ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 лютого 2014 року Справа № 910/7411/13
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді Корсака В.А., суддів Данилової М.В. (доповідача), Данилової Т.Б. за участю представників: позивача Романов Р.О. (посв. № 014714 від 21.01.2013 р.) відповідача-1 відповідача-2 не з'явився (про час та місце засідання суду повідомлено належним чином) Маленко О.М. (дов. № 07 від 11.02.2014 р.) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АСТЕРІС" на постанову Київського апеляційного господарського суду від 28.11.2013 р. у справі № 910/7411/13 господарського суду міста Києва за позовом Першого заступника прокурора міста Києва до 1. Київської міської ради; 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "АСТЕРІС" про визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради від 20.09.2012 р. № 116/8400 (ra-116023-12) "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "АСТЕРІС" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування адміністративно-готельно-житлового комплексу будівель і споруд з апартаментами, вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського та торговельного призначення, з підземними та надземними паркінгами зі знесенням існуючих будівель та споруд на вул. Щекавицькій, 46 у Подільському районі м. Києва"
В С Т А Н О В И В :
Перший заступник прокурора міста Києва в інтересах держави звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради та товариства з обмеженою відповідальністю "АСТЕРІС" про визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради № 116/8400 від 20.09.2012 р. (ra-116023-12) "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "АСТЕРІС" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування адміністративно-готельно-житлового комплексу будівель і споруд з апартаментами, вбудованими та прибудованими приміщеннями громадського і торговельного призначення, з підземним і наземним паркінгами за знесенням існуючих будівель та споруд на вул. Щекавицькій, 46 у Подільському районі м. Києва".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване рішення було прийнято Київською міською радою з порушенням вимог діючого законодавства, зокрема, статті 123 Земельного кодексу України, стаття 5 Закону України "Про основи містобудування", статей 2, 3, 18, 26 Закону України "Про планування і забудову територій".
Рішенням господарського суду міста Києва від 11.06.2013 р. у справі № 910/7411/13 (суддя Станік С.Р.), яке залишено без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 28.11.2013 р. (колегія суддів: головуючий Зубець Л.П., судді Новікова М.М., Мартюк А.І.), позов задоволено. Визнано незаконним та скасовано рішення Київської міської ради № 116/8400 від 20.09.2012 р. (ra-116023-12) "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "АСТЕРІС" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування адміністративно-готельно-житлового комплексу будівель і споруд з апартаментами, вбудованими та прибудованими приміщеннями громадського і торговельного призначення, з підземним і наземним паркінгами за знесенням існуючих будівель та споруд на вул. Щекавицькій, 46 у Подільському районі м. Києва".
ТОВ "Астеріс" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить рішення господарського суду міста Києва від 11.06.2013 р. та постанову Київського апеляційного господарського суду від 28.11.2013 р. скасувати, та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні прокурора та представника ТОВ "АСТЕРІС", перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до пункту 12 перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) визначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Згідно частини 5 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
За статтею 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Отже, за відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 20.09.2012 р. Київською міською радою прийнято рішення № 116/8400 "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "АСТЕРІС" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування адміністративно-готельно-житлового комплексу будівель і споруд з апартаментами, вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського та торговельного призначення, з підземними та наземними паркінгами зі знесенням існуючих будівель та споруд на вул. Щекавицькій, 46 у Подільському районі м. Києва", яким вирішено:
- затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "АСТЕРІС" для будівництва, експлуатації та обслуговування адміністративно-готельно-житлового комплексу будівель і споруд з апартаментами, вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського та торговельного призначення, з підземними та наземними паркінгами зі знесенням існуючих будівель та споруд на вул. Щекавицькій, 46 у Подільському районі м. Києва;
- передати ТОВ "АСТЕРІС", за умови виконання пункту 3 цього рішення, в довгострокову оренду на 25 років земельну ділянку площею 1,08 га для будівництва, експлуатації та обслуговування адміністративно-готельно-житлового комплексу будівель і споруд з апартаментами, вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського та торговельного призначення, з підземними та наземними паркінгами зі знесенням існуючих будівель та споруд на вул. Щекавицькій, 46 у Подільському районі м. Києва у зв'язку з переходом права власності на майно (договір купівлі-продажу від 17.07.2009 р. № 1432, акт приймання-передачі нежилих приміщень від 03.08.2009 р.) за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування;
- товариству з обмеженою відповідальністю "АСТЕРІС": виконувати обов'язки землекористувача відповідно до вимог статті 96 Земельного кодексу України; у місячний термін звернутися до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) із клопотанням щодо організації робіт по винесенню меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) та виготовленню документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою; виконати вимоги, викладені в листах Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 09.08.2010 р. № 19-9633, Київської міської санепідемстанції від 05.10.2010 р. № 7224, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві від 19.11.2010 р. № 05-08/574, Головного управління охорони культурної спадщини від 02.07.2010 р. № 4815, Державної служби з питань національної культурної спадщини від 23.02.2011 р. № 22-442/35, Головного управління Держкомзему у місті Києві від 14.04.2011 р. № 1513 та Головного управління земельних ресурсів від 03.04.2012 р. № 05-8237; забезпечити вільний доступ для прокладання нових, ремонту та експлуатації існуючих інженерних мереж і споруд, що знаходяться в межах земельної ділянки; питання майнових відносин вирішувати в установленому порядку; проектом будівництва передбачити місця постійного зберігання автотранспорту (крім відкритих автостоянок) із кількістю машиномісць відповідно до державних будівельних норм; питання пайової участі вирішити до початку будівництва відповідно до рішення Київської міської ради від 29.12.2011 р. № 1100/7336 (ra1100023-11) "Про бюджет міста Києва на 2012 рік";
- попередити землекористувача, що використання землі не за цільовим призначенням тягне за собою припинення права користування нею відповідно до вимог статей 141, 143 Земельного кодексу України.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, прокурор посилається на те, що вказане рішення Київської міської ради було прийнято з порушенням вимог законодавства, зокрема, Земельного кодексу України (2768-14) , Законів України "Про основи містобудування" (2780-12) та "Про планування і забудову територій" (1699-14) , а тому вказане рішення має бути визнано незаконним та скасовано в судовому порядку.
Відповідно до пунктів "а"-"в" частини 1 статті 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин на їх території, зокрема, належить: розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Статтею 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою. Постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26.05.2004 р. (677-2004-п) , чинною на час прийняття оспорюваного рішення, затверджено Порядок розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, відповідно до пунктів 2, 9 - 11 якого проект відведення земельної ділянки розробляється у разі: зміни цільового призначення земельної ділянки відповідно до закону; надання, передачі земельної ділянки, вилучення (викупу), відчуження земельної ділянки (її частини), межі якої не встановлено в натурі (на місцевості). Розроблений проект відведення земельної ділянки виконавець подає у випадках, установлених статтями 118 і 123 Земельного кодексу України, на погодження відповідній комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, за місцем розташування земельної ділянки. В інших випадках проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, крім викупу земельних ділянок (їх частин) з підстав, що допускають можливість їх примусового відчуження з мотивів суспільної необхідності, відповідними органами земельних ресурсів, містобудування і архітектури, охорони культурної спадщини, санітарно-епідеміологічної служби, природоохоронним органом. У разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок (їх частин) лісогосподарського призначення чи водного фонду, земельних ділянок для цілей, пов'язаних з розробкою корисних копалин, проект також погоджується з відповідними органами лісового господарства, водного господарства, державного гірничого нагляду. Зазначені органи розглядають проекти відведення земельних ділянок протягом трьох тижнів з дня надходження та видають у межах своїх повноважень висновки про їх погодження або мотивовану відмову. Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства. Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.
За висновком № 10-1329-В від 09.08.2010 р. Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища відповідно до Генерального плану міста, затвердженого рішенням Київради № 370/1804 від 28.03.2002 р. (ra0370023-02) , територія (відведена ТОВ "АСТЕРІС" земельна ділянка) за функціональним призначенням належить до території громадських будівель і споруд; зона охорони пам'яток: зона регулювання забудови II категорії. Головним управлінням було визначено містобудівні обмеження та умови землекористування, які мають бути визначені для даної земельної ділянки в проекті землеустрою згідно з чинним містобудівним законодавством, відповідним нормам та правилами, зокрема: отримання згоди Подільської районної в м. Києві державної адміністрації; отримання довідки КО "Центр містобудування та архітектури"; при підготовці правовстановлюючих документів на земельну ділянку, межі ділянки необхідно уточнити містобудівним обґрунтуванням, розробленим і погодженим у встановленому порядку, з урахуванням статті 42 Земельного кодексу України щодо існуючої забудови. Також у висновку було зазначено про те, що при невиконанні зазначених вище умов, чинність даного висновку втрачає свою дію.
Статтею 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", в редакції, чинний на час прийняття оспорюваного рішення, передбачено, що громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється.
Згідно статті 5 Закону України "Про основи містобудування", в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного рішення ради, при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені: розробка містобудівної документації, проектів конкретних об'єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил; розміщення і будівництво об'єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об'єктів; раціональне використання земель та територій для містобудівних потреб, підвищення ефективності забудови та іншого використання земельних ділянок; охорона культурної спадщини, збереження традиційного характеру середовища населених пунктів; урахування державних та громадських інтересів при плануванні та забудові територій; урахування законних інтересів та вимог власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва; інформування через засоби масової інформації громадян про плани перспективного розвитку територій і населених пунктів, розміщення важливих містобудівних об'єктів; участь громадян, об'єднань громадян в обговоренні містобудівної документації, проектів окремих об'єктів і внесення відповідних пропозицій до державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій; захист прав громадян та громадських організацій згідно із законодавством.
Відповідно до статті 25 Закону України "Про архітектурну діяльність" громадяни та громадські організації, які не беруть безпосередньої участі у створенні об'єктів архітектури, мають право: одержувати в органах влади інформацію щодо підготовки і прийняття рішень з планування, забудови та реконструкції населених пунктів, окремих територій і конкретних об'єктів архітектури, додержання при цьому вимог законодавства про збереження пам'яток історії та культури, довкілля; брати участь в обговоренні архітектурних рішень проектів у встановленому порядку; захищати свої інтереси під час проектування і будівництва нових та експлуатації існуючих об'єктів архітектури відповідно до законодавства. Порядок громадського обговорення містобудівної документації та проектів будівництва, а також порядок урахування в них пропозицій громадськості визначаються законом.
Як встановлено судами, з проекту землеустрою ТОВ "АСТЕРІС" вбачається, що останній не містить затвердженого містобудівного обґрунтування, його затвердження та проведення громадських обговорень з питань забудови земельної ділянки за вказаною адресою, відсутні відомості відносно обмежень у здійсненні господарської діяльності, в тому числі, проведенні будівельних робіт на запроектованій до відведення земельній ділянці, що є порушенням норм статей 1, 3, 10, 12, 19 Закону України "Про планування і забудову територій", статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", статей 17, 18, 21 Закону України "Про основи містобудування", Правил забудови міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради № 11/2587 від 27.01.2005 р. (ra0011023-05)
Крім того, згода Подільської районної державної адміністрації у м. Києві на розробку проекту землеустрою відсутня.
Відповідно до пункту 10 висновку Київської міської санепідемстанції № 1653 від 04.10.2010 р. відведення спірної земельної ділянки можливе за умови внесення змін до Генерального плану розвитку міста Києва та переведення спірної земельної ділянки до відповідної категорії земель у встановленому законом порядку.
За висновком Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві № 05/1006 від 19.11.2010 р. про погодження проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки ТОВ "АСТЕРІС" вказаний проект погоджено за умови виконання вимог, зазначених в пунктах 18.1-18.3 даного висновку, згідно яких передбачалось, зокрема, проведення комплексної державної експертизи проекту відведення в Київській міській службі "Київдержекспертиза", а також з метою врахування громадських інтересів при розробці проектної документації, оголосити заяву про екологічні наслідки діяльності в засобах масової інформації; територію використовувати без змін цільового призначення.
Натомість, судами встановлено, що матеріали проекту землеустрою ТОВ "АСТЕРІС" не містять доказів інформування громадськості щодо вказаних питань, що свідчить про неврахування громадських інтересів при прийнятті оспорюваного рішення Київською міською радою та порушення норм статей 5, 18 Закону України "Про основи містобудування", статті 25 Закону України "Про архітектурну діяльність".
Крім того, відповідно до вимог статті 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам'яток та інших об'єктів, що становлять культурну цінність.
До складу земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам'ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби. Землі історико-культурного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель історико-культурного призначення встановлюється законом, зокрема, статей 53, 54 Земельного кодексу України.
Відповідно до статті 150 Земельного кодексу України землі історико-культурного призначення відносяться до категорії особливо цінних земель, вилучення зазначеної категорії земель для несільськогосподарських потреб не допускається, за винятком випадків, визначених частиною другою цієї статті. Земельні ділянки особливо цінних земель, що перебувають у державній або комунальній власності, можуть вилучатися за постановою Кабінету Міністрів України, або за рішенням відповідної ради, за умови що вказане питання узгоджене з Верховною радою України.
Судами встановлено, що відведена ТОВ "АСТЕРІС" земельна ділянка розташована по вул. Щекавицькій, 46 у Подільському районі м. Києва відноситься до земель історико-культурного призначення.
Так, за листом Головного управління охорони культурної спадщини в своєму листі № 4815 від 02.07.2010 р. спірна земельна ділянка розташована в межах історичного ареалу міста, на території Державного історико-архітектурного заповідника "Стародавній Київ" (постанова Ради Міністрів УРСР № 183 від 18.05.1987 р. (183-87-п) , рішення Київського міськвиконкому № 976 від 10.10.1988 р., розпорядження Київської міськдержадміністрації № 979 від 17.05.2002 р. (ra0979017-02) , постанова Кабінету Міністрів України № 928 від 03.09.2009 р. (928-2009-п) ), в межах архітектурної зони та археологічної охоронної зони, в зоні регулювання забудови першої категорії.
Крім того, земельна ділянка розташована на території пам'ятки історії та ландшафту Київських гір долини р. Дніпра.
Наказом Міністерства культури і туризму № 58/0/0/16-10 від 03.02.2010 р. (охоронний № 2600189) історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпро включено до Державного реєстру нерухомих пам'яток України, як пам'ятку ландшафту місцевого значення.
Поряд з цим, за змістом вказаного листа, проект землеустрою ТОВ "АСТЕРІС" Головним управлінням охорони культурної спадщини не розглядався.
Листом № 22-442/35 від 23.02.2011 р. Державна служба з питань національної культурної спадщини погодила проект землеустрою ТОВ "АСТЕРІС", проте зазначила, що запроектована до відведення земельна ділянка розташовується в історичному ареалі міста, тому ремонт та реконструкцію будівель необхідно здійснювати за проектною документацією, розробленою на підставі історико-містобудівного обґрунтування та погодженою в порядку, визначеному законодавством та державними нормами, в тому числі з центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини.
Крім того, питання відведення спірної земельної ділянки, яка відноситься до земель історико-культурного призначення, потребувало погодження Верховною радою України, однак, такого погодження здійснено не було.
Відповідно до статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
В порушення наведеної норми при розробці проекту землеустрою, його затвердженні та наданні в оренду спірної земельної ділянки, питання щодо зміни цільового призначення земель історико-культурного призначення, за рахунок яких ділянку надано в користування, Київською міською радою не вирішено.
Таким чином, ТОВ "АСТЕРІС" не виконано вимоги, викладені у висновках Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища № 19-9633 від 09.08.2010 р., Київської міської санепідемстанції № 7224 від 05.10.2010 р., Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві № 05-08/574 від 19.11.2010 р., Головного управління охорони культурної спадщини № 4815 від 02.07.2010 р., Державної служби з питань національної культурної спадщини № 22-442/35 від 23.02.2011 р.
Висновком комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою № 0612 від 04.04.2012 р. погоджено проект землеустрою ТОВ "АСТЕРІС" з урахуванням вимог, викладених у вищевказаних висновках (листах) служб, які є невід'ємною частиною цього висновку.
Відповідно до статті 186-1 Земельного кодексу України для розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, в районах та містах обласного значення, містах Києві та Севастополі функціонують постійно діючі комісії. До повноважень Комісії належить забезпечення погодження документації із землеустрою відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. До складу Комісії входять уповноважені представники районного (міського) органу земельних ресурсів, містобудування та архітектури, природоохоронного та санітарно-епідеміологічного органу, органу охорони культурної спадщини. Документація із землеустрою, погоджена Комісією, вважається такою, що погоджена органами, представники яких входять до її складу.
Між тим, судами встановлено, що у зв'язку з невиконанням ТОВ "АСТЕРІС" вимог, викладених у вказаних листах, висновок комісії про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування адміністративно-готельно-житлового комплексу будівель і споруд з апартаментами, вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського та торговельного призначення, з підземними та наземними паркінгами зі знесенням існуючих будівель та споруд на вул. Щекавицькій, 46 у Подільському районі м. Києва втрачає свою чинність.
За вимогами статей 9, 35 Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" якого обов'язковій державній експертизі, зокрема, підлягають: проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів; проекти землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань; технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу. Результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією. Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.
Згідно з висновком № 186-11 від 26.04.2011 р. проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "АСТЕРІС" пройшов державну експертизу землевпорядної документації, але його було направлено на доопрацювання у зв'язку з зауваженнями.
Так, в пункті 10 вказаного висновку зазначено, що в матеріалах проекту землеустрою містяться суперечливі дані стосовно об'єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці, необхідно їх уточнити та привести у відповідність. Окрім того, висновком Державної служби з питань національної спадщини не визначено можливості знесення існуючих будівель і споруд, як це передбачено проектом землеустрою.
Між тим, судами обґрунтовано зазначено, що в матеріалах проекту землеустрою відсутні документи, які б підтверджували врахування вимог висновку державної експертизи землевпорядної документації, хоча відповідна відмітка "Зауваження враховано. Оцінка "позитивно" міститься на проекті землеустрою.
Також судами встановлено, що Київською міською радою не приймалось рішення про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що суперечить положенням пункту 3 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26.05.2004 р. (677-2004-п)
Київською міською радою не прийнято рішення про затвердження містобудівного обґрунтування ТОВ "АСТЕРІС" про внесення змін до містобудівної документації.
Зміни до Генерального плану розвитку міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради № 370/1804 від 28.03.2002 р., внесені не були, що є порушенням статей 3, 10, 20 Закону України "Про планування і забудову територій" (1699-14) (чинного на час розробки проекту землеустрою ТОВ "АСТЕРІС"), статей 17, 20, 21 Закону України "Про основи містобудування", Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (3038-17) та пункту 2.1.1 Правил забудови міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради № 11/2587 від 27.01.2005 р. (ra0011023-05)
Враховуючи зазначені обставини, суд касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що рішення Київської міської ради №116/8400 від 20.09.2012 р. (ra-116023-12) "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "АСТЕРІС" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування адміністративно-готельно-житлового комплексу будівель і споруд з апартаментами, вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського та торговельного призначення, з підземними та наземними паркінгами зі знесенням існуючих будівель та споруд на вул. Щекавицькій, 46 у Подільському районі м. Києва" прийнято з порушенням вимог чинного законодавства.
Відповідно до частини 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
З огляду на викладене, місцевий та апеляційний господарські суди дійшли обґрунтованого висновку про підставність заявленого позову про визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради № 116/8400 від 20.09.2012 р. (ra-116023-12) "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "АСТЕРІС" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування адміністративно-готельно-житлового комплексу будівель і споруд з апартаментами, вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського та торговельного призначення, з підземними та наземними паркінгами зі знесенням існуючих будівель та споруд на вул. Щекавицькій, 46 у Подільському районі м. Києва".
Відповідно до статті 111-7 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Доводи ТОВ "АСТЕРІС", викладені у касаційній скарзі, судова колегія вважає непереконливими та такими, що зводяться до переоцінки доказів у справі, та спростовуються встановленими обставинами та наявними доказами.
Таким чином, враховуючи встановлені обставини справи та досліджені докази, судова колегія вважає прийняті у справі рішення та постанову першої та апеляційної інстанції такою, що відповідає нормам матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим підстав для її зміни чи скасування не вбачається.
Керуючись пунктом 1 статті 111-9, статтями 111-5, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "АСТЕРІС" залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 28.11.2013 р. у справі № 910/7411/13 господарського суду міста Києва залишити без змін.
Головуючий суддя В. Корсак Судді: М. Данилова Т. Данилова