ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
03.06.09 Справа № 22/168
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs5068619) )
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого-судді Мельник Г.І.
суддів: Новосад Д.Ф.
Михалюк О.В.
розглянувши апеляційні скарги Дочірньої компанії "Газ України"НАК "Нафтогаз України", м. Київ за вих. № 31/10-3082 від 03.04.2009 року та
Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області, м. Львів за вих. № 09-01-15/В-82587 від 01.04.2009 року
на ухвалу господарського суду Львівської області від 17.03.2009 року
за скаргою Комунального підприємства "Червоноградтеплокомуненерго", м. Червоноград
на дії Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління
юстиції у Львівській області, м. Львів
у справі № 22/168
за позовом: Дочірньої компанії "Газ України"Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", м. Київ
до відповідача: Комунального підприємства "Червоноградтеплокомуненерго", м. Червоноград
про стягнення 8 407 980,77 грн.,
За участю представників:
від позивача: Працьовита С.М. –головний юрисконсульт (довіреність № 228/10 від 31.12.2008 року);
від відповідача: Дмуховський С.М. –директор,
Войцехівський Р.М. –юрисконсульт (довіреність № 1588 від 22.10.2008 року);
від ДВС: Кеда М.В. –державний виконавець (довіреність № 09-01-15/В-8/ від 02.06.2009 р.),
В С Т А Н О В И В:
Ухвалою господарського суду Львівської області (суддя М. Желік) від 17.03.2009 року у справі № 22/168 скаргу Комунального підприємства "Червоноградтеплокомуненерго", м. Червоноград до Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області на дії органу Державної виконавчої служби задоволено повністю; визнано дії посадових осіб Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області по виконанню наказу господарського суду Львівської області від 16.08.2008 року у справі № 22/168 незаконними; скасовано постанову про відкриття виконавчого провадження від 03.02.2009 року, винесену старшим державним виконавцем Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області в частині:
- п. 2 боржнику добровільно виконати рішення суду в строк до 10.02.2009 року;
- п. 3 при невиконанні рішення в наданий для добровільного виконання строк виконати його в примусовому порядку зі стягненням з боржника виконавчого збору та витрат, пов’язаних з провадженням виконавчих дій;
- п. 4 накласти арешт на майно, що належить Комунальному підприємству "Червоноград-теплокомуненерго"за адресою: 80100, м. Червоноград, вул. Промислова, 1 у межах суми звернення стягнення: 8 433 598,77 грн.;
- п. 5 заборонити здійснювати відчуження будь-якого майна, яке належить боржнику лише в межах суми боргу. Арешт накласти з моменту надходження постанови; а також зобов’язано посадових осіб Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області зупинити виконавче провадження по виконанню наказу господарського суду Львівської області від 16.08.2008 року у справі № 22/168 на підставі п. 15 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження".
Позивач –Дочірня компанія "Газ України"НАК "Нафтогаз України"з винесеною ухвалою не погодився, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати дану ухвалу та відмовити Комунальному підприємству "Червоноградтеплокомуненерго"у задоволенні скарги на дії Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області, оскільки вважає оскаржувану ухвалу такою, що винесена з грубим порушенням норм матеріального та процесуального права. Свої вимоги скаржник аргументує, зокрема тим, що державним виконавцем в якості забезпечення виконання рішення суду відповідно до ч. 6 ст. 24 Закону України "Про виконавче провадження"правомірно накладено арешт на майно боржника та оголошено заборону на його відчуження. Покликається також на те, що арешт на майно відповідача було накладено до зупинення виконавчого провадження в межах повноважень, наданих законом державному виконавцю, а тому вважає, що такий арешт в силу ч. 4 ст. 36 Закону України "Про виконавче провадження"не знімається. Посилається на те, що всі дії державного виконавця по виконанню наказу господарського суду Львівської області від 16.08.2008 року у справі № 22/168 є правомірними та ґрунтуються на законі. Крім того, зазначає, що накладення або зняття арешту з рахунків або майна підприємства в процесі виконання судового рішення є виключною компетенцією державного виконавця.
Підрозділ примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області з ухвалою господарського суду Львівської області від 17.03.2009 року також не погодився, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати дану ухвалу повністю і залишити скаргу Комунального підприємства "Червоноградтеплокомуненерго"на дії органу державної виконавчої служби без задоволення, оскільки вважає оскаржувану ухвалу такою, що винесена за неповного з’ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідності висновків суду фактичним обставинам справи, а також з порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального права. В обґрунтування своїх вимог покликається, зокрема на те, що п. п. 2,3,4,5 постанови про відкриття виконавчого провадження від 03.02.2009 року відповідають вимогами Закону України "Про виконавче провадження" (606-14) , а тому підстав для їх скасування немає. Звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що згідно наказу господарського суду Львівської області № 22/168 від 16.08.2008 року заборгованість виникла у КП "Червоноградтеплокомуненерго"перед позивачем після 01.01.2005 року, про що свідчить описова частина рішення господарського суду Львівської області від 05.08.2008 року у справі № 22/168, на примусове виконання якого видано вказаний виконавчий документ, а тому на думку скаржника, ця заборгованість не могла бути зафіксована станом на розрахункову дату, встановлену Законом України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) і не може погашатися шляхом застосування механізмів, визначених цим Законом. Враховуючи наведене, посилається на відсутність на даний час підстав, які б зумовлювали обов’язкове зупинення виконавчого провадження або надавали право державному виконавцю зупинити виконавче провадження.
Відповідач –Комунальне підприємство "Червоноградтеплокомуненерго"у відзивах на апеляційні скарги (№ 613 від 14.04.2009 року та № 725 від 21.05.2009 року) зазначає, що відповідно до п. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про виконавче провадження" (606-14) на строк участі підприємств паливно-енергетичного комплексу, які внесені до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу та беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) щодо таких підприємств зупиняється дія ст. 4 та ст. 5 Закону України "Про виконавче провадження", а тому вважає, що місцевим господарським судом обґрунтовано та правомірно скасовано п. п. 2,3,4,5 постанови про відкриття виконавчого провадження від 03.02.2009 року. Покликається на безпідставність тверджень апелянтів про те, що заборгованість відповідача не може погашатися шляхом застосування механізмів, визначених Законом України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) , оскільки на думку відповідача, за змістом п. 15 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження"виконавче провадження підлягає зупиненню у разі внесення підприємства до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, і вказана норма не містить будь-яких виключень. На підставі вищенаведеного просить залишити апеляційні скарги без задоволення, а ухвалу господарського суду Львівської області від 17.03.2009 року у справі № 22/168 –без змін.
В судовому засіданні представники сторін та органу ДВС підтримали свої доводи та заперечення, викладені, відповідно, в апеляційних скаргах та у відзивах на них.
Розглянувши апеляційні скарги та відзиви на них, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, заслухавши пояснення представників сторін та Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваної ухвали норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що ухвалу господарського суду Львівської області від 17.03.2009 року у справі № 22/168 слід залишити без змін, апеляційні скарги –без задоволення, виходячи з наступного.
Аналізом матеріалів справи колегією встановлено, що 03.02.2009 року старший державний виконавець Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області на підставі заяви стягувача виніс постанову про відкриття виконавчого провадження ВП № 11210735 з примусового виконання наказу, виданого господарським судом Львівської області 16.08.2008 року у справі № 22/168, про стягнення з Комунального підприємства "Червоноградтеплокомуненерго"на користь Дочірньої компанії "Газ України"НАК "Нафтогаз України"5 633 013,45 грн. основного боргу, 577 998,31 грн. пені, 1 882 033,90 грн. інфляційних нарахувань, 314 935,11 грн. 3% річних, 25500 грн. державного мита та 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. Цією постановою, зокрема, накладено арешт на майно боржника у межах суми звернення стягнення.
10.02.2009 року КП "Червоноградтеплокомуненерго"звернулося до Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області (лист № 201 від 09.02.2009 року) з вимогою зупинити виконавче провадження з виконання наказу № 22/168 від 16.08.2008 року в порядку ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження".
Статтею 34 Закону України "Про виконавче провадження"визначено обставини, що зумовлюють обов’язкове зупинення виконавчого провадження. Однією з таких обставин є внесення підприємства паливно-енергетичного комплексу до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) .
З матеріалів справи вбачається, що КП "Червоноградтеплокомуненерго"28.11.2005 року внесено до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) , що підтверджується випискою з даного Реєстру станом на 28.11.2005 року.
Відповідно до п. 3.7 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) на строк участі підприємства паливно-енергетичного комплексу у процедурі погашення заборгованості підлягають зупиненню виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень щодо цього підприємства, що підлягають виконанню в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження" (606-14) . Згідно п. 3.4 цього Закону (606-14) процедура погашення заборгованості підприємствами паливно-енергетичного комплексу діє до 01.01.2011 року.
Водночас, п. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про виконавче провадження" (606-14) встановлено, що на строк участі підприємств паливно-енергетичного комплексу, які внесені до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу та беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) , щодо таких підприємств зупиняється дія статей 4, 5 цього Закону, зокрема, щодо здійснення будь-яких заходів примусового виконання рішень, визначених ст. 4 Закону України "Про виконавче провадження", накладення арешту на майно боржника або на грошові кошти та інші цінності боржника, в тому числі на кошти, які знаходяться на рахунках та вкладах в установах банків, інших кредитних установах, на рахунки в цінних паперах, відповідно до ст. 5 даного Закону.
Матеріали справи свідчать про те, що з 28.11.2005 року КП "Червоноградтеплокомуненерго"в установленому порядку визнано таким, що бере участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) і на момент винесення постанови про відкриття виконавчого провадження від 03.02.2009 року відповідач також брав участь у вищезазначеній процедурі погашення заборгованості. З наведеного вбачається, що на момент винесення оскаржуваної постанови до цього підприємства не могла бути застосована ст. 5 Закону України "Про виконавче провадження"і державний виконавець не мав права, зокрема, накладати арешт на майно боржника.
Зважаючи на вищезазначене, слід визнати безпідставними і необґрунтованими твердження позивача, викладені в апеляційній скарзі, про те, що арешт на майно відповідача було накладено до зупинення виконавчого провадження в межах повноважень, наданих законом державному виконавцю, а тому такий арешт в силу ч. 4 ст. 36 Закону України "Про виконавче провадження"не знімається, оскільки наведена скаржником норма закону в даному випадку не застосовується.
За викладених обставин справи колегія вважає, що місцевий господарський суд дійшов правомірного та обґрунтованого висновку про незаконність дій посадових осіб Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області по виконанню наказу господарського суду Львівської області від 16.08.2008 року у справі № 22/168 та невідповідність постанови про відкриття виконавчого провадження від 03.02.2009 року вимогам чинного законодавства, що регулює дані правовідносини, а тому підставно скасував п. п. 2-5 цієї постанови.
Покликання Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області в апеляційній скарзі на те, що згідно наказу господарського суду Львівської області № 22/168 від 16.08.2008 року заборгованість КП "Червоноградтеплокомуненерго"виникла після 01.01.2005 року, а тому вона не може погашатися шляхом застосування механізмів, встановлених Законом України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) , необґрунтовані і безпідставні, оскільки положення п. 15 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження"не містять будь-яких виключень або обмежень. Натоміть, за змістом зазначеної норми єдиною умовою обов’язкового зупинення виконавчого провадження є внесення підприємства до відповідного реєстру. При цьому, перевірка наявності підстав для такого внесення належить до компетенції визначеного державного органу.
Відповідно до ч. 1 ст. 36 Закону України "Про виконавче провадження"постанову про зупинення виконавчого провадження з підстав, передбачених статтею 34 цього Закону, державний виконавець виносить не пізніше наступного дня, коли йому стало відомо про такі обставини. Однак, в даному випадку всупереч вимогам закону державним виконавцем після повідомлення відповідача про його участь у процедурі погашення заборгованості, визначеній Законом України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) (лист № 201 від 09.02.2009 року), виконавче провадження у даній справі зупинено не було.
Згідно ч. 1 ст. 7 Закону України "Про виконавче провадження"державний виконавець зобов'язаний використовувати надані йому права у точній відповідності із законом і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів громадян і юридичних осіб.
Враховуючи вищенаведене, колегія погоджується з висновком суду першої інстанції, яким зобов’язано посадових осіб Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області зупинити виконавче провадження по виконанню наказу господарського суду Львівської області від 16.08.2008 року у справі № 22/168 на підставі п. 15 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження".
Таким чином, з огляду на вищевикладене, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що ухвала господарського суду Львівської області від 17.03.2009 року відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві і підстав для її скасування немає, зазначені в апеляційних скаргах інші доводи скаржників не відповідають матеріалам справи, документально необґрунтовані, не базуються на законодавстві, що регулює дані правовідносини та висновку місцевого господарського суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 103, 105, 106, 121-2 Господарського процесуального кодексу України, Львівський апеляційний господарський суд –
П О С Т А Н О В И В:
1. В задоволенні апеляційних скарг Дочірньої компанії "Газ України"НАК "Нафтогаз України", м. Київ за вих. № 31/10-3082 від 03.04.2009 року та Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Львівській області, м. Львів за вих. № 09-01-15/В-82587 від 01.04.2009 року відмовити.
2. Ухвалу господарського суду Львівської області від 17.03.2009 року у справі № 22/168 залишити без змін.
3. Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку.
4. Матеріали справи скеровуються в господарський суд Львівської області.
Головуючий-суддя
Суддя
Суддя
Мельник Г.І.
Новосад Д.Ф.
Михалюк О.В.