ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2014 року Справа № 917/1474/13
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :
головуючого судді Ходаківської І.П. (доповідач), суддів Фролової Г.М., Яценко О.В., розглянувши касаційну скаргу ФОП ОСОБА_4 на постанову від 05.12.2013 Харківського апеляційного господарського судуу справі № 917/1474/13 господарського суду Полтавської області за позовом ФОП ОСОБА_4 до Комсомольської міської ради про визнання недійсним рішення За участю представників сторін:
Від позивача - ОСОБА_5 (угода від. 14.06.13)
Від відповідача - не з'явились
ВСТАНОВИЛА:
Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 звернувся до господарського суду Полтавської області з позовом до Комсомольської міської ради про визнання частково недійсним пункту 1 рішення Комсомольської міської ради Полтавської області від 19.03.2013, посилаючись на порушення відповідачем вимог чинного законодавства при визначенні розміру орендної плати без застосування понижуючого коефіцієнта на період будівництва.
Рішенням господарського суду Полтавської області від 07.10.2013 (суддя Кульбако М.М.) позов задоволено, визнано недійсним положення пункту 1 рішення Комсомольської міської ради від 19.03.2013 "Про поновлення дії договору оренди землі фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4 площею 0,0372 га в частині встановлення орендної плати без застосування понижуючого коефіцієнта на період будівництва".
Постановою колегії суддів Харківського апеляційного господарського суду від 05.12.2013 у складі: Сіверін В.І., Терещенко О.І., Медуниця О.Є. рішення господарського суду першої інстанції скасовано, в позові відмовлено.
ФОП ОСОБА_4 у касаційній скарзі просить постанову апеляційної інстанції скасувати, рішення господарського суду першої інстанції залишити без змін. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням апеляційним господарським судом норм чинного законодавства, зокрема, положень земельного законодавства.
Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 12.03.2008 на підставі рішення Комсомольської міської ради від 20.12.2007, між Комсомольською міською радою та ФОП ОСОБА_4 укладений договір оренди землі № 31/08, за умовами якого Комсомольська міська рада (орендодавець) надає, а ФОП ОСОБА_4 (орендар) приймає у строкове платне користування земельну ділянку, що розташована в районі міського парку по АДРЕСА_1 площею 0,0372 га (кадастровий № 310200000:50:027:0274) для розташування дитячого кафе з літнім майданчиком.
Згідно відмітки на останньому аркуші договору, він зареєстрований у Комсомольському міському відділі Полтавської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах".
В подальшому, на підставі рішень Комсомольської міської ради, між сторонами укладались додаткові угоди про поновлення дії та внесення змін до зазначеного договору. В матеріалах справи наявні: № 1/10 від 19.03.2010, де п.9 викладений в такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі, що складає на період будівництва 1 410 грн. 74 коп. та після завершення будівництва 7 053 грн. 68 коп. на рік"; № 2/12 від 24.02.2012, де п.9 викладений в такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 7% від нормативної грошової оцінки землі, що складає на період будівництва 3 291 грн.72 коп. на рік"
Рішенням Комсомольської міської ради від 19.03.2013 "Про поновлення дії договору оренди землі ФОП ОСОБА_4 площею 0,0372 га", Комсомольська міська рада вирішила поновити дію договору оренди землі ФОП ОСОБА_4 на земельну ділянку по АДРЕСА_1 в районі міського парку площею 0,0372 га для розташування дитячого кафе з літнім майданчиком на строк до 01.03.2014. Встановлено орендну плату за земельну ділянку в розмірі 7% від її нормативно-грошової оцінки без застосування понижуючого коефіцієнта на період будівництва.
На підставі даного рішення 08.04.2013 між позивачем та відповідачем було укладено Додаткову угоду № 3/13 від 08.04.2013 до договору оренди землі № 31/08 від 12.03.2008, якою сторони визначили строк дії договору та визначили розмір орендної плати в розмірі 7% від її нормативно-грошової оцінки без застосування понижуючого коефіцієнта на період будівництва.
Не погоджуючись з рішенням орендодавця в частині порядку визначення розміру орендної плати без застосування понижуючого коефіцієнта на період будівництва, ФОП ОСОБА_4 звернувся до суду з даним позовом.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно ст. 21 вищенаведеного Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до підпунктів 14.1.136 та 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності та є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Статтею 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII ПКУ (2755-17) , а у разі, якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначені Законом України від 11.12.2003 N 1378-IV "Про оцінку земель" (1378-15) (із змінами та доповненнями).
Відповідно до абзацу 5 статті 5 вказаного закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно статей 13, 18 Закону України "Про оцінку землі", обов'язковим є проведення нормативно грошової оцінки земель у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності і нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Постановою КМУ від 23.03.1995 р. № 213 (213-95-п) затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, відповідно до якої нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 p. N 18/15/21/11 ( зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за N 388/12262 (z0388-06) ), затверджений Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який розроблено у відповідності до Земельного кодексу України (2768-14) , Закону України "Про оцінку земель" (1378-15) , Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.95 N 213 (213-95-п) .
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (далі - Кф), враховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, та становить: - для категорії земель за функцією використання - землі житлової забудови (склад категорії земель - землі індивідуального житлового будівництва і господарських будівель, землі малоповерхової і багатоповерхової не садибної забудови, землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами) Кф = 1,0 ; землі промисловості Кф - 1,2; землі комерційного використання Кф = 2,5; інші землі, до яких за функцією використання віднесено землі, зайняті поточним будівництвом та землі, відведені під майбутнє будівництво Кф = 0,5.
Додаток №1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів містить таку категорію земель за функцією використання як землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво із значенням коефіцієнта Кф 0,5.
Пунктом 2.4. рішення Комсомольської міської ради від 19.03.2013 року ФОП ОСОБА_4 зобов'язано виконати організацію будівельного майданчика, що свідчить про використання земельної ділянки для будівництва. Про те саме свідчать і додаткові угоди № 1/10 від 19.03.2010, № 24.02.2012
Згідно Акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 26.03.2013 та Довідки, наданої виконавчим комітетом Комсомольської міської ради № 6/12/5-13 від 17.01.2013 будівництво не завершено, об'єкт в експлуатацію не здано.
Враховуючи викладене, висновки апеляційної інстанції про неможливість застосування, в даному випадку, коефіцієнту функціонального використання 0,5 протирічать матеріалам справи, а тому постанова апеляційної інстанції не відповідає нормам чинного законодавства і підлягає скасуванню.
Рішення господарського суду про задоволення позову та визнання частково недійсним пункту 1 рішення Комсомольської міської ради Полтавської області від 19.03.2013, в зв'язку з порушення відповідачем вимог чинного законодавства при визначенні розміру орендної плати без застосування понижуючого коефіцієнта на період будівництва, є правомірним і має бути залишене без змін.
Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-10, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України
ПОСТАНОВИЛА:
Касаційну скаргу ФОП ОСОБА_4 задовольнити.
Постанову від 05.12.2013 Харківського апеляційного господарського суду у справі № 917/1474/13 господарського суду Полтавської області скасувати.
Рішення від 07.10.2013 господарського суду Полтавської області у справі № 917/1474/13 залишити без змін.
Витрати по судовому збору віднести на відповідача.
Доручити господарському суду Полтавської області видати наказ.
Головуючий суддя
Судді
І. Ходаківська
Г. Фролова
О. Яценко