КИЇВСЬКИЙ МІЖОБЛАСНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01601 м.Київ, вул.Жилянська 58-б тел. 284-37-31
Іменем України
П О С Т А Н О В А
18.05.09 р. № 7/72-4/87
Київський міжобласний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Мостової Г. І. (доповідач по справі),
суддів:
Ільєнок Т.В.
Шевченко В. Ю.
при секретарі судового засідання Лебедевій С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу відкритого акціонерного товариства "Хорольська сільгоспхімія"на ухвалу господарського суду Полтавської області від 09.12.2008 р.
у справі № 7/72-4/87 (суддя Білоусов С.М.)
за заявою Прокурора Хорольського району в інтересах держави в особі:
1. Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції, м. Хорол
2. Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі, м. Хорол
3. Хорольського районного центру зайнятості, м. Хорол
4. Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати непрацездатності, м. Полтава
5. Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Семенівському районі Полтавської області, смт. Семенівка
до відкритого акціонерного товариства "Хорольська сільгоспхімія", м. Хорол
про визнання банкрутом
представники прокуратури Хорольського району, Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції, Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі, Хорольського районного центру зайнятості, виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати непрацездатності, відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Семенівському районі Полтавської області в судове засідання не з’явилися
представник боржника: не з’явився
в с т а н о в и в :
Ухвалою господарського суду Полтавської області від 09.12.2008 р. визнано кредиторські вимоги Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції, Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі та Хорольського районного центру зайнятості; зобов’язано Хорольську МПДІ у 10-денний строк подати до офіційного друкованого органу оголошення про порушення справи про банкрутство ВАТ "Хорольська сільгоспхімія"; введено процедуру розпорядження майном ВАТ "Хорольська сільгоспхімія"та призначено розпорядником майна арбітражного керуючого Болтіка С.М.
Не погоджуючись з прийнятою ухвалою, ВАТ "Хорольська сільгоспхімія"подало апеляційну скаргу б/н від 19.12.2008 р. (вх. суду № 2-04/2/50/161 від 20.01.2009 р.), в якій просить скасувати ухвалу місцевого господарського суду.
Ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 26.01.2009 р. вказана апеляційна скарга була прийнята до провадження. Ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 24.02.2009 р. продовжено строк розгляду апеляційної скарги відповідно до ст. 69 ГПК України. Ухвалами Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 23.02.2009 р., від 30.03.2009 р., від 13.04.2009 р. та від 17.04.2009 р. розгляд апеляційної скарги неодноразово відкладався у зв’язку з неявкою уповноважених представників сторін та необхідністю витребувати додаткові докази.
Згідно розпорядження заступника голови Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 17.04.2009 р. змінено склад колегії суддів у справі та призначено її розгляд у наступному складі: головуючий суддя Мостова Г.І., судді: Ільєнок Т.В. та Шевченко В.Ю.
Представник Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції в судове засідання не з’явився, надіслав клопотання № 536/7/10-014 від 30.04.2009 р. (вх. суду № 2-05/1783 від 05.05.2009р.) про розгляд справи без участі повноважного представника.
Представник відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Семенівському районі Полтавської області в судове засідання не з’явився, надіслав клопотання № 95 від 07.05.2009 р. (вх. суду № 2-05/1891 від 13.05.2009 р.) про розгляд справи без участі повноважного представника у зв’язку з важким фінансовим станом.
Представники прокуратури Хорольського району, виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати непрацездатності, Хорольського районного центру зайнятості, Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі, арбітражного керуючого Болтіка Сергія Михайловича в судове засідання не з’явилися, про причини неявки суд не повідомили.
Представник відкритого акціонерного товариства "Хорольська сільгоспхімія"в судове засідання не з’явився, про причини неявки суд не повідомив, подав додаткові обґрунтування до апеляційної скарги б/н від 15.05.2009 р. (вх. суду № 2-05/1531/н від 15.05.2009 р.), в яких просить скасувати ухвалу місцевого господарського суду.
Колегія апеляційного господарського суду винесла на обговорення питання розгляду апеляційної скарги без участі уповноважених представників сторін. Враховуючи, що про дату та час судового засідання учасники процесу були повідомлені належним чином, колегія апеляційного суду вважає, що неявка представників сторін не перешкоджає розгляду апеляційної скарги за наявними у справі матеріалами.
Перевіривши і оцінивши встановлені судом першої інстанції обставини справи, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, розглянувши матеріали справи, матеріали апеляційної скарги та відзивів на неї, колегія апеляційного суду встановила наступне.
Боржник, відкрите акціонерне товариство "Хорольська сільгоспхімія", зареєстроване рішенням №216 Хорольської районної державної адміністрації Полтавської області як суб’єкт підприємницької діяльності 05.06.1996 р. та як вбачається з довідки №002/1457 включено 28.07.1996 р. до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (код ЄДРПОУ 05487188) (т.1 а.с.13).
Отже, ВАТ "Хорольська сільгоспхімія"є платником податків до державного та місцевих бюджетів, встановлених Законом України "Про систему оподаткування" (1251-12) , платником страхових внесків до Пенсійного фонду України, фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
Господарським судом Полтавської області 21.05.2007 р. порушено провадження у справі №7/72 про банкрутство відкритого акціонерного товариства "Хорольська сільгоспхімія" за заявами Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції, Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі, Хорольського районного центру зайнятості, виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати непрацездатності, відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Семенівському районі Полтавської області. А також, вказаною ухвалою введено мораторій на задоволення вимог кредиторів; накладено арешт на все майно боржника (т.1 а.с.1).
Як вбачається з матеріалів справи, підставою подання Хорольською міжрайонною державною податковою інспекцією заяви №693 від 14.05.2007 р. (вх.№3026 від 15.05.2007 р.) про порушення справи про банкрутство боржника стала неможливість виконання останнім грошових зобов’язань перед кредитором у розмірі 238 368,75 грн. основного боргу та 81 144,71 грн. штрафних санкцій (зведений розрахунок боргових зобов’язань ВАТ "Хорольська сільгоспхімія"т.2. а.с.66) інакше як із застосуванням процедур банкрутства.
Заборгованість перед державними і місцевими бюджетами станом на 01.01.2007 р. складається з наступних сум: 138 783,09 грн. з податку на прибуток; 4 466 грн. з податку на додану вартість; 9 824,87 грн. з податку на землю до бюджету Штомпелівської сільської ради; 288,52 грн. з прибутковому податку з громадян; 36 207 грн. з податку з власників транспортних засобів; 47 664,63 грн. з податку на землю до бюджету Хорольської міської ради; 134,64 грн. з комунального податку (т.1 а.с.2-9). Вказана заборгованість перед державними і місцевими бюджетами станом на 01.01.2007 р. обґрунтовується державною податковою інспекцією наступним:
· 138 783,09 грн. податку на прибуток - самостійно узгодженими боржником сумами податкових зобов’язань у податкових деклараціях по податку на прибуток № 5674 від 11.08.2003 р., № 8410 від 06.11.2003 р., № 11280 від 19.02.2004 р., № 7352 від 09.08.2004 р., № 4048 від 06.05.2005 р., № 8452 від 09.08.2005 р., № 11725 від 25.10.2005 р., № 16051 від 08.02.2006 р., № 4785 від 06.05.2006 р., № 8331 від 28.07.2006 р., № 12691 від 09.11.2006 р., № 13793 від 19.12.2006 р. (т.2 а.с.1-20), та донарахованим податком на прибуток: у розмірі 11 430 грн. згідно податкового повідомлення-рішення № 0001882301/0 від 27.05.2003 р. (т.2 а.с.26); у розмірі 134 100 грн. згідно податкового повідомлення-рішення № 0000962301/0 від 19.04.2005 р. (т.2 а.с.36);
· 31 731,53 грн. штрафних (фінансових) санкцій та пені –податковим повідомленням-рішенням №0001882301/0 від 27.05.2003 р. (т.2 а.с.26) згідно якого відповідно до п.п.11.2.3. п.11.2 ст. 11 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств"нараховані штрафні (фінансові) санкції: у розмірі 6 030 грн. (самостійно сплачено боржником платіжними дорученнями відповідно №6 від 24.06.2003 р., №9 від 29.08.2003 р., №17 від 17.11.2003 р., №16 від 17.08.2004 р., №29 від 05.11.2004 р.) та у розмірі 31 430 грн. згідно податкового повідомлення-рішення № 0000962301/0 від 19.04.2005 р. (т.2 а.с.36) та пеня по податку на прибуток у розмірі 301,53 грн. за період з 10.06.2003 р. по 01.01.2007 р.
· 4 466 грн. податку на додану вартість - самостійно узгодженими боржником сумами податкових зобов’язань у податкових деклараціях по податку на додану вартість за вересень 2004 р. № 9954 від 15.10.2004 р., жовтень 2004 р. № 11774 від 19.11.2004 р., листопад 2004 р. № 12414 від 20.12.2004 р., грудень 2004 р. № 14102 від 20.01.2005 р., січень 2005 р. № 1258 від 18.02.2005 р., лютий 2005 р. № 1891 від 17.03.2005 р., березень 2005 р. № 3555 від 20.04.2005 р., квітень 2005 р. № 4675 від 18.05.2005 р., травень 2005 р. № 5554 від 17.06.2005 р., червень 2005 р. № 7653 від 20.07.2005 р., липень 2005 р. № 8842 від 17.08.2005 р., серпень 2005 р. № 9656 від 20.09.2005 р., вересень 2005 р. № 10887 від 17.10.2005 р., жовтень 2005 р. № 12799 від 16.11.2005 р., листопад 2005 р. № 13520 від 16.12.2005 р., грудень 2005 р. № 14874 від 18.01.2006 р., січень 2006 р. № 1587 від 17.02.2006 р., лютий 2006 р. № 2213 від 15.03.2006 р., березень 2006 р. № 4142 від 19.04.2006 р., квітень 2006 р. № 5444 від 19.05.2006 р., серпень 2006 р. № 9811 від 19.06.2006 р., вересень 2006 р. № 11313 від 19.10.2006 р., жовтень 2006 р. № 13031 від 17.11.2006 р., листопад 2006 р. № 13750 від 19.12.2006 р. та повідомленням до зменшення відшкодування рішення № 0000982301 до декларації за травень № 5250 (т.1 а.с.80-133).
· 23 431,19 грн. штрафних (фінансових) санкцій та пені - нараховані відповідно до п.п.17.1.7. п.17.1 ст.17 та п.п.5.3.1. п.5.3. ст. 5 Закону України "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", в т.ч. 2 215,22 грн. нараховані штрафні санкції за несвоєчасну сплату узгодженої суми податкового зобов’язання згідно податкових повідомлень –рішень №0000071600 від 20.01.2005 р., №0000111500 від 14.03.2005 р., №0000121600 від 14.03.2005 р., №0000261600 від 11.05.2005 р., №0000321600 від 08.06.2005 р., №0000401600 від 07.07.2005 р., №0000441600 від 05.09.2005 р., №0000481600 від 10.10.2005 р., №0000511600 від 26.10.2005 р., №0000541600 від 23.11.2005 р., №0000021600 від 11ю01.2006 р., №0000051600 від 25.01.2006 р., №0000061600 від 02.02.2006 р., №0000071600 від 15.02.2006 р., №0000081600 від 06.03.2006 р., №0000111600 від 29.03.2006 р., №0000111600 від 05.04.2006 р., №0000111600 від 15.05.2006 р., №0000121600 від 16.06.2006 р., №0000131600 від 31.07.2006 р., №0000141600 від 21.08.2006 р., №0000141600 від 21.08.2006 р., №0000171600 від 04.09.2006 р., №0000181600 від 06.10.2006 р., №0000211600 від 01.11.2006 р., №0000221600 від 16.12.2006 р., враховуючи суми самостійні сплачені боржником; 840,80 грн. пені по податку на додану вартість з 31.07.2003 р. по 01.01.2007 р. та 20 375, 17 грн. пені по процентах за користування податковим кредитом 26.01.2004 р. (т.2 а.с.27-38).
· 7 655,26 грн. штрафних санкцій - нараховані за порушення законодавства про патентування норм регулювання обігу готівки, в т.ч. нарахованих згідно: рішення №0000032400 від 27.05.2003 р. про застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства по терміну сплати нараховані штрафні санкції у розмірі 2 800 грн. (самостійно сплачено боржником –133,26 грн.), всього - 2 666,74 грн.; рішення №00000572303 від 26.05.2003 р. про застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства по терміну сплати нараховані штрафні санкції у розмірі 1 580 грн.; рішення №00000212303 від 22.11.2004 р. про застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства по терміну сплати нараховані штрафні санкції у розмірі 3 575,26 грн.; рішення №0000022400 від 22.11.2004 р. про застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства по терміну сплати нараховані штрафні санкції у розмірі 2 500 грн.
· 260,07 грн. пені - нараховані по податках не віднесених до інших категорій з 19.04.2002 р. по 01.03.2004 р.;
· 75,21 грн. пені по штрафних санкціях - нараховані за порушення законодавства про патентування норм регулювання обігу готівки з 10.06.2003 р. по 02.02.2004 р.;
· 9 824,87 грн. податку за землю Штомпелівської сільської ради –річним розрахунком № 1323 від 31.01.2001 р. (по терміну сплати до 02.11.2001 р., 30.11.2001 р., 02.01.2002 р., 30.01.2002 р.), № 983 від 06.02.2002 р. (по терміну сплати до 04.03.2002 р., 01.04.2002 р., 30.04.2002 р., 30.05.2002 р., 01.07.2002 р., 30.07.2002 р., 30.08.2002 р., 30.09.2002 р., 02.12.2002 р. 02.01.2003 р., 30.01.2003 р.), № 1072 від 31.01.2003 р. (по терміну сплати до 03.03.2003 р., 31.03.2003 р., 30.04.2003 р., 30.05.2003 р.,01.07.2003 р., 01.09.2003 р., 01.10.2003 р., 30.10.2003 р., 01.12.2003 р., 30.12.2003 р., 30.01.2004 р.) та договору про розстрочення за № 6 від 18.05.2001 р. (т.1 а.с.59-66);
· 1134,37 грн. пені - нараховані за несвоєчасну сплату податку за землю Штомпелівської сільської ради з 05.03.2001 р. по 01.03.2004 р.;
· 979,48 грн. пені - нараховані по процентах за користування податковим кредитом по сплаті податку за землю Штомпелівської сільської ради 26.01.2004 р.
· 288,52 грн. податку з доходів фізичних осіб донараховано згідно рішення - повідомлення № 0000311700/0 від 13.05.2003 р.;
· 577,04 грн. нарахованих штрафних санкцій згідно рішення - повідомлення № 0000311700/0 від 13.05.2003 р.;
· 42,59 грн. пені - нараховані по податку з доходів фізичних осіб з 02.06.2003 р. по 02.02.2004 р.
· 36 207 грн. по податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин –розрахунками сум податку № 1737 від 28.02.2002 р. (терміном сплати 15.07.2002 р., 14.10.2002 р., 14.01.2003 р.), № 871 від 20.02.2003 р. (терміном сплати 14.04.2003 р., 14.07.2003 р., 14.10.2003 р., 14.01.2004 р.), № 71 від 29.01.2004 р. (терміном сплати до 14.01.2004 р., 14.07.2004 р., 14.10.2004 р., 14.01.2005 р.), № 844 від 04.02.2005 р. (терміном сплати 14.04.2005 р.), № 6883 від 11.07.2005 р. (терміном сплати 14.07.2005 р., 14.10.2005 р., 16.01.2006 р.), № 1843 від 27.02.2006 р. (терміном сплати 14.04.2006 р., 14.07.2006 р., 16.10.2006 р.) (т.1 а.с.53-58);
· 5 563,91 грн. нараховані штрафні санкції згідно рішення - повідомлення № 0000321700 від 20.05.2003 р.;
· 1 271, 01 грн. пені - нараховані по податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин з 15.02.2002 р. по 01.11.2006 р.
· 47 664,63 грн. по податку за землю до бюджету Хорольської міської ради згідно річного розрахунку земельного податку № 1323 від 31.01.2001р. (по терміну сплати до 02.11.2001р., 30.11.2001р., 02.01.2002р., 30.01.2002р.), № 925 від 31.01.2002р. (по терміну сплати до 04.03.2002р., 01.04.2002р., 30.04.2002р., 30.05.2002р., 01.07.2002р., 30.07.2002р., 30.08.2002р., 30.09.2002р., 30.10.2002р., 02.12.2002р., 02.01.2003р., 30.01.2003р.), № 935 від 31.01.2003р. (по терміну сплату до 03.03.2003р., 30.03.2003р.,) № 1072 від 31.01.2003р. (по терміну сплати до 30.04.2003р., 30.05.2003р., 01.07.2003р., 30.07.2003р., 30.09.2003р., 30.10.2003р., 01.12.2003р., 30.12.2003р., 30.01.2004р.), № 1079 від 30.01.2004р. (по терміну сплати до 01.03.2004р., 30.03.2004р., 30.04.2004р., 01.06.2004р., 30.06.2004р., 30.08.2004р., 30.07.2004р., 30.09.2004р., 01.11.2004р., 30.12.2004р., 31.01.2005р.), № 847 від 02.02.2005р. (по терміну сплати до 02.03.2005р., 30.03.2005р., 04.05.2005р., 30.05.2005р., 30.06.2005р., 01.08.2005р., 30.08.2005р., 30.09.2005р., 31.10.2005р., 30.11.2005р., 30.12.2005р., 30.01.2006р.) та договору про розстрочення податкового боргу № 6 від 18.05.2001 р;
· 3 238 грн. нараховані штрафні санкції згідно рішення - повідомлення № 0001902301 від 27.05.2003 р. за порушення податкового законодавства по терміну сплати;
· 1 545,04 грн. пені - нараховані по податку за землю до бюджету Хорольської міської ради з 02.04.2001 р. по 01.03.2004 р.
· 215,33 грн. пені - нараховані по процентах за користування податковим кредитом 26.01.2004 р.
· 134,64 грн. по комунальному податку - розрахунком комунального податку № 11129 від 29.01.2004р., № 3968 від 11.05.2004р., № 6889 від 21.07.2004р., № 9956 від 15.10.2004р., № 14469 від 31.01.2005р., № 3682 від 11.05.2005р., № 7853 від 21.07.2005р., № 10888 від 17.10.2005р., № 15355 від 23.01.2006р., № 4118 від 19.04.2006р., №7664 від 19.07.2006р., № 11312 від 19.10.2006р.
· 127,16 грн. пені нараховані по комунальному податку з 20.02.2004 р. по 01.01.2007 р.
· 45,08 грн. пені - нараховані по процентах за користування податковим кредитом 26.01.2004 р.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"№ 2181-ІІІ від 21.12.2000 р. податкове зобов’язання, самостійно визначене платником податків у податковій декларації, вважається узгодженим з дня подання такої податкової декларації.
При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання недійсним рішення контролюючого органу податкове зобов’язання вважається неузгодженим до розгляду судом справи по суті та прийняття відповідного рішення.
Податкові повідомлення - рішення, винесені за результатами розгляду матеріалів перевірок, крім податкового повідомлення - рішення № 0000962301/0 від 09.11.2004 р., боржником не оскаржено, а отже, відповідно до ст.5 Закону України "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами'є узгодженими.
Щодо доводів, викладених апелянтом в додаткових обґрунтуваннях до апеляційної скарги б/н від 15.05.2009 р. (вх. суду № 2-05/1531/н від 15.05.2009 р.), то колегія апеляційного суду, враховуючи положення ст. 35 ГПК України, звертає увагу на наступне.
Податковим повідомленням-рішенням №0000962301/0 від 09.11.2004 р. донараховано 165 530 грн. в т.ч. податку на додану вартість у розмірі 134 100 та штрафних санкцій у розмірі 31 430 грн. (т.2 а.с.37). Постановою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 28.07.2006 р. у справі № 3/108-05 у задоволенні позовних вимог ВАТ Хорольська "Сільгоспхімія"про визнання недійсним податкового повідомлення-рішення № 0000962301/0 від 09.11.2004 р. відмовлено (т.2. а.с.59-61).
Рішенням господарського суду Полтавської області від 03.04.2007 р. у справі № 9/23, яке набрало законної сили, задоволено позовні вимоги державної податкової служби та стягнуто з ВАТ Хорольська "Сільгоспхімія"борг з податку на прибуток у розмірі 165 530 грн. на підставі податкового повідомлення-рішення № 0000962301/0 від 09.11.2004 р., про що виданий виконавчий лист від 09.08.2007 р. та винесена Постанова про відкриття виконавчого провадження від 11.10.2007 р. (т.2 а.с.58, т.5 а.с.62,63).
За цих обставин, відповідно до ст. 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"зазначені вимоги кредитора –Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції в розмірі 237 368,75 грн. основного боргу, що не погашені боржником протягом більше трьох місяців є безспірними, а тому, підлягають визнанню в повному обсязі.
Крім того, матеріалами справи підтверджується наявність заборгованості ВАТ "Хорольська сільгоспхімія"по сплаті штрафних санкцій до бюджету станом на 01.01.2007 р. на загальну суму 77 892,27 грн., в т.ч. 50 680,23 грн. штрафні санкції та 27 212,04 грн. пені, нарахованої боржнику за несвоєчасну сплату податкових зобов’язань на підставі п.16.4. ст. 16 Закону України "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"№ 2181-ІІІ від 21.12.2000 р. та за користування податковим кредитом при наданні розстрочки суми податкового боргу.
Боржник є страхувальником відповідно до ст. 14 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування"та згідно ч. 2 п.6 ст.17 цього закону, повинен нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески до Пенсійного фонду.
Підставою подання Управлінням Пенсійного фонду України в Хорольському районі заяви №693 від 14.05.2007 р. (вх.№3026 від 15.05.2007 р.) про порушення справи про банкрутство боржника стала неможливість виконання останнім грошових зобов’язань перед кредитором у розмірі 174 397 грн. станом на 01.01.2007 р. (розрахунок боргових зобов’язань ВАТ "Хорольська сільгоспхімія"т.2. а.с.70) інакше як із застосуванням процедур банкрутства, в т.ч.:
· 98 613 грн. по сплаті страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування згідно щомісячних розрахунків сум страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування за 2004-2006 р.р., поданих боржником до Пенсійного фонду (т.2 а.с.71-96, т.3 а.с.1-60);
· 29 325 грн. по відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з"ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
· 46 459 грн. штрафних санкцій (40 147 грн.) та пені (6 312 грн.), нараховані боржнику за несвоєчасну сплату внесків згідно ст. 106 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до ст. 106 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування"у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків страхувальники зобов’язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею. Суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків (далі - недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.
Територіальні органи Пенсійного фонду за формою і у строки, визначені правлінням Пенсійного фонду, надсилають страхувальникам, які мають недоїмку, вимогу про її сплату. Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом. Протягом десяти робочих днів із дня одержання вимоги про сплату недоїмки страхувальник зобов’язаний сплатити суми недоїмки та суми фінансових санкцій. Страхувальник у разі незгоди з розрахунком суми недоїмки, зазначеної у вимозі про сплату недоїмки, узгоджує її з органами Пенсійного фонду в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду, а в разі неузгодження вимоги із органами Пенсійного фонду має право на оскарження вимоги в судовому порядку.
Докази оскарження боржником вимог територіального органу Пенсійного фонду про сплату недоїмки до виконавчої дирекції Пенсійного фонду або в судовому порядку в матеріалах справи відсутні.
У разі якщо страхувальник, який одержав вимогу територіального органу Пенсійного фонду про сплату недоїмки і протягом десяти робочих днів після її отримання не сплатив зазначену у вимозі суму недоїмки разом з застосованою до нього фінансовою санкцією, включеної до вимоги, або не узгодив вимогу з відповідним органом Пенсійного фонду, або не оскаржив вимогу в судовому порядку, відповідний орган Пенсійного фонду звертається в установленому законом порядку і подає вимогу про сплату недоїмки до відповідного підрозділу державної виконавчої служби.
Вимога про сплату недоїмки виконується державною виконавчою службою, що кореспондується із нормою п.9 ч.2 ст. 3 Закону України "Про виконавче провадження", згідно якої державною виконавчою службою підлягають виконанню рішення інших органів державної влади у випадках, якщо за законом їх виконання покладено на державну виконавчу службу.
Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі на підставі ст. 106 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" з метою примусового стягнення заборгованості подало до державної виконавчої служби Хорольського РУЮ корінці вимог форми "Ю" від 05.01.2006 р., 24.02.2006 р., 22.03.2006 р., 26.04.2006 р., 24.05.2006 р., 23.06.2006 р., 25.07.2006 р., 29.08.2006 р., 26.09.2006 р., 26.10.2006 р, 02.11.2006 р., 21.12.2006 р., 06.01.2005 р., 28.01.2005 р., 03.02.2005 р., 02.03.2005 р., 05.04.2005 р., 04.05.2005 р., 22.06.2005 р., 05.07.2005 р., 05.09.2005 р., 04.10.2005 р., 03.11.2005 р.05.12.2005 р. про стягнення з боржника заборгованості по сплаті страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування у розмірі 84 871,47 грн. та фінансові санкції та пеня у розмірі 8 373,22 грн. (т.3 а.с.74-76, 78-83). На підставі поданих виконавчих документів ДВС Хорольського РУЮ винесено Постанови про відкриття виконавчого провадження (т.3 а.с. 86 -108).
А також, господарським судом Полтавської області 22.05.2003 р. у справі № 4/184 та 07.06.2006 р. у справі № 18/237 прийняті рішення про стягнення з боржника на користь Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі заборгованості відповідно у розмірі 25 160, 67 грн. та 30 368, 42 грн. (в т.ч. 17 375, 12 грн. –основний борг та 12 993, 30грн. штрафних санкцій). На примусове виконання рішень господарським судом Полтавської області видані накази № 4/184 від 02.06.2003 р. та № 18/237 від 17.02.2006 р., які кредитором пред’явлено на виконання до Державної виконавчої служби Хорольського РУЮ.
За цих обставин, відповідно до ст. 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"зазначені вимоги кредитора –Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі в розмірі 127 407,26 грн. основного боргу, що не погашені боржником протягом більше трьох місяців є безспірними, а тому, підлягають визнанню в повному обсязі.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно рішень про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальником або органом Пенсійного фонду, а саме: №89 від 12.08.2005 р. штраф у розмірі 2319,33 грн., пеня у розмірі 1473,82 грн.; №1 від 11.01.2007 р. штраф у розмірі 845,06 грн., пеня у розмірі 1 504,74 грн.; №116 від 01.10.2005 р. штраф у розмірі 1564,07 грн., пеня у розмірі 1481,17 грн.; №154 від 16.11.2005 р. штраф у розмірі 788,90 грн., пеня у розмірі 745,93 грн.; №37 від 12.07.2004 р. штраф у розмірі 58,81 грн.,
та рішень про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків сплати узгодженого зобов’язання, а саме: №68 від 17.07.2003 р. штраф у розмірі 12 993,30 грн., №164 від 17.11.2003 р. штраф у розмірі 2 000 грн., №211 від 26.12.2002 р. штраф у розмірі 1634,35 грн., №120 від 17.09.2003 р. штраф у розмірі 7 344,46 грн., №143 від 25.09.2003 р. штраф у розмірі 561,67 грн., до боржника застосовані фінансові санкції у розмірі 30 109,95 грн. та нарахована пеня у розмірі 5 205,66 грн. (докази надсилання боржнику в матеріалах справи, т.3 а.с.61-71).
А також, рішенням господарського суду Полтавської області від 07.02.2006 р. у справі №18/237 з боржника на користь кредитора також стягнуто штрафні санкції у розмірі 12 993,30 грн., про що виданий наказ про примусове виконання рішення від 17.02.2006 р. та винесена Постанова про відкриття виконавчого провадження від 09.03.2006 р. (т.3. а.с.85,88).
Отже, враховуючи викладене, доказів в обґрунтування заявленого розміру штрафних санкцій (40 147 грн.) та пені (6 312 грн.), нарахованих боржнику за несвоєчасну сплату внесків згідно ст. 106 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", кредитором до матеріалів справи не надано.
Боржник є страхувальником відповідно до Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (1533-14) та зареєстроване Хорольським районним центром зайнятості, як платник страхових внесків до Фонду. Станом на 01.01.2007 р. за ВАТ Хорольською "Сільгоспхімією"рахується заборгованість по сплаті страхових внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття перед Хорольським районним центром зайнятості у розмірі 11 083,30 грн. згідно розрахункових відомостей підприємства про нарахування і перерахування страхових внесків до фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.
Оскільки, матеріалами справи підтверджується безспірність вимог Хорольського районного центру зайнятості в розмірі 10317,51 грн. (Постанови про відкриття виконавчого провадження від 05.09.2003 р. та 16.06.2006 р.), то колегія апеляційного суду погоджується з висновком місцевого суду про те, що згідно ст. 6 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", безспірними є вимоги кредитора - Хорольського районного центру зайнятості у розмірі 10 317,51 грн.
Крім вищевикладеного, колегія апеляційного враховує наступне.
Згідно з вимогами ст. 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"неплатоспроможність - неспроможність суб’єкта підприємницької діяльності виконати після настання встановленого строку їх сплати грошові зобов’язання перед кредиторами, в тому числі по заробітній платі, а також виконати зобов’язання щодо сплати страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування та інші види загальнообов’язкового державного соціального страхування, податків і зборів (обов’язкових платежів), не інакше, як через відновлення платоспроможності.
Відповідно до вимог ч.1 ст. 2 Закону України "Про систему оподаткування"під податком і збором (обов’язковим платежем) до бюджетів та до державних цільових фондів слід розуміти обов’язковий внесок до бюджету відповідного рівня або державного цільового фонду, здійснюваний платниками у порядку і на умовах, що визначаються законами України про оподаткування.
В Україні справляються загальнодержавні і місцеві податки і збори (обов’язкові платежі), вичерпний перелік яких міститься у ст.ст. 14 і 15 Закону України "Про систему оподаткування". Податки і збори (обов’язкові платежі), справляння яких не передбачено цим законом, сплаті не підлягають (ст. 13 Закону України "Про систему оподаткування").
З огляду на наведене, колегія апеляційного господарського суду звертає увагу на те, що вказаний закон не відносить суми неустойки (штрафів, пені) і фінансових санкцій тощо, що стягуються до бюджетів за порушення податкового законодавства, а також Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) до категорії податків і зборів ( обов’язкових платежів).
Таким чином, у вирішенні питання про склад вимог Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції, Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі, Хорольського районного центру зайнятості при порушенні справи про банкрутство, місцевий господарський суд повинен виходити з того, що суми штрафів та інших штрафних чи фінансових санкцій враховуються окремо та можуть бути заявлені в процедурі розпорядження майном в порядку ч.1 ст. 14 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Тобто, суми штрафних санкцій та пені не зараховуються до складу безспірних вимог кредиторів –Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції, Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі, Хорольського районного центру зайнятості при порушенні провадження у справі про банкрутство, безспірні вимоги, в цьому випадку, складають суму заборгованості боржника щодо сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), які передбачені ст.ст. 14, 15 Закону України "Про систему оподаткування".
Місцевий господарський суд цим обставинам оцінки не надав, і як наслідок, дійшов помилкового висновку про зарахування до складу безспірних вимог ініціюючих кредиторів також грошових вимог кредиторів, які за змістом є штрафними санкціями.
І як наслідок, не підлягають зарахуванню до складу безспірних вимог ініціюючого кредитора:
· Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції, - штрафні санкції станом на 01.01.2007 р. на загальну суму 77 892,27 грн., в т.ч. 50 680,23 грн. штрафні санкції та 27 212,04 грн. пені, нарахованої боржнику за несвоєчасну сплату податкових зобов’язань на підставі п.16.4. ст. 16 Закону України "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"№ 2181-ІІІ від 21.12.2000 р. та за користування податковим кредитом при наданні розстрочки суми податкового боргу.
· Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі –штрафні санкції станом на 01.01.2007 р. у розмірі 40 147 грн. та пеня у розмірі 6 312 грн., нараховані боржнику за несвоєчасну сплату внесків згідно ст. 106 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування".
Як вбачається з матеріалів справи, керуючись п. 9 ст. 7 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", вищевказані кредитори об’єднали свої майнові вимоги до боржника із вимогами Виконавчої дирекції Полтавського обласного Фонду з тимчасової втрати працездатності, відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
Станом на 01.01.2007 р. заборгованість боржника перед Виконавчою дирекцією Полтавського обласного Фонду з тимчасової втрати працездатності становить 980,88 грн., що підтверджується звітами підприємства - боржника про нараховані внески, перерахування та витрати, пов’язані з загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності за 2006 рік.
Вимоги відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України станом на 01.01.2007 р. становлять 2 401,61грн. (в т.ч. 2104, 86 грн. –основний борг та 296,75 грн. - пеня) згідно розрахункової відомості боржника про нарахування і перерахування внесків та витрачення коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за 2006 рік.
Однак, колегія апеляційного суду, оцінивши вищевказані документи, погоджується з висновком місцевого суду та не вважає їх належними та допустимими доказами, що підтверджують факт безспірності грошових вимог кредитора, враховуючи наступне.
Для ініціювання процедури банкрутства необхідно, щоб грошові вимоги були безспірними. Це означає, що грошові вимоги мають бути визнані боржником в претензійному порядку, або щодо них є судове рішення, або виконавчий напис нотаріуса. Однак, наявність відповідних документів ще не свідчить про неплатоспроможність боржника, тому кредитор має звернутися з виконавчим документом щодо безспірної вимоги до державної виконавчої служби і лише неможливість сплати боргу у виконавчому провадженні може підтверджувати неможливість проведення розрахунку боржником.
Звернення до державної виконавчої служби за примусовим виконанням грошових вимог це право кредитора, але щоб відкрити процедуру банкрутства воно має бути реалізоване. Отже, вимоги кредиторів набувають характер безспірних, якщо вони підтверджуються відповідними документами, зокрема виконавчими; настання строку виконання зобов’язань не є обставиною, з якою Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (2343-12) пов’язує безспірність грошових вимог; виконавчі документи мають бути пред’явлені до виконання і після цього повинно пройти три місяці.
При цьому, колегія апеляційного звертає увагу на те, що вимоги Виконавчої дирекції Полтавського обласного Фонду з тимчасової втрати працездатності та відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України можуть бути заявлені в процедурі розпорядження майном в порядку ч. 1 ст. 14 "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Відповідно до ч.4 ст. 11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"у підготовчому засіданні суддя оцінює подані документи, заслуховує пояснення сторін, розглядає обґрунтованість заперечень боржника. При цьому, на думку колегії апеляційного суду, в підготовчому засіданні завданням місцевого суду є встановлення наявності або відсутності ознак неплатоспроможності або перешкод подальшому руху справи про банкрутство.
Основні критерії неплатоспроможності закріплені в ст.ст. 1, 6 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" - грошові вимоги повинні складати 300 мінімальних розмірів заробітної плати; - вимоги повинні бути безспірними; - вимоги повинні бути не задоволені боржником протягом трьох місяців з початку виконавчого провадження.
Таким чином, за наслідками розгляду матеріалів справи, судом встановлені всі ознаки неплатоспроможності боржника, необхідні для здійснення провадження у справі про банкрутство, передбачені Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (2343-12) та загальна сума безспірних вимог ініціюючих кредиторів ВАТ "Хорольська сільгоспхімія"складає 375 093,52 грн., в т.ч.: Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції - у розмірі 237 368,75 грн. основного боргу; Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі - у розмірі 127 407,26 грн. основного боргу; Хорольського районного центру зайнятості - у розмірі 10 317,51 грн.
Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні. Оскільки, ухвала місцевого господарського суду не відповідає фактичним обставинам справи та частково суперечить чинному законодавству України, наявні підстави для часткового задоволення апеляційної скарги та зміни судового рішення.
Керуючись ст.ст. 99 - 106 ГПК України, Київський міжобласний апеляційний господарський суд, -
п о с т а н о в и в :
1. Апеляційну скаргу відкритого акціонерного товариства "Хорольська сільгоспхімія"на ухвалу господарського суду Полтавської області від 09.12.2008 р. у справі № 7/72-4/87 частково задовольнити.
2. Ухвалу господарського суду Полтавської області від 09.12.2008 р. у справі № 7/72-4/87 змінити, виклавши пункти 1 ухвали в наступній редакції:
"Визнати вимоги:
1) Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції в розмірі 237 368,75 грн. основного боргу,
2) Управління Пенсійного фонду України в Хорольському районі в розмірі 127 407,26 грн. основного боргу,
3) Хорольського районного центру зайнятості у розмірі 10 317,51 грн.
3. В решті ухвалу господарського суду Полтавської області від 09.12.2008 р. у справі № 7/72-4/87 залишити без змін.
4. Копію Постанови направити кредиторам, боржнику, розпоряднику майна Болтіку С.М., Полтавському обласному сектору з питань банкрутства, прокуратурі Хоролського району Полтавської області та прокуратурі Полтавської області.
5. Матеріали справи № 7/72-4/87 повернути до господарського суду Полтавської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову може бути оскаржено у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.
Головуючий суддя: Мостова Г. І. Судді: Ільєнок Т.В. Шевченко В. Ю.
Дата підписання повного тексту Постанови 05.06.2009 р.
Дата відправки 15.06.09