2403-вих-284 від 05.03.2012 р., у якій повідомляла щодо зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та відповідно зміни розміру орендної плати, посилаючись на те, що граничні розміри орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності були змінені, відповіді на що відповідачем не надано.
Згідно з Довідкою управління Держкомзему у м. Львові від 05.09.2012р. № 40/3/630 нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки, яка перебуває в оренді ВАТ "Іскра" на вул. Заводській, 31 у м. Львові для земель промисловості у 2012 році становить 1590,45 грн..
Згідно з проведеним Львівською міською радою розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена для ВАТ "Іскра", розмір орендної плати за земельну ділянку площею - 32241 кв.м., яка знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Заводська, 31, складає на рік - 1 538 330,95 грн., а нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки станом на 05.09.2012 р. становить 51 277 698,45 грн..
За таких обставин, оскільки нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а також те, що в матеріалах справи відсутні докази скасування чи визнання недійсною ухвали Львівської міської ради № 2712, висновок господарського суду першої та апеляційної інстанції про задоволення позову, колегія суддів визнає правомірним та обґрунтованим.
Разом з тим посилання суду попередніх інстанцій на ухвалу Львівської міської ради від 26.07.2012р. № 1675 "Про затвердження Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові" та посилання на п. 15.1 та п.15.8 такого Положення, колегія вважає помилковим, оскільки судом не враховано, що за змістом наведеного Положення, його дія спрямована на вчинення дій по підготовці, організації, проведенні та оформленні купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок лише на період після його прийняття і застережень щодо розповсюдження його дії на договори оренди земельних ділянок, які укладені до його прийняття, це Положення не містить.
Більш того, відповідно до п. 15.7 вказаного Положення, рішення про зміну розміру орендної плати за земельну ділянку приймає міська рада відповідною ухвалою за попереднім погодженням з постійною комісією фінансів та планування бюджету.
Натомість така ухвала про зміну розміру орендної плати за земельну ділянку по раніше укладеному спірному договору оренди землі в матеріалах справи відсутня і факт її існування судом не досліджувався, що наразі не впливає на правильність висновків суду про задоволення позову, оскільки, як зазначалось вище, зміна умов договору за рішенням суду в даному випадку передбачена нормами законодавства та умовами договору.
З огляду на викладене, доводи касаційної скарги не спростовують висновків викладених в оскаржуваному рішенні та постанові і не можуть бути підставою для їх зміни чи скасування, оскільки вони відповідають чинному законодавству України і обставинам справи.
Керуючись ст. 111-5, 111-7, 111-8, 111-9 - 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні касаційної скарги відмовити.
Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 09.12.2013 р. у справі № 914/3301/13 залишити без змін.
Головуючий суддя :
Судді:
Н.Г. Ткаченко
Л.Й. Катеринчук
Г.П. Коробенко