ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2014 року Справа № 28/5005/8647/2012
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :
головуючого судді Ходаківської І.П. (доповідач), суддів Фролової Г.М., Яценко О.В., розглянувши касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Головпостачспецбуд" на постанову від 11.12.2013 Дніпропетровського апеляційного господарського суду у справі № 28/5005/8647/2012 господарського суду Дніпропетровської області за позовом Прокурора Амур-Нижньодніпровського району в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради до третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Головпостачспецбуд" Державна податкова інспекція в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровськапро та за зустрічним позовом до про внесення змін до договору оренди землі (кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:205:0032) Товариства з обмеженою відповідальністю "Головпостачспецбуд" Дніпропетровської міської ради визнання дійсним договору оренди земельної ділянки За участю представників сторін:
Від позивача - не з'явились
Від відповідача - Кургузов Ю.В. - дов. 01.11.12.,
Юрчик С.В. - дов. 10.12.13.
Від 3-ї особи - не з'явились.
Від Генеральної прокуратури - Сіромашенко Р.Л. - посв.
У справі оголошувалась перерва до 27.02.2014.
ВСТАНОВИЛА:
Прокурор Амур-Нижньодніпровського району м. Дніпропетровська звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради про внесення змін до п.п. 2.3 та 4.1 договору оренди земельної ділянки від 02.06.2005, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ЗАТ "Головпостачспецбуд", виклавши їх в такій редакції:
"2.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 28.09.2012 р. становить 3721704 грн. 55 коп.";
"4.1 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі 111651 грн. 14 коп., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України (2755-17) у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".
ТОВ "Головпостачспецбуд", яке є правонаступником ЗАТ "Головпостачспецбуд", звернулось до господарського суду Дніпропетровської області із зустрічною позовною заявою визнання договору від 02.06.2005 укладеного між Дніпропетровською міською радою та ЗАТ "Головпостачспецбуд", дійсним в редакції від 02.06.2005.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 06.11.2012 первісний позов задоволено повністю, в задоволенні зустрічного позову відмовлено.
Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду України від 05.02.2013 рішення господарського суду Дніпропетровської області від 06.11.2012 змінено, викладено резолютивну частину рішення у наступній редакції: "У задоволенні первісного позову відмовити. У задоволенні зустрічного позову відмовити."
Постановою Вищого господарського суду України від 09.04.2013 скасовано рішення господарського суду Дніпропетровської області від 06.11.2012 в частині задоволення первісного позову та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 05.02.2013 в частині відмови в задоволенні первісного позову. В цій частині справу направлено на новий розгляд до господарського суду Дніпропетровської області. В решті рішення господарського суду Дніпропетровської області від 06.11.2012 та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 05.02.2013 залишено без змін.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 18.07.2013 (суддя Ліпинський О.В.) позов задоволений. Внесено зміни до п.п 2.3 та 4.1 договору оренди земельної ділянки від 02.06.2005, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ЗАТ "Головпостачспецбуд", з викладенням їх в такій редакції:
"2.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 28.09.2012 р. становить 3 721 704 грн. 55 коп."
"4.1 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі 11 1651 грн. 14 коп., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України (2755-17) у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".
Постановою колегії суддів Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 11.12.2013 у складі: Березкіної О.В., Іванова О.Г., Подобєда І.М. рішення господарського суду першої інстанції залишено без змін.
ТОВ "Головпостачспецбуд" у касаційній скарзі просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, положень Цивільного кодексу України (435-15) , Господарського кодексу України (436-15) , Закону України "Про оренду землі" (161-14) .
Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 02.06.2005 між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та ЗАТ "Головпостачспецбуд" (орендар) укладений договір оренди землі. Договір посвідчений нотаріально та зареєстрований в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040510400699 від 11.08.2005.
Відповідно до п. 1.1 договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вул. Лісопильна, 10 і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:01:205:0032.
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 20.04.2005 № 276/26 (п. 1.3. Договору).
Договір укладено строком на п'ятнадцять років (п. 3.1. Договору).
Згідно п. 2.3 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 113 239 грн. 74 коп.
Пунктом 4.1 договору передбачено, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі у розмірі 1 (%) відсотка від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку.
Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація провадяться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадку передбачених законом України (п. 4.2. Договору).
В зв'язку з набранням 1 січня 2011 року чинності Податковим кодексом України (2755-17) , Дніпропетровською міською радою прийнято рішення від 02.02.2011 № 216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства", яким визначено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України (2755-17) , незалежно від мети використання (пункт 1 рішення).
Пропозиція міського голови щодо приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог Податкового кодексу України (2755-17) та рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011 № 216/8 була опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета "Наше Місто від 22.02.2011 № 26 (3306) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення відповідачу необхідно було у двотижневий строк, з моменту опублікування повідомлення (до 08.03.2011) звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору. У строк, визначений повідомленням, відповідач відповіді на вказану вимогу не надав, додатковий договір не підписав.
В зв'язку з викладеним, прокурор звернувся до господарського суду з даним позовом.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ Податкового кодексу України (2755-17) ; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст.288.5-288.5.2 Розділу ХІІІ Податкового кодексу України (2755-17) ).
Відповідно до статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ч.1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до п.2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (v0006600-11) , статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).
Господарськими судами встановлено, що пунктом 4.7 договору від 02.06.2005 сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі внаслідок інфляції, в інших випадках, передбачених законом.
З огляду на те, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, враховуючи, що сторонами у договорі оренди землі від 02.06.2005 передбачена можливість перегляду орендної плати на вимогу однієї із сторін, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, зміна ставок орендної плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, міська рада має право в межах своєї компетенції розпоряджатися землями територіальної громади.
Згідно ч.1 ст. 59, ч.1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Як зазначено судами, на підставі ст. 288 Податкового кодексу України 02.02.2011 Дніпропетровською міської радою було прийнято рішення № 216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства", згідно якого встановлено розміри орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України (2755-17) , незалежно від мети використання. Матеріали справи не містять доказів на підтвердження зміни або визнання недійсним у судовому порядку вказаного рішення, а тому, в силу приписів ст. 144 Конституції України, ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування", воно є обов'язковим для виконання на відповідній території.
Що стосується посилання касатора на те, що рішення № 216/8 від 02.02.2011 Дніпропетровської міської ради стосується тільки договорів, які були укладені після 01.01.2011, воно не приймається до уваги, оскільки п.1 рішення ради встановлено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України (2755-17) , незалежно від мети використання і в цьому пункті не зазначено, що він стосується тільки тих договорів, які були укладені після 01.01.2011.
З огляду на викладене, суди обгрунтовано дійшли висновку про задоволення позовних вимог.
З урахуванням наведеного, постанова апеляційної інстанції, якою залишено без змін рішення господарського суду першої інстанції про задоволення позову, відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без змін.
Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України
ПОСТАНОВИЛА:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Головпостачспецбуд" залишити без задоволення.
Постанову від 11.12.2013 Дніпропетровського апеляційного господарського суду у справі № 28/5005/8647/2012 господарського суду Дніпропетровської області залишити без змін.
Головуючий суддя
Судді
І. Ходаківська
Г. Фролова
О. Яценко