КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Андрієнка В.В.
суддів:
За участю представників:
Від Генеральної прокуратури: Сахно Н.В., посвідчення № 99 від 20.05.04 р.
Позивача 1 (КМУ): Батюк П.В., довіреність № 29-22/189 від 23.12.08 р.,
Позивача 2(Мін. Палива та енергетики): Тарасенко К.В., довіреність № 01/17-1393 від 31.12.08 р.,
Відповідача 1:Радченков В.О., довіреність № 14-351 від 02.01.09 р.,
Відповідача 2: не з’явився,
Відповідача 3: Назарчук І.Р., довіреність № 8496/16-01 від 05.06.08 р.,
Відповідача 4-8: не з’явився,
Відповідача 9:Бойко Р.В., довіреність б/н від 27.03.09 р.,
Відповідача 10: не з’явився,
Відповідача 11:Шарапа М.О., довіреність № 14/03-45 від 26.12.08 р.,
за позовом третьої особи з самостійними вимогами на предмет спору ТОВ "Корсан" Бойко Р.В.,
треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: не з’явилися,
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів (Фонд державного майна України): Уланов І.В. довіреність № 11 від 10.01.09 р.,
за позовом третьої особи з самостійними вимогами на предмет спору (ТОВ "Корсан"): Бойко Р.В., довіреність б/н від 27.03.09 р.,
за позовом третьої особи з самостійними вимогами на предмет спору (Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради) та (Закритого акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатна"): не з’явилися,
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів (КМУ): Батюк П.В., довіреність № 29-22/189 від 23.12.08 р.,
Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційне подання
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві
апеляційні скарги: Генеральної прокуратури України
Кабінету Міністрів України, Відкритого акціонерного товариства "Татнафта" ім. В.Д.Шашина, Корпорації "Seagroup International, Іпс", Міністерства палива та енергетики України, Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"
на рішення Господарського суду м.Києва від 04.09.2008
у справі № 32/1 (суддя
за позовом Заступника Генерального прокурора України інтересах держави в особі 1. Кабінету Міністрів України
2. Міністерства палива та енергетики України
до 1. Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"
2. Міністерства земельних та майнових відносин Республіки Татарстан
3. Відкритого акціонерного товариства "Татнафта" ім. В.Д. Шашина
4. Акціонерного товариства "Татнафтохімінвест-холдинг"
5. Компанії "Dolkono Holdings Limited"
6. Фірми "AmRUZ TRADING AG"
7. Корпорації "SEAGRUP INTERNATIONAL Inc."
8.Банк "Девон-Кредит"
9.Товариства з обмеженою відповідальністю "Корсан"
10. Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради
11. Закритого акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта"
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів Фонд державного майна України
треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Полтавське територіальне управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку
Державний реєстратор Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради
Відкрите акціонерне товариство "Фінансова компанія "Укрнафтогаз"
про визнання недійсними рішень загальних зборів, установчих документів таприпинення юридичної особи
за позовом третьої особи з самостійними вимогами на предмет спору Товариства з обмеженою відповідальністю "Корсан"
до 1. Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради
2. Закритого акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта"
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Кабінет Міністрів України
про визнання недійними державної реєстрації, запису про проведення державної реєстрації, статуту та припинення юридичної особи
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2007 року Заступник Генерального прокурора України в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах - Кабінет Міністрів України та Міністерство палива та енергетики України звернувся до господарського суду м. Києва із позовом в якому просив визнати недійсним рішення загальних зборів акціонерів Закритого акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта" (надалі - ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта") про зміну структури вкладів засновників ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", оформлене п.2 протоколу №2 від 19.07.1997 р.; визнати недійсним рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" про зменшення розміру статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", оформлене п.3.3 протоколу №3 загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 р.; визнати недійсним рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" про затвердження нової редакції установчих документів, оформлене п.4.1 протоколу №3 загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 р.; визнати недійсним Статут ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", що був зареєстрований розпорядженням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради №1372 від 22.12.1995 р. у чинній редакції; визнати недійсним Договір про створення і діяльність ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 27.07.1995 р. у чинній редакції; визнати недійсним запис про проведення державної реєстрації ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", здійснений виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради Полтавської області 22.12.1995 р. за №1 585 120 0000 000574; припинити юридичну особу - ЗАТ ТФПНК
"Укртатнафта" шляхом ліквідації: призначити ліквідаційну комісію ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", встановити строки і порядок її роботи.
У березні 2008 року до господарського суду м. Києва звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Корсан" із позовною заявою в якій просить прийняти заяву до сумісного розгляду у справі №32 1. визнати недійсною державну реєстрацію ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта"; визнати недійсним запис про проведення державної реєстрації ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" на підставі рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради народних депутатів №1372 від 22.12.1995 p.; визнати недійсним Статут ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" в усіх редакціях: припинити ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" шляхом ліквідації; призначити ліквідаційну комісію з припинення ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", встановити строки та порядок її роботи.
Рішенням господарського суду м. Києва від 04.09.2008 р. поновлено Заступнику Генерального прокурора України строки позовної давності, позов Заступника Генерального прокурора України задоволено частково, позов ТОВ "Корсан" задоволено повністю. Визнано недійсним рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" про зміну структури вкладів засновників ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", оформлене п.2 протоколу №2 від 19.07.1997 p.; визнано недійсним рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" про зменшення розміру статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", оформлене п.3.3 протоколу №3 загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 p.; визнано недійсним рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" про затвердження нової редакції установчих документів, оформлене п.4.1 протоколу №3 загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 p.; визнано недійсним Статут ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" в усіх редакціях; визнано недійсним запис про проведення державної реєстрації ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", здійснений на підставі рішення Виконавчого комітету Кременчуцької ради народних депутатів №1372 від 22.12.1995 p.; визнано недійсною державну реєстрацію ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта"; припинено юридичну особу - ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" шляхом ліквідації, в іншій частині в задоволені позову відмовлено.
Судове рішення мотивоване тим, що під час створення ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" допущені порушення закону, які не можливо усунути, що є підставою згідно ст. 110 ЦК України для припинення юридичної особи шляхом ліквідації. Рішення в частині визнання недійсним рішень загальних зборів мотивоване невідповідністю таких рішень положенням чинного законодавства України.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, Генеральна прокуратура України внесла подання в якому просить рішення в частині відмови в задоволенні вимог позову Генеральної прокуратури України про створення ліквідаційної комісії, встановлення строків і порядку її роботи скасувати, в цій частині прийняти нове рішення про задоволення вимог.
Подання мотивоване невідповідністю рішення суду першої інстанції в цій частині вимогам ст.ст. 19, 20 ЗУ "Про господарські товариства", ч.5 ст. 38 ЗУ "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців".
Кабінет Міністрів України, ВАТ "Татнафта" ім. В.Д.Шашина, Корпорація "Seagroup International, Іnс", Міністерство палива та енергетики України, НАК "Нафтогаз України" звернулися із апеляційними скаргами в яких просять рішення суду першої інстанції скасувати, а в задоволенні позовів відмовити повністю.
Скарги мотивовані неправильним застосування норм матеріального права в частині визначення підстав для ліквідації юридичної особи, в т.ч. встановлення порушень закону, які не можна усунути. Містяться посилання на безпідставне поновлення строків позовної давності, відсутністю порушення прав ТОВ "Корсан". Також апеляційні скарги мотивовані прийняттям судом рішення із порушенням правил підсудності та підвідомчості.
Ухвалами Київського апеляційного господарського суду від 01.10.2008 р. апеляційні скарги та апеляційне подання прийняті до провадження, на виконання вимог Конвенції "Про вручення за кордон судових та позасудових документів у цивільних або комерційних справах" розгляд справи призначено на 02.04.2009 р.
В судових засіданнях були оголошенні перерви на 09.04.2009 р., 16.04.2009 р., 28.04.2009 р. та 14.05.2009 р.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційного подання та апеляційних скарг, колегія суддів встановила наступне. Указом Президента України "Про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" №704/94 від 29.11.1994 р. (704/94)
підтримано пропозицію Кабінету Міністрів України та Кабінету Міністрів Республіки Татарстан щодо створення закритого акціонерного товариства - транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта". Фонду державного майна України та Державному комітету України по нафті і газу доручено забезпечити до 01.01.1995 р. передачу до статутного фонду Компанії належних державі відповідної кількості акцій та майна акціонерного товариства "Кременчукнафтооргсинтез" та підприємств Українського об'єднання по забезпеченню нафтою та нафтопродуктами "Укрнафтопродукт", еквівалентних за вартістю майну (цінним паперам), що передається до статутного фонду Компанії Республікою Татарстан.
Указом Президента Республіки Татарстан "Про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" №УП-883 від 13.12.1994 р. погоджено пропозицію Кабінету Міністрів України та Кабінету Міністрів Республіки Татарстан по організації транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" на паритетній основі. Доручено Кабінету Міністрів Республіки Татарстан передати до статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" пакет акцій нафтопереробних комплексів, право на розробку нафти та інше державне майно, що еквівалентне кількості акцій, які вносяться підприємствами України до статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта".
На виконання наведених Указів Президентів України та Республіки Татарстан -04.07.1995 р. між Урядом України і Урядом Республіки Татарстан укладена Угода про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта".
27.07.1995 р. на виконання Указів №704/94 (704/94)
від 29.11.1994 р. та №УП-883 від 13.12.1994 р., Угоди про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта", яка укладена згідно постанови Кабінету Міністрів України №487 від 04.07.1995 р. (487-95-п)
укладено Договір про створення та діяльність ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" та затверджено Статут ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта".
Відповідно до п.1.1 ст. 1 Договору про створення та діяльність ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 27.07.1995 р. засновниками товариства є: Фонд державного майна України, Державний комітет Республіки Татарстан по управлінню державним майном, Акціонерне товариство "Татнафта", Виробниче об'єднання "Татнафтопром", Акціонерне товариство "Татнафтохімінвестхолдинг", Акціонерне товариство "Сувар", Спільне підприємство "Джой-Татнафтопром ТР Коммунікейшенс ЛТД", Кредитно-фінансовий союз "Експобанк", Банк "Девон-кредит" та Акціонерне товариство "ТИНК".
Пунктом 5.1 Договору про створення та діяльність ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 27.07.1995 р. визначений статутний фонд товариства у розмірі 129 690 000 млн. крб. (900 000 000 доларів США), поділений на 900 000 простих акцій номінальною вартістю 144,1 млн крб. (1000 дол. США).
Згідно із п.п.5.2, 5.3 Договору про створення та діяльність ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" українська частка в статутному фонді ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" складається із частки Фонду державного майна України, яка становить 49,986% на загальну суму 449,875 млн. дол. США у вигляді цілісного майнового комплексу АТ "Кременчукнафтооргсинтез" та частки Кредитно-фінансового союзу "Експобанк" - 0,014% на загальну суму 125 тис. дол. США. Частка Державного комітету Республіки Татарстан по управлінню державним майном формується у вигляді прав власності на нафту та нафтовий конденсат на 25 родовищах в Республіці Татарстан. оформленого ліцензією на право користування надрами родовищ строком на 20 років. Загалом частка української сторони в статутному фонді ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" на момент створення складала 50% відповідно до Указу Президента України №704/94 від 29.11.2004 р. та міжурядової угоди від 04.07.1995 р. і була рівна частці засновників від Республіки Татарстан.
22.12.1995 р. Кременчуцьким виконкомом ради народних депутатів прийнято рішення №1372 про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності - ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" та зареєстровано установчі документи товариства.
Приймаючи рішення, суд першої інстанції виходив із того, що на момент проведення державної реєстрації засновники не внесли 50% відсотків статутного капіталу, оскільки цілісний майновий комплекс AT "Кременчукнафтооргсинтез" передано лише 05.03.1996 р., і це порушення є таким, що не можна усунути.
Разом із цим, колегія суддів не погоджується із таким твердженням з огляду на наступне.
Судом встановлено, що 05.03.1996 р. на виконання Указу Президента України №704/94 від 29.11.1995 р. між Фондом державного майна України та ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" було укладено акт здачі-прийняття майна, активів та пасивів цілісного майнового комплексу AT "Кременчукнафтооргсинтез" до статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", яким передано до статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" цілісний майновий комплекс AT "Кремнчукнафтооргсинтез" в якості формування частки держави Україна в особі Фонду державного майна України, що становить 49,986% статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта". Більш того, станом на момент подачі позовів у справі, засновниками внесено більше 50% статутного капіталу, що не заперечується сторонами.
Таким чином, порушення, яке мало місце на момент державної реєстрації усунуто, а ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", незважаючи на таке порушення існує вже протягом 13 років.
Крім цього колегія суддів відзначає неправомірність посилання судом першої інстанції на положення абз. г) п.4 Положення для державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності, оскільки зазначена норма прийнята в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.01.1996 р. № 125 (125-96-п)
, а тому на момент спірних правовідносин - 22.12.1995 р. такої норми не існувало.
За таких обставин, під час створення ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" не було допущено порушень закону, які не можна усунути, а відтак підстави для визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", визнання недійсною державної реєстрації ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" та припинення ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" шляхом ліквідації відсутні.
Таким чином, рішення господарського суду м. Києва від 04.09.2008 р. в цій частині підлягає скасуванню, із прийняттям в цій частині нового рішення про відмову в позові Заступника Генерального прокурора України та TOB "Корсан" в наведеній частині з відмовою в задоволенні зазначених позовних вимог.
Оскільки правові підстави для припинення відсутні, то апеляційна скарга Генеральної прокуратури в частині задоволення вимог про призначення ліквідаційної комісії, встановлення строків і порядку її роботи задоволенню не підлягає.
Із змісту п.4 Указу Президента України "Про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" №704/94 від 29.11.1994 р. (704/94)
вбачається, що Кабінету Міністрів України доручено забезпечити у місячний строк погодження з Кабінетом Міністрів Республіки Татарстан установчих документів та затвердження статуту Компанії.
Згідно із п. 2 Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Татарстан про створення транснаціональної (487-95-п)
фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" від 04.07.1995 р. схвалено основні принципи і положення Статуту і Договору про створення і діяльності Компанії.
Отже, Уряди Республіки України та Республіки Татарстан на виконання Указу Президента України "Про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" №704/94 від 29.11.1994 р. (704/94)
погодили зміст установчих документів (в т.ч. внески, які мають здійснити засновники (інвестори)).
Відповідно до п.5.2 Договору про створення та діяльність ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" частка Державного комітету Республіки Татарстан по управлінню державним майном формується у вигляді прав власності на нафту та нафтовий конденсат на 25 родовищах в Республіці Татарстан, оформлених ліцензією на право користування надрами родовищ строком на 20 років.
Колегія суддів відзначає, що укладення Договору про створення та діяльність ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" та затвердження Статут ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" здійснено 27.07.1995 р. на виконання Указів №704/94 (704/94)
від 29.11.1994 р. та №УП-883 від 13.12.1994 р., міжурядової угоди про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" від 04.07.1995 р.
Зазначений висновок підтверджується рішенням установчих зборів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 27.07.1995 р. (протокол №1) та розділом 1 Договору про створення та діяльність компанії.
Отже, рішення про створення на базі цілісного майнового комплексу Кременчуцького нафтопереробного заводу нового господарського товариства із обов'язковою умовою внесення до статутного фонду інвесторами з боку Республіки Татарстан права власності на нафту та нафтовий конденсат у родовищах, прийнято на виконання актів державних органів.
Відповідно до п. 1.1 Договору про створення та діяльність ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" основною метою співпраці засновників визначена взаємовигідна співпраця в галузі видобутку, переробки нафти та реалізації нафтопродуктів на виконання Указів Президента України №704/94 від 29.11.1994 р. (704/94)
та Указу Президента республіки Татарстан №УП-883 від 13.12.1994 р. Указом Президента України "Про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" №704/94 від 29.11.1994 р. (704/94)
метою створення ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" визначено забезпечення економічних інтересів України та задоволення потреб споживачів у паливно-енергетичних ресурсах.
Згідно із п.4 Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Татарстан про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" від 04.07.1995 р. мінімальний обсяг поставок нафти з Республіки Татарстан для переробки виробничими потужностями Компанії, в т.ч. з урахуванням власного видобутку Компанією і на умовах консигнації, повинен складати не менше 8 млн. тон на рік, починаючи з 1996 року, в тому числі до 4 млн. тон в 1995 році. Пункт 16.5 Договору про створення та діяльність ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" містить ідентичну норму
Отже, норми міжурядової угоди, укладеної на виконання Указу Президента України №704/94 від 29.11.1994 р. (704/94)
, передбачали здійснення ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" самостійного видобутку нафти на родовищах Республіки Татарстан.
Здійснення Компанією такого видобутку мало бути досягнуто шляхом виконання Державним комітетом Республіки Татарстан по управлінню державним майном зобов'язання по передачі до статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" права власності на нафту та нафтовий конденсат на 25 родовищ Республіки Татарстан.
Пунктом 3 Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Татарстан про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" від 04.07.1995 р. вирішено вважати за доцільне організацію роботи Компанії функціонуючої, як єдиний міждержавний господарюючий комплекс.
Таким чином, передача до статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" Фондом державного майна України цілісного майнового комплексу Кременчуцького нафтопереробного заводу, з одного боку, та Державним комітетом Республіки Татарстан по управлінню державним майном права власності на нафту та нафтовий конденсат на 25 родовищах, з іншого боку, є істотними умовам створення ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" без яких неможливе досягнення поставленої мети.
Суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що умови Договору про створення та діяльність ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" в частині наведеного майна, яке повинно вноситися засновниками, закріплені саме на виконання Указу Президента України "Про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" №704/94 від 29.11.1994 р. (704/94)
, міжурядової угоди про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" від 04.07.1995 р.
Згідно із ст. 122 Конституції УРСР Кабінет Міністрів України декрети, постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України є обов'язковими до виконання на території України.
Відповідно до ст. 114-6 Конституції УРСР Президент України на основі і на виконання Конституції і законів України в межах своєї компетенції видає укази та розпорядження, які є обов'язковими до виконання.
Отже, органи державної влади визначила умови і зобов'язання інвесторів (засновників) при створенні товариства на базі майна Кременчуцького нафтопереробного заводу, які є обов'язковими для виконання.
Умовами п. 12 міжурядової угоди про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" від 04.07.1995 р. передбачено, що сторони при взаємній згоді можуть вносити в цю Угоду необхідні доповнення і зміни, які оформлюються за поданням Кабінету Міністрів України і Кабінету Міністрів Республіки Татарстан.
Тобто, внесення будь-яких змін до установчих документів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" (в частині складу вказаних внесків) могло здійснюватися в межах зазначених актів органів державної влади або за умови погодження таких змін органами, на виконання актів яких була створена Компанія.
Рішенням загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 19.07.1997 р., оформленим п.2 розділу 3 протоколу №2 за результатами розгляду питання стану і проблем формування статутного фонду вирішено змінити структуру внесків засновників зі сторони Республіки Татарстан.
Внесок Державного комітету Республіки Татарстан по управлінню державним майном з права власності на нафту та нафтовий конденсат на 25 родовищах в Республіці Татарстан замінено на акції АТ "Татнафта" та АТ "Татнафтопром".
На момент прийняття зазначеного рішення, Державний комітет Республіки Татарстан по управлінню державним майном (його правонаступник) не виконав свої зобов'язання по передачі до статутного фонду визначеного Договором про створення та діяльність товариства від 27.07.1995 р. майна (права власності на нафту та нафтовий конденсат на родовищах в Республіці Татарстан). При цьому, внесок держави України (в особі Фонду державного майна України) у вигляді цілісного майнового комплексу Кременчуцького нафтопереробного заводу був внесений у повному обсязі (акт від 05.03.1996 р.).
Крім того, рішенням загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", оформленим п.3.4 протоколу №3 від 10.06.1998 р. погоджено, що Державний комітет Республіки Татарстан по управлінню державним майном, АТ "Татнафтопром", АТ "Татнафта", ЗАТ "Кара-Алтин" до 10.09.1998 р. внесуть в статутний капітал АТ "Укртатнафта" акцій на суму 104,575 млн. дол. США.
Внаслідок таких змін до статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" не передбачалася передача права власності на нафту та нафтовий конденсат в родовищах в Республіці Татарстан, що унеможливлює співпрацю засновників в галузі видобутку нафти на умовах, визначених Указом Президента України №704/94 від 29.11.1994 р. (704/94)
та міжурядовою Угодою від 04.07.1995 р.
Згідно із ст. 648 Цивільного кодексу України, зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, обов'язкового для сторін, має відповідати цьому акту.
Подібна норма була закріплена в п.2 ч.2 ст. 4 Цивільного кодексу УРСР, відповідно до якої цивільні права та обов'язки виникають із адміністративних актів.
Матеріали справи не містять доказів погодження таких змін Кабінетом Міністрів України чи іншим уповноваженим органом державної влади, за рішенням яких створювалася Компанія та які погоджували зміст її установчих документів.
Таким чином, під час формуванні статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" всупереч вимогам ст. 648 Цивільного кодексу України, Указу Президента України №704/94 від 29.11.1994 р. (704/94)
, постанови Кабінету Міністрів України № 487 від 04.07.1995 р. (487-95-п)
та міжурядової угоди від 04.07.1995 р., без узгодження з Кабінетом Міністрів України чи Президентом України, рішенням загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта від 19.07.1997 р. змінені зобов'язання засновника (інвестора), внаслідок чого до статутного фонду Компанії Державним комітетом Республіки Татарстан по управлінню державним майном внесено акції ВАТ "Татнафтопром", замість передачі права власності на нафту та нафтовий конденсат на 25 родовищах в Республіці Татарстан..
Отже, рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", оформлені п.2 розділу 3 протоколу №2 від 19.07.1997 р. щодо зміни внеску Державного комітету Республіки Татарстан по управлінню державним майном суперечить ст.ст. 114-6, 122 Конституції УРСР, ст. 648 Цивільного кодексу України, ст. 4 Цивільного кодексу УРСР, Указу Президента України "Про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" №704/94 від 29.11.1994 р. (704/94)
, постанові Кабінету Міністрів України "Про укладення Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Татарстан про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" № 487 (487-95-п)
від 04.07.1995 р. та міжурядовій угоді про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" від 04.07.1995 р., яка укладена на виконання Указу Президента України №704/94 від 29.11.1994 р. (704/94)
Доводи апеляційних скарг про те, що таке рішення прийнято найвищим органом управління акціонерного товариства - загальними зборами, а тому є правомірним, не ґрунтуються на нормах права, оскільки судом встановлено, що зобов'язання засновника (інвестора) щодо структури внесків встановлено актом органу державної влади, а відтак зміна такого зобов'язання може мати місце виключно за погодженням із таким органом.
Такий висновок відповідає правовій позиції суду касаційної інстанції, яка викладена в постанові від 20.11.2008 р. у справі №П-13/39, в якій за аналогічних обставин суд вказав на необхідність дотримання акціонерами положень нормативно-правових актів, покладених в основу створення товариства, та недопустимість без узгодження із уповноваженим державним органом самостійно змінювати зобов'язання інвестора (акціонера в частині вкладу до статутного фонду).
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про господарські товариства" однією із основних вимог до установчих документів є вимога щодо відповідності чинному законодавству статуту та установчого договору. В разі суперечності умов установчих документів акціонерного товариства умовам чинного законодавства, ці умови не можуть породжувати правових наслідків.
Рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", оформлене п.3.4 протоколу №3 від 10.06.1998 р. в частині внеску Державний комітет Республіки Татарстан по управлінню державним майном в статутний капітал АТ "Укртатнафта" акцій також не відповідає положенням чинного законодавства з наведених вище підстав, а тому не породжує будь-яких правових наслідків.
Положення Статуту ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" в чинній редакції передбачає сплату Міністерством земельних та майнових відносин Республіки Татарстан акцій ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" цінними паперами.
Оскільки положення Статуту ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" в редакції, затвердженій п.4.1 протоколу №3 загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 р. та усіх наступних редакціях передбачають сплату Державним комітетом Республіки Татарстан по управлінню державним майном (його правонаступником - Міністерством земельних та майнових відносин Республіки Татарстан) акцій ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" цінними паперами, що здійснено внаслідок незаконних рішень загальних зборів акціонерів (п.2 розділу 3 протоколу №2 від 19.07.1997 р. та п.3.4 протоколу №3 від 10.06.1998 р.), то рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 р., оформлене п.4.1 протоколу №3 в частині затвердження Статуту в наведеній частині, та положення Статуту ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" в усіх редакціях в цій частині підлягає визнанню недійсними.
Отже, рішення господарського суду м. Києва від 04.09.2008 р. в частині визнання недійсним рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" про зміну структури вкладів засновників ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", оформлене п.2 розділу З протоколу №2 від 19.07.1997 р., рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 р., оформлене п.4.1 в частині затвердження Статуту в наведеній частині та про визнання недійсним Статуту ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" в усіх редакціях в частині сплати Державним комітетом Республіки Татарстан по управлінню державним майном (його правонаступником - Міністерством земельних та майнових відносин Республіки Татарстан) акцій ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" цінними паперами прийнято із правильним застосуванням норм чинного законодавства, а тому підлягає залишенню в силі.
У зв'язку із наведеним, колегія суддів не вбачає підстав для визнання недійсним рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 р., оформленого п.4.1 протоколу №3 (крім затвердження Статуту в частині, стосується зміни внеску Державного комітету Республіки Татарстан по управлінню державним майном), а також Статуту (крім частини, яка стосується сплати Державним комітетом Республіки Татарстан по управлінню державним майном (його правонаступником - Міністерством земельних та майнових відносин Республіки Татарстан) акцій ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" цінними паперами), а тому рішення суду першої інстанції в цій частині підлягає скасуванню із відмовою в задоволенні в цих позовних вимог.
Що стосується вимоги про визнання недійсним рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" про зменшення розміру статутного фонду ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", оформленого п.3.3 протоколу №3 від 10.06.1998 р., то колегія суддів відзначає наступне.
Задовольняючи позов Заступника Генерального прокурора України в цій частині, суд першої інстанції виходив із невідповідності даного рішення положенням ч.2 ст. 39 Закону України "Про господарські товариства".
Суд першої інстанції встановив, що рішенням загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 р. (протокол №3 п.3.3) зменшено розмір статутного фонду у спосіб, що суперечить ч.2 ст. 39 Закону України "Про господарські товариства".
Згідно із рішенням загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 р., оформленого п.3.3 протоколу №3, відповідно до результатів експертної оцінки відповідно до результатів експертної оцінки цілісного майнового комплексу ВАТ "Кременчукнафтооргсинтез", а також у зв'язку із виходом із складу засновників СП "ТИНК", СП" Джой-Татнефтепром TP коммуникейшенс", АБК "Експобанк", та включенням до складу засновників Банка "Зенит" Промислово-фінансового банку, Фірми "АМРУЗ ТРЕЙДИНГ АГ", TOB "Джи-авто ЛТД", зменшити статутний фонд ЗАТ "Укртатнафта" та затвердити його в розмірі, еквівалентному 359 900 ООО дол. США.
Колегія суддів відзначає, що безпосередньо із змісту рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 p., оформленого п.3.3 протоколу №3, не вбачається спосіб в який зменшено статутний фонд товариства, а тому висновок суду першої інстанції про визнання недійсним такого рішення загальних зборів є необґрунтованим.
Отже, рішення господарського суду м. Києва від 04.09.2008 р. в частині визнання недійсним рішенням загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 p., оформленого п.3.3. протокол №3, підлягає скасуванню, із відмовою в задоволенні позову в цій частині.
Рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовної вимоги Заступника Генерального прокурора України про визнання недійсним договору про створення та діяльність ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 27.07.1995 р. є правомірним, адже позивач не вказав, а матеріали справи не містять будь-яких відомостей із якими положення закону передбачають можливість визнання цього правочину (угоди) недійсним.
На момент звернення Заступника Генерального прокурора України із позовом правові основи управління об'єктами державної власності відповідно до Конституції України (254к/96-ВР)
визначає Закон України "Про управління об'єктами державної власності" (185-16)
.
З урахуванням норм ч. І. ст. 4, п.13 ч.5 ст. 6 Закону України "Про управління об'єктами державної власності, Заступник Генерального прокурора України правомірно визначив і обґрунтував в позовній заяві в чому полягає порушення інтересів держави та правильно визначив Кабінет Міністрів України та Міністерство паливо та енергетики України, органами, які представляють державні інтереси в цій сфері.
Стосовно посилань апелянтів на неправомірність поновлення строку позовної давності, то колегія суддів відзначає наступне.
Відповідно до п.7 Прикінцевих і перехідних положень Цивільного кодексу України (435-15)
до позовів про визнання заперечуваного правочину недійсним і про застосування наслідків недійсності нікчемного правочину, право на пред'явлення якого виникло до 1 січня 2004 року, застосовується позовна давність, встановлена для відповідних позовів законодавством, що діяло раніше.
Відповідно до ст. 71 Цивільного кодексу УРСР загальний строк позовної давності становить три роки.
Згідно із ст. 76 Цивільного кодексу УРСР перебіг строку позовної давності починається з дня виникнення права на позов. Право на позов виникає з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення свого права.
Із матеріалів справи вбачається, що порушення положень чинного законодавства України при створенні ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" прокурору стало із звернення Міністра палива та енергетики України Бойка Ю.А. №01/17-0164 від 28.04.2007 р. та доданого до нього висновку Головного-ревізійного управління України про результати перевірки створення та діяльності ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта". Крім того доводи апеляційних скарг в частині неправомірного поновлення строку позовної давності обґрунтовані посиланням на справи в яких предмет вимог стосувався передачі до статутного фонду товариства векселів Фірмою "AmRUZ TRADING AG" та Корпорацією "Seagroup International, Inc".
В даній справі, за наслідками апеляційного розгляду задовольняються вимоги заступника Генерального прокурора України та ТОВ "Корсан" в частині визнання недійсним рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" про зміну структури вкладів засновників, оформлене п.2 розділу 3 протоколу №2 від 19.07.1997 p., визнання недійсним рішення загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" про затвердження нової редакції установчих документів, оформлене п.4.1 протоколу №3 загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 р. та Статуту ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" в усіх редакціях в частині сплати Державним комітетом Республіки Татарстан по управлінню державним майном (його правонаступником - Міністерством земельних та майнових відносин Республіки Татарстан) акцій ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" цінними паперами.
Будь-яких доказів про обізнаність Генеральної прокуратури України про порушення інтересів держави рішеннями, які визнаються недійсними судом за наслідками апеляційного розгляду, раніше ніж із звернення Міністра палива та енергетики України Бойка Ю.А. №01/17-0164 від 28.04.2007 p., матеріали справи не містять, а відтак правильним є висновок суду першої інстанції про те, що позивач дізнався про викладені в позові обставини, які призводять до порушення інтересів держави лише у квітні 2007 року.
За наведених обставин, колегія суддів вважає, що строки позовної давності поновлено правомірно.
Твердження про порушення прав та обов'язків ЗАТ "Інформсистема" є необґрунтованим, оскільки апелянти не вказують, а суд апеляційної інстанції не вбачає на які конкретно права та обов'язки ЗАТ "Інформсистема" впливає чи може вплинути рішення у даній справі.
Посилання апелянтів на те, що спір у справі не підлягав вирішенню Господарським судом м. Києва з огляду на наявність арбітражного застереження, судом апеляційної інстанції відхиляються як необґрунтовані. Наведений висновок підтверджується тим, що суб'єктивний склад учасників, які підписали арбітражне застереження не є тотожним сторонам, які беруть участь у даній справі.
Стосовно посилань на порушення правил підвідомчості, колегія суддів відзначає, що по-перше, вимоги про визнання недійсною державної реєстрації та запису про проведення державної реєстрації є похідними від вимог про припинення юридичної особи шляхом ліквідації та визнання недійсним Статуту товариства, а тому їх доцільно розглядати в межах одного провадження, по-друге, за наслідками апеляційного розгляду в задоволенні наведених вимог відмовлено.
Доводи апелянтів про розгляд справи з порушенням правил підсудності не ґрунтуються на положеннях п.4 ч. І ст. 12 Господарського процесуального кодексу України, оскільки сторонами у даній справі є також інші особи, які не є акціонерами товариства.
Відповідно до п.4 ч. І ст. 103 Господарського процесуального кодексу України апеляційна інстанція за результатами розгляду апеляційної скарги (подання) має право: змінити рішення.
Частиною 1 ст. 104 Господарського процесуального кодексу України визначено, що підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є:
неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи;
недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими;
невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи;
порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
За таких обставин апеляційні скарги Кабінету Міністрів України, Відкритого акціонерного товариства "Татнафта" ім. В.Д.Шашина, Корпорації "Seagroup International,
Іnс", Міністерства палива та енергетики України, НАК "Нафтогаз України" підлягають задоволенню частково, апеляційне подання Генеральної прокуратури України - залишенню без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 04.09.2008 р. у справі №32/1 підлягає зміні.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційні скарги Кабінету Міністрів України, Відкритого акціонерного товариства
"Татнафта" ім. В.Д.Шашина, Корпорації "Seagroup International, Іnс", Міністерства палива та
енергетики України, Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" задовольнити
частково.
2. Апеляційне подання Генеральної прокуратури України залишити без задоволення.
3. Рішення Господарського суду м. Києва від 04.09.2008 р. у справі №32/1 змінити,
виклавши резолютивну частині наступним чином:
"1. Поновити Заступнику Генерального прокурора України строки позовної давності.
2. Позови Заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України та Міністерства палива та енергетики України та Товариства з обмеженою відповідальністю "Корсан" задовольнити частково.
3. Визнати недійсним рішення загальних зборів акціонерів Закритого акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта" (39609, Полтавська область, м. Кременчук, вул. Свіштовська, 3, ідентифікаційний код 00152307) про зміну структури вкладів засновників ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта", оформлене п.2 розділу 3 протоколу №2 від 19.07.1997 р.
4. Визнати недійсним рішення загальних зборів акціонерів Закритого акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта" (39609, Полтавська область, м. Кременчук, вул. Свіштовська, 3, ідентифікаційний код 00152307) про затвердження нової редакції установчих документів, оформлене п.4.1 протоколу №3 загальних зборів акціонерів ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" від 10.06.1998 р. в частині сплати Державним комітетом Республіки Татарстан по управлінню державним майном акцій ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" цінними паперами.
5. Визнати недійсним Статут ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" в усіх редакціях в частині сплати Державним комітетом Республіки Татарстан по управлінню державним майном (його правонаступником - Міністерством земельних та майнових відносин Республіки Татарстан) акцій ЗАТ ТФПНК "Укртатнафта" цінними паперами.
6. В іншій частині в задоволенні позовів відмовити."
4. Матеріали справи повернути №32/1 повернути до Господарського суду м. Києва.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України через суд апеляційної інстанції протягом місяця з дня набрання постановою законної сили.
21.05.09 (відправлено)