ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.04.2009 Справа№ 28/509-08
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий: Джихур О.В. (доповідач),
судді: Лисенко О.М., Виноградник О.М.,
секретар судового засідання: Вовченко О.В.
за участю представників сторін:
представник позивача: Сінєвіч В.В.; Трусова О.Г.;
представник відповідача в судове засідання не з’явився, про час та місце розгляду справи попереджений належним чином.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу відкритого акціонерного товариства "Павлоградвугілля", м.Павлоград
на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.2009р.
у справі № 28/509-08
за позовом Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м.Дніпропетровськ,
до відкритого акціонерного товариства "Павлоградвугілля", м.Павлоград,
про стягнення 25 935 грн. 00 коп.
В С Т А Н О В И В:
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.09р. (суддя Манько Г.В.) позов про стягнення з відповідача штрафу в розмірі 25 935 грн. за невірно вказану масу вантажу задоволено повністю на підставі ст.ст. 24, 118, 122 Статуту залізниць України, ст. 218 Господарського кодексу України.
Не погодившись з вказаним рішенням відповідач його оскаржує на предмет невідповідності нормам матеріального та процесуального права. Посилаючись на Закон України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (113/98-ВР) , скаржник стверджує, що як вантажовідправник, так й залізниця під час проведення контрольного перевантаження вантажу, з метою встановлення точної маси нетто, повинні керуватися Методикою виконання вимірювань МИ – 1953-88 від 24.11.88р., яка введена в дію 01.01.1990р. В судовому засіданні встановлено, що вимірювання проводилось без врахування вказаної Методики.
Скаржник зазначає, що позивач не надав даних про сумарну масу в кілограмах завантажених хвостових вагонів, у зв’язку з чим неможливо встановити гарантовану точність вимірювань при проведенні контрольного переваження.
ВАТ "Павлоградвугілля" просить скасувати рішення, в позові відмовити.
Позивач доводи апеляційної скарги заперечує, вважає рішення суду законним, просить залишити його без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
Перевіривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Матеріалами справи свідчить, що ВАТ "Павлоградвугілля" на адресу ВАТ ЦОФ "Добропольська" за залізничною накладною було здійснено відправку вантажу –вугілля кам’яне, завантажене у вагонах №№68717073, 68973858, 68771575, 68535665.
23.05.2008р. складено комерційний акт БН №744487/14, яким встановлено, що вагони знаходяться у справному стані, вантаж завантажено засобами відправника –ВАТ "Павлоградвугілля". Завантаження рівномірне. Також встановлено, що у вагонах №№ 68717073, 68973858, 68771575, 68535665 маса вантажу перевищувала нормативну на 3 450 кг.
На підставі ст. 122 Статуту залізниць за неправильну зазначену у накладній масу вантажу Придніпровська залізниця нарахувала відповідачу штраф в загальній сумі 25 935 грн.
Підставою для покладання на відправника відповідальності, згідно ст. 122 Статуту, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу, є комерційний акт, складений у випадках передбачених ст. 129 Статуту (п. 3.23 Роз’яснення Президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002р. за №04-5/601 (зі змінами та доповненнями). Статтею 129 Статуту залізниць України встановлено: обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, пасажирів, під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами та актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Таким чином, комерційний акт № БН 744487/14 від 23.05.08, акти загальної форми №№ 852 від 22.0508, №97 від 23.05.08, №953 від 23.05.08, №744 від 23.05.08 та № 748 від 23.05.08 складені станцією Павлоград-1 Придніпровської залізниці є підставою для покладення відповідальності передбаченої ст. 122 Статуту на відправника.
Представник відповідача підписавши акти загальної форми №744,748 від 23.05.2008р. підтвердив факт перевантаження вагонів.
Згідно ст. 37 Статуту залізниць України під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса.
Згідно п. 2.1. Правил оформлення перевізних документів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000р. маса вантажу в кілограмах визначається відправником та заповнюються відповідні графи комплекту перевізних документів.
Згідно вимог ст. 24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначається у накладній.
Згідно вимог ст. 118, 122 Статуту залізниць України за пред’явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п’ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення. За неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Відповідно до роз’яснення Президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002р. за №04-5/601 (v_601600-02) та оглядового листа Вищого господарського суду України від 29.11.207р. №01-8/917 (v_917600-07) штраф нарахований на підставі ст. 118 Статуту, підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв’язку з цим збитків.
Матеріалами справи доведено, що відповідачем допущені порушення щодо перевантаження вагонів №№ 68717073, 68973858, 68771575, 68535665.
Отже штраф в розмірі 25 935 грн. правомірно стягнуто судом.
Доводи скаржника до уваги не приймаються.
Згідно Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті, яка затверджена наказом Міністра транспорту України від 05.04.2004р. № 279 (z0527-04) для визначення маси вантажу на залізниці використовується засіб ваговимірювальної техніки (ЗВВТ), який повинен бути повіряний органами акредитованими на право проведення повірки.
Як слідує з технічного паспорту ваг №7 на механічні ваги РС150 Ц13Вс, остання повірка здійснена 16.05.08р., допустима похибка в діленнях шкали, при зважуванні в інтервалі від 7,5 ТН до 100 ТН не більше 1,0 ділення, тобто 50 кг.
Вказане виключає значну похибку при перевантаженні вантажу.
Посилання скаржника на Методику виконання вимірювань МИ 1953-88 не можна вважати правомірним, оскільки вказана Методика має рекомендаційно-інформаційний характер.
З огляду на викладене, рішення господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.2009р. відповідає діючому законодавству, підстави для його скасування відсутні.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу відкритого акціонерного товариства "Павлоградвугілля", м.Павлоград – залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.2009р. у справі № 28/509-08 – залишити без змін.
Головуючий О.В. Джихур
Судді О.М. Виноградник
О.М. Лисенко