ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
10002, м.Житомир, майдан Путятинський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" травня 2009 р. Справа № 11/150
Житомирський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Черпака Ю.К.
суддів: Будішевської Л.О.
Веденяпіна О.А.
при секретарі Бугирі Ю.Г.,
за участю представників сторін:
від позивача: не з'явився,
від відповідача: не з'явився,
розглянувши апеляційну скаргу державної екологічної інспекції в Хмельницькій області
на рішення господарського суду Хмельницької області
від "16" березня 2009 р. у справі
за позовом державної екологічної інспекції в Хмельницькій області (м.Хмельницький)
до Летавської сільської ради (с.Летава Чемеровецького району Хмельницької області)
про стягнення 49329,60 грн.,
ВСТАНОВИВ:
У січні 2009 року державна екологічна інспекція в Хмельницькій області звернулася в господарський суд Хмельницької області з позовом до Летавської сільської ради про відшкодування шкоди на користь держави в сумі 49329 грн. 60 коп., заподіяної навколишньому природному середовищу, внаслідок несанкціонованого місця складування твердих побутових відходів за межами с. Летава (а.с.3 - 6).
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 16.03.2009р. в позові відмовлено з мотивів відсутності усіх необхідних елементів правопорушення, які є підставою цивільно-правової відповідальності.
В апеляційній скарзі державна екологічна інспекція просить скасувати рішення суду від 16.03.2009р. і прийняти нове рішення про задоволення позову. Вважає, що дане рішення винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права, зокрема, ч. 2 ст. 1166 ЦК України, ст. ст. 12, 83, 91, 96, 211 ЗК України, ст. 21, 33 Закону України "Про відходи". Посилається на те, що зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
На думку особи, яка звернулась з апеляційною скаргою, позивач не повинен доказувати наявність вини відповідача у заподіянні шкоди, на відповідача покладено тягар доказування відсутності в діях його працівників вини у заподіянні шкоди. Рішення посадової особи, яка уповноважена розглядати справу про адміністративне правопорушення, не є підставою для відшкодування заподіяної шкоди. Органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у галузі екології та природних ресурсів України не розглядають справи про адміністративні правопорушення, тому позбавлені права вирішувати питання про відшкодування шкоди при накладанні адміністративного стягнення. Кодекс України про адміністративні правопорушення (80731-10) має вищу юридичну силу та підлягає безумовному виконанню у порівнянні з підзаконним актом, яким є Інструкція з оформлення органами Міністерства охорони навколишнього природного середовища України матеріалів про адміністративні правопорушення, затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 05.07.2004р. № 264 (z0934-04) і зареєстрована в Міністерстві юстиції України 27.07.2004р. № 934/9533 (z0934-04) , тому посилання суду на цю Інструкцію суперечить як вимогам КУпАП (80731-10) України, так і іншим нормативно-правовим документам (а.с.30 - 32).
У відзиві на апеляційну скаргу Летавська сільська рада просить рішення суду від 16.03.2009р. залишити без змін, оскільки вважає його таким, що відповідає нормам матеріального і процесуального права, а також обставинам справи. Посилається на те, що в даний час відведено місце для сміттєзвалища та отримано відповідний дозвіл на вивіз сміття, що підтверджується паспортом від 26.03.2009р. № 18/1 (а.с.36).
Розгляд апеляційної скарги відбувається за відсутності представників сторін, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, тому їх неявка не перешкоджає апеляційному розгляду справи (а.с.51 - 52). В заяві від 14.04.2009р. Летавський сільський голова просив розглянути апеляційну скаргу за його відсутності (а.с.35).
Дослідивши матеріали справи, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Рішенням Летавської сільської ради від 10.04.1998р. № 4 "Про виділення території для сміттєзвалища на території сільської ради" вирішено виділити територію під сміттєзвалища, зокрема, в с.Летава, за колишнім господарством № 3 по вулиці Дробного (а.с.18).
Перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства на території Летавської сільської ради, проведеної державною екологічною інспекцією в Хмельницькій області 22.08.2008р., виявлено несанкціоноване місце складування твердих побутових відходів за межами с.Летава на території Летавської сільської ради на землях колишнього господарства № 3 по вул.Дробного, площею 1,29 га, про що складено акт від 22.08.2008р. № 002414 (а.с.7).
Листом від 22.08.2008р. № 250 Летавська сільська рада підтвердила місцезнаходження сміттєзвалища твердих побутових відходів (а.с.10, 11).
22 серпня 2008 року державною екологічною інспекцією в Хмельницькій області складено протокол про адміністративне правопорушення № 003572 щодо порушення правил поводження з відходами, а саме: на території Летавської сільської ради в с.Летава на землях господарського двору № 3 по вул.Дробного знаходиться стихійне сміттєзвалище, що є порушенням ст.ст. 17, 33 Закону України "Про відходи" (а.с.22).
Постановою про накладення адміністративного стягнення від 29.08.2008р. № 002130 на сільського голову Летавської сільської ради накладено адміністративне стягнення штраф - у розмірі 136 грн. за порушення вимог статтей 17 і 42 Закону України "Про відходи" (а.с.9, 23).
Розмір шкоди у сумі 49329,60 грн. визначено на підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, яка затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997р. № 171 (z0285-98) і зареєстрована в Міністерстві юстиції України 05.05.1998р. за № 285/2725 (z0285-98) (а.с. 8).
Державна екологічна інспекція в Хмельницькій області в листі від 24.09.2008р. № 5170/03 на ім'я голови Летавської сільської ради повідомила про встановлення місячного терміну для добровільного відшкодування заподіяної шкоди навколишньому природному середовищу у сумі 49329,60 грн. (а.с.13 - 14, 15).
У зв'язку з тим, що Летавською сільською радою шкода добровільно не була відшкодована, Державна екологічна інспекція в Хмельницькій області пред'явила позов про стягнення 49329,60 грн. в судовому порядку.
Згідно з підпунктами 1 і 7 пункту "б" частини 1 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування" до делегованих повноважень виконавчих органів сільських рад у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища відноситься здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, визначення території для складування, зберігання або розміщення виробничих, побутових та інших відходів відповідно до законодавства.
Статтею 15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлені повноваження місцевих Рад у галузі охорони навколишнього природного середовища, відповідно до яких вони несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції, зокрема, здійснюють контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Пунктом "з" ст. 17 Закону України "Про відходи" передбачено, що підприємства, установи та організації усіх форм власності у сфері поводження з відходами зобов'язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.
Статтею 21 Закону України "Про відходи" визначено, що органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: організацію збирання і видалення побутових відходів, створення полігонів для їх захоронення; здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів. Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об'єктів поводження з відходами.
В силу ст.33 зазначеного Закону зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Як вбачається з матеріалів справи, Летавською сільською радою відведено місце для сміттєзвалища та отримано відповідний дозвіл на вивіз сміття, що підтверджується листом Державного управління екології та природних ресурсів в Хмельницькій області від 26.03.2009р. № 03/530 і паспортом за реєстраційним номером 18/1 від 26.03.2009р. (а.с.38 - 43).
Підстави відповідальності за заподіяння шкоди, у тому числі пов'язаної з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, передбачені статтею 1166 Цивільного кодексу України, статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статтями 42 і 43 Закону України "Про відходи".
Відповідно до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної, цивільної чи кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.
В статті 42 Закону України "Про відходи" перераховані підстави дисциплінарної, адміністративної, цивільної чи кримінальної відповідальності за правопорушення у сфері поводження з відходами.
Відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про відходи, регламентує ст. 43 Закону України "Про відходи", згідно з якою підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.
Зі змісту наведених норм закону видно, що місцеві ради не несуть відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища на їх території невстановленими особами. Сільська рада не входить до переліку осіб, які згідно зі ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та ст. 43 Закону України "Про відходи", зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, оскільки не є установою, діяльність якої пов'язана з відходами.
Підставою цивільно-правової відповідальності за заподіяння шкоди є правопорушення, що включає такі елементи, як шкода, протиправність поведінки, причинний зв'язок між ними, а також вина заподіювача шкоди.
Виходячи із загального правила, встановленого ст. 33 ГПК України, щодо необхідності доведення кожною стороною тих обставин, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, позивач повинен був довести, що шкоду заподіяно саме протиправною поведінкою відповідача, наявність безпосереднього причинного зв'язку між правопорушенням і заподіянням шкоди.
Державна екологічна інспекція в Хмельницькій області не надала доказів про вчинення Летавською сільською радою дій, наведених в ч.2 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" і в п."а" ст. 42 Закону України "Про відходи", які спричинили забруднення земельної ділянки твердими побутовими відходами і заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу на суму 49329,6 грн.
Нездійснення контролю за станом навколишнього природного середовища і раціональним використанням відходів на своїй території, незабезпечення ліквідації несанкціонованого звалища не є безпосередньою причиною заподіяної шкоди. За ці порушення сільський голова притягнутий до адміністративної відповідальності.
У справі відсутні докази про вчинення Летавською сільською радою дій по несанкціонованому скиданню, розміщенню та зберіганню відходів на території колишнього господарства № 3 по вул.Дробного в с.Летава, що є підставою для відповідальності згідно з п."з" ст. 17 і ст. 33 Закону України "Про відходи".
У зв'язку з цим, відсутній прямий причинний зв'язок між поведінкою відповідача і шкодою від забруднення навколишнього природного середовища.
За таких обставин місцевий господарський суд правильно відмовив у задоволенні позову, тому прийняте ним рішення підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст.ст. 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Житомирський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Рішення господарського суду Хмельницької області від 16 березня 2009 року залишити без змін, а апеляційну скаргу державної екологічної інспекції в Хмельницькій області - без задоволення.
2. Справу № 11/150 повернути до господарського суду Хмельницької області.
Головуючий суддя Черпак Ю.К. судді: Будішевська Л.О. Веденяпін О.А.
Повний текст постанови складено та підписано 29.05.2009р.
Надруковано 4 прим.:
1 - в справу,
2 - позивачу,
3 - відповідачу,
4 - в наряд.