КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21.04.2009 № 36/394
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Отрюха Б.В.
суддів:
при секретарі:
За участю представників:
від Прокуратури м.Києва : Гаврилова Ю.Ю. - прокурор відділу
від позивача 1: не з"явився
від позивача 2 Степаненков Д.В. – представник за довіреністю, Певнева Є.С. - юрист
від відповідача: Ткаченко В.І. – директор, Ткаліч О.П. – головний інженер, Ткаченко О.В.-
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Прокуратура Солом"янського району м. Києва
на рішення Господарського суду м.Києва від 03.11.2008
у справі № 36/394 (суддя
за позовом Прокуратура Солом"янського району м. Києва в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в м.Києві, Київського комунального об"єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста Києва "Київзеленбуд" Київської міської державної адміністрації
до Товариство з обмеженою відповідальністю "Підприємство Вайзбунас"
третя особа позивача
третя особа відповідача
про стягнення 925096,80 грн.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду м.Києва від 03.11.2008 року у справі № 36/496 у задоволенні позову відмовлено повністю.
Не погодившись з прийнятим рішенням, Заступник прокурора Солом"янського району м.Києва звернувся з апеляційним поданням, просить його скасувати, оскільки вважає, що судом порушено норми матеріального та процесуального права, неповністю з"ясовано обставини, що мають значення у справі.
Апелянт звертає увагу суду на те, що висновок суду про відшкодування відповідачем у повному обсязі завданих державі збитків за скоєне правопорушення у сфері природоохоронного законодавства - самовільне видалення зелених насаджень, в розмірі, розрахованому Державною екологічною інспекцією м. Києва, в сумі 60 160,00 грн. унеможливлює притягнення вдруге відповідача до юридичної відповідальності за одне й те ж саме порушення, не відповідає дійсним обставинам справи. Постановою Солом'янського районного суду м. Києва від 11.07.2008р. у справі № 1-729/08 по обвинуваченню Калібекова О.М., заступника директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Підприємство Вайзбунас" по технічним питанням, за ст. 367 ч. 1 Кримінального кодексу України, встановлено, що внаслідок самовільного знесення зелених насаджень на земельній ділянці по вул. Кадетський Гай, заподіяно істотну шкоду державним інтересам, яка полягає у заподіянні матеріальних збитків на суму 60 160,00 грн. Матеріальна шкода була повністю відшкодована. В даному випадку сплата витрат, які особа зазнала у зв"язку зі знищенням або пошкодженням речі в рамках порушеної кримінальної справи є заходом відповідальності, а не відшкодуванням шкоди в повному обсязі. Відповідно до ст. 42 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" притягнення осіб, винних у порушенні законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, до відповідальності, передбаченої законом, не звільняє їх від обов"язку відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення вимог цього законодавства.
В судове засідання представник Державної екологічної інспекції в м.Києві не з"явився, про час і місце розгляду справи повідомлений належним чином. Дослідивши матеріали справи, вислухавши думку представників Прокуратури м.Києва, позивача2, відповідача, колегія приходить до висновку про можливість розгляду справи у відсутності представника Державної екологічної інспекції в м.Києві.
Розглянувши апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, колегія встановила наступне.
Рішенням Київської міської ради № 387/444 (ra-387023-06) від 21.12.2006р. "Про передачу земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "Підприємство Вайзбунас" для будівництва багатоповерхових житлових будинків з об'єктами соціально-побутового призначення на вул. Кадетський Гай у Солом'янському районі м. Києва", передано Товариству з обмеженою відповідальністю "Підприємство Вайзбунас" в короткострокову оренду на 3 роки земельну ділянку площею 1,95 га для будівництва багатоповерхових будинків з об'єктами соціально-побутового призначення на вул. Кадетський Гай у Солом'янському районі м. Києва.
На підставі зазначеного рішення 01.02.2007р. між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Підприємство Вайзбунас" укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 1,9508 га, яка розташована по вул. Кадетський Гай у Солом'янському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:72:257:0040.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" є гарантування екологічно безпечного середовища для життя і здоров"я людей.
Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Стаття 28 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" передбачає, що охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв. Видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 3 "Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах" затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1045 від 01.08.2006р. (1045-2006-п) , видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу міської, селищної, сільської ради на підставі ордера.
Крім того, відповідно до п.2 "Порядку видалення зелених насаджень на території м. Києва" затвердженого Розпорядженням Київської міської державної адміністрації № 811 (ra0811017-07) від 27.06.2007р., видалення зелених насаджень здійснюється за розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на підставі ордера.
На підставі звернення відповідача про визначення сухостійних та аварійних дерев за адресою: м. Київ, вул. Кадетський Гай Комунальним підприємством по утриманню зелених насаджень Солом'янського району м. Києва складено акт № 69 від 17.03.2008р. обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, згідно з яким дозволено здійснити знесення 65 сухостійних та аварійних дерев.
Відповідно до ордера № 309 від 24.04.08р., виданого управлінням охорони навколишнього природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), відповідачу було надано дозвіл на видалення 65 вітровальних, сухостійних та аварійних дерев за адресою: м.Київ, Кадетський Гай, згідно з актом обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню № 69 від 17.03.08р., складеного Комунальним підприємством по утриманню зелених насаджень Солом"янського району м.Києва.
Прокуратурою Солом'янського району міста Києва встановлено факт незаконного знесення зелених насаджень в Солом'янському районі м. Києва, а саме за адресою: м. Київ, вул. Кадетський Гай, 10.06.2008р. виявлено незаконне видалення 194 дерев у доброму та задовільному фізіологічному стані до ступеня припинення їх росту.
Факт правопорушення засвідчено актом комісії у складі слідчого прокуратури Солом'янського району міста Києва, головного спеціаліста екологічної інспекції м. Києва, головного спеціаліста управління охорони навколишнього середовища (КМДА), головного агронома Комунального підприємства по утриманню зелених насаджень Солом'янського району м. Києва, майстра підрядних робіт станції захисту зелених насаджень Комунального об'єднання "Київзеленбуд" від 10.06.2008р. та протоколом огляду місця події від 10.06.2008р., складеного слідчим прокуратури Солом'янського району м. Києва за участю спеціалістів екологічної інспекції у м. Києві, управління охорони навколишнього природного середовища Київської міської державної адміністрації та Комунального підприємства по утриманню зелених насаджень Солом'янського району Комунального об'єднання "Київзеленбуд". Неправомірність знесення зелених насаджень також підтверджується Постановою Солом"янського районного суду м.Києва від 11.07.08р. у справі № 1-729/08 та не заперечується відповідачем.
Таким чином, матеріалами справи підтверджується порушення відповідачем вимоги природоохоронного законодавства, яке полягає в самовільному знесенні зелених насаджень - 194 дерев у доброму та задовільному фізіологічному стані до ступеня припинення їх росту, без відповідного рішення місцевого органу державної виконавчої влади та неотримання спеціального дозволу (ордера).
Відповідно до п.п.1,2 ст. 16 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" на об’єктах благоустрою забороняється: виконувати земляні, будівельні та інші роботи без дозволу, виданого в установленому законодавством порядку; самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо.
Згідно ст. 28 вищезазначеного закону охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.
Підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов’язані: відшкодовувати збитки та іншу шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою та охорони навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, установлених законодавством України (пп..7п.2 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" (2807-15) ).
Відповідно до ст. 19 зазначеного закону збитки, завдані об’єкту благоустрою в результаті порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, підлягають відшкодуванню в установленому порядку. Оцінка завданих збитків проводиться балансоутримувачем у разі: протиправного пошкодження чи знищення елементів благоустрою; пошкодження чи знищення елементів благоустрою при:
а) ліквідації аварій на інженерних мережах та інших елементах благоустрою;
б) здійсненні ремонту інженерних мереж;
в) видаленні аварійних сухостійних дерев та чагарників;
г) прокладанні нових інженерних мереж;
ґ) виконанні інших суспільно необхідних робіт.
У випадках пошкодження чи знищення елементів благоустрою, визначених пунктом 2 частини другої цієї статті, винна юридична чи фізична особа усуває пошкодження (відновлює елементи благоустрою) власними силами або за домовленістю з балансоутримувачем перераховує на його рахунок суму відновної вартості.
Порядок визначення відновної вартості об’єктів благоустрою затверджується Кабінетом Міністрів України.
Розмір відшкодування збитків, завданих об’єкту благоустрою, визначається балансоутримувачем за методикою визначення відновної вартості об’єктів благоустрою, затвердженою центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства ( Методика визначення відновної вартості об"акта благоустрою затв. Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 356 (v0356667-06) від 26.10.06р.).
Відповідно до даної методики було проведено розрахунок збитків, завданих об’єкту благоустрою в результаті порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, який міститься в матеріалах справи.
Відповідальність за знищення або пошкодження зелених насаджень чи інших об"єктів озеленення населених пунктів, крім випадків, передбачених ст.. 28 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" (2807-15) передбачено також ст.. 42 зазначеного закону. Притягнення осіб, винних у порушенні законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, до відповідальності, передбаченої законом, не звільняє їх від обов’язку відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення вимог цього законодавства.
Шкода, завдана внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс, методик, розрахунків щодо обрахування шкоди. Відсутність таких такс, методик, розрахунків не може бути підставою для відмови у відшкодуванні шкоди. У такому разі шкода компенсується за фактичними витратами, затвердженими в установленому порядку рішенням органу місцевого самоврядування, на облаштування одного квадратного метра території міста або базової вартості одного квадратного метра землі на відновлення порушеного стану об’єкта благоустрою або довкілля.
Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі ( у даному випадку шкода, завдана навколишньому природному середовищу та яка обчислюється відповідно до Поставнови КМУ № 599 від 08.04.99р.), а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (у даному випадку збитки, завдані об"єкті благоустрою та які обчислюється відповідно до Методики визначення відновної вартості об"акта благоустрою, затв. Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 356 (v0356667-06) від 26.10.06р.).
Постановою Солом'янського районного суду м. Києва від 11.07.2008р. у справі № 1-729/08 по обвинуваченню Калібекова О.М., заступника директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Підприємство Вайзбунас" по технічним питанням, за ст. 367 ч. 1 Кримінального кодексу України, встановлено, що внаслідок самовільного знесення зелених насаджень на земельній ділянці по вул. Кадетський Гай, заподіяно істотну шкоду державним інтересам, яка полягає у заподіянні матеріальних збитків на суму 60 160,00 грн., яка була повністю відшкодована.
Згідно ч.1 ст. 367 Кримінального кодексу України - службова недбалість, тобто невиконання або неналежне виконання службовою особою своїх службових обов'язків через несумлінне ставлення до них, що заподіяло істотну шкоду охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян, або державним чи громадським інтересам, або інтересам окремих юридичних осіб. Карається штрафом від п'ятдесяти до ста п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.
Відповідно до ст. 42 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" притягнення осіб, винних у порушенні законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, до відповідальності, передбаченої законом, не звільняє їх від обов"язку відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення вимог цього законодавства.
В даному випадку, сплата витрат, які особа зазнала у зв"язку зі знищенням або пошкодженням речі в рамках порушеної кримінальної справи ( шкода, заподіяна природі та яка обчислена відповідно до постанови КМУ № 599 від 08.04.99) є заходом відповідальності, а не відшкодуванням шкоди в повному обсязі.
Сплачена відповідачем сума в розмірі 60 160, 00 грн. є сумою шкоди, завданої державним інтересам( навколишньому природному середовищу, а збитки, завдані об"єкту благоустрою ( зеленим насадженням) в розмірі 925 096, 80 грн. відповідачем не сплачено.
Враховуючи вищевикладені обставини, колегія приходить до висновку, що позовні вимоги про стягнення 925 096, 80 грн. збитків (відновної вартості) завданих об"єкту благоустрою обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Що стосується доводів відповідача про те, що згідно Дендрологічного плану при будівництві об"єкту відповідач створює ландшафтний дизайн та повинен висадити нові зелені насадження, то слід зазначити, що дані обставини жодним чином не пов"язані з вчиненим правопорушенням.
Оцінюючи вищенаведені обставини, колегія вважає, що рішення суду першої інстанції необґрунтоване, а отже підлягає скасуванню, позов задоволенню у зв’язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України, суд, –
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційне подання задовольнити.
Рішення Господарського суду м.Києва від 18.03.2008 р. у справі № 36/394 скасувати.
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Вайзбунас" (02160, м.Київ, проспект Воз"єднання, 7-А, к.230, код ЄДРПОУ 31629680) на користь Державної екологічної інспекції в м.Києві (КЕКД 50110009 на р/р 3151892070001, код банку 820019, код за ЄДРПОУ 24262621, одержувач платежу – ГУ Державного казначейства в м.Києві) 925 096, 80 грн. збитків завданих об"єкту благоустрою.
Видати наказ.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Вайзбунас" (02160, м.Київ, проспект Воз"єднання, 7-А, к.230, код ЄДРПОУ 31629680) до Державного бюджету України ( Банку – ГУ ДКУ у м. Києві, одержувач- УДК у Шевченківському районі м.Києва, МФО 820019, р/р 31110095700011, ЗКПО 26077968, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095) 9250, 97 грн. витрат по сплаті державного мита за подання позову.
Видати наказ.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Вайзбунас" (02160, м.Київ, проспект Воз"єднання, 7-А, к.230, код ЄДРПОУ 31629680) на користь Державного підприємства "Судовий інформаційний центр"(01021, м. Київ, вул. Липська, 18/5р/р 26000300036851 в АКБ "Форум", МФО 322948 свідоцтво платника ПДВ № 100001802) 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Видати наказ.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Вайзбунас" (02160, м.Київ, проспект Воз"єднання, 7-А, к.230, код ЄДРПОУ 31629680) до Державного бюджету України ( Банку – ГУ ДКУ у м.Києві, одержувач- УДК у Шевченківському районі м.Києва, МФО 820019, Р/р 31110095700011, ЗКПО 26077968, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095) 4 625, 48 грн. витрат по сплаті державного мита за подання апеляційної скарги.
Видати наказ.
Видачу наказів доручити Господарському суду м.Києва
Матеріали справи № 36/394 повернути до Господарського суду м.Києва.
Головуючий суддя Судді