ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
10002, м.Житомир, майдан Путятинський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" травня 2009 р. Справа № 4/111-08
Житомирський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді
суддів:
при секретарі,
за участю представників сторін:
від позивача: Гамарц О.С. (довіреність від 08.01.2009р.),
від відповідача: Гренишена А.М. (довіреність від 12.05.2009р.), Марценюк К.Ю. (довіреність 72-к від 20.05.2005р.),
від третіх осіб:
- фінансового управління Піщанської районної державної адміністрації: Міщенко В.В.
(довіреність від 08.05.2009р.),
- начальник управління Державного казначейства України у Піщанському районі
Іваненко В.Г.,
розглянувши апеляційну скаргу управління праці та соціального захисту населення
Піщанської районної державної адміністрації
на рішення господарського суду Вінницької області
від "11" грудня 2008 р. у справі
за позовом Одеської залізниці (м.Одеса)
до управління праці та соціального захисту населення Піщанської районноїдержавної
адміністрації (смт.Піщанка Вінницької області),
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні
відповідача - фінансового управління Піщанської районної державної адміністрації
(смт.Піщанка Вінницької області),
управління Державного казначейства у Піщанському районі, правонаступником якого є
Головне управління Державного казначейства України у Вінницькій області (м.Вінниця),
про стягнення 117054,50 грн. збитків від перевезення пільгових категорій громадян,
ВСТАНОВИВ:
06 жовтня 2008 року Одеська залізниця звернулась в господарський суд Вінницької області з позовом до управління праці та соціального захисту населення Піщанської районної державної адміністрації (далі - "управління праці та соціального захисту населення") про стягнення 117054,50грн. збитків від перевезення пільгових категорій громадян залізничним транспортом протягом грудня 2007 року - липня 2008 року (т.1 а.с.2 - 6).
Ухвалою господарського суду Вінницької області від 04.11.2008р. залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - фінансове управління Піщанської районної державної адміністрації і управління Державного казначейства у Піщанському районі (т.1 а.с.92 - 93).
Рішенням господарського суду Вінницької області від 11.12.2008р. визнано недійсними п.п.2.1, 2.2, 3.2 договору про розрахунки за надані послуги з пільгового перевезення окремих категорій громадян залізничним транспортом від 18.02.2008р. № 4 в частині (підкреслених висловів): у п.2.1 "в межах передбачених бюджетом асигнувань", у п.2.2 "в межах асигнувань" та "по мірі надходження коштів з Державного бюджету", у п.3.2 "по мірі надходження відповідних коштів - субвенції з Державного бюджету". Припинено провадження у справі щодо стягнення 16389,06 грн. збитків (компенсації) за відсутністю предмета спору. Стягнуто з управління праці та соціального захисту населення Піщанської районної державної адміністрації на користь Одеської залізниці 100665,44 грн. збитків (компенсації) за перевезення на пільгових умовах окремих категорій громадян (учасників Великої Вітчизняної війни і прирівняних до них осіб, пенсіонерів за віком, громадян, які постраждали від аварії на ЧАЕС, реабілітованих громадян, інвалідів праці, дитинства), 1288,55 грн. для відшкодування судових витрат на держмито та інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. Рішення суду прийнято на підставі норм Господарського процесуального кодексу України (1798-12) .
В апеляційній скарзі управління праці та соціального захисту населення просить скасувати рішення суду від 11.12.2008р. і прийняти нове рішення, яким провадження у справі припинити. Посилається на те, що відповідно до статтей 2 і 17 Кодексу адміністративного судочинства України дана справа повинна бути розглянута адміністративним судом у порядку адміністративного судочинства, оскільки вона не підсудна господарському суду. Вважає, що місцевий господарський суд безпідставно прийняв позовну заяву до провадження і при її розгляді неправильно застосував ч.2 ст. 1 Цивільного кодексу України. Зазначає, що у справі відсутні достовірні докази про те, що за вказаний позивачем період перевезено 32506 пасажирів пільгової категорії населення, які проживають у Піщанському районі, на загальну суму 133805,26 грн. (т.2 а.с.5 - 6).
У відзиві на апеляційну скаргу Одеська залізниця просить залишити рішення суду від 11.12.2008р. без змін. Не погоджується з доводами апеляційної скарги управління праці та соціального захисту населення щодо непідсудності справи господарському суду. Зазначає, що в позовній заяві не йдеться про вирішення публічно-правового спору, позов містить лише одну позовну вимогу - відшкодування шкоди. Тому відповідно до ч.2 ст. 21 КАС України вказана справа не відноситься до справ адміністративної юрисдикції і повинна розглядатись в порядку господарського судочинства (т.2 а.с.16 - 17).
Фінансове управління Піщанської райдержадміністрації в поясненні від 10.03.2009р. № 01-21/55 висловило міркування про те, що компенсаційні виплати транспортним підприємствам за пільговий проїзд окремих категорій громадян повинні проводитися відповідно до договорів, укладених з головним розпорядником бюджетних коштів, в межах коштів, передбачених у відповідному місцевому бюджеті на цю мету, з урахуванням кредиторської заборгованості, яка склалася на початок року внаслідок незабезпечення фінансування планових показників року, що передував звітному (т.2 а.с.23).
Заслухавши пояснення представників сторін і третіх осіб, дослідивши матеріали справи, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.
18 лютого 2008 року між Одеською залізницею і управлінням праці та соціального захисту населення Піщанської районної державної адміністрації укладено договір № 4 про розрахунки за надані послуги по перевезенню пільгової категорії пасажирів (т.1 а.с.119 - 121).
Відповідно до п.2.1 зазначеного договору залізниця зобов'язалася здійснювати перевезення пільгової категорії пасажирів в межах передбачених бюджетом асигнувань у загальних та плацкартних вагонах пасажирських та швидких поїздів, вагонах електро- та дизель-поїздів приміського сполучення за умови придбання пасажирами пільгової категорії безкоштовних проїзних документів (квитків), а також ветеранів війни у загальних та плацкартних вагонах пасажирських та швидких поїздів міждержавного сполучення з оплатою 50 % вартості квитків.
Згідно з пунктом 2.2 договору управління праці та соціального захисту населення зобов'язалося в межах асигнувань, передбачених у Державному бюджеті України на 2008 рік, для забезпечення пільгового проїзду пасажирів пільгових категорій залізницею по території України, по мірі надходження коштів з Державного бюджету, сплачувати кошти залізниці за надані послуги по перевезенню пільгових категорій пасажирів.
Пунктом 3.2 даного договору передбачалось, що розрахунки проводяться за згодою сторін на підставі актів звіряння, підписаних усіма учасниками цих розрахунків, після надходження коштів з Державного бюджету на відшкодування збитків залізниці, пов'язаних з перевезенням громадян пільгової категорії на підставі рахунків, складених залізницею. Управління повинно було перераховувати залізниці суму відшкодування по пільговому перевезенню пасажирів по мірі надходження відповідних коштів - субвенції з Державного бюджету.
Термін дії договору встановлювався з 1 січня 2008 року і діяв до 31 грудня 2008 року.
Договір аналогічного змісту був укладений між сторонами 08.05.2007р. і діяв з 1 січня 2007 року до 31 грудня 2007 року (т.2 а.с.38 - 40).
Розрахунком позовних вимог, актами звіряння розрахунків за надані населенню послуги з перевезення окремих категорій громадян, яким встановлено певні пільги, звітами збитків по безкоштовному проїзду пільгових категорій пасажирів за грудень 2007 року, 7 місяців 2008 року, Одеська залізниця обгрунтовувала доводи про перевезення в грудні 2007 року - липні 2008 року залізничним транспортом 32506 громадян на пільгових умовах, у тому числі інвалідів, учасників Великої Вітчизняної війни, прирівняних до них пенсіонерів за віком, інвалідів з дитинства та їх супроводжуючих, реабілітованих громадян, які стали інвалідами внаслідок репресій, та понесення внаслідок цього збитків на суму 133805 грн.26 коп. (т.1 а.с.12 - 24, 49 - 55, 122 - 123, 100 - 108). До подання позову відповідачем відшкодовано 16750 грн.76 коп. Борг склав 117054 грн.50 коп.
У зв'язку з відмовою управління праці та соціального захисту населення сплачувати в повному обсязі компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян, залізниця звернулась з позовом до суду про відшкодування збитків.
Визнаючи за власною ініціативою недійсними пункти 2.1, 2.2 і 3.2 договору від 18.02.2008р. і задовольняючи позов в частині стягнення 100665,44 грн. збитків, місцевий господарський суд виходив з того, що ці умови договору суперечать ст. 42 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", ч.2 ст. 7 Закону України "Про транспорт", ч.5 ст. 9, ч.12 ст. 10 Закону України "Про залізничний транспорт", п.п."б" п.4 ст. 89 Бюджетного кодексу України, Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002р. № 256 (256-2002-п) , які не передбачають обмеження обсягу відшкодування перевізникам коштів за рахунок субвенцій з державного бюджету, та що згідно з листом Державного казначейства України від 05.10.2004р. № 07-06/2014-8670 (v8670506-04) "Про запровадження порядку обліку зобов'язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України" погашення небюджетних фінансових зобов'язань не проводиться, за винятком випадків, передбачених чинним законодавством, зокрема, списання кредиторської заборгованості за рішенням судів.
Апеляційний господарський суд не погоджується з такими висновками зважаючи на наступне.
Перераховані норми законів і постанова Кабінету Міністрів України встановлюють право органів, зокрема, залізничного транспорту на відшкодування за рахунок державного або місцевого бюджетів втрат від перевезень безкоштовно або за неповну оплату деяких категорій пасажирів, які мають певні пільги, та загальний порядок відшкодування цих втрат.
Відповідно до частин 5 і 6 статті 51 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та провадять видатки тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами. Будь-які зобов'язання, взяті фізичними та юридичними особами за коштами Державного бюджету України без відповідних бюджетних асигнувань або ж з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України, не вважаються бюджетними зобов'язаннями. Витрати державного бюджету на покриття таких зобов'язань не можуть здійснюватися.
Частинами 3 і 5 ст. 62 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" встановлено, що розпорядники бюджетних коштів беруть зобов'язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень до спеціального фонду бюджету. Зобов'язання, взяті розпорядниками бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань (крім витрат, що здійснюються відповідно до абзацу четвертого цієї статті), не вважаються бюджетними зобов'язаннями і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов'язань є бюджетним правопорушенням.
Отже, зазначеними нормами передбачено обсяг виплат в межах бюджетних асигнувань.
З врахуванням наведених положень Бюджетного кодексу України (2542-14) і Законів України про державний бюджет на конкретний рік сторонами були укладені договори від 08.05.2007р. та від 18.02.2008р.
Як вбачається з матеріалів справи, кошторисом на 2008 рік та планом асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету на 2008 рік видатки управління праці та соціального захисту населення становили 69000 грн., на 2007 рік - 79900 (т.1 а.с.83 - 85).
В поясненні відповідач зазначає, що в залежності від обсягу субвенції, яка передбачена для району, Головним фінансовим управлінням Вінницької облдержадміністрації визначено видатки, що фінансуються за рахунок коштів субвенції державного бюджету для оплати витрат по перевезенню пільгових категорій населення залізничним транспортом. На 2008 рік управлінню праці та соціального захисту населення Піщанської райдержадміністрації було виділено кошти в сумі 68500 грн. Крім Одеської залізниці компенсація за перевезення пільгової категорії населення з виділених сум субвенції здійснювалась також іншим перевізникам, а саме: залізничному об'єднанню "Гайворон". Розподіл коштів у 2008 році проведено таким чином: Одеська залізниця - 59690 грн., залізничне об'єднання "Гайворон" - 8810 грн. (т.2 а.с.41).
За період з січня 2008 року по грудень 2008 року управління праці та соціального захисту населення відшкодувало Одеській залізниці за перевезення пільгових категорій громадян 33139,82 грн., у тому числі з 01.01.2008р. по 01.09.2008р. - 16750,76 грн., з 01.09.2008р. по 01.12.2008р. - 16389,06 грн. (т.1 а.с.57 - 83, 109 - 116,167 - 177).
За поясненнями представників відповідача, решта коштів загальною сумою 59690 грн. виплачена позивачеві у січні 2009 року.
Таким чином, відповідачем виконано усі зобов'язання за договором та відповідно до наданого йому фінансування на 2008 рік для відшкодування витрат з пільгового перевезення пасажирів.
Акти звірок розрахунків, на які послався позивач, підписані відповідачем в межах виділених йому коштів, призначених для названої цілі, тому такі документи не можна вважати достатніми доказами для відшкодування заявлених залізницею сум.
Окрім того, перевезення 32506 громадян не підтверджено належними доказами.
Договір про розрахунки за надані послуги по перевезенню пільгової категорії пасажирів від 08.05.2007р., які містить аналогічні умови, що й договір від 18.02.2008р., недійсним не визнавався і зобов'язання за ним виконані в межах бюджетного фінансування на 2007 рік.
Отже, висновок місцевого господарського суду про недійсність пунктів 2.1, 2.2 і 3.2 договору від 18.02.2008р. і задоволення позову на суму 100665,44 грн. є помилковим, тому прийняте ним рішення підлягає скасуванню.
Між сторонами у справі склалися не бюджетні правовідносини, а зобов'язання цивільно-правового характеру, що виникли на підставі укладеного договору про розрахунки за надані послуги по перевезенню пільгової категорії пасажирів і регулюються цивільним законодавством, зокрема, статтею 901 Цивільного Кодексу України. Такий спір підвідомчий господарському суду (ст. 12 ГПК України).
Провадження у справі щодо вимог про стягнення 16389 грн.06 коп. збитків обгрунтовано припинено судом згідно з п.1-1 ст. 80 ГПК України за відсутністю предмета спору, оскільки довідка позивача, яка надана з листом від 03.12.2008р. № 298/04-1 і доданими до нього копіями банківських витягів, свідчить про перерахування відповідачем після порушення провадження у справі цієї суми коштів за пільговий проїзд окремих категорій громадян у травні, червні, липні 2008 року (т.1 а.с.167, 174 - 177).
Керуючись ст.ст. 101, 103 - 105 Господарського процесуального кодексуУкраїни, Житомирський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу управління праці та соціального захисту населення Піщанської районної державної адміністрації задовольнити частково.
2. Рішення господарського суду Вінницької області від 11 грудня 2008 року скасувати в частині задоволення позову та прийняти нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.
В решті рішення суду (про припинення провадження у справі в частині стягнення 16389,06 грн.) залишити без змін.
3. Справу № 4/111-08 повернути до господарського суду Вінницької області.
Головуючий суддя: судді:
Повний текст постанови складено та підписано 18.05.2009р.
Надруковано 6 прим.:
1 - в справу,
2 - позивачу,
3 - відповідачу,
4, 5 - третім особам,
6 - в наряд.